Forskare upptäcker massövervakning av Bittorrent-användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

DAMN 15 TB... vad är det du laddar upp egentligen? vad är det folk vill ha så mycket så det har laddat ner 15TB...

Han kanske är uploader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Han kanske är uploader?

Han syftar på att 15 Tb data är mycket, han kanske inte är medveten om att vissa filer som delas lagligt genom bittorrent protokollet oftast är väldigt stora filer.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

DAMN 15 TB... vad är det du laddar upp egentligen? vad är det folk vill ha så mycket så det har laddat ner 15TB...

Jag har +1TB upp på säkert ett 10tal torrents. Antar att ISP vet vad folk sysslar när dom säljer linor till privat kunder på +10mbit upp.

Finns ju ingen direkt anledning att ha något snabbare än vad det tar att strömma 1080p från nätet, när man skulle man behöver det egentligen bortsett från att flytta stora filer?

Hoppas dock anti-pirat byrån ser att jag har lagt ut +10,000kr på mitt steam konto med +200 köpta spel -,-

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Jag har +1TB upp på säkert ett 10tal torrents. Antar att ISP vet vad folk sysslar när dom säljer linor till privat kunder på +10mbit upp.

Finns ju ingen direkt anledning att ha något snabbare än vad det tar att strömma 1080p från nätet, när man skulle man behöver det egentligen bortsett från att flytta stora filer?

Hoppas dock anti-pirat byrån ser att jag har lagt ut +10,000kr på mitt steam konto med +200 köpta spel -,-

Med den logiken skulle det vara okej att pistolråna ICA en gång för att du handlat hos dom 50 gånger...

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gandir:

Finns väldigt många orsaker som göra att folk laddar hem spel, film och musik, en del gör det för att de tycker att det är för dyrt. Om det är rätt eller fel är upp till deras egna moral. Men faktum är att spel är dyrt det går inte att komma ifrån, film är också dyrt musik vet jag inte om jag skulle vilja säga är dyrt längre i och med spotify, fast vill man ha musik med bra inspelningskvalite är det dyrt.

Sedan kan jag föklara vad överpris är för dig, det är när någon eller flera sätter ett pris som folk inte tycker det är värt att köpa produkten för det är ett över pris enligt ordets rätt mening. Så om man laddar hem saker för att man tycker att det är för dyrt så är det helt 100% rätt att det är överpris som är orsaken till nerladdnignen.

Är det moraliskt rätt eller inte det är upp till vad man själv tycker, är det samhälls moraliskt rätt det är upp till vad samhället tycker. Enligt undersökningar så tycker samhället i allmänhet att det är okej att ladda piratkopior och då är det ur en demokratisk synpunkt extremt fel att göra det olagligt, efter som lagen skall skrivas enligt praxis om vad samhället i helhet tycker är fel i en demokratisk nation.

Fast jag tror inte priset är den stora boven i dramat jag tror mera att det är tillgängligheten som är boven. Det är därför tillex piratkopiering av spel och musik går nedåt, medans kopieringen av film och tv-serier går uppåt. Spel och Muisk är lätt att komma åt via tillex Steam eller Spotify, medans Film och framförallt tv-serier är väldigt svårt att få tag i på laglig väg.

Så ja det är många gånger filmbolagens eget fel att det piratkopieras efter som de inte göra sina produkter lätt tillgängliga för sina kunder och att det tar väldigt lång tid från det att man i USA kan köpa en TV-Serie på Itunes innan de kommer på DVD/Blu-Ray i Sverige. Finns inte någon bra sätt som är enkelt och bekvämt att köpa film eller tv-serier, så det är inte så enkelt att betala för sig heller. När bolagen vaknar upp och gör detta möjligt så skall du se att priatkopieringen kommer att börja falla även för film och tv-serier.

Sedan är det väldgit tråkigt nog inte enkelt att få tag i bra kvalite på musik heller mp3or och annat som man kan köpa online är inte speciellt bra, det är dags att företagen börjar släppa högkvalite i form av lossless format så att även den som gillar att lyssna på musik som den skall låta kan göra det enkelt och bekvämt.

Nej, det är inte "upp till sin egna moral". Att gruppvåldta någon är inte rätt bara för att det fanns en majoritet vid tillfället som tyckte att det var rätt sak att göra. Relativister är fan det värsta jag vet.

