Microsoft skapar särskild Windows 8-licens för hembyggda datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

EULA licensen är ett avtal. För att ingå i ett avtal måste man vara myndig (dvs vuxen).
Jag är 14 år, och kan således inte juridiskt binda mig till något avtal.
Så då kan jag bara trycka på "Jag godkänner"-knappen när avtalet dyker upp och strunta i det.

Så då kan jag installera det på hur många datorer jag vill och göra vad jag vill.

"EULA licensen är ett avtal. För att ingå i ett avtal måste man vara myndig (dvs vuxen)."

Du kan fortfarande signera avtal så länge din vårdnadshavare signerar avtalet också.
Det kommer du få göra när du börjar gymnasitet och får en egen dator.

När du accepterar EULA licensen så är du inte juridiskt bunden, utan du har blivit varnad om att Windows kan ta bort din licens oavsett vad(de tar inte bort när de vill, menar bara att om du installera oem på flera datorer så kan de ta bort licensen)
Däremot kan du inte bli dömd i domstol eller något.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaos_maniac:

Vad bra att de fått upp ögonen lite för en minoritet i datorvärlden. Hoppas de kan fixa till så att man även kan slippa "reparera" system vid t.ex. byte plattform från Intel till AMD, så att det fungerar sömlöst när man flyttar systemdisken till en annan dator.

Jag tvivlar på det. Har du en gammal dator med Dos på så går den installationen bra att flytta till en annan dator. Men uppbyggnaden med att ha ett windowsregister som man skall fylla med allt möjligt skräp och lite till gör nog det svårt att mer eller mindre sömlöst flytta det mellan olika datorer. Däremot ska man väl kunna göra det med GNU/Linux installationer? (har inte provat själv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

"PUL trädde i kraft 1998 och har till syfte att skydda människor mot att deras personliga integritet kränks"

Och sedan kom IPRED, FRA, SOPA, PIPA, CISPA, och alla andra bokstavskombinationer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

EULA licensen är ett avtal. För att ingå i ett avtal måste man vara myndig (dvs vuxen).
Jag är 14 år, och kan således inte juridiskt binda mig till något avtal.
Så då kan jag bara trycka på "Jag godkänner"-knappen när avtalet dyker upp och strunta i det.

Så då kan jag installera det på hur många datorer jag vill och göra vad jag vill.

Du får inte ens köpa det:
http://faktabanken.nu/barnkop.htm

Men du skulle aldrig kunna bli straffad för det, men du kan bli tvångsomhändertagen om du bryter mot lagen enligt LVU.
Sedan är ju frågan om man blir omhändertagen för det?(piratkopiering?)

OT:
Antar att priset kommer bli bättre än Retail versioner, annars fyller dessa inget syfte. Men skulle kanske kunna tänka mig detta. Jag har ännu inte testat Win8 eftersom jag inte sett någon större anledning att välja det. Så länge Win 8 paradnummer är ett nytt gränssnitt så hoppar jag. Nöjd med 7:an. Och om spel kommer mer och mer till GNU/Linux kommer jag hellre byta till det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Good guy Microsoft!

Visa signatur

En del har undrat varför jag ständigt tar av mig glasögonen. Det är för att slippa se er...

-Göran Persson, Inför den socialdemokratiska riksdagsgruppen, 2 oktober 1999.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesperu97:

Good guy Microsoft!

Du menar scumbag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Du får inte ens köpa det:
http://faktabanken.nu/barnkop.htm

Skickades från m.sweclockers.com

Vad bra att lagen inspirerar till piratkopiering då.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Waowt:

Att bryta mot EULAn är väl inte olagligt? Alltså du kan väl knappast behöva betala böter, åka in?
Så skitsamma

Varför skulle det finnas avtal om det var helt riskfritt att bryta dem?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag tvivlar på det. Har du en gammal dator med Dos på så går den installationen bra att flytta till en annan dator. Men uppbyggnaden med att ha ett windowsregister som man skall fylla med allt möjligt skräp och lite till gör nog det svårt att mer eller mindre sömlöst flytta det mellan olika datorer. Däremot ska man väl kunna göra det med GNU/Linux installationer? (har inte provat själv)

Funkar oftast överraskande bra att flytta systemdiskar mellan linux-datorer. Busenkelt att göra backup på systemfiler också.
Windows är ju jävla krångel i jämförelse.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Varför skulle det finnas avtal om det var helt riskfritt att bryta dem?

Det är ju inte riskfritt om dom kan ta bort din licens men som det är sagt så kan du inte få några böter eller straff.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Vad bra att lagen inspirerar till piratkopiering då.

Kan tyckas. Lagen är ju skriven för att skydda barn/ungdomar som inte har lika bra översikt över ekonomi. Sedan är det föräldrars ansvar att de får den översikten tills de är myndiga och ta konsekvenser vid en dålig affär tex. (Egna reflektioner på lagen)

Skrivet av Newklear:

Varför skulle det finnas avtal om det var helt riskfritt att bryta dem?

Det är det inte som jag förstår det, du bryter ett avtal, vilket kan innebära skadestånd:
http://www.avtalslagen2010.se/Section/11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Varför skulle det finnas avtal om det var helt riskfritt att bryta dem?

Det är lika olagligt som att gå mot rött ljus...

