Nvidia varnar för brist på grafikkort under julkvartalet

Permalänk
Medlem

Jag har köpt alla 40-kort jag behöver så det är lugnt 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Fakta är det ju inte men 70% förekommer ju rätt frekvent i spekulationerna:

https://www.google.com/search?q=5090+how+much+faster

Ryktena är väl baserade på Blackwell-chippets specar, men även om det skulle stämma med 70% i ren teoretisk maxprestanda så är det ju fortfarande upp till Nvidia hur mycket av det som de tillhandahåller i form av grafikkort.

Det kan ju ses som en liten fördel (bland alla nackdelar) för spelare att det är en AI-boom. Om inte det vore för AI så hade inte Nvidia haft någon större anledning att öka prestandan nämnvärt denna generationen, de är rätt så ohotade även med 4000-serien. Nu kanske vi får "onödigt" snabbare grafikkort tack vare datacentrens behov.

Om ett par månader kanske vi har facit - hoppas personligen på ett 5080 med 2x prestandahopp över 3080 för ca 4080S-pengar.

Edit: 70% är ju också inget ovanligt om man ser de senaste par generationerna, 2080ti vs 3090 och 3090 vs 4090 låg ju däromkring:

https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-4090-founders-edition/images/cyberpunk-2077-rt-3840-2160.png

Det där är ju dock RT-prestandan som gått upp. Rastreringsprestandan gör inte lika stora hopp, och det är trots allt vad som kommer räknas mest för överskådlig framtid. Det är inte tillräckligt stora skillnader mellan 3080 till 4080 för att motivera mig att lägga ut 14000 kr för att få 46% högre framerate i spel där den redan är närmare 100 FPS med ett 3080.

Men ja, man får hoppas att 5080 är dubbelt så snabbt som 3080. Sen ska man ju ta med i beräkningen att priset ökat med typ 60% mellan nuvarande och föregående generation, så egentligen är det ju en katastrofdålig kalkyl för hur mycket prestandan kostar.

EDIT: Slarv med procenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det där är ju dock RT-prestandan som gått upp. Rastreringsprestandan gör inte lika stora hopp, och det är trots allt vad som kommer räknas mest för överskådlig framtid. Det är inte tillräckligt stora skillnader mellan 3080 till 4080 för att motivera mig att lägga ut 14000 kr för att få 46% högre framerate i spel där den redan är närmare 100 FPS med ett 3080.

Men ja, man får hoppas att 5080 är dubbelt så snabbt som 3080. Sen ska man ju ta med i beräkningen att priset ökat med typ 60% mellan nuvarande och föregående generation, så egentligen är det ju en katastrofdålig kalkyl för hur mycket prestandan kostar.

EDIT: Slarv med procenten.

Jag tror RT kommer vara avgörande redan nu, av precis den anledningen du nämner. Alla spel som inte kräver RT för maxkvalitet kan dagens kort redan köra bra nog*, det är på RT det haltar.

Jag tror inte heller det kommer komma så många grafiskt krävande spel utan RT framöver. RT kommer defacto bli "max quality" i kommande AAA-spel, kort utan RT-prestanda kommer vara låsta till "medium".

Jag menar då förstås Path Tracing, inte de enstaka effekterna man lagt på som en eftertanke i äldre spel. Det som såldes in som "raytracing" tidigare var rätt så "meh", men Path Tracing är kanske det största som hänt grafikkort sedan de fick HW T&L.

*Bra nog för normala människor som verkar njuta av spel redan vid 30fps (konsoll). Flagellanterna som föredrar att spela med legografik på en 24"-skärm för att de prioriterar fps över allt annat tycker förstås annolunda.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag tror RT kommer vara avgörande redan nu, av precis den anledningen du nämner. Alla spel som inte kräver RT för maxkvalitet kan dagens kort redan köra bra nog*, det är på RT det haltar.

Jag tror inte heller det kommer komma så många grafiskt krävande spel utan RT framöver. RT kommer defacto bli "max quality" i kommande AAA-spel, kort utan RT-prestanda kommer vara låsta till "medium".

Jag menar då förstås Path Tracing, inte de enstaka effekterna man lagt på som en eftertanke i äldre spel. Det som såldes in som "raytracing" tidigare var rätt så "meh", men Path Tracing är kanske det största som hänt grafikkort sedan de fick HW T&L.

*Bra nog för normala människor som verkar njuta av spel redan vid 30fps (konsoll). Flagellanterna som föredrar att spela med legografik på en 24"-skärm för att de prioriterar fps över allt annat tycker förstås annolunda.

Dold text

Konsoll @ 30 FPS funkar p.g.a. att man sitter långt ifrån skärmen och har ett segt/inexakt/långsamt kontrolldon som man styr spelvärlden med. Det är när man plötsligt har exakta/snabba kontroller med mus & tangentbord, samt sitter nära, som det känns som att spelvärlden går supersegt i 30 FPS.

Förstår hur du menar med att korten är "tillräckligt bra" för rastrering redan, är dock inte lika optimistisk om hur snabbt det kommer gå att gå över till pathtracing som defacto-max. Om det är en enkelt implementerbar switch i spelmotorn att växla mellan dem så att speltillverkarna inte behöver "göra två spel" så lär det gå mycket snabbare, men är tyvärr på tok för dåligt insatt i hur det funkar själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Konsoll @ 30 FPS funkar p.g.a. att man sitter långt ifrån skärmen och har ett segt/inexakt/långsamt kontrolldon som man styr spelvärlden med. Det är när man plötsligt har exakta/snabba kontroller med mus & tangentbord, samt sitter nära, som det känns som att spelvärlden går supersegt i 30 FPS.

Förstår hur du menar med att korten är "tillräckligt bra" för rastrering redan, är dock inte lika optimistisk om hur snabbt det kommer gå att gå över till pathtracing som defacto-max. Om det är en enkelt implementerbar switch i spelmotorn att växla mellan dem så att speltillverkarna inte behöver "göra två spel" så lär det gå mycket snabbare, men är tyvärr på tok för dåligt insatt i hur det funkar själv.

Du återger en vanlig åsikt men jag tycker 30 fps är helt okej på ca 40 cm med mus+tangentbord.
Inte perfekt förvisso, men helt okej i meningen att jag inte tänker fps medan jag spelar.

Allt över 60fps är däremot helt perfekt för min del, jag slutar märka skillnad någonstans innan 60. Jag har testat mycket mellan 60 och 120 fps på min skärm (eftersom det är en så stark åsikt att högre fps är viktigt), men jag kan inte identifiera någon skillnad alls - förutom att spelen är märkbart fulare i lägre upplösning och detaljnivå!

Vad gäller framtida spel tänker jag att CP2077 och AW2 var startskotten. Alla AAA-spel som siktar på att utmana de två vad gäller grafik och realism måste nog köra med RT. Spel som siktar lägre kan man spela med gamla grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Du återger en vanlig åsikt men jag tycker 30 fps är helt okej på ca 40 cm med mus+tangentbord.
Inte perfekt förvisso, men helt okej i meningen att jag inte tänker fps medan jag spelar.

Allt över 60fps är däremot helt perfekt för min del, jag slutar märka skillnad någonstans innan 60. Jag har testat mycket mellan 60 och 120 fps på min skärm (eftersom det är en så stark åsikt att högre fps är viktigt), men jag kan inte identifiera någon skillnad alls - förutom att spelen är märkbart fulare i lägre upplösning och detaljnivå!

Vad gäller framtida spel tänker jag att CP2077 och AW2 var startskotten. Alla AAA-spel som siktar på att utmana de två vad gäller grafik och realism måste nog köra med RT. Spel som siktar lägre kan man spela med gamla grafikkort.

Otroligt hur annorlunda man kan vara, är för mig avgjort obekvämt under 60FPS om det inte är soffa-tv avstånd. Även i spel med låsta FPS är framegen trevligt just för att lösa det. 100 till 144 är inte sådan stor skillnad att det spelar roll men nog märker man det. Och i spel som CS eller Siege är det märkbart onice att "bara" ligga runt 144. Kör ibland med maxade inställningar i CS2 när jag vill spela in något men känns inte bra alls. Och spel som Overwatch eller finals får jag typ spänningshuvudvärk i så låga FPS.

Jobbat en del på aim i shooters och inputlatensen om man har under säg 90 fps är nog att jag inte vill spela. Undantaget var cyberpunk där jag stod ut med det ett tag innan jag körde vidare utan RT och bara slog på det ibland.

Men jag har byggt för fps sedan typ 2007, svårt att gå tillbaka nu

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Otroligt hur annorlunda man kan vara, är för mig avgjort obekvämt under 60FPS om det inte är soffa-tv avstånd. Även i spel med låsta FPS är framegen trevligt just för att lösa det. 100 till 144 är inte sådan stor skillnad att det spelar roll men nog märker man det. Och i spel som CS eller Siege är det märkbart onice att "bara" ligga runt 144. Kör ibland med maxade inställningar i CS2 när jag vill spela in något men känns inte bra alls. Och spel som Overwatch eller finals får jag typ spänningshuvudvärk i så låga FPS.

Jobbat en del på aim i shooters och inputlatensen om man har under säg 90 fps är nog att jag inte vill spela. Undantaget var cyberpunk där jag stod ut med det ett tag innan jag körde vidare utan RT och bara slog på det ibland.

Men jag har byggt för fps sedan typ 2007, svårt att gå tillbaka nu

Ja det är anmärkningsvärt hur stor skillnad det är, och det är uppenbarligen en verklig skillnad i vad man upplever.

För min del handlar det inte om att jag kan "leva med" 60 fps, jag kan verkligen inte registrera skillnaden om jag ens dubblar den till 120. 60 är perfekt, allt över det är wasted prestanda så jag ökar ögongodisen istället.

Jag har letat efter en aha-upplevelse med ljus och lykta, det finns ju en hel industri som har fps som säljargument upp till skärmar på 500hz. Steve på HU beskrev skillnaden mellan 240 och 500 som "night and day" och jag får ju acceptera det även om det låter som ren voodoo för mig. Kanske är det något biologiskt, typ att om man är känslig för fps blir man ofta åksjuk också eller något.

Nu är jag förvisso ingen tävlande CS-spelare, så det kan ju vara bara därför också. V rör sig snabbare än jag kan reagera även i 30hz