Vad spelar det för roll om det är dyrt? Hur rätt det är ett begå brott är inte en funktion av varans monetära värde.

"Sedan kan jag föklara vad överpris är för dig, det är när någon eller flera sätter ett pris som folk inte tycker det är värt att köpa produkten för det är ett över pris enligt ordets rätt mening. Så om man laddar hem saker för att man tycker att det är för dyrt så är det helt 100% rätt att det är överpris som är orsaken till nerladdnignen."

Nej, det finns priser man är villig att betala och det finns priser man inte är villig att betala för en vara eller tjänst. Det är ett binärt tillstånd som saknar gradering.

Om man laddar hem saker för att man tycker att det för dyrt så är det en konstig anledning att ladda hem för. Jag tror inte att det är många som laddar hem en film för att den kostar pengar, utan snarare för att de vill se den.

"Är det moraliskt rätt eller inte det är upp till vad man själv tycker, är det samhälls moraliskt rätt det är upp till vad samhället tycker. Enligt undersökningar så tycker samhället i allmänhet att det är okej att ladda piratkopior och då är det ur en demokratisk synpunkt extremt fel att göra det olagligt, efter som lagen skall skrivas enligt praxis om vad samhället i helhet tycker är fel i en demokratisk nation."

Nej, lagar skrivs utifrån individuella rättigheter. Då undviker man prekära situationer som exempelvis folkmord och godtyckliga ingrepp. Eller du kanske tycker att tvångssterilisering av trögtänkta på 40-talet var helt i sin ordning? Du vet att det inte är okej att förinta Israel bara för att Irans befolkning är större va? Demokrati är det som gör att det inte kan bli lagligt att rånmörda din familj, oavsett om hela trakten är sugna på det. Det går liksom ut på att andra inte ska villkora dina rättigheter. Inte tvärtom.

"Så ja det är många gånger filmbolagens eget fel att det piratkopieras efter som de inte göra sina produkter lätt tillgängliga för sina kunder och att det tar väldigt lång tid från det att man i USA kan köpa en TV-Serie på Itunes innan de kommer på DVD/Blu-Ray i Sverige. Finns inte någon bra sätt som är enkelt och bekvämt att köpa film eller tv-serier, så det är inte så enkelt att betala för sig heller. När bolagen vaknar upp och gör detta möjligt så skall du se att priatkopieringen kommer att börja falla även för film och tv-serier."

Lol. Det är alltså producentens fel att andra människor begår brott? Eh, från att vara väldigt högtflygande med rejält vida tolkningar av demokrati till att tycka att offret är förövaren? Man har inte rätt till någonting någon skapat oavsett HUR KRÅNGLIGT DET ÄR ATT FÅ TAG PÅ, FATTA.

Det är piraters fel att det piratkopieras, det är INTE de som INTE piratkopierars fel. Logic, you should try it.

I övrigt är det där ett så märkligt regressionsargument. I USA kan man inte ens se ett avsnitt innan det lämnat studion!! varför ska man då betala?? Att någon annan sett någonting reducerar inte värdet. Uppfattningen att det är fysiskt möjligt att få tag på någonting tidigare än X på tidsaxeln, därför ska jag inte betala. Vad går argumentet ut på egentligen?

Pirater är ju fullkomligt vridna i sina logiska kullerbyttor för att kunna fortsätta få gratis film och musik. En demokratisk rättighet om jag förstår dig rätt. Förutom det uppenbart problematiska i att vår demokrati isåfall delvis skulle utgöras av Sony Entertainment och Warner Bros så är det så pass vrickat att det inte ens går att bemöta.

Producera dina egna TV-serier och spela in din egen röst i lossless FLAC ALAC motherfuckerformat utan DRM och skriv en egen distributionstjänst så kommer du att tjäna så mycket pengar att du kan köpa en sängplats bredvid Victoria Beckham på Bahamas. Varför gör du inte det? Svinrik på dina egna genialiska analyser. Pengarna ligger och väntar på att realiseras. Put your money where your mouth is. Varför inte?

Jo, för att du är en gniden typ som tycker att det är skönt att andra människor producerar spännande filmer och bra musik som du kan tanka hem gratis. That's it.

