Bytt grafikkort, ingen reaktion?

Permalänk
Medlem

Hehe rolig tråd.
Han kan plocka ut sin HD och ändå inte få någon bild från gfx. Det har absolut inget med drivrutiner, enhetshanterare eller annat "aktivera-kortet-i-windows-bös".

Prova i en annan dator som någon annan sa. Helst i en som redan har ett 7970. Funkar det inte då är troligen gfx ett DOA.

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem

Det ska finnas ett nytt bios... men jag kan inte hitta x64 w7 update.. den säger att ja har fel hela tiden.... :S

Visa signatur

Chassi: Silverstone Sugo SG07 Moderkort: Gigabyte GA-Z77N WIFI CPU: i7-2600K@3.4Ghz Kylning: Antec kuhler 620 RAM: 8GB Corsair Vengeance HDD: Baracuda 500GB GFX: Gigabyte 7970 OC 3GB Monitor: 22" Samsung LCD

Permalänk
Medlem

Tja, hittade dessa bio snär jag kollade runt på zotacs hemsida. 1st senaste stabil och en beta.

stabila versionen: http://www.zotac.com/mx/downloadlightbox.html?ltype=1000&link...

beta versionen: http://www.zotac.com/mx/downloadlightbox.html?ltype=1000&link...

Jag tror dock att det är ditt grafikkort som är DOA då ditt gamla funkar utan problem, men gör som en annan sa att testa i en annans dator som redan har ett hd 7970. men om du vill flasha bios och se om det hjälper så ta för dig, men kom ihåg att jag INTE står för om du sabbar ditt moderkort så du vet

Mvh KillerX

Visa signatur

Gaming: Sabertooth P67 B3 & i7 2600k @4,2Ghz 1,28v kylda av EK H30 HFX + EK Mosfet loop | MSI GTX 770 Lightning 1320/ 7400 | Patriot Viper 3 IEM LE 16GB CL9 1600mhz | OCZ V4 128GB System/Spel + A-Data S510 120GB Spel + 3,5TB lagring | Corsair TX V2 850w | SoundBlaster ZxR + Qpad QH-90 | 298X4QJAB + Dell 19" | Aquarius X90 | Win 7 x64
Tablet: Nexus 7 LTE PA 4.4, Samsung Galaxy Player 5 CM 11 Mobil: Xperia Z2 RomAur v4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Kan även vara moderkortet.. är ganska säker på att det ÄR moderkortet.

Förstår inte hur det kan vara fel på moderkortet då hans gamla grafikkort fungerade som det skulle.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem

Jag har den där versionen av BIOS (stabila) men fungerar inte ändå... den ja vill testa med är den som stödjer 22nm CPUs men x64 vilken jag än tankar ner så står det att det är fel version?!

gigabyte är väl bakåtkomatibel till 2.1 pcie? har för mig att jag har 2.0....

Visa signatur

Chassi: Silverstone Sugo SG07 Moderkort: Gigabyte GA-Z77N WIFI CPU: i7-2600K@3.4Ghz Kylning: Antec kuhler 620 RAM: 8GB Corsair Vengeance HDD: Baracuda 500GB GFX: Gigabyte 7970 OC 3GB Monitor: 22" Samsung LCD

Permalänk
Medlem

Efter mycket sökande har jag kommit till att kortet är dött... allt är för fan dött när man beställer från komplett...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av azz0n^:

Förstår inte hur det kan vara fel på moderkortet då hans gamla grafikkort fungerade som det skulle.

Ahh.. Missade den delen.

Skrivet av tomm1E:

Efter mycket sökande har jag kommit till att kortet är dött... allt är för fan dött när man beställer från komplett...

Då är det bara att kontakta Komplett.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ahh.. Missade den delen.

Då är det bara att kontakta Komplett.

Spännande, åkte över till min systerson och testade grafikkortet i hans dator. Det fungerade i hans dator... så det är 2 saker som det kan vara. PSU eller moderkortet.. jag sätter pengar på att det är mitt moderkort som är problemet.

Jag tänkte installera mina HD graphics men när jag väl fått ner allt som behövs osv från zotac så får jag ett felmeddelande

"This computer does not meet the minimum requirements for installing this software"

Ringde komplett och fick förslaget att jag skulle installera ATI drivrutiner stänga av och sätta in 7970 och se om det fungerar. Gör det inte det så är det ju helt klart ett nytt moderkort som är nästa inköp.

Någon som har något annat förslag?

Visa signatur

Permalänk

Väldigt simpel fråga
Kopplat in strömmen till grafikkortet?

