Permalänk

Ekonomin i Diablo 3?

Jag blir inte riktigt klok på ekonomin i detta spelet.
Att träna upp sin blacksmith och jewelcrafter kostar åtskilliga tusentals guld.
Sen kostar det en hel del att crafta gear och kombinera gems.
T.ex. köpte jag en båge till min demonhunter på AH för 5000g som var hästlängder bättre än det jag kan göra på mina BS efter åtskilliga 1000-lappar.
Vad gäller gems, så skulle det kosta 2000g att göra 3 sämre gems till en Perfect Topaz. En Perfect Topaz på AH kostade 26g vid tillfället.

Är det något väsentligt jag har missat eller är ekonomin helt snurrig? Är det ens någon mening att levla upp BS och JC mer än om man finner ett nöje att slänga sitt guld på något?

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått är det värt att ha BS och JC, dock inte förens senare in på lvl 60, än sålänge
är det som du säger extremt prisvärt i jämförelse att köpa gems och gear på ah för struntsummor.

Jag själv avvaktar med att levla min JC/BS tills jag behöver det dvs, lägger pengarna på min stash (bank)

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 3060ti Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk

man levlar JC för att senare i spelet kunna göra typ radiant stars, etc. alltså extremt bra gems som inte droppas, till skillnad från perfect's som droppas relativt ofta (därav det låga priset).

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem

Blizzard lärde sig från Diablo 2 där guld var helt värdelöst, det enda det användes för var extrema goldsinks. Man köpte och sålde inte items mellan spelare med guld.

Så nu har de istället lagt in enorma goldsinks, så man måste planera upp lite för det finns så mycket att lägga guld på. Repair, AH, Träna JC/BS, crafta saker, utöka stash.

Me gusta

Permalänk

När RMAH släpps lär värdet av guld minska, då höjs troligtvis priserna i AH och jag kan tänka mig att det blir relativt billigt att crafta grejer jämfört med vad det är just nu. Folk lägger ju ut grejer galet billigt just, vissa har ju inte ens koll på vad en sak är värd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrospective:

När RMAH släpps lär värdet av guld minska, då höjs troligtvis priserna i AH och jag kan tänka mig att det blir relativt billigt att crafta grejer jämfört med vad det är just nu. Folk lägger ju ut grejer galet billigt just, vissa har ju inte ens koll på vad en sak är värd.

Inga stora pengar, men folk lägger upp low lvl items under vendor säljpris O_o

Permalänk
Medlem

Stämmer det att folk sitter med flera miljoner guld på sina karaktärer? Jag har inte köpt spelet än så jag har noll koll på ekonomin.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nompario:

Stämmer det att folk sitter med flera miljoner guld på sina karaktärer? Jag har inte köpt spelet än så jag har noll koll på ekonomin.

jo, stämmer bra, jag har även sätt prylar på ah som e uppe i 2 miljarder tror jag, om de blev sålt e ju en annan sak

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nompario:

Sitter själv på 30m och har mer lr mindre det bästa so mgår att få tag på via AH. Så ja, det går om man har lite tid och vet hur man jobbar med auction house(samma princip osm i wow, köp billigt av folk som inte kan, sälj dyrt)

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retrospective:

Synd bara att RMAH är uppskjutet till obestämd tid. http://www.complex.com/video-games/2012/05/diablo-3-real-money-auction-house-delayed-indefinitely

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

jo, stämmer bra, jag har även sätt prylar på ah som e uppe i 2 miljarder tror jag, om de blev sålt e ju en annan sak

Ok....

Bara en tanke. Varför?

Vart ligger logiken i att man ska kunna få ihop miljoner + på mindre än en månad i ett spel som kommer basera sig på att vara igång i åratal?

År 2013 i D3
Oh...ett par handskar för bara 65miljarder.... O_O Kööööp!!

Skulle det inte vara bättre med lägre chans att få bra items i sin drop + en mer logisk ekonomi där nån med 100 000 guld är svinrik?

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt hur ni skaffar flera miljoner guld. Skulle uppskatta om ni kunde berätta lite mer ingående om hur ni gör. Jag t.ex har en DH lvl 58 och har som max 250k.

Så dela gärna med er av era tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Jag fattar inte riktigt hur ni skaffar flera miljoner guld. Skulle uppskatta om ni kunde berätta lite mer ingående om hur ni gör. Jag t.ex har en DH lvl 58 och har som max 250k.

