Permalänk

Uppgraderar för tillfället från ett Gt 230 till 7970CF, så lär ju antagligen bli mindre MS i vilket fall som helst?
Finns ju även
http://cdon.se/hemelektronik/thor_alda_-_intel_i7_3770k_-_2x8...
för exakt samma pris med 2 stycken gtx680 istället, dock får man ingen cpu kylare och mkt sämre moderkort, men en bättre processor. Suttit och valt mellan dessa två datorer ett tag nu

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke420:

Men jag tycker det är helt sjukt att man inte skulle märka det! Körde BF på en polares dator med 7970 CF och det kändes ju frfan som ett bildspel! Fastän FPS mätarn visade 100 FPS.

Beror ju på hans övriga setup med?

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Uppgraderar för tillfället från ett Gt 230 till 7970CF, så lär ju antagligen bli mindre MS i vilket fall som helst?
Finns ju även
http://cdon.se/hemelektronik/thor_alda_-_intel_i7_3770k_-_2x8...
för exakt samma pris med 2 stycken gtx680 istället, dock får man ingen cpu kylare och mkt sämre moderkort, men en bättre processor. Suttit och valt mellan dessa två datorer ett tag nu

2 st gtx 680 har väldigt lite micro-stuttering (enligt vad jag har läst mig till ), så jag skulle ta den datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Frågan var inte om geforce eller amd hade mest MS, utan om man märker av det, och du motsade mitt påstående om att low end graphics cards har mer MS, det är där du har fel. Man märker mer MS med sämre grafikkort, vilket säger sig självt. Sen om man märker det eller ej beror nog på en själv, men inte fan märks det mycket ivf. Knappast tillräckligt mycket för att avråda någon.

Men jag hade väl ingen aning om vad jag snackade om eller? Om du har spelat med 40 FPS i hela ditt liv så är det nog toppen men med AMD är det inte frågan om man störs av MS utan det är frågan om man är van vid att spela med singel GPU med 60 FPS eller inte. Är man inte det, så är det finfint.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av simme300:

2 st gtx 680 har väldigt lite micro-stuttering (enligt vad jag har läst mig till ), så jag skulle ta den datorn

En dator är dock väldigt mycket mer än bara grafikkort och prestanda är väldigt mycket mer än bara hög/låg MS
Jag valde denna över gtx680 versionen då man får med en skärm, cpu kylare, bättre moderkort och bättre ram. Dock kan jag övertalas att byta

Med den här datorn kommer jag kunna maxa alla spel på marknaden i över 60fps hoppas jag?

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

2 st gtx 680 har väldigt lite micro-stuttering (enligt vad jag har läst mig till ), så jag skulle ta den datorn

Japp, framtimesen är samma som med ett singel GTX 680, alltså ingen MS alls, YAY!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

En dator är dock väldigt mycket mer än bara grafikkort och prestanda är väldigt mycket mer än bara hög/låg MS
Jag valde denna över gtx680 versionen då man får med en skärm, cpu kylare, bättre moderkort och bättre ram. Dock kan jag övertalas att byta

Med den här datorn kommer jag kunna maxa alla spel på marknaden i över 60fps hoppas jag?

Yes sir! Byt bara om du gillar oflyt i spel. Jag får ont i huvudet men andra inte.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Henke420:

Yes sir! Byt bara om du gillar oflyt i spel. Jag får ont i huvudet men andra inte.

Du får det att låta som om 7970 är ett DÅLIGT kort. Är det inte så att det är ett av de topp tre bästa gamingkorten som finns?

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

Henke: Kolla testen på gtx 680 här på swecklockers. Där jämför man kortet med just 7970.
Resultatet blir om man kollar på tabellerna: gtx 680 lite lite bättre som singelkort men 7970 slår gtx 680 på
fingrarana med CrossFire vs SLI dvs dubbla kort.

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Du får det att låta som om 7970 är ett DÅLIGT kort. Är det inte så att det är ett av de topp tre bästa gamingkorten som finns?

Absolut inte, HD 7970 är mitt nuvarande favorit kort, det är CrossFire som behövs jobba på när det kommer till jämn bildfrekvens. Jag har aldrig påstått att det skulle vara ett dåligt kort.

