problem med 5.1 högtalarsystem

Permalänk
Medlem

problem med 5.1 högtalarsystem

Hej, jag har hemmabiosystem som heter Yamaha YHT-196. Har haft det ett tag men har själv inte använt det mycket, märkte för ett tag sedan att de bakre högtalarna inte ger ifrån sig något ljud.

De funkar när jag gör testet som är i AV-mottagaren, men inte när jag kollar på film eller spelar. Har kollat runt för att se om det finns något enkelt sätt att fixa det här men har inte lyckats..

De fungerar utan problem i windows inbyggda test och testet med fjärren. Men de fungerar dessvärre inte när jag testar olika 5.1 filmer och ljudfiler. Använder VLC och det är inställt på 5.1 ljud + en fil som ska testa 5.1 ljud (och lite olika filmer + spel) men inget ger något ljud i de bakre högtalarna.

Har också letat igenom inställningar i AV-mottagaren och i handboken men inte hittat något. Det ända jag hittade var att jag kunde höja volymen och välja hur långt avståndet är. Testade att höja till högsta och göra samma tester men fungerade inte, blir högre i win7 testet.

Är det någon som vet vad felet kan vara? Har som sagt testat flera filmer och ljudfiler både från datorn och från TVn men inget har fungerat.

Tack!

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Har du kopplat med HDMI eller SPDIF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Har du kopplat med HDMI eller SPDIF?

Jag har den via HDMI. Idag så fungerar det tydligen, hehe Igår var det som om det bara fanns de tre högtalarna där fram. Och idag har jag inte ändra någonting. Men detta funkar bara med datorn och inte med TVn. Jag vet att de flesta kanaler har bara 2.1 ljud men läste någonstans att man kan få de bakre högtalarna att fungera också om man gjorde något. Vet inte vad det var men du vet inte något som kan få ljudet att funka lite åtminstonde?

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ghollghost:

Jag har den via HDMI. Idag så fungerar det tydligen, hehe Igår var det som om det bara fanns de tre högtalarna där fram. Och idag har jag inte ändra någonting. Men detta funkar bara med datorn och inte med TVn. Jag vet att de flesta kanaler har bara 2.1 ljud men läste någonstans att man kan få de bakre högtalarna att fungera också om man gjorde något. Vet inte vad det var men du vet inte något som kan få ljudet att funka lite åtminstonde?

De flesta tv program är kodade i prologic, så ställ in dekodern på det så får du surround.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De flesta tv program är kodade i prologic, så ställ in dekodern på det så får du surround.

Jag råkade nog komma åt den inställningen, för nu fungerar allt utan problem haha

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är inte dom flesta sändningar i Dolby Digital idag? Ursprungliga Dolby ProLogic är en dekoding teknik som upmixar stereo till 4.0. Senare ProLogic standarder kunde upmixa stereo till ännu fler kanaler. Dolby Digital är digitalt kodat 5.1 ljud.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gunmoses:

Är inte dom flesta sändningar i Dolby Digital idag? Ursprungliga Dolby ProLogic är en dekoding teknik som upmixar stereo till 4.0. Senare ProLogic standarder kunde upmixa stereo till ännu fler kanaler. Dolby Digital är digitalt kodat 5.1 ljud.

Man kan koda i Dolby digital 2.0 för själva signalöverföringen, surroundet kodas då av med prologic 2, det har varit en del diskussioner om det här eftersom tv bolagen inte alltid köper in materialet kodat i 5.1 och många tvar kan inte heller skicka ut DD 5.1 ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Skrivet av mrqaffe:

Man kan koda i Dolby digital 2.0 för själva signalöverföringen, surroundet kodas då av med prologic 2, det har varit en del diskussioner om det här eftersom tv bolagen inte alltid köper in materialet kodat i 5.1 och många tvar kan inte heller skicka ut DD 5.1 ljud.

Jag tror jag hittade vilken inställning det var, en knapp på kontrollern som heter "Stereo" och ovanför står det "ENHANCER" och på displayen står det 5ch Enhancer när hela 5.1 ljudet fungerar. Sedan om jag forstätter tryck kommer det upp"2ch Stereo", "5ch Stereo", "Straight enhancer" och slutligen "5ch enhancer". Både "5ch Stereo" och "5ch enhancer" ger 5.1 ljud. Är det det här som ni menar med dekoding osv? (kan nästan inget om det här med suround system )

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns en hel del system som gör att det spelar i alla högtalarna, men Dolby brukar vara oerhört stränga med namnen om deras system är inblandade, hade det rört sig om deras dekodrar så hade de krävt att det indikerats på nått sätt, "enhancer" är nog vad som helst förutom just Dolby eller DTS systemen

Visa signatur