Sen har du mage att hävda att det är de som skapar det du åtnjuters fel att du inte betalar dem. "Enkelt och bekvämt" Mm, ett kungarike för din bekvämlighet.. Att du inte är bekväm är "Sam hells mårlaisk fel"

Permalänk

Är det verkligen någon som är förvånad ? Givetvis så försöker antipiraterna på olika sätt övervaka och spåra torrent användarna!

Ok här är ett teoretiskt scenario: Antipirat (privat) poliserna kontaktar ett par säkerhets konsulter inom IT. Man ber dem att 1.plocka ner ett/ett par av de populäraste torrent programmen i beståndsdelar och leta efter "säkerhets luckor" (dvs möjligheten att spåra IP nummer hos användarna). 2. "Ge exempel" på detta. 3. "Ge förslag på motåtgärder"

Följande händer 1. Konsulterna får fram källkoden till bittorrent (i detta fallet). Man testar och analyserar den och hittar ett sätt spåra användarnas IP nummer. Fm genom att lägga till lite i en "vanlig torrent" 2. Konsulterna lägger ut torrentar på nätet som är "smittade" . Man övervakar dessa torrentar och får fram IP numren. Man börjar övervaka dessa IP nummer och får snabbt fram vilka som är flitigast och lägger ut torrentar på nya produkter. 3. Man överlämnar infon till antipirat (privat) poliserna.

Nu vet antipiraterna var de skall leta och genomför sin egen spaning. De kan snabbt hitta bevis på piratkopiering. De lämnar över infon till åklagare och Polis för vidare behandling av rätts väsendet.
Givetvis så berättar inte Antipirat poliserna hur de från början fått informationen, utan säger det har fått fram det genom egen spaning och anonyma tips. Konsulterna verksamhet heter "säkerhets test de egna systemen" (eller något annat diffust namn) i antipirat polisernas bokföring och verksamhets berättelse !

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Är det verkligen någon som är förvånad ? Givetvis så försöker antipiraterna på olika sätt övervaka och spåra torrent användarna!

Ok här är ett teoretiskt scenario: Antipirat (privat) poliserna kontaktar ett par säkerhets konsulter inom IT. Man ber dem att 1.plocka ner ett/ett par av de populäraste torrent programmen i beståndsdelar och leta efter "säkerhets luckor" (dvs möjligheten att spåra IP nummer hos användarna). 2. "Ge exempel" på detta. 3. "Ge förslag på motåtgärder"

Följande händer 1. Konsulterna får fram källkoden till bittorrent (i detta fallet). Man testar och analyserar den och hittar ett sätt spåra användarnas IP nummer. Fm genom att lägga till lite i en "vanlig torrent" 2. Konsulterna lägger ut torrentar på nätet som är "smittade" . Man övervakar dessa torrentar och får fram IP numren. Man börjar övervaka dessa IP nummer och får snabbt fram vilka som är flitigast och lägger ut torrentar på nya produkter. 3. Man överlämnar infon till antipirat (privat) poliserna.

Nu vet antipiraterna var de skall leta och genomför sin egen spaning. De kan snabbt hitta bevis på piratkopiering. De lämnar över infon till åklagare och Polis för vidare behandling av rätts väsendet.
Givetvis så berättar inte Antipirat poliserna hur de från början fått informationen, utan säger det har fått fram det genom egen spaning och anonyma tips. Konsulterna verksamhet heter "säkerhets test de egna systemen" (eller något annat diffust namn) i antipirat polisernas bokföring och verksamhets berättelse !

Dock så behöver de ju inte gå igenom allt det här då bittorrent skickar din IP för att kunna kontakta, så fort du är ansluten så har ni varandras IP. Eller jag kanske missförstod dig.

Permalänk
Medlem

Kan inte vara lite ip-adresser de har samlat på sig, majoriteten sitter ju på dynamiska adresser. Skulle inte förvåna mig om alla ipadresser hos en ISP finns på listor någonstans.

Knowledge is power såklart! Det går säkert tjäna lite på marknadsföring med informationen. Tror inte de kommer jaga folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

GLHF!! Bra prioritering av brott!

Någon som minns Ipred-lagen? Några månader efter den lagen så var fildelningen igång igen i full fart. Skrämsel propaganda det är de enda. Finns inte en chans att de kan sy in alla. Skulle fan gap skratta om de ens försökte!

Fildelning borde jämföras med fortkörning, folk bryr sig inte

Har för mig jag läste häromdagen att de hade tagit 3 personer i år med hänvisning till ipred och att kanske 1 av dem skulle få sina uppgifter utlämnade. Så överdrivet rädd är man ju inte.

