Permalänk

Fråga angående vpn och pfsense.

Hej!

Kör för tillfället en dator med pfsense på som är konfigurerad med vpn(pptp) för att kunna ansluta till nätverket utifrån och komma åt filer osv. Detta fungerar felfritt och jag kommer åt alla enheter på nätverket när jag ansluter utifrån. Men det jag funderar på är hur man ska göra om man skulle vilja komma åt delade filer på den anslutna klienten.. är detta möjligt? testat lite med olika rules men får det ej att fungera.

enda regeln jag har konfigurerat nu är att tillåta trafik från pptp-subnet till lan-subnet.

Detta fungerar:
klient ----> vpn ----> mitt nätverk

Detta fungerar inte:
mitt nätverk ----> vpn ----> klient

Hoppas ni förstår vad jag menar, fråga om något är otydligt.

Permalänk
Medlem

Jag tror "problemet" ligger i själva protokollet i windows. Men jag kan ha fel.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

hmm okej, det är ju lite surt isf. Bästa lösningen kanske är att köra pfsense i båda ändar med "site to site" dock inte lika portabelt..

Permalänk
Avstängd

Jag kör liknande lösning som dig fast med OpenVPN istället. Där går det bra att komma åt den anslutna klienten från pfSense LAN sida.

Så om du inte tvunget måste köra pptp rekommenderar jag starkt OpenVPN istället.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk

haha det hade jag inte lagt en tanke på överhuvudtaget att testa. Ska prova och se om jag får det att lira när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

openVPN är grymt och enkelt att få igång. Särskilt med pfsense.

Skrivet av WetWilly:

Jag kör liknande lösning som dig fast med OpenVPN istället. Där går det bra att komma åt den anslutna klienten från pfSense LAN sida.

Så om du inte tvunget måste köra pptp rekommenderar jag starkt OpenVPN istället.

Vad har du för inställningar för att få detta att funka? Bara öppnat upp "from * to *" mellan subnäten?
Funkar network discovery också då för dig?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Igelkott:

openVPN är grymt och enkelt att få igång. Särskilt med pfsense.

Vad har du för inställningar för att få detta att funka? Bara öppnat upp "from * to *" mellan subnäten?
Funkar network discovery också då för dig?

Finns ju olika inställningar, antar att du i detta fallet menar brandväggsreglerna.
Där har jag pass any/any/any på OpenVPN interfacet.

Jag använder inte windows tillräckligt mycket för att bry mig om network discovery.

Misstänker dock att network discovery endast fungerar på det lokala subnätet och inte när du kör routade nät över openvpn (alltså tun adapter).

Du får nog köra med tap (och delat subnät) om du vill ha igång det.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP