Kortslutet grafikkort? Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Kortslutet grafikkort? Tacksam för hjälp.

Hej,

Jag har en eftermarknadskylare på mitt grafikkort (GTX 670) som jag monterade av för att testa an annan, varpå jag sedan satte tillbaka den igen. Vid avmonteringen råkade jag ha sönder sladden på 4 pins kontakten, så när jag satte dit kylaren igen så satte jag helt enkelt i 3-pinskontakten istället (finns en av varje på kylaren).

När jag då startar datorn så hände först ingenting, bara en blinkning på Poweknappen. Då jag hade flyttat datorn så trodde jag att det var sladden som inte satt i ordentligt, så jag tryckte i den lite till och startade sedan datorn. Verkade gå bra tills jag insåg att skärmen tappade kontakt med datorn och att det luktade bränt gummi/plast. Slängde av datorn direkt och drog ur sladden. Öppnade datorn och insåg att det var grafikkortet som luktade.

Kör nu datorn genom det integrerade grafikkortet och det fungerar bra. Ingenting verkar ha tagit skada. Kan inte heller se några fysiska skador på grafikkortet.

Hur går jag vidare härifrån? Hur testar jag att det inte är förstört? Väldigt tacksam för hjälp.

Permalänk
Avstängd

du får gärna förklara bättre fattar ingeting du säger du hedde sönder strömförsörjningen så ena 3 pins hade gått sönder så du flyttade 3 pinnsen till 4 pinsen låter som du bara kört en strömsladd till ett grafikkort som kräver 2 st strömförsörjningar , är så fallet så grina vidare. för du har eldat upp kortet genom att föra in mer ström i den andra. ja detta är i allfall som jag tolkar det så bättre förklaring tack. Och gärna bilder på vad du har gjort

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk
Administrativ avgift

Dagens toast ?

Men IAF jag tror du kan ha bränt fläktkontakten bara om du har tur

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Ja dom olika pinsen har olika volt.
Man bör inte testa utan att googla först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denkunnigee:

du får gärna förklara bättre fattar ingeting du säger du hedde sönder strömförsörjningen så ena 3 pins hade gått sönder så du flyttade 3 pinnsen till 4 pinsen låter som du bara kört en strömsladd till ett grafikkort som kräver 2 st strömförsörjningar , är så fallet så grina vidare. för du har eldat upp kortet genom att föra in mer ström i den andra. ja detta är i allfall som jag tolkar det så bättre förklaring tack. Och gärna bilder på vad du har gjort

Tycker att TS gjorde sig väl förstådd.

Skrivet av LevelUp:

Hej,

Jag har en eftermarknadskylare på mitt grafikkort (GTX 670) som jag monterade av för att testa an annan, varpå jag sedan satte tillbaka den igen. Vid avmonteringen råkade jag ha sönder sladden på 4 pins kontakten, så när jag satte dit kylaren igen så satte jag helt enkelt i 3-pinskontakten istället (finns en av varje på kylaren).

När jag då startar datorn så hände först ingenting, bara en blinkning på Poweknappen. Då jag hade flyttat datorn så trodde jag att det var sladden som inte satt i ordentligt, så jag tryckte i den lite till och startade sedan datorn. Verkade gå bra tills jag insåg att skärmen tappade kontakt med datorn och att det luktade bränt gummi/plast. Slängde av datorn direkt och drog ur sladden. Öppnade datorn och insåg att det var grafikkortet som luktade.

Kör nu datorn genom det integrerade grafikkortet och det fungerar bra. Ingenting verkar ha tagit skada. Kan inte heller se några fysiska skador på grafikkortet.

Hur går jag vidare härifrån? Hur testar jag att det inte är förstört? Väldigt tacksam för hjälp.

Det låter som någon form av kortslutning eller överhettning.

Kolla på kapacitorerna och se om de buktar ut något (det som brukar hända när det blir en snabb el-förändring). Dem brukar se ut som små avlånga suddgummin med en blank metallplatta på toppen. Plattan kan ha ett x i toppen, helt okej, men buktar den ut något så kan det vara så att den har smällt.

Jag skulle inte tipsa dig att testa kortet igen om du inte vill riskera större skador på tex datorn eller kanske en ännu värre kortslutning i huset.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Tycker att TS gjorde sig väl förstådd.

Det låter som någon form av kortslutning eller överhettning.

Kolla på kapacitorerna och se om de buktar ut något (det som brukar hända när det blir en snabb el-förändring). Dem brukar se ut som små avlånga suddgummin med en blank metallplatta på toppen. Plattan kan ha ett x i toppen, helt okej, men buktar den ut något så kan det vara så att den har smällt.

Jag skulle inte tipsa dig att testa kortet igen om du inte vill riskera större skador på tex datorn eller kanske en ännu värre kortslutning i huset.

Kan inte se att något sådant har hänt. Hur ska jag då göra med kortet? Ge upp det utan att prova om det är förstört?

Permalänk
Medlem

Du sätter i rätt kabel i rätt pin sen testar du.
Pröva utan fläkten tex.
Den klarar en liten stund utan att bli överhettan.
Destom ska den stänga av sig själv vid överhettning.
Hur ska du annars veta om den fungerar om du inte prövar?
Jesus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Du sätter i rätt kabel i rätt pin sen testar du.
Pröva utan fläkten tex.
Den klarar en liten stund utan att bli överhettan.
Destom ska den stänga av sig själv vid överhettning.
Hur ska du annars veta om den fungerar om du inte prövar?
Jesus

Tycker att man borde berätta om skador som kan uppkomma om man är oförsiktig.
Ville inte att TS skulle förstöra mer än bara kortet.

Annars så kan man testa igen och den här gången kanske ha en fel-brytare mellan PSU och vägguttaget?
Du kan dock skada resten av datorn.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

På vilket sätt då.
Det är ju felaktig inkopplinga av fläkten som har orsakat någonting.
Om han kopplar in rätt eller inte alls. Vad skulle kunna hända?
Jorden går under?
Om kortet inte ger ström så vad skulle kunna skadas i datorn.

Vad tror du en termistor gör för något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

På vilket sätt då.
Det är ju felaktig inkopplinga av fläkten som har orsakat någonting.
Om han kopplar in rätt eller inte alls. Vad skulle kunna hända?
Jorden går under?
Om kortet inte ger ström så vad skulle kunna skadas i datorn.

Vad tror du en termistor gör för något?

Jag är väl medveten om vad en termistor , aka Halvledare, är och gör. Jag förstår dock inte varför du blir så uppspelt?

Allt jag gjorde var att varna om en eventuell kortslutning. End of story, har du något mer du vill mig så skicka pm.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |