mITX-bygge!
Uppdaterad 2012-12-26 klockan 17:27
Hej!
Så, trots min strama budget så börjar det nu bli dags att bygga något nytt och jag går just nu i planeringsfasen för ett m-ITX bygge.
Jag har alltid haft en förkärlek till att försöka trycka in så mycket prestanda på så liten yta som möjligt, ett intresse som väcktes till liv för många år sen då man var en flitig lanare i lanförening och märkte att det inte direkt var optimalt att konka runt på ett Chieftec Dragon chassi med 12st 120 giggare, Geforce 4 och annat tjafs. Därför tänkte jag, med min strama budget försöka slå ett personligt rekord i pytteliten och mecka ihop ett m-itx system för en rimlig peng.
Riktlinger/byggfilosofin jag oftast försöker följa när jag bygger är att; bygga smart/utrymmeseffektivt, svalt och tyst system med hög prestanda. Pga detta så märkte jag ganska fort att jag drogs till små chassin där allt onödigt var borttaget, som 5,25 och 3,5 platser m.m. Tyvärr finns det inte jättemånga bra chassin på marknaden som uppfyller mina "krav" (förutom Silverstone Sugo SG09, som verkar riktigt trevligt).
Därför sitter jag just nu på detta system som faktiskt är mitt första vattenbygge någonsin.
I det här fallet så var jag mest ute efter att lära mig bygga vattensystem, samtidigt som att jag ville ha det så litet som möjligt (Fractal Design Arc Mini var precis i rätt storlek), och tycker jag lyckades rätt bra (lila och svart är sjukt sexigt imo) förutom det faktum att GTX590 blir sinnessjukt varmt och borde egentligen sitta i en egen loop och inte i samma som processorn, men orkar inte göra om detta. Resultatet är hur som helst helt ok, och maxar det mesta med fläktarna på low.
Åter till planen. Innan var detta tänkt att vara ett AMD bygge, men efter mycket efterforskning så har jag kommit fram till att köra Intel även i denna burk.
Ledord:
Most bang for the buck in a tiny space. Den skall även vara tyst och sval.
Användningsområdet:
Dagligt bruk, dvs surf, office samt spel. Den skall klara av lite tyngre spel, roms och flashspel.
Blev nu en lite mer gaminginriktad minipc.
Komponenter:
Efter lite efterforskning så kom jag fram till att m-ITX är den optimala formfaktorn, jag letar efter chassi där även ett lowprofile kort går in. Kommer köra med ASRock moderkort då jag gillar den sjukt snabba uppstarttiden.
Detaljer/Specs:
MB: ASUS P8H77-I - Mini-ITX / H77
CPU: Core i3-2100, kommer bytas mot IB processor senare (3550k)
RAM: Kingston HyperX Blu 8GB DDR3 PC-12800 1600MHz CL10 (KHX1600C10D3B1/8G)
GPU: HD7750 (dremla hål för HDMI och DVI)
HDD: 1-2 SSD 160-250GB
PSU: Streacom Nano150 150W (Pico PSU)
Chassi: Streacom F1C EVO (Svart)
Kylning: Scythe Kozuti
Bilder:
Så, vad tror ni?
Kom gärna med tips och idéer
ps ursäkta mängden stavfel, är halvt ordblind.
/0verseer