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tomm1E:

Spännande, åkte över till min systerson och testade grafikkortet i hans dator. Det fungerade i hans dator... så det är 2 saker som det kan vara. PSU eller moderkortet.. jag sätter pengar på att det är mitt moderkort som är problemet.

Jag tänkte installera mina HD graphics men när jag väl fått ner allt som behövs osv från zotac så får jag ett felmeddelande

"This computer does not meet the minimum requirements for installing this software"

Ringde komplett och fick förslaget att jag skulle installera ATI drivrutiner stänga av och sätta in 7970 och se om det fungerar. Gör det inte det så är det ju helt klart ett nytt moderkort som är nästa inköp.

Någon som har något annat förslag?

jag hade liknande problem efter att jag plockade bort mitt grafikkort en gång.. Nu vet jag inte om det är samma problem för dig.. MEN, prova att starta datorn utan grafikkortet installera och se ifall du får bild.. Får du bild så gå in på BIOS och sedan ska det finnas en inställning där du kan byta "från vilken komponent" din skärm ska visa.
LÄNK

Nu är detta från Asus Moderkort men något liknande måste det vara, hittade ingen bild från Zotac och hur det ser ut där.

Hursom, Ändra så du får bild från PCIE om den nu är ändrad till iGPU

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

jag hade liknande problem efter att jag plockade bort mitt grafikkort en gång.. Nu vet jag inte om det är samma problem för dig.. MEN, prova att starta datorn utan grafikkortet installera och se ifall du får bild.. Får du bild så gå in på BIOS och sedan ska det finnas en inställning där du kan byta "från vilken komponent" din skärm ska visa.
LÄNK

Nu är detta från Asus Moderkort men något liknande måste det vara, hittade ingen bild från Zotac och hur det ser ut där.

Hursom, Ändra så du får bild från PCIE om den nu är ändrad till iGPU

jag har installerat ATI nu med 560 inkopplat. tänkte montera 7970 och testa nu igen men ska först ändra till PCIE osv..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

inställningen i bios står på PEG/IGD... vilket ska vara rätt... (PEG = PCI EXPRESS GRAPHICS)

Ska testa med 7970 nu...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag fick en uppdatering i windows update när jag stoppade i mitt kort, hittade inte mitt kort inne i datorn heller. Bytte från 460 till 660, allt löste sig och rullar på fint.

Permalänk
Entusiast

Har du möjligheter att testa grafikkortet i en annan dator?

Moderkortet och processorn har ju änven integrerad grafik. Kolla att du inte har bild där istället. Dessutom användbart när du kör helt utan grafikkort. Att du får felkod 97, vilket betyder att systemet inte hittar någon grafik alls. Detta verkat lustigt, då avsaknaden av grafikkort, eller ett defekt sådant, bara skulle resultera i att den integrerade grafiken vaknar upp istället.
Misstänker en konflikt här.

Testa att utföra en "Clear CMOS" och se om datorn möjligen vill vakna upp med det nya grafikkortet. Kanhända att den är någon gammal PnP-data som ligger ivägen, som rensas bort när du utför en CMOS-nollställning.

Testa också att stänga av IGP-delen i processorn helt (Disable IGP), och se om det kan lösa saken.

Att rensa drivrutiner från windows hjälper dig inte alls, då problemet uppstår långt innan inladdning av operativsystem sker, eller ens detektering av hårddiskarna för den delen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Jag har testat grafikkortet i min systersons dator och där fungerar det. Står även i tråden. Som sagt så verkar IGPn inte fungera då jag försökt installera det utan lycka, står också i tråden.

Jag har inte testat att cleara CMOS... får leta lite i hur jag gör detta.

tippar på moderkorts fail...

Visa signatur

Permalänk

Tippar på att en bios uppgradering skulle hjälpa

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Medlem

åker och hämtar ett nytt moderkort imorgon

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMikaelEricsson:

Tippar på att en bios uppgradering skulle hjälpa

har senaste bios, fungerar ändå inte... zotac är inte direkt kända för att släppa uppdateringar ofta.. blir aldrig mer en produkt från zotac för min del.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Åthelvete med dessa jävla skit korten 7970!!!!! Har exakt samma problem som du och inet bekräftade att det är sönder. Vilken tillverkare har du?

Permalänk
Medlem

Mitt kort var inte trasigt, det var mitt moderkort som inte kunde hitta det. Köpte ett Gigabyte z77 moderkort idag och nu fungerar de klockrent

Visa signatur