Visa signatur
Permalänk

Ta en titt på tråden http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1160413-micro-stu...

Med det sagt är inte microstuttering längre ett större bekymmer, men jag har för mig att x79 och 7970 inte går väl hand i hand. Har inga belägg för det, men det känns som det är något jag snappat upp som lagt sig i bakhuvudet.

Permalänk
Skrivet av jerseph:

Har exakt samma, du blir nöjd:P

Det låter bra Några problem som du stött på i form av antingen MS eller dåliga frames etc?

Skrivet av ah! Bubble gum:

Ta en titt på tråden http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1160413-micro-stu...

Med det sagt är inte microstuttering längre ett större bekymmer, men jag har för mig att x79 och 7970 inte går väl hand i hand. Har inga belägg för det, men det känns som det är något jag snappat upp som lagt sig i bakhuvudet.

Det var både mycket bra och väldigt dåliga nyheter, kan du försöka ta reda på var du fått höra detta med x79 och 7970?

Skrivet av Henke420:

Absolut inte, HD 7970 är mitt nuvarande favorit kort, det är CrossFire som behövs jobba på när det kommer till jämn bildfrekvens. Jag har aldrig påstått att det skulle vara ett dåligt kort.

My bad

Skrivet av Dave_001:

Henke: Kolla testen på gtx 680 här på swecklockers. Där jämför man kortet med just 7970.
Resultatet blir om man kollar på tabellerna: gtx 680 lite lite bättre som singelkort men 7970 slår gtx 680 på
fingrarana med CrossFire vs SLI dvs dubbla kort.

Ja, det är en av anledningarna till att jag valde den här riggen. Dock borde man kanske jämföra alla andra komponenter i datorerna också

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Det låter bra Några problem som du stött på i form av antingen MS eller dåliga frames etc?

Suck, vad är det vi har debatterat här i tråden? Vad tror du han kommer att svara? "-Nej absolut inte! Ingen MS alls!"

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Henke420:

Suck, vad är det vi har debatterat här i tråden? Vad tror du han kommer att svara? "-Nej absolut inte! Ingen MS alls!"

Om han gör det blir jag nöjd.
För övrigt är jag van vid att lira mina spel på low settings i 10-20 fps, så jag lär ju inte direkt tycka att det blir sämre

Dock är jag orolig för det där med att moderkortet inte funkar bra med grafikkorten...

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Om han gör det blir jag nöjd.
För övrigt är jag van vid att lira mina spel på low settings i 10-20 fps, så jag lär ju inte direkt tycka att det blir sämre

Dock är jag orolig för det där med att moderkortet inte funkar bra med grafikkorten...

Hahahahaha, du var rolig i dag va? Försöker få mig att se dum ut.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Henke420:

Hahahahaha, du var rolig i dag va? Försöker få mig att se dum ut.

Nu förstår jag inte alls vad du menar...

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke420:

Hahahahaha, du var rolig i dag va? Försöker få mig att se dum ut.

Wtf....

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Om han gör det blir jag nöjd.
För övrigt är jag van vid att lira mina spel på low settings i 10-20 fps, så jag lär ju inte direkt tycka att det blir sämre

Dock är jag orolig för det där med att moderkortet inte funkar bra med grafikkorten...

Med tanke på att man får så höga fps så märks ms inte alls, lyssna inte på Henke, obvious troll.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Med tanke på att man får så höga fps så märks ms inte alls, lyssna inte på Henke, obvious troll.

Om man nu har riktigt hög fps, så behövs väl inte ens 2 st grafikkort då? Och om man vill dra upp inställningarna så kommer man kanske ha 60-70 fps (i de värsta spelen), då kommer MS synas rejält. Så ser ingen mening med ditt uttalande.

Sluta säg att folk är "obv troll" bara för att de har en annan åsikt.

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt varför folk klagar på att 7970 i CF har mycket MS. Det är gammalt, med Radeon Pro så är MS så gott som borta... Och 7970 GHZ edition slår GTX 680 hur man än tänker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Om man nu har riktigt hög fps, så behövs väl inte ens 2 st grafikkort då? Och om man vill dra upp inställningarna så kommer man kanske ha 60-70 fps (i de värsta spelen), då kommer MS synas rejält. Så ser ingen mening med ditt uttalande.

