Permalänk
Medlem

mITX-bygge!

Uppdaterad 2012-12-26 klockan 17:27

Hej!

Så, trots min strama budget så börjar det nu bli dags att bygga något nytt och jag går just nu i planeringsfasen för ett m-ITX bygge.
Jag har alltid haft en förkärlek till att försöka trycka in så mycket prestanda på så liten yta som möjligt, ett intresse som väcktes till liv för många år sen då man var en flitig lanare i lanförening och märkte att det inte direkt var optimalt att konka runt på ett Chieftec Dragon chassi med 12st 120 giggare, Geforce 4 och annat tjafs. Därför tänkte jag, med min strama budget försöka slå ett personligt rekord i pytteliten och mecka ihop ett m-itx system för en rimlig peng.

Riktlinger/byggfilosofin jag oftast försöker följa när jag bygger är att; bygga smart/utrymmeseffektivt, svalt och tyst system med hög prestanda. Pga detta så märkte jag ganska fort att jag drogs till små chassin där allt onödigt var borttaget, som 5,25 och 3,5 platser m.m. Tyvärr finns det inte jättemånga bra chassin på marknaden som uppfyller mina "krav" (förutom Silverstone Sugo SG09, som verkar riktigt trevligt).
Därför sitter jag just nu på detta system som faktiskt är mitt första vattenbygge någonsin.

I det här fallet så var jag mest ute efter att lära mig bygga vattensystem, samtidigt som att jag ville ha det så litet som möjligt (Fractal Design Arc Mini var precis i rätt storlek), och tycker jag lyckades rätt bra (lila och svart är sjukt sexigt imo) förutom det faktum att GTX590 blir sinnessjukt varmt och borde egentligen sitta i en egen loop och inte i samma som processorn, men orkar inte göra om detta. Resultatet är hur som helst helt ok, och maxar det mesta med fläktarna på low.

Åter till planen. Innan var detta tänkt att vara ett AMD bygge, men efter mycket efterforskning så har jag kommit fram till att köra Intel även i denna burk.

Ledord:
Most bang for the buck in a tiny space. Den skall även vara tyst och sval.

Användningsområdet:
Dagligt bruk, dvs surf, office samt spel. Den skall klara av lite tyngre spel, roms och flashspel.
Blev nu en lite mer gaminginriktad minipc.

Komponenter:
Efter lite efterforskning så kom jag fram till att m-ITX är den optimala formfaktorn, jag letar efter chassi där även ett lowprofile kort går in. Kommer köra med ASRock moderkort då jag gillar den sjukt snabba uppstarttiden.

Detaljer/Specs:
MB: ASUS P8H77-I - Mini-ITX / H77
CPU: Core i3-2100, kommer bytas mot IB processor senare (3550k)
RAM: Kingston HyperX Blu 8GB DDR3 PC-12800 1600MHz CL10 (KHX1600C10D3B1/8G)
GPU: HD7750 (dremla hål för HDMI och DVI)
HDD: 1-2 SSD 160-250GB
PSU: Streacom Nano150 150W (Pico PSU)
Chassi: Streacom F1C EVO (Svart)
Kylning: Scythe Kozuti

Bilder:

Så, vad tror ni?
Kom gärna med tips och idéer

ps ursäkta mängden stavfel, är halvt ordblind.
/0verseer

Permalänk

kollat på bitfenix prodigy?:)

Visa signatur

i5 + antec 620 35c idle | asus 6870 | asus p8h61/usb3 | corsair 8gb xms3 | fractal design tesla 650watt | antec dark fleet 85

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxor1337:

Jo, kollat lite på det, men kände dock att chassit var lite stort samt onödiga detaljer runt om. Sen vet jag inte om jag gillar den liggande designen, men har som sagt inte testat
Tanken med datorn är att den skall stå på bordet bredvid 360in och WiiUn, Prodigy blir nog för stor.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av roxor1337:

Prodigy hade inte ens klassats som litet om det varit ett mATX-chassi.

OnT; Ser intressant ut, du ska inte ha någon grafikdel alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Prodigy hade inte ens klassats som litet om det varit ett mATX-chassi.

OnT; Ser intressant ut, du ska inte ha någon grafikdel alls?

Lite det jag kände också.

Njae, med tanke på att jag kommer sikta på att köra med PicoPSU, och AMDs APU redan ligger på TDP runt 100w (rekomenderad PSU watt blir runt 160-180w för hela systemet) så blir det kanske lite tajt med ett graffekort ockå, jag vet inte. Har ett Radeon 7750 som ligger dock vilket är lite kraftigare.

Permalänk

Min HTPC i sign drar 130watt. Kanske intressant för dig.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0verseer:

Lite det jag kände också.

Njae, med tanke på att jag kommer sikta på att köra med PicoPSU, och AMDs APU redan ligger på TDP runt 100w (rekomenderad PSU watt blir runt 160-180w för hela systemet) så blir det kanske lite tajt med ett graffekort ockå, jag vet inte. Har ett Radeon 7750 som ligger dock vilket är lite kraftigare.

Det är ju här kompromissen blir. Antingen så litet som möjligt eller trycka in ett grafikkort.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av sj6:

Det är ju här kompromissen blir. Antingen så litet som möjligt eller trycka in ett grafikkort.

Jag skulle klara mig fint på ett PicoPSU på 160watt och jag kör ju ett HD6670 som borde kräva mer kräm än ett HD7750.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Min HTPC i sign drar 130watt. Kanske intressant för dig.

Ah tackar! Är det under idle eller full load? Min lär väl dra runt det samma då, CT BT-02B var väldigt gullig låda också
Hur tycker du att det funkar med hybrid crossfire, är det värt att köra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Jo precis, kollat runt lite på videos på tex BF3, och det verkar funka ok på med/high med bara APUn, så kommer nog gå på så litet som möjligt, utan grafikdel.

Permalänk

Kan inget annat än rekommendera Silvestone FT03-mini, makalös bra byggkvalite, sval och tyst. dock ganska begränsad ang prestanda men ett 680 går att klämma in

Skickar med en liten länk till dig: http://www.inet.se/produkt/6901699/silverstone-fortress-ft03-...

Visa signatur

Alienware X51 R2: i3 4130, GTX 645, 6GB.
Skoldator: MacBook Air 11" 2013, 1,3Ghz, 8 GB.
Mobil: iPhone 5S 16GB
Surfplatta: iPad mini 16GB WIFI
Konsol= Xbox 360 E

Permalänk
Skrivet av 0verseer:

Ah tackar! Är det under idle eller full load? Min lär väl dra runt det samma då, CT BT-02B var väldigt gullig låda också
Hur tycker du att det funkar med hybrid crossfire, är det värt att köra?

Vassego. Det är under load. Min låda är lite stor tycker jag, funderar på att byta till en mindre med PicoPSU istället Trodde att den skulle dra betydligt mer än vad den gjorde det var därför jag valde just den lådan. Det funkar fin fint, än sålänge har jag inte haft några drivrutinsproblem och jag kan spela ganska mycket med bra prestanda. Om det är värt det vet jag inte eftersom jag inte testat varken HD6670 eller endast APU:n. Sen vet jag inte om det är kraftfullare än ett HD7750, men det kanske vore något att kolla upp om man jagara prestanda per watt. Tilläggas bör också att jag kör den låsta processorn med 65W TDP också. Jag har tweakat ströminställningarna något för att få ner förbrukningen så mycket som möjligt, så det kan hända att du måste göra det också.

Edit1:
Trinity riggen Har dock bytt ut CPUkylen mot nocutas dito, det rekommenderas starkt då stockkylen låter som ett tröskverk

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Jae:

Kan inget annat än rekommendera Silvestone FT03-mini, makalös bra byggkvalite, sval och tyst. dock ganska begränsad ang prestanda men ett 680 går att klämma in

Skickar med en liten länk till dig: http://www.inet.se/produkt/6901699/silverstone-fortress-ft03-...

Jo jag kollade lite videos på tuben gällande det också, onekligen bra byggkvalle, men aningen för stort, kabelhanteringen i toppen var ingen favorit heller

Skrivet av FreakyLeo:

Vassego. Det är under load. Min låda är lite stor tycker jag, funderar på att byta till en mindre med PicoPSU istället Trodde att den skulle dra betydligt mer än vad den gjorde det var därför jag valde just den lådan. Det funkar fin fint, än sålänge har jag inte haft några drivrutinsproblem och jag kan spela ganska mycket med bra prestanda. Om det är värt det vet jag inte eftersom jag inte testat varken HD6670 eller endast APU:n. Sen vet jag inte om det är kraftfullare än ett HD7750, men det kanske vore något att kolla upp om man jagara prestanda per watt. Tilläggas bör också att jag kör den låsta processorn med 65W TDP också. Jag har tweakat ströminställningarna något för att få ner förbrukningen så mycket som möjligt, så det kan hända att du måste göra det också.