Hur jag gör är att jag kollar AH efter all res gear med vit/str/dex som har satts ut för tydliga underpriser, köper dessa för att sedan lägga ut de till "korrekta" priser. detta ka ngöra att man tjänar uppåt 150-200k guld per item. gäller dock att veta lite vad saker är värda och ha lite pengar att röra sig med för att börja.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Sitter själv på 30m och har mer lr mindre det bästa so mgår att få tag på via AH. Så ja, det går om man har lite tid och vet hur man jobbar med auction house(samma princip osm i wow, köp billigt av folk som inte kan, sälj dyrt)

screenshot tack.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dassh:

Samma här lvl 51 DH, hade 200k sen köpte jag den där jävla staven för 150k vilket var slöseri imo då det kostar 200k till för att få tillgång till Nightmare så jag kan hitta lite vettiga grejer -.-

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nompario:

Ok....

Bara en tanke. Varför?

Vart ligger logiken i att man ska kunna få ihop miljoner + på mindre än en månad i ett spel som kommer basera sig på att vara igång i åratal?

År 2013 i D3
Oh...ett par handskar för bara 65miljarder.... O_O Kööööp!!

Skulle det inte vara bättre med lägre chans att få bra items i sin drop + en mer logisk ekonomi där nån med 100 000 guld är svinrik?

jadu, folk som e grymma på ah? sen antar jag att det kommer stabiliseras när mer o mer vet ungefär va saker o ting är värda?

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Hur jag gör är att jag kollar AH efter all res gear med vit/str/dex som har satts ut för tydliga underpriser, köper dessa för att sedan lägga ut de till "korrekta" priser. detta ka ngöra att man tjänar uppåt 150-200k guld per item. gäller dock att veta lite vad saker är värda och ha lite pengar att röra sig med för att börja.

Inte lust att lägga upp lite exempel? Bilder på items som är värda mer än de ligger ute för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Oj, min DH är 53 och har inte gjort mer än att questa + sälja alla rares jag hittar för ~10k st. Dock boosten jag fick 45-53 på Hell Asmodan runs gav mig ca 200k totalt. Sitter på en 700k nu Jag plockar även upp allt som droppas och säljer det direkt när mina bags e fulla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Håller med, förstår inte heller hur man kan sitta på flera miljoner. Som du skrev längre ner, Bild tack :D!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Oj, min DH är 53 och har inte gjort mer än att questa + sälja alla rares jag hittar för ~10k st. Dock boosten jag fick 45-53 på Hell Asmodan runs gav mig ca 200k totalt. Sitter på en 700k nu Jag plockar även upp allt som droppas och säljer det direkt när mina bags e fulla.

Precis så jag gör också. Precis spenderat en del på items som jag behövt. Men känner att jag vill avancera upp en del och ha dom där miljonerna som alla förutom jag verkar ha.

Permalänk
Medlem

Får inte sålt mina grejjer om jag inte slänger upp dem för max 2000 eller så. Bara bra lvl 60 prylar som har ngt värde idag.
Priserna kommer rasa som fan ju fler som blir lvl 60 så det är bara att ta det lugnt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Får inte sålt mina grejjer om jag inte slänger upp dem för max 2000 eller så. Bara bra lvl 60 prylar som har ngt värde idag.
Priserna kommer rasa som fan ju fler som blir lvl 60 så det är bara att ta det lugnt

Precis Gäller att ha extrem tur med bra lvl 60 drops till andra classes om man vill tjäna mycket, eller också ha ett bra startkapital och bara sitta och söka efter undervärderade grejer och sälja dyrare.

Permalänk
Medlem

priserna blir ju helt störda i spel som wow elr d3. folk slänger ut skitsaker för flera tusen för dom vill ha pengar, som nån sa..ett par handskar för miljoner när dom är värda ett par guld bara igentligen, priserna kommer bara trissas uppåt för folk vill bli rika så fort som möjligt istället för att vara realistiska..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

En kompis håller på med tricket där att köpa billigt och sälja dyrare och personligen tycker jag det är lite för obalanserat speciellt om folk kan nyttja buyout så man buyout snabbt och säljer snabbt. Förstör end content rätt så fort, jag menar folk har redan klarat inferno och jag antar det är väl bara någon vecka eller månad tills folk har klarat inferno på hardcore också.

