Permalänk
Medlem

Micro stutter

Emellanåt får jag 'micro stutter' när jag kör WoT, gradvis förvärras problemen tills en omstart är det enda rimliga.
Får detta enbart när jag kör WoT och inga andra program/spel...

Upplever att problemen kom med någon av de senare uppdateringarna...har WoT ett känt problem med 'micro stutting'?

Permalänk
Avstängd

Alltid najs när TS orkar skriva vilken rigg de har problem med, det blir oerhört mycket enklare på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Alltid najs när TS orkar skriva vilken rigg de har problem med, det blir oerhört mycket enklare på det sättet.

Nu var mer min fråga:
Finns det några kända buggar med WoT som kan leda till 'micro stutting'...

Detta med anledning av (vilket jag även skrev i ursprungsinlägg):

  1. Problemen har kommit med de senaste uppdateringarna

  2. Problemen uppstår enbart i WoT

Permalänk

Inte för att vara sån, men det är helt fantastiskt hur du lyckas undvika att skriva ut om du kör SLI (nvidia) eller Crossfire (AMD). Det har nyligen släppts uppdateringar till både nvidia-kort och AMD-kort, vilket kör du?

Det är alltid en fördel att skriva ut vad man har för hårdvara, det blir enklare att ge tips och eventuellt presentera en lösning. Har du möjligen sökt något på tillverkarens hemsida?

Permalänk
Medlem

Jag frågade om programvaran WoT och ifall det fanns något känt mjukvaruproblem.

Jag ångrar nu att jag överhuvudtaget frågade...
Jag släpper ämnet och ni behöver inte efterlysa min hårdvara - då min fråga gällde ifall det fanns en eventuell (känd) mjukvarubugg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Jag frågade om programvaran WoT och ifall det fanns något känt mjukvaruproblem.

Jag ångrar nu att jag överhuvudtaget frågade...
Jag släpper ämnet och ni behöver inte efterlysa min hårdvara - då min fråga gällde ifall det fanns en eventuell (känd) mjukvarubugg.

... Om du nu ska vara sån så kommer folk inte vilja hjälpa. Det kvittar om du tror att det är mjukvarubugg eller inte, frågar man vad för system du har när du säger att du har problem med microstuttering så får du väll svara.
Många problem är med drivrutinerna, och det kan vara i enstaka spel. Jag hade t.ex problem att spela STO med CCC 12.4 på en laptop. Alla andra spel funkade utom det. Installerade äldre och sen funkade fint igen.

Så än en gång: Vad har du för system? Hur länge kör du innan det börjar hända? Kom igen nu.

Om du nu bara ville ha svar på "om wot har bugg med microstuttering" så finns det google.

Edit: Här

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Cybertsen:

Jag frågade om programvaran WoT och ifall det fanns något känt mjukvaruproblem.

Jag ångrar nu att jag överhuvudtaget frågade...
Jag släpper ämnet och ni behöver inte efterlysa min hårdvara - då min fråga gällde ifall det fanns en eventuell (känd) mjukvarubugg.

Den "kända mjukvarubuggen" kan mycket väl bara gälla SLI eller bara CF eller båda eller ingen. Ställer man en sån här fråga talar man även om vilka (relevanta) komponenter man har. Punkt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

... Om du nu ska vara sån så kommer folk inte vilja hjälpa. Det kvittar om du tror att det är mjukvarubugg eller inte, frågar man vad för system du har när du säger att du har problem med microstuttering så får du väll svara.
Många problem är med drivrutinerna, och det kan vara i enstaka spel. Jag hade t.ex problem att spela STO med CCC 12.4 på en laptop. Alla andra spel funkade utom det. Installerade äldre och sen funkade fint igen.

Så än en gång: Vad har du för system? Hur länge kör du innan det börjar hända? Kom igen nu.

Om du nu bara ville ha svar på "om wot har bugg med microstuttering" så finns det google.

Edit: Här

Vill inte "bråka", men som jag skrev i mitt senaste inlägg:
"Jag släpper ämnet"

Men för att få ett slut på det hela så har jag följande hårdvara:

  • Antec P183

  • Silverstone ST40NF

  • Asus Maximus III Gene

  • Intel Core i7-860

  • Corsair TW3X4G1333C9A, 8GB

  • ATI Radeon HD 6850

  • Intel X25-M G2

Men den dryga Google länken rätt så onödig.

Men åter igen, jag släpper ämnet...over and out...

EDIT
Och mjukvaran, så det inte blir något trätoämne:

  • Windows 7, 64-bit

  • AMD Catalyst 12.8 (men det var lägre versionsnummer när problemen började)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Vill inte "bråka", men som jag skrev i mitt senaste inlägg:
"Jag släpper ämnet"

Men för att få ett slut på det hela så har jag följande hårdvara:

  • Antec P183

  • Silverstone ST40NF

  • Asus Maximus III Gene

  • Intel Core i7-860

  • Corsair TW3X4G1333C9A, 8GB

  • ATI Radeon HD 6850

  • Intel X25-M G2

Men den dryga Google länken rätt så onödig.

Men åter igen, jag släpper ämnet...over and out...

EDIT
Och mjukvaran, så det inte blir något trätoämne:

  • Windows 7, 64-bit

  • AMD Catalyst 12.8 (men det var lägre versionsnummer när problemen började)

12.10 är ute, inte prövat den och se fall du får samma problem?

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk

Eftersom du menar på att du släppt ämnet känns det inte speciellt relevant att fortsätta skriva, men om du ändå skulle sitta där och smygläsa rekommenderar jag att provar på följande:

Uppdatera dina drivrutiner till den senast stabila releasen (12.10)
- Fungerar inte detta för dig kan du prova på 12.11 beta 7

Läs igenom tråden http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1160413-micro-stu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

12.10 är ute, inte prövat den och se fall du får samma problem?

Skrivet av ah! Bubble gum:

Eftersom du menar på att du släppt ämnet känns det inte speciellt relevant att fortsätta skriva, men om du ändå skulle sitta där och smygläsa rekommenderar jag att provar på följande:

Uppdatera dina drivrutiner till den senast stabila releasen (12.10)
- Fungerar inte detta för dig kan du prova på 12.11 beta 7

Läs igenom tråden http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1160413-micro-stu...

Kan vara så att TS har trippel buffring aktiverat:D För då laggar det fint.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kan vara så att TS har trippel buffring aktiverat:D För då laggar det fint.

Sant det.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Så, tror att ni nu kan sluta spekulera vad felet kunde vara.
Här är det jag gjort ifall någon annan skulle uppleva liknande problem:

Om du har ett integrerat VIA VT2020-ljudkort samt ett AMD grafikkort som har en HDMI-utgång och upplever 'micro stutter/freezes'. Inaktivera då "AMD High definition audio device" i enhetshanteraren. (denna kommer att återaktiveras igen ifall man uppdaterar drivrutinen till grafikkortet, så då får man inaktivera den igen)

Som jag ursprungligen skrev så började problemen för mig i och med en WoT-patch och de har enligt ändringsloggarna "mecklat" med ljudet när de släppte 0.8.0.

Lite anmärkningsvärt dock med så många svar här utan att någon ens brydde sig om vad det var jag frågade om - utan man hoppade direkt till "felsökningen". För jag fråga aldrig hur det skulle lösas, utan ifall det fanns något känt problem...

Permalänk
Medlem

Fattar inte riktigt varför du går till WoT egna support forum och frågar där?..
Borde vara lite mer relevans på frågan då. Sweclocks forum fokuserar i huvudsak på hårdvaru problem..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Fattar inte riktigt varför du går till WoT egna support forum och frågar där?..
Borde vara lite mer relevans på frågan då. Sweclocks forum fokuserar i huvudsak på hårdvaru problem..

Tänkte bara ifall någon här hade hört eller läst något...

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Så, tror att ni nu kan sluta spekulera vad felet kunde vara.
Här är det jag gjort ifall någon annan skulle uppleva liknande problem:

Om du har ett integrerat VIA VT2020-ljudkort samt ett AMD grafikkort som har en HDMI-utgång och upplever 'micro stutter/freezes'. Inaktivera då "AMD High definition audio device" i enhetshanteraren. (denna kommer att återaktiveras igen ifall man uppdaterar drivrutinen till grafikkortet, så då får man inaktivera den igen)

Som jag ursprungligen skrev så började problemen för mig i och med en WoT-patch och de har enligt ändringsloggarna "mecklat" med ljudet när de släppte 0.8.0.

Lite anmärkningsvärt dock med så många svar här utan att någon ens brydde sig om vad det var jag frågade om - utan man hoppade direkt till "felsökningen". För jag fråga aldrig hur det skulle lösas, utan ifall det fanns något känt problem...

Å andra sidan så var det ju ett drivrutinsproblem, precis som hjälpsamt folk misstänkte från början så hårdvaran var ju högst relevant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

Å andra sidan så var det ju ett drivrutinsproblem, precis som hjälpsamt folk misstänkte från början

Är det verkligen ett drivrutinsproblem?

  • Problemen uppstod i och med en WoT-uppdatering.

  • Problemet har "hängt med" någon/några grafikdrivrutinsuppdateringar.

Jag är inte helt säker på att man skall peka ut AMD och deras drivrutin, jag tycker det mer lutar mer åt WG med tanke på vilken tidpunkt problemen uppstod.

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

Är det verkligen ett drivrutinsproblem?

  • Problemen uppstod i och med en WoT-uppdatering.

  • Problemet har "hängt med" någon/några grafikdrivrutinsuppdateringar.

Jag är inte helt säker på att man skall peka ut AMD och deras drivrutin, jag tycker det mer lutar mer åt WG med tanke på vilken tidpunkt problemen uppstod.

du citerade ju själv "Om du har ett integrerat VIA VT2020-ljudkort samt ett AMD grafikkort som har en HDMI-utgång.. "
Det är ju klockrent knutet till kompabilitet med hårdvara och därmed med drivirutiner.

Visst..vill man vara riktigt anal så kan man ju hålla på att diskutera om det är drivrutinerna eller programmet som är dåligt skrivet när de funkar dåligt ihop men det är ju sällan speciellt konstruktivt om man inte är affärsjurist..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whippoorwill:

du citerade ju själv "Om du har ett integrerat VIA VT2020-ljudkort samt ett AMD grafikkort som har en HDMI-utgång.. "
Det är ju klockrent knutet till kompabilitet med hårdvara och därmed med drivirutiner.

Visst..vill man vara riktigt anal så kan man ju hålla på att diskutera om det är drivrutinerna eller programmet som är dåligt skrivet när de funkar dåligt ihop men det är ju sällan speciellt konstruktivt om man inte är affärsjurist..

Jaha, då är väl man anal då...men jag gissar att skiten härrör sig från WG:s kodning och hur de (miss)lyckats hantera två ljudenheter...inte AMD eller VIA... Men det hela är numera en skitsak. Det har löst sig för mig, jag är nöjd och fäller därmed ned stolslocket och spolar efter mig.

EDIT
För övrigt, om man skall vara riktigt anal:
Det är inget citat om det är något man själv skrivit, framförallt inte ifall det är första gången det nedtecknas...svåra ord kan vara lite luriga ibland...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Jaha, då är väl man anal då...men jag gissar att skiten härrör sig från WG:s kodning och hur de (miss)lyckats hantera två ljudenheter...inte AMD eller VIA... Men det hela är numera en skitsak. Det har löst sig för mig, jag är nöjd och fäller därmed ned stolslocket och spolar efter mig.

Kvittar om det är WG eller AMD/VIA, för det är ju med AMD/VIA's hårdvara som det krånglar med i WoT. Allt annat är irrelevant.

Mjukvara - Hårdvara.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Skrivet av Cybertsen:

EDIT
För övrigt, om man skall vara riktigt anal:
Det är inget citat om det är något man själv skrivit, framförallt inte ifall det är första gången det nedtecknas...svåra ord kan vara lite luriga ibland...

sorry.. jag utgick ifrån att det var ett citat eftersom du skrev det kursiverat och jag utgick ifrån att du inte kommit fram till det på egen hand

Permalänk
Medlem

Har också lite skumma grafikproblem med mitt wot i mellan varven.
Just microsutteringen har jag med ibland. Fast jag tror problemet mer har att göra med avstängd v-sync.
Mest intressanta problemet ja har dock är att ca 0,5 gånger i veckan måste starta om datorn. Detta för att WOT börjar lagga något fantastiskt.
15fps max hela tiden. Räcker inte med att starta om spelet. Utan måste starta om hela datorn. endast DETTA spelet berörs av detta. Inget annat.

Sedan är det allmänt känt att wargaming använder en SKANDALÖST dålig 3D-motor. Med tanke på grafiken i spelet är det sjukt att man med en närmare 5ghz snabb cpu och skapligt gfx inte skall kunna maxa spelets inställningar eftersom det i vissa partier går riktigt lågt i FPS tack vare dels motorn och banor som borde bugg kontrolleras ett gäng gånger till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Har också lite skumma grafikproblem med mitt wot i mellan varven.
Just microsutteringen har jag med ibland. Fast jag tror problemet mer har att göra med avstängd v-sync.
Mest intressanta problemet ja har dock är att ca 0,5 gånger i veckan måste starta om datorn. Detta för att WOT börjar lagga något fantastiskt.
15fps max hela tiden. Räcker inte med att starta om spelet. Utan måste starta om hela datorn. endast DETTA spelet berörs av detta. Inget annat.

Sedan är det allmänt känt att wargaming använder en SKANDALÖST dålig 3D-motor. Med tanke på grafiken i spelet är det sjukt att man med en närmare 5ghz snabb cpu och skapligt gfx inte skall kunna maxa spelets inställningar eftersom det i vissa partier går riktigt lågt i FPS tack vare dels motorn och banor som borde bugg kontrolleras ett gäng gånger till.

Inte så du har trippel buffring aktiverat? Har märkt av några frysningar. Men inte märkt av lagg på någon bana. Vad för Cpu har du? Har i alla fall kört i timmar i sträck.

Har du installerat om spelet på länge? Vet att jag fick en bugg som gjorde att man inte såg svartvitt när man dött (utan vanlig färg). Var väll för många ändringar och det inte blev korrekt installerat när man la patch över patch.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Inte så du har trippel buffring aktiverat? Har märkt av några frysningar. Men inte märkt av lagg på någon bana. Vad för Cpu har du? Har i alla fall kört i timmar i sträck.

Har du installerat om spelet på länge? Vet att jag fick en bugg som gjorde att man inte såg svartvitt när man dött (utan vanlig färg). Var väll för många ändringar och det inte blev korrekt installerat när man la patch över patch.

Du kan stänga av Death Effect i inställningar så blir det färg istället för "svart/vit". Antagligen ingen bugg utan du har stängt av det utan att veta.
Jag har inte installerat om mitt WoT sedan 7.1 och jag har inga problem.

Men ja, stäng av Tripple Buffering så borde lagget försvinna.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Du kan stänga av Death Effect i inställningar så blir det färg istället för "svart/vit". Antagligen ingen bugg utan du har stängt av det utan att veta.
Jag har inte installerat om mitt WoT sedan 7.1 och jag har inga problem.

Men ja, stäng av Tripple Buffering så borde lagget försvinna.

Den inställningen heter "enable postmordem effect". Men tackar för det:D

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Den inställningen heter "enable postmordem effect". Men tackar för det:D

Ajja, nära nog! Inga problem!

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Jag frågade om programvaran WoT och ifall det fanns något känt mjukvaruproblem.

Jag ångrar nu att jag överhuvudtaget frågade...
Jag släpper ämnet och ni behöver inte efterlysa min hårdvara - då min fråga gällde ifall det fanns en eventuell (känd) mjukvarubugg.

Oftast så brukar det vara så att det är hårdvaran som krånglar.
Du skall oftast på ett forum som detta nämna dina specs innan du frågar.
Och nej, det vad jag vet finns inte några direkt kända, och jag har inga problem med det.

Visa signatur

8700K 5GHz | RTX2060 Super | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Fedora