Edit1:
Trinity riggen Har dock bytt ut CPUkylen mot nocutas dito, det rekommenderas starkt då stockkylen låter som ett tröskverk

Mm jag har kollat diverse PSU calculators, och det verkar som att dom flesta tar i lite i överkant vad det gäller "recommended PSU Wattage". Så jag kommer nog köra på PicoPSU till att börja med, får se hur det funkar.
Anledningen till att jag köpte 7750 till att börja med, var för ett tidigare liknande projekt som urartade något och blev istället en studioburk.

Dold text

Det började som en Llano burk, men läste runt en del och såg att 7750 presterade bättre än LIano i crossfire med 6xxx kort. Sen blev det en i3 istället då den drog mindre ström, som jag sedan bytte till en i5 2500k då i3an inte pallade trycket i studion.

Men den HÄR gången skall jag göra en AMD rig

Edit: Gillar faktiskt CT chassit, att det faktiskt är "lägre" än en gammal 360 är ju rätt ballt

Permalänk
Skrivet av 0verseer:

Jo jag kollade lite videos på tuben gällande det också, onekligen bra byggkvalle, men aningen för stort, kabelhanteringen i toppen var ingen favorit heller

Mm jag har kollat diverse PSU calculators, och det verkar som att dom flesta tar i lite i överkant vad det gäller "recommended PSU Wattage". Så jag kommer nog köra på PicoPSU till att börja med, får se hur det funkar.
Anledningen till att jag köpte 7750 till att börja med, var för ett tidigare liknande projekt som urartade något och blev istället en studioburk.

Det började som en Llano burk, men läste runt en del och såg att 7750 presterade bättre än LIano i crossfire med 6xxx kort. Sen blev det en i3 istället då den drog mindre ström, som jag sedan bytte till en i5 2500k då i3an inte pallade trycket i studion.

Men den HÄR gången skall jag göra en AMD rig

Edit: Gillar faktiskt CT chassit, att det faktiskt är "lägre" än en gammal 360 är ju rätt ballt

Det gjorde jag med, det var ganska humoristiskt. Asus strömkalkylator sa t.ex. att jag behövde 400watt MINIMUM Det var som attans, hoppas att du prickar rätt med en gång denna gången. Stygg hörna f.ö.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Det gjorde jag med, det var ganska humoristiskt. Asus strömkalkylator sa t.ex. att jag behövde 400watt MINIMUM Det var som attans, hoppas att du prickar rätt med en gång denna gången. Stygg hörna f.ö.

Ja, det blir ju lite lättare nu när någon mer än jag konstaterat samma sak, att PSU calculatorerna är kanske en sanning, med modifikation + marginal

Ja hörnan urartade en smula, började som HTPC bygge, men sen blev jag signad och kom underfund med att jag behövde studiorig istället, så fick tänka om. Lådan är en sånhär: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=941669 och inte alls så liten som man kan tro på bilderna, så därför känner jag att jag inte riktigt gjort det där riktigt lilla byggprojektet ännu

Denna var iofs rätt ok http://www.mini-pc.se/index.php?route=product/product&path=52&product_id=72
Alt. denna http://mini-itx.se/morex557withoutpowersupply-p-776.html?cPath=62_92
Man får kanske dremla ett hål i toppen för att få dit en vettig CPUkylare, men det blir ju bara roligare

Permalänk
Skrivet av 0verseer:

Ja, det blir ju lite lättare nu när någon mer än jag konstaterat samma sak, att PSU calculatorerna är kanske en sanning, med modifikation + marginal

Ja hörnan urartade en smula, började som HTPC bygge, men sen blev jag signad och kom underfund med att jag behövde studiorig istället, så fick tänka om. Lådan är en sånhär: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=941669 och inte alls så liten som man kan tro på bilderna, så därför känner jag att jag inte riktigt gjort det där riktigt lilla byggprojektet ännu