Sluta säg att folk är "obv troll" bara för att de har en annan åsikt.

Jag skrev obv troll då han svarar på detta viset på normala inlägg från TS "Hahahahaha, du var rolig i dag va? Försöker få mig att se dum ut." Är det normalt menar du? Eller är det snarare en typisk kommentar från ett troll? Vad sägs om att läsa igenom tråden först?

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Skrivet av rustax:

Vet inte riktigt varför folk klagar på att 7970 i CF har mycket MS. Det är gammalt, med Radeon Pro så är MS så gott som borta... Och 7970 GHZ edition slår GTX 680 hur man än tänker...

Dock är detta ATI Radeon 7970, tror inte det var någon GHz version :/

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Dock är detta ATI Radeon 7970, tror inte det var någon GHz version :/

Inte så stor skillnad mellan GTX 680 och 7970 heller tror jag. Har för mig att 680 är lite bättre. Men oavsett vad så har inte 7970 CF någon MS med Radeon Pro så MS bör man inte oroa sig för.

Permalänk
Medlem

hade också tänkt att köpa den datorn.Så det blir intresant att följa den här tråden.

Permalänk

Jag oroar mig egentligen inte för att grafikkorten ska vara dåliga, det är definitivt datorns starkaste länk. Det jag oroar mig för är att de ska ha "cut corners" någonstans, alltså att de har lagt stora pengar på grafikkorten men sedan snålat in på till exempel då processorn som ligger på 3,2 ghz ._.

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Jag oroar mig egentligen inte för att grafikkorten ska vara dåliga, det är definitivt datorns starkaste länk. Det jag oroar mig för är att de ska ha "cut corners" någonstans, alltså att de har lagt stora pengar på grafikkorten men sedan snålat in på till exempel då processorn som ligger på 3,2 ghz ._.

Hmm konstigt hade för mig att i7 3820 ska ligga på 3,6 ghz. Men ja, ifall man ska köra på lga2011 så är det i7 3930k som gäller. Annars är i7 3770k snabbare än i7 3820. Enligt min åsikt så har de definitivt snålat med processorn.

Permalänk
Skrivet av rustax:

Hmm konstigt hade för mig att i7 3820 ska ligga på 3,6 ghz. Men ja, ifall man ska köra på lga2011 så är det i7 3930k som gäller. Annars är i7 3770k snabbare än i7 3820. Enligt min åsikt så har de definitivt snålat med processorn.

Men en 3,2 GHz processor räcker väl ett tag framöver ändå? Följer med CPU kylare så man kan ju tänka sig att klocka den lite?

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk

För övrigt, bara en intressant fråga, kan någon sätta ihop en liknande dator (möjligen med bättre cpu?) via inet/komplett etc för ett billigare eller lika dyrt pris?

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk

Fick ihop en liknande dator för 15767 via pricerunner på CDON, Komplett och inet tillsammans, här är komponenterna. Bytade i princip bara processor och moderkort.

GPU: 2 stycken Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5
SSD: Samsung SSD 830 Series 128GB 2.5" OEM
Hårddisk: Western Digital® Desktop Green 2TB
CPU cooler: Corsair H80 Hydro Series CPU Kylare
RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9
moderkort: ASUS SABERTOOTH Z77, Socket-1155 (denna är bättre än nuvarande va?)
Nätagg: Silver Power SP-S850 850W PSU
CPU: Intel® Core i5-3570K Processor (i-5 mer för pengarna vid gaming än i-7?)
Chassi: Fractal Design Arc Miditower Black
Skivläsare: Samsung DVD Writer, SH-224BB

Missade jag något? Är detta en bättre dator?

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Jag skrev obv troll då han svarar på detta viset på normala inlägg från TS "Hahahahaha, du var rolig i dag va? Försöker få mig att se dum ut." Är det normalt menar du? Eller är det snarare en typisk kommentar från ett troll? Vad sägs om att läsa igenom tråden först?

Läst igenom tråden X antal gånger, men tänkte mer på hans tidigare kommentar.