Permalänk
Medlem

3570K Överklockning och Undervoltning.

Hej!
Jag skulle vilja dela med mig av ett överklockningsresultat enligt bilden i följande länk:

http://imgur.com/hqTCy

Stock turbofrekvens är 3800 MHZ.
Spänningen när jag låter alla inställningar stå orörda (=Auto) lägger sig på 1.168 V under belastning.

Nuvarande Turbofrekvens 4200 MHZ
Nuvarande spänning är 1.112 V

Över fyra timmar stabil i OCCT Large Data sheet innan jag stängde av stresstestet. Temperaturer enligt screenshot.

Höjer jag multipeln ett enda steg mer så crashar datorn.
Sänker jag offsetvolten ett enda steg så crashar datorn.

Vad tror ni om detta? Har jag funnit en sweet spot av något slag eller är detta vad man kan förvänta sig av de alldra flesta chipen? Vad tror ni om temperaturerna efter 4 timmars hård stresstestning, är de Bra / Standard / Dåliga?

Processorn kyls av en Hyper 212 Plus med två stycken Arctic Cooling PWM fläktar.

Vet någon vad den riktiga stock-volten faktist är på 3570K processorerna? Mina 1.168 i orört utförande känns ganska högt.

All input, tips och kritik trevlig! Med vänlig hälsning.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

Hej!
Jag skulle vilja dela med mig av ett överklockningsresultat enligt bilden i följande länk:

Spänningen när jag låter alla inställningar stå orörda (=Auto) lägger sig på 1.168 V under belastning.

Över fyra timmar stabil i OCCT Large Data sheet innan jag stängde av stresstestet. Temperaturer enligt screenshot.

Vad tror ni om detta? Har jag funnit en sweet spot av något slag eller är detta vad man kan förvänta sig av de alldra flesta chipen? Vad tror ni om temperaturerna efter 4 timmars hård stresstestning, är de Bra / Standard / Dåliga?

Processorn kyls av en Hyper 212 Plus med två stycken Arctic Cooling PWM fläktar.

Vet någon vad den riktiga stock-volten faktist är på 3570K processorerna? Mina 1.168 i orört utförande känns ganska högt.

Vad har du för kylare?

Du har iaf fått till en riktigt sweet klock. Man kan ju hoppas att det är så för de flesta chippen klockar så.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Vad har du för kylare?

Du har iaf fått till en riktigt sweet klock. Man kan ju hoppas att det är så för de flesta chippen klockar så.

En Cooler Master Hyper 212 Plus med två arctic Cooling PWM 120MM fläktar på.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

Hej!

kör smal istället jag körde large och det funkade i 18 timmar utan problem men sen fick jag blå skärmar lite då och då, bytte till small och OCCT bröt efter 30min.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Jag har ingen personlig erfarenhet av Ivy Bridge. Men om 1,168V är typiskt så känns det som en aning förvånande högt.

Men 60°C är ju inget problem.

(Fattas bara Prime95; Blend över natten då, så skulle jag nästan kalla det stabilt.)

Permalänk
Medlem

Var försiktig när du stresstestar IB bara, det finns risk att man bränner den, eller åtminstone sliter den onaturligt om man kör för mycket OCCT och andra liknande extrembelastande tester. Det finns en anledning till att Nvidia och AMD begränsar korten när man kör Furmark.

Smartare att köra Aidas stabilitetstest eller de program / spel man normalt använder.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Var försiktig när du stresstestar IB bara, det finns risk att man bränner den, eller åtminstone sliter den onaturligt om man kör för mycket OCCT och andra liknande extrembelastande tester. Det finns en anledning till att Nvidia och AMD begränsar korten när man kör Furmark.

Smartare att köra Aidas stabilitetstest eller de program / spel man normalt använder.

Vad baserar du detta på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Vad baserar du detta på?

1) Sunt förnuft.

2) Rapporter från användare som redan vid måttliga överklockningar degraderat sina processorer så de knappt är stabila ens i standardsfrekvens.

3) Rekommendationer från recensenter som testat IB.

Kan kolla mer senare, sitter på telefon just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]