Denna var iofs rätt ok http://www.mini-pc.se/index.php?route=product/product&path=52&product_id=72
Alt. denna http://mini-itx.se/morex557withoutpowersupply-p-776.html?cPath=62_92
Man får kanske dremla ett hål i toppen för att få dit en vettig CPUkylare, men det blir ju bara roligare

Gillar morexlådorna, de verkar smidiga. Det jag letar efter är en liten låda som har plats för mitt low-profile HD6670, det enda som verkar intressant just nu var en Streacomlåda. Får se vad det blir framöver Glöm inte att lägga upp ett galleri på din nya burk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Gillar morexlådorna, de verkar smidiga. Det jag letar efter är en liten låda som har plats för mitt low-profile HD6670, det enda som verkar intressant just nu var en Streacomlåda. Får se vad det blir framöver Glöm inte att lägga upp ett galleri på din nya burk.

Blev inte riktigt som jag tänkt mig den här gången heller.
Har funderat och forskat lite mer idag, och som det ser fortfarande ut som att Intel är the way to go.
Hittade en Streacom låda som jag misstänker är samma som du tänker på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1414151
Den verkar riktigt najs
Blir nog den tillsammans med http://www.streacom.com/products/nano150-psu/
i3 2100 som jag har liggandes + 7750. Kommer förmodligen byta ut processorn mot en i5 senare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=940772 som moderbräda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0verseer:

Har funderat och forskat lite mer idag, och som det ser fortfarande ut som att Intel är the way to go.
Hittade en Streacom låda som jag misstänker är samma som du tänker på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1414151
Den verkar riktigt najs
i3 2100 som jag har liggandes + 7750. Kommer förmodligen byta ut processorn mot en i5 senare.

Du är ju nu och snuddar vid en speldators prestanda och för en gamer på budget så är detta ett drömbygge helt plötsligt

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Du är ju nu och snuddar vid en speldators prestanda och för en gamer på budget så är detta ett drömbygge helt plötsligt

Haha, jaaa jag vet. Det blir alltid såhär, MEN den kommer fortfarande bli sjukt liten

Permalänk
Skrivet av 0verseer:

Den verkar riktigt najs

Jupp den är det jag har kikat på. Verkar bli ett bra bygge med stuns i, glöm inte en SSD. Skulle gissa på att den blir strået vassare än t.ex. min A10+HD6670, så är det ett snällare alternativ mot plånboken är det ett klockrent val. Skall bli intressant att se hur varmt grafikkortet blir i den när du är färdig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Jupp den är det jag har kikat på. Verkar bli ett bra bygge med stuns i, glöm inte en SSD. Skulle gissa på att den blir strået vassare än t.ex. min A10+HD6670, så är det ett snällare alternativ mot plånboken är det ett klockrent val. Skall bli intressant att se hur varmt grafikkortet blir i den när du är färdig

Yes ska börja köpa in delarna nu, SSD har jag en redan. Får se om jag har råd att köpa allt denna månaden (hoppas på det), är skyldig tjejen en julklapp dock, så hon lär väl få spader om jag köper mina leksaker före det
Men kommer lägga in bilder på allt, har även uppdaterat första posten med nya grejerna.

Permalänk
Medlem

Meeen! Bilder och skit!

En inköpslista eller något så man har något att se fram emot.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Meeen! Bilder och skit!

En inköpslista eller något så man har något att se fram emot.

Det här projektet har hamnat lite på is då jag har hittat en ännu intressantare platform att bygga av. Dom kommer vara både mindre och kunna köra high-endgrafikkort så som tex GTX675M osv.
Kommer även skissa ihop en customlåda för detta, och jag siktar på att storleken hamnar runt Ouya/Steam box (Piston) fast lite större kanske, får se hur det går helt enkelt. Kommer starta en ny tråd när jag har tillräckligt med kött på benen för att få igång det här projektet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 0verseer:

Det här projektet har hamnat lite på is då jag har hittat en ännu intressantare platform att bygga av. Dom kommer vara både mindre och kunna köra high-endgrafikkort så som tex GTX675M osv.
Kommer även skissa ihop en customlåda för detta, och jag siktar på att storleken hamnar runt Ouya/Steam box (Piston) fast lite större kanske, får se hur det går helt enkelt. Kommer starta en ny tråd när jag har tillräckligt med kött på benen för att få igång det här projektet.

