Ljudkort? (Essence STX eller mixamp?)

Permalänk
Medlem

Ljudkort? (Essence STX eller mixamp?)

Hej!

Har mina QPAD QH-1339 och tänkte eventuellt passa på och slå till på ett ljudkort nu när CDON kör 10% på allt i lager. Har varit lite sugen på ett Asus Xonar STX för att driva mina lurar istället för den USB-sticka som kom med (funkar lite bättre än Realtek 892 tycker jag).

Så nu är frågan. Funkar Essence STX bra till gaming? När det gäller musiklyssnande har jag en hemmabioförstärkare som antagligen är bra mycket bättre än Asus-kortet. Musik är dock inte helt oviktigt eftersom spelmusik gör mycket för att skapa rätt stämning.
Tänkte bara att på PCn är spel högre prio än ren musik. Finns Dolby-surround i drivisarna till Asus-kortet?

Alternativet jag ser just nu och som jag läst om en del är Mixamp från Astro. Betydligt biligare och många på nätet har lovordat den.

Någon som har et Essence STX och som vet hur bra det funkar till gaming?

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Proffsmobbare

STX är inte att underskatta, det är en helt okej lurförstärkare och en väldigt bra DAC i den.

Den kommer utan tvekan att slå Astro Mixamp och förmodligen till och med spela bättre än din hembioförstärkare.
I regel är det ingen vidare lurförstärkare integrerad i en hembioförstärkare dessutom, hur högt upp i prisklasserna du än går.

Hur den är till spel känner jag inte till, men den omvandlar väl samma digitala signal som alla andra ljudkort/DACar får.

Verkar finnas Dolby virtual surround-egenskaper, men vad du ska med dessa till vet jag inte. Dina lurar innehåller ju inte mer än två element.

Permalänk
Medlem

Ville inte förvilla, men jag har ett hemmabioförsteg från NAD som jag inte tror Essence STX kan mäta sig med. Men men, hade ju varit trevligt om det kunde det.

Hur som helst. för den som tror att Dolby virtual surround inte är nåt att ha med två element:
http://www.youtube.com/watch?v=pVdgMQC2rYM

Så det vill jag ha. Tänk på att vi som människor bara har två öron. Med rätt typ av signalbehandling får man ut surround-upplevelse och rymd med bara två högtalare/snäckor. Rör sig om gaming endast. Har aldrig tyckt om de olika surroundlägena när jag lyssnar på musik. Tyckte det var bra medan jag hade en hemmabioreceiver för 2500 men när jag bytte upp mig ett par steg så har jag aldrig kunnat lämna 2-kanal för musik.

Får nog bli ett STX trots allt. Såvida ingen kommer med kontra-rekommendationer snart

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Får nog bli ett STX trots allt. Såvida ingen kommer med kontra-rekommendationer snart

Kan tvärt emot komma med en rekommendation STX är ett väldigt stabilt ljudkort.
Har precis börjat spela med det (mest lyssnat på musik) men judkvaliten är toppen.
Med Mixampen får du ju varken EQ eller 7.1 shifting vilket kan vara skönt om du vill spela.

Permalänk

Eller varför inte satsa på det nyligen släppta Asus Xonar Phoebus som är inriktat mot gaming? Har själv precis bestället ett.

Visa signatur

Fractal Design North Svart TG * AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB * ASUS ROG Crosshair X670E Hero * G.Skill 128GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo * Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 * ASUS ROG Ryuo III 240 A-RGB * ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition * be quiet! Dark Power 13 1000W * ASUS ProArt PA32UCX-K * Dali Mentor Menuet SE 2.0 * Windows 11 Pro x64 Canary Insider

Permalänk
Medlem
Skrivet av MustangGT:

Eller varför inte satsa på det nyligen släppta Asus Xonar Phoebus som är inriktat mot gaming? Har själv precis bestället ett.

Ser ut att ha något sämre spec än Essence STX, sen ser det lite "cheesy" ut.
Sen gillar jag känslan av att ha gjort en bra deal och ett Essence STX landar på 1389 inklusive frakt. Bra pris tycker jag.

Men jag kan vara helt fel ute.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Kör på STX, det blir bra.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

STX beställt. Får se hur nöjd jag blir. Tack för feedback.

Ett varningens finger till de som funderar mellan STX och Phoebus. Verkar som om det sistnämnda har enorma drivrutinsproblem. T.ex. verkar punkbuster blocka ljudkortet så man blir utkastad ur BF3, mycket strul i Skyrim för många och läste på vissa forum att en hel del får BSD efter installation av ljudkortet. Inget bra köpt närmaste månaderna i alla fall tyvärr

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Sitter ett STX i burken nu
Blev klart lufitgare ljud i musiken och spelen känns bättre. Mer rymd.

En sak bara. Sedan jag installerade ljudkortet/förstärkaren har jag haft 2 crasher i Diablo 3 som jag inte upplevt tidigare. Har iofsa spelat mycket mer nu också, men vet ej om det kan bero på nån ostabilitet mellan STX och D3.
Jaja. Är väldigt nöjd i alla fall.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

Jag köpte ett asus Xonar och en astro mixamp 5.8 och efter att jag kört med mixampen en vecka nu skulle jag aldrig kunna spela utan. Så blev väldigt nöjd med den. Vet inte men kändes som basen fick en liten knuff utan att det drabbade diskanten och ljudet i bf3 gjorde så att jag började vända på huvet för man hörde verkligen varifrån spelarna kom, svårt att förklara.

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4