Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

CPU passar inte med moderkoret?

Det gör det väl? Jag har ju Ivy Bridge och z77...

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Avstängd

1.Plocka ner datorn i delar
2.LÄS MANUALEN
3.Montera ihop datorn med hjälp av manualen,Sida för sida inga genvägar!
4.Koppla INTE IN minnen,Grafikkort,Hårddiskar eller CD läsare.
5.Kolla allt..Har du kopplat in ATX kontakten,8-pin kontakten?
6.Gör en Clear CMOS(via Clear RTC Ram jumpern, står i manualen..)
7.Starta datorn

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Har redan gjort det. Verkar konstigt att den inte var i på bilden. :S

Ser bara en 4-pin i bilden. Koppla in två 4-pin eller en 8-pin om du har det.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K @ 3400MHZ (STOCK) | Moderkort: MSI Z77A-S01 |Grafikkort: MSI GeForce GTX 670 2GB | RAM: Corsair Vengeance 8GB 1600MHZ | Chassi: CM HAF 912 | SSD & HDD: Corsair SSD Force 3 Series 1x120GB / Seagate Barracuda 2TB @ 5400RPM | PSU: Antec TruePower 550W 80+ | DVD-brännare: DVD±RW Samsung 22X DL Svart OEM | OS: Windows 7 Home Premium x64

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns massor som kan gå fel men eftersom jag inte ens kan urskilja om 8-pin till CPU sitter i eller ej på bilderna bör du ta nya. Man kan inte heller se anslutningarna till grafikkortet speciellt väl. Det enda jag direkt kan se är att en eller möjligen två modulära kontakter i nätagget inte är helt nertryckta och det är aldrig bra. Det kan också tyda på annat slarv, inget illa menat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Tycker det för i övrigt ser ut som om det är väldigt lite instoppat i nätagget .. på mitt 850 är nästan alla slots tagna

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är ute och cyklar eller ser det inte ut som om MEMOK lampan lyser rött?

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Är det bara jag som är ute och cyklar eller ser det inte ut som om MEMOK lampan lyser rött?

Det verkar vara CPU_Led lampan som lyser, iaf enligt vad jag kan se i manualen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiiga:

Det verkar vara CPU_Led lampan som lyser, iaf enligt vad jag kan se i manualen.

Ja, det är cpu-led som lyser rött.

Jag ska testa och kolla noggrant allt ni andra sa och se om det funkar. Annars tror jag att det är en död CPU jag har.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Skrivet av azz0n^:

Ja, det är cpu-led som lyser rött.

Jag ska testa och kolla noggrant allt ni andra sa och se om det funkar. Annars tror jag att det är en död CPU jag har.

Sen kan du testa att köra med bara 1 ramsticka, den skall helst sitta i A2 då(andra slot från CPU)
Du skulle ju kunna testa med en annan CPU för att utesluta moderkortet om du kan får tag i en.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Ja, det är cpu-led som lyser rött.

Jag ska testa och kolla noggrant allt ni andra sa och se om det funkar. Annars tror jag att det är en död CPU jag har.

Jag har personligen aldrig varit med om en död CPU. Men har inte byggt allt för många datorer heller, 4-5st till mig själv och ett gäng åt bekanta.
Men bara hoppas att den fungerar och at du inte skadat den vid installationen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebbon:

Ser bara en 4-pin i bilden. Koppla in två 4-pin eller en 8-pin om du har det.

Testade med två stycken 4-pin men det funkade inte. Blev likadant att CPU-led lyser rött.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbane78:

Sen kan du testa att köra med bara 1 ramsticka, den skall helst sitta i A2 då(andra slot från CPU)
Du skulle ju kunna testa med en annan CPU för att utesluta moderkortet om du kan får tag i en.

Testade med alla ramstickor i A2 och det blev exakt likadant som förut.

Känner tyvärr ingen person som har en Ivy Bridge processor.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det är cpun, tror att du inte tryck ditt cpun korrekt. har du någon moderkorts högtalare?

Permalänk
Medlem

Om du har orken kan du ju ta loss CPU:n för att se så inga pins är böjda på moderkortet?

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

Har du monterat om cpu:n som jag sa att du skulle göra?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Kolla så att du inte råkat böja några pinnar i processor sockeln. Ta en bild på sockeln om du är osäker.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det finns massor som kan gå fel men eftersom jag inte ens kan urskilja om 8-pin till CPU sitter i eller ej på bilderna bör du ta nya. Man kan inte heller se anslutningarna till grafikkortet speciellt väl. Det enda jag direkt kan se är att en eller möjligen två modulära kontakter i nätagget inte är helt nertryckta och det är aldrig bra. Det kan också tyda på annat slarv, inget illa menat.

