Följ Black Week på SweClockers

Nvidia varnar för brist på grafikkort under julkvartalet

Permalänk
Medlem

Nvidia får utannonsera vad de vill det påverkar inte mig ett dugg, är helt frälst från företaget numera efter att kört 10(+) Nvidia kort i tiotals år. Blir i första hand Intel och sen AMD ifall GPU divisionen där läggs ner. Skulle vara bra om flera som ogillar situationen att göra likadant istället för att bara klaga och sen bita ihop och köpa iallafall, då bidrar man ju bara till Nvidias starka marknadsställning.

Men är man realist och ser hur mycket pengar de tjänar på AI så lär det inte spela så stor roll vad gamers väljer egentligen, tyvärr då man kastar pengarna dit pengarna genereras och tyvärr får ju spelsidan lida av detta, inte har de ju obegränsad möjligheter att öka produktionen för att möta demand eller säkert lite taktik i detta också att man medvetet lite bromsar och kan tjäna lika mycket inkomster på mindre produktion till högre priser.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Och inget av den där växten har väl med oss gamers/entusiaster att göra. Det är väl helt och hållet tack vare AI 😓

Det har det definitivt. Gamers och entusiaster har skapat ett defaktomonopol för nvidia och med förtjänsten så hittade de en guldgruva som nu innebär att de inte längre egentligen behöver bry sig om prisnivån för deras konsumentkort. Vill inte spelare betala så kan man sälja korten till de som har nytta av ai i sina arbeten, nivida har döpt om namnet på segmentet i finansrapporten från "Gaming" till "Gaming and AI", förr eller senare så blir det väl "AI and Gaming"...

Permalänk
Medlem

Ser en del begagnade kort ploppa upp lite då och då så ser inte att där skulle vara någon brist? Att köpa ett nytt kort i 4000-serien nu är bara galenskap(enligt mig).

Permalänk
Medlem

Jag vill passa på att varna för Nvidias höga priser.

Kan Intel släppa något 4070 super liknande för under 5500 kan de ha en vinnare

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Har ett kort på väg med posten i detta nu. Klarade inte av att behöva vänta in 5000-serien, vill ju ha lite kul med nya CPUn

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Titan X (Pascal) | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

De lärde sig nog efter den grova överproduktionen av 3000serien som de fortfarande inte lyckats kränga.

Jag fortsätter förövrigt att bojkotta. Gör det ni med om ni vill ha tillbaka rimliga priser.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

Samma gamla skrämseltaktik för att försöka sälja av de RTX 40-kort ingen köpt innan 50-serien kommer.
"Åh nej nu måste ni skynda och ge oss pengar innan grafikkorten tar slut!". Ren bullshit och alla borde väl kunna räkna ut med arslet och en linjal att om saker inte längre tillverkas pga ålder så kommer de till slut inte längre gå att köpa i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

De lärde sig nog efter den grova överproduktionen av 3000serien som de fortfarande inte lyckats kränga.

Jag fortsätter förövrigt att bojkotta. Gör det ni med om ni vill ha tillbaka rimliga priser.

Tiden då bojkotter skulle fungerat mot nvidia är över, det de tjänar på datacenterkort och att de även kommer att kränga sina diskreta grafikkort till de som tjänar pengar på att använda ai innebär att de inte behöver bry sig om spelare köper intel eller AMD istället. En förkrossande majoritet av spelare är desutom bara villiga att köpa nivida hur mycket än nvidia spottar på dem med prissättningen.

Ser inte att rimliga priser kommer tillbaka, för vilka skulle få för sig att satsa ordentligt på en marknad med sådan dominans av nvidia? AMD har dragit tillbaka målsättningen att konkurrera i toppsegmentet och intel kommer troligtvis lägga ner sin satsning om inte battlemage går lysande (inte särskilt troligt).

Du kan sen se fram emot ARM, och istället för intel vs AMD så blir det apple vs nvidia. Instängt och ihopklistrat.

Permalänk
Medlem

Kommer inte att köpa Nvidia så länge de kör med sina ockerpriser. Stannar kvar på mitt AMD 7900XTX tills AMD Udna-korten kommer 2026.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win11 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Tiden då bojkotter skulle fungerat mot nvidia är över, det de tjänar på datacenterkort och att de även kommer att kränga sina diskreta grafikkort till de som tjänar pengar på att använda ai innebär att de inte behöver bry sig om spelare köper intel eller AMD istället. En förkrossande majoritet av spelare är desutom bara villiga att köpa nivida hur mycket än nvidia spottar på dem med prissättningen.

Ser inte att rimliga priser kommer tillbaka, för vilka skulle få för sig att satsa ordentligt på en marknad med sådan dominans av nvidia? AMD har dragit tillbaka målsättningen att konkurrera i toppsegmentet och intel kommer troligtvis lägga ner sin satsning om inte battlemage går lysande (inte särskilt troligt).

Du kan sen se fram emot ARM, och istället för intel vs AMD så blir det apple vs nvidia. Instängt och ihopklistrat.

Så dystert ser jag inte på det.

Vi får se hur länge ai-bubblan håller. Även om den inte spricker kan det inte vara oändlig tillväxt.
Jag har hört olika åsikter på ämnet huruvida Nvidia behöver diskreta grafikkort eller ej. Jag tror dock att de hellre vill sälja sådana än inte och att det inte är smart att ha alla ägg i en korg.

AMD har hakat på de nya priserna som bekant. Det blir intressant att se om de vill föröka ta över mellansegmentet eller inte med nästa gereration. Battlemage är intressant om ryktena stämmer om RTX 4070 liknande prestanda.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

Manufactured scarcity för att öka efterfrågan på deras nästa serie.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650