Hur ta stora skärmdumpar?

Permalänk

Hur ta stora skärmdumpar?

Många sidor blockerar möjligheten att spara ned bilder genom att högerklicka på dem. Smidigaste lösningen borde väl vara att ta en skärmdump? Men att vara begränsad till print screen är inget vidare eftersom man är begränsad till den upplösning ens skärm kör, och att förminska bilden tills den får plats är inget vidare.

Finns det något program som låter en ta en riktig skärmdump på t.ex. en 3000x2000 bild fast ens upplösning bara är 1024x768?

Permalänk
Medlem

Varför skulle du vilja förminska en skärmdump? Du försämrar kvaliten avsevärt, är det text på bilden går denna heller inte längre att läsa o.s.v. T.ex. skärm dumpar jag ser på nätet så finns det inget mer jag avskyr än de som har blivit förminskade, Totalt oanvändbara.

I alla fall.

Print screen <- Hela skärmen.
Alt + Print Screen = Nuvarande Fönstret.
Snippet tools / Skärmklippvärktyg = Det du själv markerar

Välj bara ytan som är intressant! Snälla förminska aldrig.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Varför skulle du vilja förminska en skärmdump? Du försämrar kvaliten avsevärt, är det text på bilden går denna heller inte längre att läsa o.s.v. T.ex. skärm dumpar jag ser på nätet så finns det inget mer jag avskyr än de som har blivit förminskade, Totalt oanvändbara.

I alla fall.

Du behöver nog läsa TS inlägget igen..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Han vill ju inte förminska utan ta en riktig stor (skärm)dump..

Permalänk
Medlem

För chrome finns denna addon, den låter dig ta en bild på _hela_ sidan, alltså även det du inte ser i webbläsaren.

https://chrome.google.com/webstore/detail/webpage-%26-webcam-...

tex: http://www.webpagescreenshot.info/i/425656-1031201242956pm.pn...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

om du vill ta en mer högupplöst bild av en hemsida kan du ju testa att zomma innan (ctrl + scroll i firefox)

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayDee:

om du vill ta en mer högupplöst bild av en hemsida kan du ju testa att zomma innan (ctrl + scroll i firefox)

Skrivet av MugiMugi:

I alla fall.

Tror ni missuppfattade vad TS ville.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Tror ni missuppfattade vad TS ville.

nä, det är ju inte glasklart, men jag trodde han ville spara en del av en hemsida, fast i högre upplösning än skärmen. då kan man ju zomma för samma effekt.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Nja, jag tror nog du är förpassad till att försöka kringgå de olika sidornas blockering mot högerklick.
T.ex. i Firefox högerklickar du var som helst på sidan och sedan väljer du "View Page Info". Där finns en flik som heter "Media" där du ser en lista över alla bilder som finns på en viss sida. Inget högerklick på bilden krävs, endast högerklick nånstans på sidan. Går det inte alls att högerklicka går det att få upp rutan via en meny också.

Permalänk

Det smidigaste är väl annars att kolla bildens URL i källkoden och sedan spara den därifrån.
Vet att detta är mycket enkelt genom Chrome ("Inspect element") eftersom den öppnar rätt rad i koden direkt och highlightar den delen av sidan som du koden innefattar. Funkar såklart i andra webläsare också, men det har jag inte mycket erfarenhet av.