Formatering av gammal RAID-systemdisk. Som inte syns...

Permalänk

Formatering av gammal RAID-systemdisk. Som inte syns...

Vad händer när jag bootar om jag pluggar ur mina RAID0-diskar och sätter dom i standardSATAuttagen?

RAID-konfigurationen är min gamla systemdisk för Windows 7. Den ska formateras.

Som det är nu tänkte jag använda ngn. Linuxvariant för att formatera diverse diskar i datorn som blivit "smittade" av systemmappar. Problemet med RAID-diskarna är att jag inte förstår hur jag ska få in RAID-drivisarna ( F6 etc.) när jag installerar Windows 8 nu när jag inte har ngn. floppy längre ( moderkort Gigabyte GA-P55-UD3R).
De syns inte i diskhanteraren när jag kör Windows 8, men är inga problem att använda för att köra Windows 7.
Det jag vill åstadkomma är helt enkelt att överhuvudtaget kunna se dessa två diskar ( RAIDade eller inte spelar ingen roll) när jag kör Windows 8. För att köra lite Linux formateringsmagi på dom.

Tar gärna emot andra formateringstips.

Detta kanske blev yrt. Tack på förhand.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO | i7 12700K |Noctua NH-D15S | G.Skill 32GB DDR5 5600MHz CL36 Trident Z5 | ASUS GeForce RTX3080 ROG Strix OC V2 | Corsair RM1000X 1000W | WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 - 1TB (systemdisk) | Windows 11 64-bit | ASUS PB279Q | Phanteks Enthoo Evolv X |Sennheiser GSP 500 | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Apex Pro TKL