Permalänk
Hedersmedlem

det kan mycket väll vara sant dom kollar säkert facebook med dom kollar iaf alla meddelanden folk skickar där, man vill ju inte skicka vad som helst till sina kompisar bättre att ta hemliga saker på sms eller nåt inget på internet är säkert, jag tycker det är bra att dom kollar torreter men tyvärr får dom ju inte tag i användarna ändå det skulle ju ta typ 20 år och då kanske hälften av dom har dött till och med...

hoppas på att dom tar alla som delar olagliga filer men man vill ju gärna va lite anonym när man surfar inte så dom ser vad man skickar till sina kompisar i alla fall.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Överpris är inte vad någon av er ovan skrivit utan bestäms av varje individ då värdet (hur värdefull en vara är för en person) inte är motiverat av prisbilden. Någon tycker en film med blueray kvalité för 250 kr är för mycket. Någon annan tycker det inte är så farligt då personen väntat i 2 år på filmen.

Det är svårt att sätta en generell sak på varför det är så¨mycket piratkopiering, min åsikt är att man vet inte vad man får. Spel känns som en helt annan kategori då det är så många faktorer som gör att ett spel är mer prisvärt än en film. t.ex. multiplayer, kan spelas i flera år o.s.v Förstår helt klart varför spel köps betydligt mer än vad film gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Med den logiken skulle det vara okej att pistolråna ICA en gång för att du handlat hos dom 50 gånger...

Ja det var bra logiskt tänkt..

Permalänk
Medlem

Lite orolig börjar man ju bli när man använder internet idag. Fast man nödvändigtvis inte skulle bli fast för något så gillar inte jag någon form av övervakning av privatlivet.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterKlister:

Nej, det bevisar inte "motsatsen".

Jag har aldrig förstått det där. Om det är så jävla infernaliskt dåligt som du hävdar, VARFÖR vill man så gärna ha det att man bryter mot lagen för att få tag i det? Kan du förklara det, åh du vise marknadsanalytiker.

Om det är så jävla dåligt och allt är piss och skit, VVAAAAAAARFÖR tanka det från början?

Vi kan ju börja med att världen inte bara är svart och vitt. Kanske skulle jag ha valt ett annat ord att beskriva halvdana filmer/serier i mitt förra inlägg för att undvika förvirringen.

En film/serie är inte ett mästerverk eller ren skit, det finns en ganska lång gråzon där emellan. I takt med att 'braheten' sjunker på filmen så sjunker ju även priset folk är villiga att betala för att se den.

Jag betalar gladligen 100 kr för att se en bra film på bio, men jag skulle inte betala det priset för att se en medioker film på min tv hemma. Om den mediokra filmen däremot skulle gå på tv (=gratis) så skulle jag kunna lägga tiden att se den en regnig tisdagskväll och känna att jag har haft en positiv upplevelse. Detsamma gäller om att ladda ner den (=gratis).

Skrivet av MisterKlister:

Förklara gärna vad ett "överpris" är?

Det är väl ganska självklart? Ett pris som är högre än vad jag anser varan är värd.

Ett konkret exempel på överpris är hyrfilmer på internet. Jag skulle kunna gå till ica och hyra en film för 15 kr per dygn, men om jag vill göra det online så kostar det plötsligen minst 39 kr. Detta antagligen för att de som hyr ut filmen online anser att det är så bekvämt att göra det så, så det är värt dubbla priset, samt att ica möjligtvis kör med lockpriser på filmen för att sen tjäna igen det på chips och läsk.

Kalla mig bortskämd, men jag tycker inte att tjänster via nätet är en lyxig förmån som det bör betalas mer för. Speciellt inte när det i själva verket är en besparing för den som hyr ut filmen. Det enda de behöver göra om de plötsligen får dubbelt så många kunder är att på sin höjd köpa en ny server/lina för att klara av belastningen. Den enda kostnaden efter inköp är el och reparation, som jag inte kan tänka mig kostar lika mycket som att ha 2-3 fast anställda i en videobutik per år. Denna server dessutom skulle ha kapacitet att serva halva sverige, från en videobutik..

