Alla fyndtips från mellandagsrean

Black Myth: Wukong på Xbox dröjer – Series S pekas ut

Permalänk
Melding Plague

Black Myth: Wukong på Xbox dröjer – Series S pekas ut

Utvecklaren hävdar nu att det är hårdvarubegränsningar som försenar storspelet på Xbox.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat pyttemjuk 👍

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Dåliga utvecklare.

Kan Indiana Jones rulla på maskinen så bör inte Wukong vara ett problem.

Permalänk
Medlem

Känns som dem bara försöker hitta på ursäkter, kan man släppa på PC som har alla konfigurationer mellan himmel och jord så kan man släppa till Series S. Det är ju en PC i ett litet skal.

Visa signatur

Programmerar och spelar (inte samtidigt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Dåliga utvecklare.

Sant, de använder frame gen på PS5 för att nästan komma upp i 60fps och suger hårt. Series S är fortfarande dålig och parity borde inte vara ett krav.

Tycker inte man borde förvänta sig att nya spel kommer på Series S på samma sätt som nya spel kanske inte kommer på PS4.

Skrivet av Joke7P:

Känns som dem bara försöker hitta på ursäkter, kan man släppa på PC som har alla konfigurationer mellan himmel och jord så kan man släppa till Series S. Det är ju en PC i ett litet skal.

Series S har 8GB shared memory som är ok att använda sen 2GB som det är GTX 970 varning på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joke7P:

På pc är minimum spec 16gb ram + 6gb vram, hur väl funkar det med 8700g och under 16gb ram?

Permalänk

Det är väl bara att skippa det för Xbox series S? Det är väl bara att acceptera att den är utdaterad för de senaste mest grafikintensiva spelen.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joke7P:

Här måste man förstå att utvecklare har ändliga resurser och måste prioritera plattformar där spelen kommer sälja bäst. I Kina är PC överlägset störst, detta är också utvecklarens hemmamarknad och där spelet säljer bäst. PC är det i princip också bara att höja minimikraven ett snäpp eller två om spelet inte kan optimeras som tänkt och sedan blir det den enskilde spelarens ansvar om man vill försöka lira på sämre hårdvara än så.
Att PS5-versionen av spelet var tekniskt mycket bristfälligt (40-45fps balanced mode, eller 60fps med FG någon?) kan nog få förneka, detta trots att man fått hjälp från Sony med porten, så att tro att en utvecklare med sådan bristfällig kompetens ska klara av att snabbt fixa en ok version till den klenare Series S är något naivt.

Permalänk
Medlem

Oroväckande. Det här är förmodligen Microsoft som försökt prångla ut så många konsoller som möjligt (och misslyckats med det) för att få ett så bra underlag som möjligt till sitt Gamepass. Därav den billigare Series S-modellen. All heder till utvecklare som tvingas anpassa sina släpp på Xbox-sidan efter Series S.

Samtidigt börjar den här konsolgenerationen nå vägs ände, och vill man få snyggare spel krävs en ny generation konsolhårdvara. Playstation släppte sin Pro-version men den verkar inte ha gett det prestandalyft som förväntats. Microsoft verkar inte bry sig ett dugg, de vet väl att spelet är förlorat, den här generationen och förmodligen kommande också. Finns ju rykten om att Microsoft inte alls kommer att släppa någon ny konsol kommande generation.

Snart släpps ju också GTA VI och känslan är att den här konsolgeneration kommer få motsvarande prestandaproblem där som GTA V hade på Xbox 360/PS3 - alltså du som köper spelet den här generationens konsoler kommer att få den absolut sämsta upplevelsen (säkert spelbart i sig men du kommer tvingas köpa det igen när du ser nextgen eller PC-versionen). Och GTA VI på Series S kommer nog bli en riktigt sorglig upplevelse. Skulle inte förvåna om Rockstar inte släpper GTA VI till Xbox Series samtidigt som det släpps till Playstation. Ska bli intressant att följa.

Permalänk
Medlem

Oroväckande med tanke på att GTA VI behöver anpassas till Series S. Rockstar har ju löst svårare utmaningar förut men frågan är hur pass mycket de behöver skala ner pga brist av minne. Lite trist.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LeVvE:

Series S har 8GB shared memory som är ok att använda sen 2GB som det är GTX 970 varning på.

Tanken är väl mera 8 GB till spel och 2 GB till OS? Inte för att det ändrar slutsatsen, men jag tror nog MS har mer än tillräcklig koll för att se till att OS:et hålls i den långsammare biten.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

För många variabler = problem

Om utvecklarna tycker att det är ett problem? Fokusera då på PC. Släpp sedan till konsolerna efterhand.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Samtidigt börjar den här konsolgenerationen nå vägs ände, och vill man få snyggare spel krävs en ny generation konsolhårdvara. Playstation släppte sin Pro-version men den verkar inte ha gett det prestandalyft som förväntats.

Problemet är att rasterering har nått vägs ände. Du får lite mer pixlar men uppskalningen är ändå så bra så ingen bryr sig. Vet inte om Indiana Jones när det kommer till PS5 kan få lite mer RT effekter som faktiskt gör skillnad.

Nu på morgonen körde jag klart Space Marine 2, med ett 90Gb! texture pack. Men det kan ändå inte rädda gammal ljussätning, spelet ser bra ut men inte på något sätt super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tanken är väl mera 8 GB till spel och 2 GB till OS? Inte för att det ändrar slutsatsen, men jag tror nog MS har mer än tillräcklig koll för att se till att OS:et hålls i den långsammare biten.

Så är det, känns som man måste optimera en hel del för att få ett modernt spel att fungera med 8gb delat minne, kör man 5gb till systemet och 3gb till spelet eller lägger man ner och skiter i Xbox helt och hållet då den konsolen är död iaf?

Jag hade skippat att lägga resurser på det och skita i att släppa på Xbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

Det är väl bara att skippa det för Xbox series S? Det är väl bara att acceptera att den är utdaterad för de senaste mest grafikintensiva spelen.

Dom får inte. MS kräver att spel till Xbox Series X skall fungera på Series S. Jättedumt, men det är så kraven är satta sedan dom lanserades.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Dåliga utvecklare.

Kanske men påståenden om "dåliga/lata utvecklare" brukar annars vara ett pålitligt sätt att identifiera personer som har 0, eller nära 0, erfarenhet och förståelse för programutveckling i professionella sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Dom får inte. MS kräver att spel till Xbox Series X skall fungera på Series S. Jättedumt, men det är så kraven är satta sedan dom lanserades.

Inte bara att de skall fungera, de skall vara "likvärdiga" i sina funktioner. Var därför BG3 tog sådan tid innan det kom till Xbox, utvecklarna ville ha med splitscreen vilket fungerade på Series X men var ett jättebekymmer på Series S pga minnesmängden. De enda skillnaderna som är tillåtna generellt är upplösning samt fps och det är förmodligen därför couch co-op aldrig kom till Halo Infinite.

Permalänk
Medlem

Om ni vill läsa om historiska exempel när man försökt segmentera sin produkt och misslyckas så kan ni läsa om Commodore Plus/4 och 16.

Effekten blir att utvecklare utvecklar till den sämsta hårdvaran, och därmed fungerar programmet till hela produktutbudet. Resultatet blir sämre mjukvara åt alla.

Jag kan inte förstå hur MS tänkte här.

Sen kan jag tycka att spelen idag är löljigt tungdrivna för vad de faktiskt är.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Om utvecklarna tycker att det är ett problem? Fokusera då på PC. Släpp sedan till konsolerna efterhand.

PC = problem mao?
PC är ju än fler variabler än konsol.

Det är ju oavsett inte antalet variabler som sägs vara problemet här. Det är ju att en konsol understiger min-spec.

Sa redan innan den släpptes att minnesmängden (och inte FLOPS, som folk var hysteriska över) i Series S skulle bli ett problem. Börjar dyka upp många bekräftelser på det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Kanske men påståenden om "dåliga/lata utvecklare" brukar annars vara ett pålitligt sätt att identifiera personer som har 0, eller nära 0, erfarenhet och förståelse för programutveckling i professionella sammanhang.

Man behöver väl inte mer förståelse än att om spel idag inte rullar med dagens hårdvara så är det något annat som är fel.

Jag tror knappast Wukong är det mest krävande och snyggaste spelet som släppts genom alla tider, därav så bör det fungera på dagens senaste maskiner.

Jag säger inte att Series S är ett monster till maskin, absolut inte. Men det är något annat som är fel om spel inte fungerar. Om det är dålig spelmotor, dålig optimering eller bara kassa utvecklare, ja de tvet jag ej. Men spelet bör fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Tycker snarare att det här är en rimlig lösning och ett bra krav. Tanken att kunna sälja en enklare maskin till dem som inte vill betala för det bästa men ändå få spela de senaste spelen är en bra idé i grunden och jag önskar att Nintendo kunde göra samma sak.