Men..frågan är, folk som lirat liknande spel med en auction house, wow är väl ett bra exempel då det är gjort av samma skapare. Att köpa billigt och sälja dyrare, tappade det sin poäng efter att spelet växte och folk började inse nuvarande värdet på prylar de hittar eller craftar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

priserna blir ju helt störda i spel som wow elr d3. folk slänger ut skitsaker för flera tusen för dom vill ha pengar, som nån sa..ett par handskar för miljoner när dom är värda ett par guld bara igentligen, priserna kommer bara trissas uppåt för folk vill bli rika så fort som möjligt istället för att vara realistiska..

Som i verkligheten då eller? Fast i vår värld är hyperinflation väl dold för fårskockens glosögda blick..

En lösning på problemet är att blizzard börjar använda sig av "planned obsolescence" (eng. planerad produkt-livslängd)

Dvs införa en djävla massa durabilityobjekt, så att alla tvingas konsumera och sedan köpa nytt från affären(Blizzard) eller jobba ihop (döda creeps) hela tiden... voilá! Detta är hur världen fungerar idag, men i Diablo 3, så försvinner objekten den dag dom blir värdelösa (durability 0; broken), och dumpas inte på en soptipp i Afrika..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu vet jag hur folk tjänat ihop alla sina miljoner. Man kan skippa sig förbi alla akterna i inferno. Om det är en bugg eller inte låter jag vara osagt. I vilket fall som helst. I act 4 har folk antagligen sedan köpt vapen från vendors. Man kan få 400dps vapen för under 10k och sedan krängt dessa på Ah. Finns också en waypoint med massa krukor där det ibland spawnar kistor och annat. På med så mycket MF som möjligt och krossa krukor och öppna kistor så har man efter ett tag act 4 gear.

Permalänk

I tvåan använde man Horadric Cube för att kombinera gems... Good old d2, what have they done to your successor?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Som i verkligheten då eller? Fast i vår värld är hyperinflation väl dold för fårskockens glosögda blick..

En lösning på problemet är att blizzard börjar använda sig av "planned obsolescence" (eng. planerad produkt-livslängd)

Dvs införa en djävla massa durabilityobjekt, så att alla tvingas konsumera och sedan köpa nytt från affären(Blizzard) eller jobba ihop (döda creeps) hela tiden... voilá! Detta är hur världen fungerar idag, men i Diablo 3, så försvinner objekten den dag dom blir värdelösa (durability 0; broken), och dumpas inte på en soptipp i Afrika..

Det där hade ju dock istället gjort så att halva playerbasen hade lämnat spelet när deras items går sönder.

Tänk dig att du har farmat i 1 vecka för att få ett item, och så går det sönder och går inte att använda igen?

Eller om du köper ett sjukt bra vapen på AH för 10 miljoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nu vet jag hur folk tjänat ihop alla sina miljoner. Man kan skippa sig förbi alla akterna i inferno. Om det är en bugg eller inte låter jag vara osagt. I vilket fall som helst. I act 4 har folk antagligen sedan köpt vapen från vendors. Man kan få 400dps vapen för under 10k och sedan krängt dessa på Ah. Finns också en waypoint med massa krukor där det ibland spawnar kistor och annat. På med så mycket MF som möjligt och krossa krukor och öppna kistor så har man efter ett tag act 4 gear.

Nu har jag inte spelet uppe själv, men ett 400dps 1h vapen behöver man nog inte ens betala 10k för på ah.

Och det är inte så svårt att skaffa pengar. Själv farmar jag pony level på inferno, och har hittat bla. en legendary spear jag sålde för 700k, och en blå ~900dps wand för 4m

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Nu har jag inte spelet uppe själv, men ett 400dps 1h vapen behöver man nog inte ens betala 10k för på ah.

Och det är inte så svårt att skaffa pengar. Själv farmar jag pony level på inferno, och har hittat bla. en legendary spear jag sålde för 700k, och en blå ~900dps wand för 4m

Nu nej men första veckan när spelet släpptes. Det är så ekonomin gått i spillror och det blivit galen inflation.
Ja och det är ju säkert lätt att farma den leveln om man knappt klarar act 1 Kostar dessutom 2 miljoner eller så i initial kostnad att spela den banan.