Skrivet av MisterKlister:

Att det är populärt att tanka hem är en kombination av instant satisfaction och en miljö som gör det möjligt. Av samma skäl som brottsprovokation är förbjuden. Om prissättningen är fel är praxis att inte köpa. Inte att få tag i produkten på olaglig väg.

Som sagt, kolla på musiknerladdningen efter att Spotify blev stort. Tyvärr hittar jag inga aktuella siffror på det, men för ett år sen uppskattades den illegala nerladdning ha minskat med 25% (http://www.musiksverige.org/pressrum/pressmeddelanden/fortsat...). Givetvis slutar inte alla ladda ner, men det visar ju tydligt på att om folk får möjligheten att betala ett vettigt pris för en bra tjänst så gör många det.

Anledningen till varför (då) 75% nerladdningen finns kvar är nog en blandning av att a) det är musik som inte finns på spotify, så betalande personer fortsätter ladda ner den typen av musik, och b) det är personer som fortfarande tycker tjänsten är för dålig eller för dyr. Var deras gräns går kan vi bara gissa oss till. Nu är vill tillbaks på den gråzonen jag pratade om i mitt första stycke.

Skrivet av MisterKlister:

Att folk konstant försöker skylla på någon annan är så oerhört skrattretande. "Det är Warners fel att jag tankar hem!!!!, ni har inte en tjänst som gör att jag kan titta upp och ner i obskyra filformat på min NetBSD-rigg!!!!"

Folk hittar ständigt på skäl, inget nytt under solen.

"Ne, det är hästskit så jag tankar det och tittar på, inget går upp mot att ögna igenom en hel säsong bajs. Nu när bajset blivit billigare har jag börjat köpa skit på månatlig basis."

Om man har tid över att tanka ner och titta igenom timtals med bajs så är ens tid värdelös.

Om det är avföring, så varför tanka det från början? Varför skulle folk vilja ha gratis hästbajs? Vill du ha bajs eller?

Smaken är som baken, och jag kan bara tala för mig själv. Jag kommer att beställa både Netflix och HBO när de finns tillgängliga i sverige. Tills dess fortsätter jag ladda ner de serier jag måste vänta på i 1 år eller mer innan de finns tillgängliga i sverige på tv. Anledningen är att så mycket av innehållet av serierna känns helt oaktuellt, i och med att alla referenser till saker som händer idag går förlorade.

Det är dock inte bara på grund av väntetiden jag laddar ner. Det finns ju en del serier/filmer som bara går på reklamkanaler där man blir avbruten var 15e minut. Det tycker jag är oacceptabelt, men jag _kan_ inte betala för en kanal som sänder det utan reklam. Att köpa fysiska boxar har jag noll intresse av, och att rippa allt är för mycket jobb. Om jag så skulle köpa boxarna och sen ladda ner det så skulle jag ju vara olaglig lik förbannat.

Igen tillbaks till gråzonerna.

Skrivet av MisterKlister:

Du kan rationalisera brottslighet hur mycket du vill, det ändrar ingenting. Alla bajskonsumenter får sluta bryta mot lagen helt enkelt, oavsett hur lätt det är undfly lagens långa tarm, eller dess vakande brunöga.

Det är nog här vi skiljer oss åt. Du anser att efter som det står i lagen så ska man inte göra det, punkt slut. Jag resonerar lite annorlunda. Jag väljer att tänka steget längre (imho) och bedömma om en lag är vettig eller inte, samt konsekvenserna av att jag bryter mot den. På samma sätt som att jag går mot röd gubbe när vägen är tom, även fast det är olagligt, så laddar jag ner filmer när det är uppenbart att jag inte skulle ha betalat för att se dem. Eftersom jag inte skulle ha köpt eller hyrt filmen så är det ju ingen som har förlorat något på att jag laddat ner den? (snälla, försök inte spinna vidare på detta med halmgubbar om mord och våldtäkt..)

Det jag inte kommer ifrån är att det trots min åsikt är olagligt, och åker jag dit så tar jag smällen (dock inte utan att försöka undvika den). Tills den dagen det finns bra tjänser för ett rimligt pris så kommer jag fortsätta ladda ner, men du kan ge dig på att jag står först i kön när tjänsten öppnar.