Med det sagt kanske det inte var så bra att minska mängden RAM men det kanske krävdes för att nå rätt prisbild.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Kudos till den kinesiska utvecklaren att släppa spelet i denna ordning i alla fall så att inte PC-versionen nerfades.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Tycker snarare att det här är en rimlig lösning och ett bra krav. Tanken att kunna sälja en enklare maskin till dem som inte vill betala för det bästa men ändå få spela de senaste spelen är en bra idé i grunden och jag önskar att Nintendo kunde göra samma sak.

Med det sagt kanske det inte var så bra att minska mängden RAM men det kanske krävdes för att nå rätt prisbild.

Idén att erbjuda billigare hårdvara är i sig inte dum. Iaf om man håller sig till skala ner GPUn då grafik är förhållandevis skalbart.

Men genomföradet tycks rätt märkligt. Ok att de bara ansåg sig ha råd med 128 bit buss på SOC:en men att sen koka ihop en lösning som blandar 2GB och 1GB moduler känns rörig.

Såvitt jag förstår kör de med 6 st 1GB moduler och 2st 2GB moduler. Hade det verkligen blivit så omöjligt mkt dyrare att köra med 8st 2GB moduler i clam-shell konfiguration? Med nuvarande lösning så får de bara ut 10GB som ändå har visat sig vara för lite och på köpet så har olika delar av minnet olika bandbredd (Series X har samma skevhet), vilket iaf inte lär göra det hela enklare direkt.

Alternativt, hade 192 bit buss och 6st 2GB moduler varit helt omöjligt? Bara 12GB men jag tror faktiskt de där 2GB extra hade räckt rätt långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Dåliga utvecklare.

Var säger de att det är omöjligt?

Skrivet av kotz:

När det kommer till Xbox Series S så är det inte det det handlar om. Det handlar om att den är svagare än en PS4. Helt enkelt undermålig hårdvara som aldrig skulle ha släppts.

EDIT: Svagare än PS4 Pro.

Skrivet av kotz:

Det är väl exakt vad de gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

När det kommer till Xbox Series S så är det inte det det handlar om. Det handlar om att den är svagare än en PS4.

Say what?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Man behöver väl inte mer förståelse än att om spel idag inte rullar med dagens hårdvara så är det något annat som är fel.

Jag tror knappast Wukong är det mest krävande och snyggaste spelet som släppts genom alla tider, därav så bör det fungera på dagens senaste maskiner.

Jag säger inte att Series S är ett monster till maskin, absolut inte. Men det är något annat som är fel om spel inte fungerar. Om det är dålig spelmotor, dålig optimering eller bara kassa utvecklare, ja de tvet jag ej. Men spelet bör fungera.

"Det bör fungera"... Just like magic?

Det var som man trodde mao. Men jo tyvärr, ska man ha nån åsikt om programvaruutveckling så är det tämligen essentiellt att man har iaf nån erfarenhet av densamma oxå.

Addera "prioritering" till din lista och du har hittat ordet som (tillsammans med "kostnad" förstås, de relaterar ju ofta dock) påverkar programvaruutveckling mer än nått annat.

Låt säga att de hade prioriterat lågt minnesavtryck. Tror du att denna prioritering inte fått några konsekvenser alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Say what?

Fel av mig, svagare än PS4 Pro.

Permalänk
Medlem

Undrar hur Microsoft tänkte när Xbox Series S fick en GPU som är klenare än den i Xbox One X.

Själv hade jag gärna sett fler nya spel till Xbox One X, men köpte den främst för att kunna köra äldre spel i 4K.

Att många spel även är snyggare på One X än till Series S är bara en bonus.

https://www.windowscentral.com/xbox-series-s-more-powerful-xb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Fel av mig, svagare än PS4 Pro.

Och PS4 Pro är svagare än Xbox One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Undrar hur Microsoft tänkte när Xbox Series S fick en GPU som är klenare än den i Xbox One X.

Undrar du verkligen det?
Det är väl uppenbart att de tänkte på "kostnad" när de designade Series S?

Men som jag var inne på tidigare så kan man inte låta bli att undra om det inte fanns andra vägar att gå och ändå hålla kostnaderna på en rimlig nivå...

Kanske inte - men det ska ju ändå nämnas att såväl Sony som Nintendo hanterar olika hårdvaruvarianter mer varsamt (CPU-prestanda och inte allt för stora avvikelser i minnesmängd är heligt, typ. Nått man som programvaruutvecklare inser varför) än vad MS gjort.

Sen har ju PC förstås oändligt fler varianter men där är man ju iaf helt fri (nåja, det är förstås inte sant, det finns en tilltänkt kundbas att förhålla sig till oxå) att sätta en minimum gräns vilket gör utvecklingen lättare, att ta höjd för precis varenda potatis är både dyrt och potentiellt kompromiss-skapande.