Bästa tipsen från Black Week

2 windows att starta från, men bara ett installerat

Permalänk
Medlem

2 windows att starta från, men bara ett installerat

Jag har en gammal burk med win xp i. Jag hade en ssd-disk med win 7 i den ett kort stund för att kolla en grej, och nu ligger win 7 kvar som startalternativ i burken, trots att disken är borta. Kollar jag i boot.ini ser jag inte win 7 som alternativ.
Sista raden lyder "multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\windows=Microsoft Windows XP Home Edition /FASTDETECT/NOEXECUTE=OPTIN
Någon som har tips på hur jag löser der? Det är fruns dator, och hon stör sig rejält på det.

Permalänk
Medlem

Är det samma problem under msconfig?
Start / skriv "msconfig" i sökfället (Win 7) / boot

Där finns det 2 sätt. Minska väntetiden eller ta bort alternativet som inte funkar efter att du valt vilket Windows den ska starta från.

VIKTIGT, Kontrollera att rätt Windows är förvald när du startar datorn. Annars får du inte igång Windows efteråt. Dvs om du väntar 30 sekunder och datorn startar rätt utan att du rört tangentbordet så är den rätt förvald.

Edit:
Möjligen får du stoppa in din Win 7 disk igen och kolla och fixa i msconfig i Win 7.

Permalänk
Medlem

Problemet är att om jag inte väljer något så stannar datorn. Jag måste aktivt välja xp, annars går det åt h-e.
Jag har bara xp installerat, och via kör/msconfig kom jag fram till att det inte finns mer än ett alternativ (som jag förstår det).