Visa signatur

Ryzen 7 2700X@3,7GHz || Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB || MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X || Samsung 970 EVO 500GB NVME M.2 + 2xSamsung 860 EVO 1TB SSD || EK Quantum power kit + Vector XC3 || FD R6 Black || Asus ROG Strix X470-F Gaming || Gigabyte G34WQC 34" + ASUS VG248QE 24"

Permalänk
Medlem

Överträder inte detta lagen?
Jag har säkert missuppfattat något men jag antog nu att det var inte tillåtet att göra det här.
Nu är det där inte i Sverige men. Någon som kan ge mig liten snabbläxa i det där?

Kan hålla med vissa angående att detta är väl inte vad våra resurser för att bekämpa brott bör gå till.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har för mig jag läste häromdagen att de hade tagit 3 personer i år med hänvisning till ipred och att kanske 1 av dem skulle få sina uppgifter utlämnade. Så överdrivet rädd är man ju inte.

Minns du vilka protokoll de använde? Du tänker inte på den där killen som hade uTorrent av en ren slump i samband med en husrannsakan av ett helt annat brott :)?

Permalänk
Medlem

Storebror ser dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterKlister:

Att folk konstant försöker skylla på någon annan är så oerhört skrattretande. "Det är Warners fel att jag tankar hem!!!!, ni har inte en tjänst som gör att jag kan titta upp och ner i obskyra filformat på min NetBSD-rigg!!!!"

Vill man ha en samling på 1500 filmer pallar man inte ha skivor oavsett vad de kostar, då vill man kunna streama/ladda ner. Du kan också ersätta obskyra filformat med "valfritt högkvalitetsformat som det finns utbrett stöd för" och "NetBSD" med "Windows 7". Sådana tjänster existerar vad jag vet inte i Sverige idag. Ganska mycket folk skulle betala för en bra tjänst, lika smidigt som PirateBay men man betalar för sig (Ska helst inte vara DRM-skadat så att man måste ladda ner 3TB igen om en hårddisk pajar, kan kolla på telefonen osv.).

På en fungerande fri marknad kommer företag som erbjuder dåliga tjänster/varor konkurreras ut. När
alla/ tillräckligt många bara vägrar att ändra sitt utbud och när det är såpass dyrt som det är att producera film fungerar inte konkurrensen riktigt som den ska annat än över mycket långa tidsperioder. De enda som på allvar konkurrerar är de andra jättebolagen som också vägrar (de facto oligopol), då tvingas folk att göra som företagen vill eller hitta på ett eget alternativ, tex piratkopiering. Piratkopiering tvingar på företagen konkurrens och tvingar dem att utvecklas istället för att hålla tillbaka marknaden.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem

Roligt att läsa alla kommentarer, många som kanske inte brukar kommentera här (ink. jag själv) och som verkar lite oroliga över deras torrent-användning. Den här systematiska övervakningen har väl varit känd länge, stötte på det första gången 2006. Det som händer är att alla dessa organisationer (typ WebSherrif etc.) som spårar IP-adresser kommer att skicka tonvis med mail till sveriges alla ISP. Så var det i alla fall på ett svenskt universitet (som mostvarar en ISP på det studentnätet) för några år sen då jag jobbade där. Jag skulle tro att stora företag som Telia inte bryr sig ett dugg. Men det är klart, om jag använde mig av PB skulle jag kanske vara mer orolig...

Permalänk
Hedersmedlem

ja det är många som är oroliga varför är dom det man får ej ladda ner så har det väl varit alltid...

har man inte råd med en film får man väll va utan den kanske se den på bio det kostar ju inte så mke

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

I det stora landet i väster (dvs, USA), har det ju skickats ut räkningar och hot om stämningar, varpå många såklart betalar direkt - skyldiga eller ej. Men let's face it, de flesta är nog skyldiga (men får orimliga böter) - att försäljningen av Blurayskivor är låg trots att de flesta TV som sålts på senare tid är Full-HD pekar på en omfattande kopiering. Mkv-spelande mediaburkar indikerar också detta (inte många som rippar sina köpta Bluray till mkv och lägger in i mediaburken, även om sådana finns). Förra julen körde jag ut mängder med Jägarna 2-filmer (till butiker alltså), minns inte exakta antalet men skulle tro att DVD sålde ca 20x mer än Bluray... Tolkar det som att de inte speciellt teknikintresserade sitter kvar med sina DVDer och köper skivor, de mer teknikintresserade har 100MB bredband och kör 1080p-mkv.