Okej, nu får ni bra bilder. De är tagna med mobilkameran.

http://imgur.com/a/AciiE

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Jag tror inte att det är cpun, tror att du inte tryck ditt cpun korrekt. har du någon moderkorts högtalare?

Ja det har jag. Men när jag kopplar in den så händer ingenting.. :/

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Har du monterat om cpu:n som jag sa att du skulle göra?

Det är det sista jag har tänkt att göra. Om ingenting funkar så får jag göra det.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem

Men om jag ska montera om cpun så måste jag ta bort CPU kylaren och hur bär jag mig åt med kylpastan om jag inte har någon?

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av azz0n^:

Ja det har jag. Men när jag kopplar in den så händer ingenting.. :/

Förmodligen för att du har monterat CPU:n fel åt fel håll(hur man nu lyckas med det om man läser manualen förstår jag inte)

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av azz0n^:

Men om jag ska montera om cpun så måste jag ta bort CPU kylaren och hur bär jag mig åt med kylpastan om jag inte har någon?

1.Montera bort kylaren
2.LÅT KYLPASTAN SITTA KVAR(det som sitter på processorn och kylaren)
3.Montera bort CPU:n
4.LÄS MANUALEN!!!
5.Montera cpu:n med hjälp utav manualen!
6.Läs manualen för nätagget så att du ser att alla kablar är rätt inkopplade
7.Starta datorn(Inga minnen eller Grafikkort etc inkopplade)

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Förmodligen för att du har monterat CPU:n fel åt fel håll(hur man nu lyckas med det om man läser manualen förstår jag inte)

Vilket jag absolut inte har gjort. Den där pilen i vänster hörn har jag satt på samma ställe som pilen i sockeln på moderkortet. Plus de där två hålen på vardera sida har jag satt efter sockeln på moderkortet också.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Förmodligen för att du har monterat CPU:n fel åt fel håll(hur man nu lyckas med det om man läser manualen förstår jag inte)

Det är fysiskt omöjligt att montera CPU:n åt fel håll, den kan bara placeras i sockeln på rätt sätt, om man nu skulle montera processorn åt något annat håll så går det inte att låsa fast den med spännarmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

1.Montera bort kylaren
2.LÅT KYLPASTAN SITTA KVAR(det som sitter på processorn och kylaren)
3.Montera bort CPU:n
4.LÄS MANUALEN!!!
5.Montera cpu:n med hjälp utav manualen!
6.Läs manualen för nätagget så att du ser att alla kablar är rätt inkopplade
7.Starta datorn(Inga minnen eller Grafikkort etc inkopplade)

Får väl göra det. Ska jag posta bilder på pinsen på cpun och moderkorts sockeln?

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av azz0n^:

Får väl göra det. Ska jag posta bilder på pinsen på cpun och moderkorts sockeln?

Bra! Då behöver du inte montera om cpu:n..

1.Kolla manualen för nätagget så allt är kopplat som det ska
2.Ta ur alla minnen förutom 1
3.Gör en Clear CMOS,
4.Lyser fortfarande leden rött efter du gjort ClearCMOS?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av milla_66:

Det är fysiskt omöjligt att montera CPU:n åt fel håll, den kan bara placeras i sockeln på rätt sätt, om man nu skulle montera processorn åt något annat håll så går det inte att låsa fast den med spännarmen.

Jag har sett det mesta..trust me..

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av azz0n^:

Får väl göra det. Ska jag posta bilder på pinsen på cpun och moderkorts sockeln?

Du vet väl om du aldrig nuddat pinnarna i sockeln? Ingenting får ens nudda dem, med varken skyddet när det tas bort eller någon kant/hörn på CPUn eller något annat. Man tar bort skyddet försiktigt precis innan CPU-monteringen och lägger dit processorn direkt, utan att nudda stiften. Spänn fast armen och fäst kylaren.

Tips i all vänlighet: Bli inte fotograf.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Det jag gissar på är att du inte har anslutit 8-pin EPS kontakten..

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DjRaven:

Det jag gissar på är att du inte har anslutit 8-pin EPS kontakten..

Trådskaparen påstår ju att den är i men bildkvaliteten på både tidigare och de nyaste bilderna gör det omöjligt att avgöra med någon större säkerhet. Vi kan gissa men varför ska vi?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro