Permalänk
Medlem

Köpråd: skanner för diabilder

Tjena,

min käre svärmor ska ge sig ut och skanna in c:a 1000 gamla diabilder. Hon är en hyfsat van datoranvändare, men inte något proffs. Det blir jag som sköter supporten
Vad finns det där ute som ni kan rekommendera?

mvh - Broddan

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttar till foto då det passar bättre där.

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag körde plexgears billigaste (199 kr på rea, normalt 499) i början av karriären eftersom det kostade samma som att få papperskopior på de tre första rullarna jag fotade. Skulle ha tagit kopior..

Helt värdelös "scanner". Det är bara en webkamera som fotar av med bakgrundsbelysning. Kan inte tänka mig att de där marginellt dyrare är så mycket bättre. Det enda positiva med den var att man knappt behövde damma av negativen, så detaljrik blev inte scanningen! Om man ändå ska göra sig besväret att digitalisera tycker jag att man borde satsa på något bättre så man inte gråter blod så fort man ser kvalitén.

Vad jag kan se har den dyrare modellen större sensor och förhoppningsvis bättre programvara (min gav noll justeringsmöjlighet, inte ens på jpeg-kompression). Men ta en funderare på en flatbäddsscanner istället, med bakgrundsbelysning i locket. Canon Canoscan 9000F finns för ca 2000 kr, Epson har några också som många gillar. Fördelen är ju att du även kan scannna gamla foton som du inte har negativ på.

När jobbet är klart kan den säljas vidare, de har rätt bra andrahandsvärde. Kolla i denna forumdel för massa scannertips.

Jag är verkligen ingen kvalitetssnobb, men skillnaden är som natt och dag här.

Obehandlade scanningar från båda. Slarvigt gjord på Canonen (råkat få med lite kant och damm, samt visst rödstick). Det är en av plexgearens bättre bilder kan jag säga också, den bedrövliga komprimeringen syns inte lika mycket här. Svartvitt var den värst på, urusel gråskala. Det är en billig Fuji-film jag scannat, på diabilder kommer du få ännu större skillnad. Hade helst tagit en bättre bild, men detta var en av få som jag hade från båda maskinerna.

Originalstorlek på bilderna:
http://home.abe.kth.se/~felhan/pics/scan/plex_full.jpg
http://home.abe.kth.se/~felhan/pics/scan/9000f_full.jpg

Permalänk
Rekordmedlem

Antagligen så är en flatbäddscanner med genomlysning det vettigaste, en riktig filmcanner är bättre men de är dyrare och eftersom den har ett begränsat användningsområde så kanske det i så fall är bättre att lämna in bilderna för scanning, jag antar att priset blir ungefär detsamma eller lägre och en pro scanner gör jobbet bättre.
En fördel med de bättre flatbäddscanrar som kör film är att de ofta har ganska bra "korrigering/autoretuch" eller vad man nu kallar det, de kan "mäta skiten" i förhållande till filmen så de är ofta mycket bra på att skilja vad som är filmplanet och vad som är nått annat, scannern har egna sensorer som kollar skit på bilderna så det handlar inte om enbart en mjukvaruretuch efteråt.

Själv har jag en canon canoscan 8000f som jag haft länge, den scannar bra men den saknar 64bit drivers och canon vägrar lösa det och säger den är för gammal, men den funkar att köra med en virtuell 32bit dator, bökigare men det går och eftersom jag scannar så lite idag så har jag inga planer på att byta ut den eftersom den ger bra bilder och nya scannrar blir dyra om de ska prestera lika bra, de nya scannrar som har ledbelysning tenderar att ge ett mindre färgspektrum, så de kanske man ska undvika om det handlar om bilder, men till dokument är de smidiga och duger bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Antagligen så är en flatbäddscanner med genomlysning det vettigaste, en riktig filmcanner är bättre men de är dyrare och eftersom den har ett begränsat användningsområde så kanske det i så fall är bättre att lämna in bilderna för scanning, jag antar att priset blir ungefär detsamma eller lägre och en pro scanner gör jobbet bättre.
En fördel med de bättre flatbäddscanrar som kör film är att de ofta har ganska bra "korrigering/autoretuch" eller vad man nu kallar det, de kan "mäta skiten" i förhållande till filmen så de är ofta mycket bra på att skilja vad som är filmplanet och vad som är nått annat, scannern har egna sensorer som kollar skit på bilderna så det handlar inte om enbart en mjukvaruretuch efteråt.

