Permalänk
Medlem

Packa upp massor med .rar

Tjena!

Jag har en samling med rarfiler på en extern disk som jag vill packa upp automagiskt i ett svep så det är gjort, samt radera orginalfilerna.
Strukturen ser ut som så:

/foo/foo.rar
/foo/foo.r00
/foo/foo.r01
osv...

/bar/bar.rar
/bar/bar.r00
/bar/bar.r01
osv...

Tanken är att det bara ska bli:

/foo/foo.avi
/bar/bar.avi

när det är klart.

Någon som har något färdigt eller ska jag pula ihop ett script själv?
Vad skulle vara lämpligast approach i så fall?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

Om du har Win 7, sök efter .rar i sökfältet för filer och sen markerar du alla .rar filer du vill packa upp och högerklickar och trycker Packa upp här (förutsatt att du har winrar och på svenska). Kan även heta "Extract here". Sen får du ta bort alla arkivfiler genom en liknande sökning efteråt. Ev. fungerar att söka på .r för att även fånga upp r00 etc.

Gissar kanske på att du vill ta bort allt samtidigt som det är klart för att diskutrymmet kanske inte räcker till, men det är nog något du får leva med. Ta några i taget i stället, så lång tid tar det inte att packa upp och/eller ta bort.

Visa signatur

Nya: P180 - Scythe 120mm - ADDA 80mm + Hiper Type-R Blue 580W (RMA) nu Tagan 600W Dual Engine + P5WDH + E6600 - Noctua NH-12 - Scythe 120mm + A-Data 6400 2048MB + Asus 7950GX2 (RMA) nu Gainward 8800GTS + Samsung SP2504C (RMA) nu HD250HJ + HD401LJ + HD501LJ
Stock: 3dmark 01: 40000 03: 31000 05: 13000 06: 8000 SuperPI: 21s

Permalänk
Medlem

Brukar använda AutoUnpack till det, om jag inte missförstår vad du efterfrågar. Det packar upp allt i mappar du väljer och tar bort arkiven om du ställer in det.

http://www.see-and-be.com/AutoUnpack/index.php

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Kör med http://www.extractnow.com/ själv, fungerar fin fint för mig. Drar ut allt i en mapp som man kan döpa efter vad .rar arkivet heter samt tar bort .rar filerna när den är klar.
Vet dock inte hur det fungerar med delar som du har (.r00, .r01 osv)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd

Markera båda .rar sedan högerklicka på ena och välj extract?

Permalänk
Medlem

För mig räcker det med att packa upp .rar-filen, om jag förstått det rätt så hämtar den väl information från .r-filerna?

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Brukar använda AutoUnpack till det, om jag inte missförstår vad du efterfrågar. Det packar upp allt i mappar du väljer och tar bort arkiven om du ställer in det.

http://www.see-and-be.com/AutoUnpack/index.php

Tackar, jag ska kolla på det.

Skrivet av Stårk:

Markera båda .rar sedan högerklicka på ena och välj extract?

Skrivet av mtntwg:

För mig räcker det med att packa upp .rar-filen, om jag förstått det rätt så hämtar den väl information från .r-filerna?

Det är inte så enkelt, det är i runda slängar 500st filer på runt 5Gb styck.
Så vi pratar runt 2500Gb, jag måste ta bort varje fil efter varje uppackning.
En uppackning tar en stund, så jag vill ha en lösning som tuggar den tid det tar och sen är klar.

Spelar egentligen ingen roll om det tar 10min eller 3dagar, bara det blir gjort utan en miljon musklick

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Josasp:

Tackar, jag ska kolla på det.

Det är inte så enkelt, det är i runda slängar 500st filer på runt 5Gb styck.
Så vi pratar runt 2500Gb, jag måste ta bort varje fil efter varje uppackning.
En uppackning tar en stund, så jag vill ha en lösning som tuggar den tid det tar och sen är klar.

Spelar egentligen ingen roll om det tar 10min eller 3dagar, bara det blir gjort utan en miljon musklick

Shift-klicka/Ctrl-klicka på alternativa .rar filer ---> Extrahera här/ Extrahera filer... ---> När sedan allt är klart och det ända som är kvar är de gamla och klara .rar'erna, shift-klicka/Ctrl-klicka, markera alla, högerklicka ---> Ta bort.

Citat:

bara det blir gjort utan en miljon musklick

En miljon klick, njae! Detta sätt är väldigt smidigt och simpelt.

Förövrigt, hoppas detta hjälper.

Mvh,

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Shift-klicka/Ctrl-klicka på alternativa .rar filer ---> Extrahera här/ Extrahera filer... ---> När sedan allt är klart och det ända som är kvar är de gamla och klara .rar'erna, shift-klicka/Ctrl-klicka, markera alla, högerklicka ---> Ta bort.

En miljon klick, njae! Detta sätt är väldigt smidigt och simpelt.

Förövrigt, hoppas detta hjälper.

Mvh,

Vart förslår du att jag hinkar 2,5Tb medans de gamla filerna är kvar?

Tar jag filerna en och en så behöver jag bara 5gb ledigt eftersom jag tar bort gamla rarfiler efter varandra.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Josasp:

Vart förslår du att jag hinkar 2,5Tb medans de gamla filerna är kvar?

Tar jag filerna en och en så behöver jag bara 5gb ledigt eftersom jag tar bort gamla rarfiler efter varandra.

Fel av mig, detta var inget jag lade i åtanke.
Lycka till.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Vart förslår du att jag hinkar 2,5Tb medans de gamla filerna är kvar?

Tar jag filerna en och en så behöver jag bara 5gb ledigt eftersom jag tar bort gamla rarfiler efter varandra.

Nu förstår vi vad du menar.

Hade jag varit i din sits hade jag nog börjat pula ihop ett eget skript, mjo, där den letar efter en rar-fil, packar upp den och om det lyckas, tar bort originalfilen för att sedan gå till nästa rar-fil, etc.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buchno:

Nu förstår vi vad du menar.

Hade jag varit i din sits hade jag nog börjat pula ihop ett eget skript, mjo, där den letar efter en rar-fil, packar upp den och om det lyckas, tar bort originalfilen för att sedan gå till nästa rar-fil, etc.

Å det är det autounpack som länktas innan gör

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Å det är det autounpack som länktas innan gör

Opsidaisy, det missade jag!

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

Jag skulle skrivit ett kort python-script:

import UnRAR2,os,os.path verbose=True #sätt till False för att ta bort utskrifter _startMapp = '.' #ändra till sökvägen till huvudmappen def log(msg): if verbose: print(msg) os.chdir(_startMapp) for path,dirList,fileList in os.walk('.'): done = False for f in fileList: if f.endswith('.rar'): rarFileName = os.path.join(path,f) log('Packar upp från {}'.format(rarFileName)) rf = UnRAR2.RarFile(rarFileName).extract(path=path) done = True break if done: log('Tar bort filer i mappen {}'.format(path)) for f in fileList: os.unlink(os.path.join(path,f))

Kan inte garantera att det fungerar som du vill men bör göra det.
Koden är skriven för python3 med tillägget UnRAR2