För och nackdelar med Metro
Denna tråd handlar om vilka för och nackdelar som finns med Metroappar/Metrogränssnittet och WinRT som är plattformen som Metro bygger på. Lånar lite från en tidigare tråd. Kommer ni på fler punkter så lägger jag till dom här.
Fördelar:
1. Alla metroappar är isolerade från operativsystemet och från andra appar. Detta innebär bland annat att du kan installera massor av appar och sedan avinstallera dessa och din dator är precis som ny. Säkerhetsmässigt är det förstås också en fördel att ingen app kan påverka något annat än sig själv.
2. Metroappar "pausas" när de inte syns. Detta innebär att man kan ha väldigt många program igång samtidigt utan att det påverkar prestandan på datorn. Systemet kan dessutom återta stora mängder minne från Metroappar som ligger i bakgrunden. När det börjar bli ont om minne på maskinen stänger systemet automatiskt av program i bakgrunden. Detta innebär ett helt nytt sätt att arbeta, man behöver aldrig igen veta vilka program som är igång eller stänga av program eftersom att systemet sköter detta åt dig.
3. WinRT-plattformen är den största nyheten sedan Win32 kom i Windows 95. Alla desktopappar idag är på något sätt beroende av Win32, man har nu byggt om det med moderna designprinciper och helt från grunden. Metroappar kan utvecklas med ett gäng olika språk för WinRT-plattformen. Javascript och C++ bland annat.
4. Windows Store innehåller bara Metroappar, alla appar som läggs upp i Windows Store är kontrollerade och testade av Microsoft. Detta innebär förhoppningsvis bättre säkerhet och stabilare program för oss som laddar hem.
5. Fullskärmsappar. Alla metroprogram är i fullskärm, detta gör att systemet kan fokusera prestandan på det som du faktiskt ser vilket innebär att spelet du spelar kan använda alla resurser systemet har. Spel fungerar för övrigt mycket bra som Metroappar eftersom att de redan idag i huvudsak körs i fullskärm. Det finns också möljighet att ha två appar synliga samtidigt vilket gör att du exempelvis kan byta låt utan att behöva hoppa ur spelet eller programmet du kör.
6. Kontrakt. Alla Metroappar kommunicerar via kontrakt. Det innebär att du kan välja att dela vad som helst från vilken app som helst till alla appar som har sagt att de kan ta emot den informationen. Exempelvis kan du dela en bild från mail till twitterappen direkt utan att behöva kopiera och klistra in. Eller så kan du dela ditt rekord i ett spel till alla vänner på Facebook utan att lämna spelet.
7. Alltid ansluten. Trots att dina program går i sovläge och använder 0% CPU och 0% GPU, kan de bli uppdaterade via systemet med information. Det gör att när du växlar tillbaks till väderappen exempelvis får du direkt rätt temperatur och du märker inte att programmet egentligen varit pausad. Detta fungerar också med det nya läget i Windows 8 som kallas connected standby där din dator går ner i ett djupt energisparläge men ändå är ansluten till internet.
8. Live tiles. Metroprogram kan uppdatera sin "ikon" dynamiskt med information. Detta gör att vissa program inte ens behöver startas utan du får direkt den information du behöver på startskärmen. Kalender, väderapp och meddelandeappen är tre exempel.
9. Alla Metroappar är hårdvaruaccelererade av grafikprocessorn automatiskt, detta utan att utvecklaren behöver göra något extra.
10. Det går nu att söka i appar.
Nackdelar:
1. Metroappar är designade att fungera bra med touch, tangentbord och mus men detta medför förstås att det inte är optimerat enbart för tangentbord och mus för den som inte har en touchskärm.
2. Metroappar går bara att få tag på via Windows Store som konsument, detta innebär ett mer inlåst system.
3. Det går endast att köra Metroappar i fullskärm. Det går alltså inte att köra program i fönsterläge i Metro.
4. Max två program synliga samtidigt. I desktop går det att ha nästan obegränsat antal program framme samtidigt.
5. Alla program måste designas om för att fungera i Metroläget.
6. Bökigare sök om man vill byta kategori med musklick/tangentbordet för att söka i inställningar/program m.m.