Följ Black Week på SweClockers
Permalänk

Spel fungerar ej!

Hej!

Har uppståt ett problem när jag vill spela! Alla spel jag försöker starta (Hitman Absolution, FarCry 3 och Dirt3)
vägrar, allt är en dialogruta där det står att spelet har slutat att fungera korrekt!
Problemet uppstog helt plötsligt! Vad kan det vara! Datorn är den i sign!

Mvh

Permalänk
Medlem

Felsöka sånt där kan man bli tokig på så det första man ska göra för att bespara sig så mycket besvär som möjligt är att ta backup på allt viktigt och formatera och installera om windows.

Permalänk

Har du lyckats spela spelen förut? Har du uppdaterat drivrutinerna på sistond (om du inte har gjort det, gör det inte direkt när du läser detta )?

Det finns många saker som kan orsaka det. Jag skriver ett par orsaker och lösningar till dem. Fixar lösningarna inte så skriv ett reply.

1. Det kan vara antiviruset som blockerar det. Tveksamt eftersom det kraschar innan spelet har dykt upp, men möjligt. Vad har du för antivirus? Gör ett undantag i programmet.

Har du avira? Om inte, ignorera kolumnen under och googla hur man lägger till exception i ditt antivirus, eller installera avira (då får du förstås avinstallera ditt nuvarande och starta om datorn).

Högerklicka på aviras ikon, tryck på configure, sätt igång expert mode, tryck på plustecknet bredvid real-time protection, sen Scans plustecken och gå in på exceptions. Tryck på "..." där uppe vid "processes to be omitted by the real-time protection" och gå till spelets mapp (antagligen steam - steamapps - (användarnamn) - common - Hitman: Absolution. Finns det inte där så får du gå in till mappen bin32/binaries, annars får du leta upp det själv (du vet antagligen var det finns, annars kan du googla det). När du har lagt hittat och valt .exe filen, tryck på "add >>", sen apply och avsluta med OK.

2. Det kan vara grafikdrivrutinerna som inte har installerats korrekt. Om du har Windows 8 så är risken för detta stor.

Öppna Windows startmeny och sök efter Dxdiag, öppna programmet och gå in på "Bildskärm". Låt rutan vara och öppna msinfo genom att trycka windows + R. Skriv msinfo32 och tryck enter. Gå till komponenter, bildskärm och kolla Drivrutinens version. Öppna sedan upp Dxdiag igen och kolla versionen där. Stämmer de överens med varandra? Om de gör det så är dina drivrutiner fine, men de kan vara gamla. Uppdatera dem och kolla versionen igen.

Som sagt, fungerar det fortfarande inte så skriv ett reply.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conceptor:

Hej!

Har uppståt ett problem när jag vill spela! Alla spel jag försöker starta (Hitman Absolution, FarCry 3 och Dirt3)
vägrar, allt är en dialogruta där det står att spelet har slutat att fungera korrekt!
Problemet uppstog helt plötsligt! Vad kan det vara! Datorn är den i sign!

Mvh

är det bara alla spel eller är det program också ?
ett minne som var trasigt i min lillebrors burk gjorde liknande innan det gav en bluescreen i 2 sekunder sen startade om.
kan ju vara något liknande med något av dina minnen ifall de inte är inställda riktigt...
kika även upp så att din överklockning är stabil i t ex prime 95 och andra tester.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

En titt i Windows loggar kan vara en ide också, problemet bör ha registrerats där, och man ofta få en del ledtrådar till vad problemet är.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Hej! Tack för svar!

1. Det är enbart spel som inte fungerar. De startar inte alls, utan det uppstår problem vid uppstart.

2. Kör med AVG Antivirus Pro! Men har undantag i både brandvägg och antivirus! Så problemet bör inte ligga där!

3. Har uppdaterat grafikrutinen nyligen, ser inte riktigt det heller som ett troligt problem.

4. De spel jag jag kör via steam fungerar utan problem.

5. Har kunnat spela spelen, och sedan helt plötsligt uppstod problemet. Alla spel jag har prövat efteråt fungerar inte heller att starta!

Permalänk

Så här ser problemet ut i loggboken!

Application Error
Felet uppstod i programmet med namn: dirt3_game.exe, version 1.0.0.0, tidsstämpel 0x4daccacb
, felet uppstod i modulen med namn: unknown, version 0.0.0.0, tidsstämpel 0x00000000
Undantagskod: 0xc0000005
Felförskjutning: 0x00000000
Process-ID: 0x289c
Programmets starttid: 0x01cdf719b5dbd424
Sökväg till program: F:\DiRT 3\dirt3_game.exe
Sökväg till modul: unknown
Rapport-ID: f7c64f54-630c-11e2-8042-bc5ff40f6ef8

Permalänk
Medlem

Dom spelen som inte fungerar ligger dom alla på samma hårddisk?
Ligger steam på en annan disk?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Dom spelen som inte fungerar ligger dom alla på samma hårddisk?
Ligger steam på en annan disk?

Min tanke med. Funderar på om inte disken pajjat

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk

Där kom ni faktiskt med en ganska smart idé, ska pröva detta!

Permalänk

Uppstår samma problem, oavsett hårddisk!
Men Steam spel fungera!

Permalänk

Har du kollat om drivrutinernas version stämmer med varandra i Dxdiag och msinfo?

Permalänk

Det är samma version i msinfo och dx!

Permalänk

Använder du Peerblock eller liknande som kan blocka vissa spel. Detta gäller dock bara till onlinespel.

Permalänk
Medlem

uppdatera DX, brukar få sådanna felmedelande ibland på olika spel när jag har nyformaterad dator och då brukar DX update fixa det hela