Tyvärr så har du helt fel här, ifall det är 35mm film vi pratar om.

Det är bara de dyrare flatbäddsscannrarna som klarar att scanna film. Köper man en 35mm filmscanner för samma pris så får man bättre kvalite (men snävare användningsområde). Sen är det inte scannern i sig som har autoretuschering, det är mjukvaran i datorn. Vissa scanners har dock en infraröd lampa för automatisk detektering och borttagning av damm om det är det du menar. Den funktionen är jättebra.

Jag har en Reflecta ProScan 7200 (filmscanner) och min morsa har en Epson V750 flatbädd. Hennes scanner är dyrare men min scannar lite bättre. Dock klarar min bara 35mm film och hon vill scanna sina 120mm negativ. Medföljande mjukvaran till endera scanner är dålig. Har man lite krav på kvalite så får man räkna med att köpa bättre mjukvara. Jag kör med Silverfast som är ett bra program, men många gillar Vuescan som är typ lika bra men billigare. Ladda hem demoversioner och testa.

Fotolabbet har riktiga proffsgrejjer och scanningarna blir perfekta. Problemet med fotolabbet är att scanningen oftast köps till i samband med filmframkallning. Crimson har så man kan scanna bilder i efterhand men då blir det istället dyrt. Är det intressant med scanning i efterhand skulle jag ringa och prata med dem för deras prislista på hemsidan är förvirrande ang detta.

Nu spelar det stor roll hur kräsen man är och vad man ska använda bilderna till. Hur stor vill du att bilden ska kunna bli? Är det semesterbilder kanske man inte vill köpa hur dyr som helst. Jag skulle rekommendera en titt på sidan här nedan. Testerna de har är väldigt seriösa även om jag ibland kan tycka att de hyllar mjukvaran Silverfast lite väl mycket. Notera hur de mäter upp den faktiska upplösningen istället för att gå på tillverkarens reklamsnack om 7200 dpi.
http://filmscanner.info/en/FilmscannerTestberichte.html (på engelska)
lättare översikt: (google translate från Tyska till engelska)
http://translate.google.se/translate?sl=de&tl=en&js=n&prev=_t...

Om trådskaparens svärmor vill scanna semesterbilder utan större krav på kvalite kanske en sån här skulle va nåt: Reflecta imagebox - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=795523
Man ska inte underskatta enkelheten i användningen och kvaliten kanske är "good enough". Adobe photoshop elements ingår så man enkelt kan fixa kontrast och färgstick osv om inte scannermjukvaran gjort det.

Om kvaliten känns för dålig på den så kan jag rekommendera antingen Reflecta Proscan 7200 eller Epson V700/V750. Dock är handhavandet lite mer påtagligt. På gott och ont. Det tar längre tid men man har mer kontroll. Scanning av film är ingen exakt procedur och kräver invänjning.

Undra om nån kommer orka läsa denna post.

Citera mig om ni vill fråga nåt.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Det handlade om att scanna bara 1000 bilder, visst är en fimscanner bättre, men att köpa en sån för 1000 bilder nja..
Då är det nog bättre att lämna in det om man har höga krav, att automatscana 1000 dia kostar väl ungefär samma som en filmscanner och ger troligen bättre kvalitet än en enklare hemmascanner som man dessutom inte har mera nytta av efteråt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det handlade om att scanna bara 1000 bilder, visst är en fimscanner bättre, men att köpa en sån för 1000 bilder nja..
Då är det nog bättre att lämna in det om man har höga krav, att automatscana 1000 dia kostar väl ungefär samma som en filmscanner och ger troligen bättre kvalitet än en enklare hemmascanner som man dessutom inte har mera nytta av efteråt.