Laptop-grafikkort? Vad är det för moderkort som tar sådana?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Laptop-grafikkort? Vad är det för moderkort som tar sådana?

Jag har hittat ett kort, AsRock HM77-MXM http://www.legionhardware.com/articles_pages/asrock_visionx_321b,3.html

Dock verkar inte kortet gå att köpa separat utan säljs i AsRock VisionX lådorna (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1378898).

Det finns även ett antal olika PCIe>MXM adaptrar, ifrån Kina som kanske kan lösa problemet.
Ett annat alternativ är att köra med ett laptopmoderkort, tex alienware eller liknande dock är formen och storleken lite väl random där, så svårt att bygga nån låda av det hela.

I alla fall så skulle det vara sjukt kul att lyckas bygga något av detta och jag tror att man kan få ut rätt trevlig prestanda till låg energiförbrukning. Bytte nyligen grafikkort i min Alienware m17x-r3 från GT460m till GTX675m utan några som helst problem, och vilken prestanda skillnad det blev

Permalänk
Medlem

Skrotade ideen om att bygga ett MXM 3.0 system, det finns helt enkelt inga moderkort att få tag på förutom ett, som dessutom kommer med låda och allt.

Går därför tillbaks till orginal iden, med lite modifikationer jag är nyfiken över.
Har valt att ändra chassi till Streacom F1C Evo (Var massa slöseri på yta i F7C Evo) som kan ses uppe i första posten.
Det jag är nyfiken över är att få in PCIe grafikkortet i den (vilket det inte finns hål för), som det ser ut så kommer jag behöva ta bort fästplåten på grafikkortet så endast en HDMI och DVI kontakt sticker ut, sedan dremla 2 st hål för kontakterna, alt. att jag dremlar bort lite av grillen baktill och fäster kortet där och kör med en PCIe Riser men då försvinner möjligheten till 120mm på CPU.
Kommer förmodligen få slipa bort 2 skruvhållare i chassit som antagligen kommer vara ivägen för GPU fläkten.

Kommer fixa en bygglogg med bilder när jag drar igång i farsans verkstad och har fått alla delar som jag räknar med att få runt löning den här månaden.

Permalänk
Medlem

Åhh vad intressant!
Skall verkligen följa detta, ser ut som om hårvaran kommer att lira bra ihop med det den är tänkt för.
Lycka till! Ser fram emot mer

Permalänk
Medlem

Sådär, inköpslistan uppdaterad och bilder ändrade.

Har just nu beställt allt på webhallen som behövs, förutom nätagg då dom ej hade det inne (+ var dyrare än alla andra).
Drar och hämtar grejerna i fruängen om en liten stund, sen blir det lek!

Bilder kommer på bygget inom kort!

Permalänk
Medlem

Avråder dig till att göra detta! Byggde nyss en dator i samma chassi med färre TDP och utan grafikkort såklart, det blir fruktansvärt varmt, typ precis så det går Tänk över detta 85 gånger till...

Vidare, vill du ha DVD brännare går inte kozuti in, inte ens standard kylaren går in då... Vill du ha dvd brännare får du gå med Akasa K25 - http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/164608-akasa_k25_cpu-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4ban:

Avråder dig till att göra detta! Byggde nyss en dator i samma chassi med färre TDP och utan grafikkort såklart, det blir fruktansvärt varmt, typ precis så det går Tänk över detta 85 gånger till...

Vidare, vill du ha DVD brännare går inte kozuti in, inte ens standard kylaren går in då... Vill du ha dvd brännare får du gå med Akasa K25 - http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/164608-akasa_k25_cpu-...

Jaså? Låter ju väldigt konstigt, måste ju vara nått fel om det blir så varmt. Vad har du för kylanordning?
Jag kommer inte använda fästannordningen för diskar/cdrom alls i den, utan kommer köra helt öppet, och skulle det mot förmodan inte fungera så tänkte jag fräsa ut ett hål i locket och sätta en lågvarvad 120mm där.
Kommer fästa en SSD på sidan i chassit istället, med dubbelhäftande tejp om så skall behövas (eventuell 2st).