Permalänk
Medlem

Shit jäklar va nice! givet köp!

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk

Jag undrar just hur många som ens visste att de inte fick flytta installationen med de gamla licenserna. Med detta PR-stunt så fick MS välbehövlig gratisreklam på nyhetsplats och säljer säkert både en och två Win 8-licenser till :).

Permalänk
Medlem

Lite väl sent men bra att de börjar ha hemmabyggare i åtanke. Win 8's framtid återstår att se hur det slutar.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Trevligt för de som vill ha W8, jag har det på jobbdatorn men kommer lägga på w7 igen. Inte en chans att w8 kommer installeras på min dator.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Skrivet av Cocosoft:

Det är lika olagligt som att gå mot rött ljus...

Vilken korkad jämförelse... det är olagligt att gå mot rött ljus.

Permalänk
Medlem

Härligt! Jag gillar inte metro, och har inte ens testat någon version av 8an. Men ändå är jag sugen på det.. Om det blir $40 i uppgraderingskostnad så är det ju en no brainer.

Permalänk
Medlem

Oj jäklar va bra! Har något på MS helt gått åt skogen elelr vad är detta, vettiga händelser från MS mitt på blanka dagen.

Slutkontentan är att exempelvis sweclockers test av moderkort, annars är "piratverksamhet" då man enligt eula'n bara får "installera" på en dator. Så att testa fem moderkort har tidigare vart lika med att köpa 5st licenser om reglerna skulle följas. Alltså bara dumheter och idioti.

Att man släpper på detta tyder på att MS kanske "äntligen" fattat hur många som visat sitt hat för licenserna och hur de hanteras. Framtiden ser bara bättre och bättre ut, och nu även om man kör windows!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Vilken korkad jämförelse... det är olagligt att gå mot rött ljus.

Nej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och sedan kom IPRED, FRA, SOPA, PIPA, CISPA, och alla andra bokstavskombinationer.

Om man besvärar sig att läsapå lite, kanske bara så lite som att kolla på tex fra.se eller wikipedias uppslag så ser man att fra grundades för länge sedan. Att det nu är tramsande och öppet i "folkmun" att prata om fra, är bara fel. Speciellt i det sammanhang du försöker påtala. FRA har alltid och kommer alltid göra ett bra jobb, oavsett vad aftonblaskan skriver eller försöker lura i folket.

Det du däremot har helt rätt i, är att IPRED är "FRA någon SOPA som rökt en PIPA CISPA". Tror visserligen att dom menar "pipa crack" istället för cispa, men men.. jag är ingen expert på området

Permalänk
Skrivet av vacant:

Jo, du utför ett trafikbrott när du går mot röd gubbe, men du kan bara bli straffad om du orsakar en olycka.

Permalänk
Rekordmedlem

Ett desperat försök att få folk att ens överväga win 8 ? De har ju tagit bort möjligheten att köra oaktiverat också, så nu kan ingen testa den skarpa versionen utan att köpa.
MS verkar känna på sig att 8an inte kommer att bli populär så nu försöker de med andra medel än os prestanda för att locka kunder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Och vad är skillnaden på PUL och Retail, förutom att retail är dyrare?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

En bra ide till ett dåligt OS.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Varför inte bara ha den versionen då? Om nu prisbilden blir ungefär densamma

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

om de bara kunde införa samma licens på windows 7?! tycker 8 är så värdelös...

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns och det heter Windows 7 Uppgradering.

On: Uppgraderingsskivor har funnits till bla Windows 98 så detta är inget nytt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Itchy Trojan:

Jaha, så man fick inte flytta på OEM licensen? detta kan då vara den första gången jag läst en EULA..

Nej? Enligt. avtal får du inte flytta en OEM licens..

Permalänk
Skrivet av Lullebulle:

Vilken korkad jämförelse... det är olagligt att gå mot rött ljus.

Det är väl ungefär samma sak? Det är olagligt, men kommer det inga bilar då går man ändå, och det ses som okej av de flesta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

EULA licensen är ett avtal. För att ingå i ett avtal måste man vara myndig (dvs vuxen).
Jag är 14 år, och kan således inte juridiskt binda mig till något avtal.
Så då kan jag bara trycka på "Jag godkänner"-knappen när avtalet dyker upp och strunta i det.

Så då kan jag installera det på hur många datorer jag vill och göra vad jag vill.

Då händer detta:
Are You For Sale?

Skrivet av Ozzed:

Och sedan kom IPRED, FRA, SOPA, PIPA, CISPA, och alla andra bokstavskombinationer.

Många bokstavskombinationer finns det. SAOB har ett antal...
Men, en skillnad mot PUL (Personuppgiftslagen) och de förkortningar du nämnde, är syftet.
PUL har till syfte att skydda människor mot att deras personliga integritet kränks.
Medan de andra du nämnde är för att skydda företag mot människor. Vilket i förlängningen kan bli att de används för att inskränka på personliga rättigheter.
Motsatser är inte synonymer!

Skrivet av Newklear:

Varför skulle det finnas avtal om det var helt riskfritt att bryta dem?

Det kan vara så att olika länder har olika lagar. Så något som gäller i USA behöver inte automatiskt gälla här.
Men kan det gå så långt att man kan bli utvisad (importerad?) till USA för att dömas för brott som är olagligt där, så är det inte helt riskfritt.