logitech Z906 till LG TV

Permalänk
Medlem

logitech Z906 till LG TV

Tjena, jag har tröttnat på att ha flera kontroller till tvn och letar sätt att använda en. Har kollat att man kan använda LG magic remote till högtalarna men får det inte att fungera. Kör via Optisk kabel nu och funderar kring ifall jag väljer att använda 6 kanaligt ljud om det går att höja/sänka en del iallafall. Om det fungerar så undrar jag om det finns någon Hdmi eArc till 6 kanal sladd/adapter? Svårt att beskriva men

1. Någon som vet hur man programmerar tv kontrollen till logitech Z906
2. Går det att höja och sänka genom 6 kanal ljud
3. Går det att använda eArc till 6 kanal för att höja/sänka

Permalänk
Medlem

1. Jag vet inte hur man programmerar LGs fjärrkontroll men är rätt säker på att det ska gå via TVns menyer. Du ska då lära den IR-signaler för att höja/sänka volym.
2. Det går inte att ändra volym via den optiska kabeln, i ditt fall krävs IR.
3. Det går inte att använda eARC/ARC med Z906, du måste använda optisk kabel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av RadeonHD:

Tjena, jag har tröttnat på att ha flera kontroller till tvn och letar sätt att använda en. Har kollat att man kan använda LG magic remote till högtalarna men får det inte att fungera. Kör via Optisk kabel nu och funderar kring ifall jag väljer att använda 6 kanaligt ljud om det går att höja/sänka en del iallafall. Om det fungerar så undrar jag om det finns någon Hdmi eArc till 6 kanal sladd/adapter? Svårt att beskriva men

1. Någon som vet hur man programmerar tv kontrollen till logitech Z906
2. Går det att höja och sänka genom 6 kanal ljud
3. Går det att använda eArc till 6 kanal för att höja/sänka

Det du behöver är t.ex en "brölimpa" eller t.ex en hemmabio reciever som har HDMI CEC (Consumer Electronic Controls). Jag har en hemmabio reciever inkopplad till TV:ns ARC/eARC port, en 4K Apple TV å "Tvålen" (4K Google TV Streamer). Allt detta kan jag starta/stänga av bl.a från TV:ns fjärr, sänka/höja volymen, navigera i menyer, starta appar, men då måste HDMI CEC vara aktiverat på alla inkopplade HDMI CEC enheter.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Det du behöver är t.ex en "brölimpa" eller t.ex en hemmabio reciever som har HDMI CEC (Consumer Electronic Controls). Jag har en hemmabio reciever inkopplad till TV:ns ARC/eARC port, en 4K Apple TV å "Tvålen" (4K Google TV Streamer). Allt detta kan jag starta/stänga av bl.a från TV:ns fjärr, sänka/höja volymen, navigera i menyer, starta appar, men då måste HDMI CEC vara aktiverat på alla inkopplade HDMI CEC enheter.

Det här har ingenting med ämnet att göra...

PS. Sluta kalla prylarna "brölimpa" eller "tvålen". Använd "soundbar" och "Google TV Streamer" istället så att det slipper se dumt ut och så att folk förstår vad du faktiskt menar + att du slipper förklara vad du menar inom parentes.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Du går till Settings > General > External devices > Universal Control Settings och så följer du instruktionerna för optisk anslutning. Det förutsätter förstås att du använder optisk anslutning.

Använder du inte optisk anslutning så kan du glömma surround från TVn till ditt Z906.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

samsung tv ser det ut så här

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har Logitech Z906 kopplat med optisk kabel till min Samsung Q60R 75-tums tv och så här måste jag göra, för att kunna styra Z906 med fjärrkontrollen till tv´n:

- Gå till Källa på tv´n med tv-fjärren.
- Välj Inställning av universialfjärrkontroll.
- Välj Ny enhet.
- Välj Hemmabio.
- I sökrutan skriver du Logitech.
- Gör Strömtest.
- Om du inte kan slå av och sätta på Z-906, tryck Nej.
- Efter 3-4 misslyckade försök, vill dom att du skriver modellnumret.
- I sökrutan skriver du Z906.
- Scrolla ner och välj SurroundSoundSystemZ906.
- Efter Strömtestet, som nu fungerar, tryck Ja.
Klart!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem

Äntligen tack så mycket. Hade försökt att göra detta ni sa tidigare att göra en universal fjärrkontroll utan framgång (1-2 år sedan) .
Kikade på detta igen då ni skrev att det faktiskt ska fungera. Hittade någon på reddit som skrev att man endast ska söka på Log och inte hela Logitech, endast då dök det upp. Läste också att det ska ha kommit i någon uppdatering till tvn och alltså inte fanns första gången jag testa.