Hur som, att kopiera film/musik är i huvudsak en moralisk fråga, och folk flest skulle nog klassa det som något mindre allvarligt än att gå mot röd gubbe (om det inte kommer en bil) och något mer allvarligt än att klocka upp en processor.

Jag kopierade som mest på 80-talet, och 90-talet, och samtidigt köpte jag som mest då också. Jag tror som så många andra på lägre priser som ett sätt att öka laglig konsumtion - se på app-affärerna för android och iphone, visst kopierar folk men vem orkar pirata en sjukronorsapp?

Det är dock ett problem om privata företag leker polis, åklagare och domare. Att företagen får logga löpande vilka ip-adresser som kopplar upp sig mot en viss dator de själva äger är nog rätt självklart, däremot får företagen inte bygga upp en databas och använda den för att identifiera användare (om jag tolkar EUs dataskyddsdirektiv korrekt). Kanske används "spioneringen" snarare för att sätta press på ISPer, lobba/hota/(muta) politiker - ett sätt att visa på att det förekommer en bred piratkopiering som riskerar att störta samhällen i fördärvet, leda till kulturell utarmning, och arbetslöshet. Nej, jag tror inte kopiering leder till sådant, bara försöker gissa vilka argument som kan användas.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Med den logiken skulle det vara okej att pistolråna ICA en gång för att du handlat hos dom 50 gånger...

Kopiering är inte riktigt samma sak som att pistolhota någon eller att stjäla. Om det fanns möjlighet att kopiera kakor från ICA som man kopierar filer i datorer så tror jag inte att någon skulle ha något emot det.

Därför är begreppet "pirat" också helt fel för det försöker associera olovlig kopiering med attackering av båtar och att mörda människor ombord.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jpau94:

Vill man ha en samling på 1500 filmer pallar man inte ha skivor oavsett vad de kostar, då vill man kunna streama/ladda ner. Du kan också ersätta obskyra filformat med "valfritt högkvalitetsformat som det finns utbrett stöd för" och "NetBSD" med "Windows 7". Sådana tjänster existerar vad jag vet inte i Sverige idag. Ganska mycket folk skulle betala för en bra tjänst, lika smidigt som PirateBay men man betalar för sig (Ska helst inte vara DRM-skadat så att man måste ladda ner 3TB igen om en hårddisk pajar, kan kolla på telefonen osv.).

På en fungerande fri marknad kommer företag som erbjuder dåliga tjänster/varor konkurreras ut. När
alla/ tillräckligt många bara vägrar att ändra sitt utbud och när det är såpass dyrt som det är att producera film fungerar inte konkurrensen riktigt som den ska annat än över mycket långa tidsperioder. De enda som på allvar konkurrerar är de andra jättebolagen som också vägrar (de facto oligopol), då tvingas folk att göra som företagen vill eller hitta på ett eget alternativ, tex piratkopiering. Piratkopiering tvingar på företagen konkurrens och tvingar dem att utvecklas istället för att hålla tillbaka marknaden.

precis därför jag köper mestadelen av min musik på bandcamp, artisterna får mer av kakan än tex itunes/spotify, man kan lyssna på hela låtarna hur mycket man vill på sidan, och köper man albumet/låten får man den i valfirtt populärt format (mp3, flac, ogg mm) och kan göra vad man vill med den, utar DRM skit

det innebär ju dock att man får lyssna på helt andra artister an vad som finns på radio (som är till 99% skräpmusik så spelar ingen roll för mig)

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Är 19 år och har laddat ner (inte delat ut). Finns det alltså en risk att jag kan få böta x-miljoner eller åka i fängelse för att jag har laddat ner lite serier/filmer och spel? Det borde ju finnas ett stort antal ip-adresser som har spårats så att chansen att jag ska åka fast måste ju vara minimal? Annars kanske vi pirater hamnar på samma fängelse och kan fortsätta att dela information med varandra, hade varit ganska soft ändå... Köper bara produkter som är värt att betala för.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel i5-2500K 3.3ghz 6mb@ 4.0ghz | Corsair 8gb Vengeance 1600MHz | Asus P8P67 PRO | XFX HD6950 2GB | Vertex 3 120GB | Samsung Spinpoint 1TB | Corsair HX 750W |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av poorclocker:

Är 19 år och har laddat ner (inte delat ut). Finns det alltså en risk att jag kan få böta x-miljoner eller åka i fängelse för att jag har laddat ner lite serier/filmer och spel? Det borde ju finnas ett stort antal ip-adresser som har spårats så att chansen att jag ska åka fast måste ju vara minimal? Annars kanske vi pirater hamnar på samma fängelse och kan fortsätta att dela information med varandra, hade varit ganska soft ändå... Köper bara produkter som är värt att betala för.

