Permalänk
Medlem

Benq GL2450 vs Benq G2420HDBL

Hej,

Tyvärr så har min kära andraskärm dött så jag måste ut på skärmjakt! Har kollat lite på prisjakt och lite tester och de två skärmana i titeln verkar bra och ligger båda i min prisklass (ca 1500kr) Har ni något att säga till vilken av dem som är bäst/nyast? eller om det är en helt annan skärm jag borde skaffa mig i 1000-1500krs klassen?

Mina krav är väl endast att den ska vara 24" och ha 1920*1080 i upplösning

Mvh Folke

Visa signatur

Letar du bostad i Stockholm?
Snabbostad.se

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar starkt eizo foris 2331, har 3 själv hemma. Underbar skärm, skrev en kort review på prisjakt förut. Använt dem i ca 2 månader.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=714173

Permalänk
Skrivet av folke123:

Hej,

Tyvärr så har min kära andraskärm dött så jag måste ut på skärmjakt! Har kollat lite på prisjakt och lite tester och de två skärmana i titeln verkar bra och ligger båda i min prisklass (ca 1500kr) Har ni något att säga till vilken av dem som är bäst/nyast? eller om det är en helt annan skärm jag borde skaffa mig i 1000-1500krs klassen?

Mina krav är väl endast att den ska vara 24" och ha 1920*1080 i upplösning

Mvh Folke

Du måste ställa flera krav.
Olika paneltyper har olika egenskaper så "bäst" är väldigt olika beroende på användningsområde och prioritering.

Av de två modeller du tittat på är GL2450 en senare modell, och som jag uppfattat en förbättring mot g2420. Det behövs dock källa på detta.

Permalänk
Medlem

G2420HDBL var nog väldigt bra för priset.. för 4 år sedan. Sen har det hänt en hel del på skärm-marknaden. . och GL2450 är i stort sett samma skärm som HDBL. Så har du redan en HDBL så kan det vara poäng att skaffa GL2450. Men jag skulle nog gå på HM-modellen som inte kostar så mycket mer, då den har HDMI input också plus att den har overdrive.

Om du nu inte har en HDBL så är det billiga IPS eller VA-skärmar som gäller. Det är liksom ingen poäng att harva TN om det inte finns någon speciell anledning (120hz typ). IPS om du är mer åt spelarhållet och VA om du är mer åt filmtittarhållet.

Visa signatur

"King of ghetto-modding."