Nja den scannern jag länkade till kostar 1500:- typ, och fotolabbet tar från 1kr per bild (sämsta upplösningen och bilden är i pappersformat) till typ 20kr / bild. Sen finns det scanners som är billigare än den jag länkade till men då är min personliga åsikt (och som cl3mens påpekade ovan) att kvaliten börjar blir för dålig.

En bra scanner kan man sälja vidare eller låna ut till släktingar, nästan alla sitter på massa gamla bilder.

Edit: Sen vet ju inte jag vad svärmor har för bilder. Har hon fotat proffsfoto med sin Leica eller är det semesterbilder med kompaktkameran? Därför blev min post rätt lång också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Nja den scannern jag länkade till kostar 1500:- typ, och fotolabbet tar från 1kr per bild (sämsta upplösningen och bilden är i pappersformat) till typ 20kr / bild. Sen finns det scanners som är billigare än den jag länkade till men då är min personliga åsikt (och som cl3mens påpekade ovan) att kvaliten börjar blir för dålig.

En bra scanner kan man sälja vidare eller låna ut till släktingar, nästan alla sitter på massa gamla bilder.

Edit: Sen vet ju inte jag vad svärmor har för bilder. Har hon fotat proffsfoto med sin Leica eller är det semesterbilder med kompaktkameran? Därför blev min post rätt lång också.

Tack alla för er tid och för era svar! Mycket bra input. Jag, trådskaparen, (som faktiskt orkade läsa alla inlägg även om usilusken var tveksam ) träffar svärmor i helgen och kommer fråga henne lite mer om kvalitetsnivå och hennes behov. Är rätt säker på att det inte är Leican som är använd, utan det är nog rätt varierande kvalitet från många olika fotografer genom åren.
Jag har själv en Canon 9000F och kanske ska nöja mig med att låna ut den batchvis. Men, efter ett par glas vin så ska vi nog komma till en slutsats. Återigen, tack!

mvh - Micke

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Broddan:

Tack alla för er tid och för era svar! Mycket bra input. Jag, trådskaparen, (som faktiskt orkade läsa alla inlägg även om usilusken var tveksam ) träffar svärmor i helgen och kommer fråga henne lite mer om kvalitetsnivå och hennes behov. Är rätt säker på att det inte är Leican som är använd, utan det är nog rätt varierande kvalitet från många olika fotografer genom åren.
Jag har själv en Canon 9000F och kanske ska nöja mig med att låna ut den batchvis. Men, efter ett par glas vin så ska vi nog komma till en slutsats. Återigen, tack!

mvh - Micke

Efter några vinglas så kommer du att lova att göra jobbet och ge svärmor färdigretuscherade bilder

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såg idag att det fanns erbjudande om en diascanner på grupon för ca 1270kr
http://www.groupon.se/deals/hela-sverige/wwwimportprisno/1740...

Det är ett norskt företag som säljer den
http://www.importpris.no/forside/35mm-film-slide-scanner-med-...

Vad tror ni om den, är den värd sitt pris på groupon?
Hittade inte något märke eller artikelnummer på hemsidan.

Det gäller familjebilder som är tagna på 80-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Såg idag att det fanns erbjudande om en diascanner på grupon för ca 1270kr
http://www.groupon.se/deals/hela-sverige/wwwimportprisno/1740...

Det är ett norskt företag som säljer den
http://www.importpris.no/forside/35mm-film-slide-scanner-med-...

Vad tror ni om den, är den värd sitt pris på groupon?
Hittade inte något märke eller artikelnummer på hemsidan.

Det gäller familjebilder som är tagna på 80-talet.

Rent skräp. Särskilt för det priset. Bilderna lär se ut att vara tagna med webkamera. För den pengen får du i princip en flatbädd med filmfunktion. Eller så lämnar du bort jobbet. Beror ju på mängden.

Skickades från m.sweclockers.com