Tror inte det är så stor risk för att du åker fast.
Finns ungefär 7,064,429,393 människor i världen och av alla dom som laddar ned så är du bara en liten atom. Men om du laddar ned 24/7 så skulle jag nog börja fundera på en VPN tjänst.

Permalänk
Medlem

Sweclockers, kan ni inte göra en follow-up nyhet angående denna nyhet bara för att klargöra eventuella missförstånd?

Jag reagerade direkt på meningen: "Nu rapporterar forskare vid University of Birmingham om pågående massövervakning av öppna trackers, exempelvis The Pirate Bay. " i er artikel, kan se att ni endast rapporterat vidare det som stått i http://www.newscientist.com artikel, vars författare som antingen inte läst forskningsuppsatsen ordentligt, eller bara helt enkelt ignorerat fakta i den endast för att skapa en "sensations" artikel.

Datan som deras experiment utgick ifrån skapades 2009. Hela artikelns upplägg handlar om hur bittorrent fungerade 2009.

Den som hängt med lite i svängarna vet att numera så används inga trackers på The Pirate Bay, utan allting sker via Distributed Hash Table eller bara DHT via magnetlänkar. Anslutning till en svärm, sker därför utan tracker, det torde betyda att en av de övervakningsmetoderna som nämndes (indirekt övervakning) inte längre är möjlig, utan aktiv övervakning är det enda sättet att övervaka nu.

Jag betvivlar inte att övervakning fortfarande sker via de mest populära torrents (top 100 listorna t.ex.), men det är numera omöjligt att logga alla IP's som laddar ner torrent då själva kopplingen är decentraliserad. De kan logga dem som de själva aktivt kopplas emot, men det lär ju bara vara en bråkdel av nedladdarna (rätta mig gärna om jag förstått saken fel).

Vad som egentligen bort stått är ""Nu rapporterar forskare vid University of Birmingham om hur bittorrent övervakning av öppna trackers, exempelvis The Pirate Bay, utfördes 2009."

Möjligtvis inte lika "sensations" inriktat, men lite mer sanningsenligt

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av tkoop1:

har man inte råd med en film får man väll va utan den kanske se den på bio det kostar ju inte så mke

årets citat

Permalänk
Medlem
Skrivet av poorclocker:

Är 19 år och har laddat ner (inte delat ut). Finns det alltså en risk att jag kan få böta x-miljoner eller åka i fängelse för att jag ********? Det borde ju finnas ett stort antal ip-adresser som har spårats så att chansen att jag ska åka fast måste ju vara minimal? Annars kanske vi pirater hamnar på samma fängelse och kan fortsätta att dela information med varandra, hade varit ganska soft ändå... Köper bara produkter som är värt att betala för.

Om du använder bit torrent protokollet för att ladda ner så delar du per automatik ut det du laddar ner.

Men nej, risken för att du skulle åker dit för fildelningsbrott (om du använder dig av magnet länkar) är väldigt osannolik.

Däremot är det kanske inte så smart och medge fildelningsbrott i publika forum

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Tolkar det som att de inte speciellt teknikintresserade sitter kvar med sina DVDer och köper skivor, de mer teknikintresserade har 100MB bredband och kör 1080p-mkv.

Kanske för de teknikintresserade blev så besvikna på att behöva börja köpa alla sina filmer som BD som de redan har som DVD, och inte vill behöva göra det igen om fem-tio år då nästa format lanserats och börjat få titlar för att det ska se nogerlunda bra ut på deras nya TV.

Permalänk
Medlem

Fildelning: http://www.youtube.com/watch?v=TfehEX4GK5E

Skrivet av Cove:

Om du använder bit torrent protokollet för att ladda ner så delar du per automatik ut det du laddar ner.

Inte om man stänger av uploading. Men då är man en leecher och då förtjänar man få böter.

Skrivet av Cove:

Däremot är det kanske inte så smart och medge fildelningsbrott i publika forum

Han erkände inte fildelningsbrott, han bara erkände fildelning.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU