Spelpaket -13k. Ink skärm/tbord etc

Permalänk
Medlem

Spelpaket -13k. Ink skärm/tbord etc

Hej.

Skulle vilja ha lite åsikter på den här kundvagnen.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3101809/2013-03-14

Något som känns tokigt? Är lite osäker på om saker får plats och kompabilitet.
Är 680 overkill med tanke på andra delar?
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Hej!
Skulle vara lättare om man visste lite om din användning, prioriteringar, några viktiga spel.
Ska den vara tyst?
Vill du vara förberedd för SLI?
Ska du overklocka CPU? Om ja, varför ska du det när 3570 redan är en grym CPU?
Vill du köpa prisvärt och kanske spara in lite pengar eller använder du gärna hela budgeten?
Ska du bygga ihop den själv?
Du behöver inte OS?

• 1TB WD Caviar Blue --- Välj WD green för ljudnivån, seagate barracuda för hastighet.

• SSD 840 120GB --- vet du med dig att din systemdisk inte tar upp mer än 60-80 GB? Spel tar ju rätt stor plats nu för tiden.

• Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP ---- 100kr dyrare än Crucials sport. Lika dyra som Kingston 2133Mhz.

• Cooler Master Hyper 212 EVO ----- Ska du överklocka??? Eller är du orolig för ljudnivån??

• Fractal Design Define R4 Svart ---- Ska du inte köra SLI kan du välja ett mATX moderkort och Define Mini som är likadan fast mindre och billigare. Deep Silence 1 är ett svalare/tystare chassi än R4 men i övrigt nästan likadan, samma höga kvalite.

• DVD±RW Samsung 24X DL Svart 249 kr ----- Finns samma i Bulk för 180kr

• MSI GeForce GTX 680 2048MB ----- 670FTW är 1000kr billigare och har samma prestanda.

• ASRock Z77 EXTREME4 ---- Ett riktigt grymt kort! Men ska du inte köra SLI eller klocka, finns det billigare moderkort bland H77 och B75.

• be quiet! Pure Power L8 630W ----- Du verkar ha valt ett nätagg för singelgrafik, då kan du skala av lite pengar med ett L8 530W

Och för att svara på dina frågor, allt får plats och är kompatilbelt. 680 är inte overkill med tanke på andra delar. Däremot kanske det är det beroende på var du spelar för spel och på vilka inställningar.

Visa signatur

PC1: i5 3570k - GTX670 - Crucial m4 256GB - 16GB HyperX - Define R4 - MSI Z77A-G43 - XFX 550W - 2TB+1TB WD Kringsutrustning: 24" Asus 144hz VG248QE | Corsair Vengence K60 | Zowie EC1 | Razer Blackshark | Logitech G930 PC2: i7 2600k, 8GB HyperX, Crucial m4 128GB, Gigabyte H67A-UD3H-B3, 1TB HDD, DVD, Corsair 550W, NZXT **Säljes** GTX670 3v. | Benq 24" 120hz *NY* | Corsair K60 & Steelseries tangentbord | Audics 5.1 Högtalare

Permalänk
Medlem

Hej. Tack för ditt svar. Jättebra notes!
Min användning är spel (MMOs främst, WoW, Gw2, emotser elder scrolls online o andra spel i genren i framtiden, men ser fram emot att kunna lira Borderlands 2, DayZ osv oxå). Och ljudredigering i pro tools mm(så absolut känns det som en viktig del att maskinen går så tyst som möjligt, till rimligt pris).

Har tänkt bygga den själv och OS har jag. SLI är något jag inte tänkt göra, builden är inte gjord med det i åtanke. Inte heller är jag speciellt intresserad av att överklocka.

Wt caviar blue. Oh, hade ingen aning om 54varvaren går tystare. Skulle du säga att det är märkbar skillnad?

120 gb SSD. Tänker du att man med fördel väljer en större systemdisk för att spelen är så stora nu för tiden?

Corsair Ram har jag valt mest för att de verkar ha ett gott rykte och verkar populära på forumet. Skulle det vara klokare att välja kingston o få mer hastighet/krona?

Cooler master. Vald för att sänka ljudnivån, ej för överklockning. Gör det kanske ingen märkbar skillnad?

Deep Silence chassit låter ju helt klart intressant om det är ännu tystare än R4.

Gtx 670ftw. Vad är ftw? Har sett att många väljer det här. http://www.inet.se/produkt/5409469/gigabyte-geforce-gtx-670-2...

Ang moderkortet och agget så har du helt rätt, (ej SLI o, oc) H77 och l8'530 it is.

Tack igen för bra notes. Ska definitivt uppdatera kundvagnen.

Permalänk
Medlem

http://mrpc.se/mrpc-g900-core-2xgtx660ti-p-1863.html

Den här datorn är väldigt prisvärd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har inte stenkoll på just de spelen och grafikkortskrav, men tycker nvidia över lag är bättre, och du får ju ett så pass bra kort som 670ftw lätt under din budget så det är mitt bästa tips.

Montering och test kostar 800kr och då får du ju även 2 års garanti. Det är lite knepig sits att bygga själv om man inte har extra hårdvara att felsöka med i fall du råkar på ett mindre uppenbart hårdvarufel. Jag menar, du får in det i budgeten och enligt mig värt det när man handlar datakomponenter för 10000kr. Bara som jag tänker, om man inte vill bygga för skoj skull då.

HDD: Tror det kan skilja upp till 6dB mellan de tystaste och ljudligare. Vet inte hur det är med just Blue, men seagate barracuda 1TB 7200rpm ligger strax över 30dB, WD green ca 27dB. Barracuda har snabbare läs/skriv men Seagate diskarna får klagomål ibland på klickande oljud. WD är nog ett säkrare och tystare val med ev. lite sämre överföringshastigheter.

SSD: Om din datoranvänding kommer se ut ungefär som den gör nu kolla din systemmapp hur stor den är. OS, program, spel och annat som ska ligga på systemdisken, userfolders/libraries antar jag att du flyttar över på HDD. Du vill ha mycket luft kvar på SSDn när allt är installerat. 50-25% ledigt. Man får ju räkna med att det tillkommer saker med tiden.

RAM: Bara jag som tyckte det var en onödig 100kr över crucials 1600 sport. Ska man lägga mer pengar på minne vill man ju ha något mer också, och kingston har 2133mhz för samma pris isf. Inte för att det kommer ge dig någon märkbar skillnad. Kingston och crucial har lägst fel% men corsair är inte direkt långt efter. Dock är nog kingston Beast minnena kanske för stora för vissa CPU kylare, men det står kanske på kylarens info alt maila inet och fråga.

CPU kylare: Eftersom du ska bygga själv kan du ju testa boxkylaren och köpa den andra senare om ljudnivån inte är bra.

Deep Silence ska enligt tester vara snäppet svalare/tystare än alla konkurrerarnde modeller, men de är ytterst lika så du kan välja efter utseende om du tycker R4 är snyggare eller vill stödja svenskt

EVGA Gtx 670 FTW är en superversion som ger 680 prestanda, men 1000kr billigare. Jag föredrar denna typ av kylare framför öppna kylare som på gigabyte kortet. EVGA kylaren blåser ju ut varmluften ur chassit. En öppen fläkt bidrar ju till högre systemtemperatur så resten av systemet får jobba mer och låta mer. Denna fläkten är kanske ljudligare än multifläktarna under krävande spel men då bör spelljudet ändå överrösta datorn. Utanför spelandet lär den vara knäpptyst.

Jag borde nog inte nämnt H77 utan det är B75 som gäller om man ska spara några riktiga pengar. H77 kostar som ett billigt Z77.

Typ det billigaste moderkortet drygt 500kr.
http://www.inet.se/produkt/1902336/asus-p8b75-m-lx-plus

Bra billigt Z77
http://www.inet.se/produkt/1902197/msi-z77a-g43-atx

mATX modellen på den du hade valt från början, har typ alla funktioner, ett av de bättre ljudchippen, bara färre USB portar och PCIE platser än ATX modellen. Några hundra billigare om du inte behöver många usb portar.
http://www.inet.se/produkt/1902237/asrock-z77-extreme4-m-matx

Ju dyrare desto bättre ljudchip men om du kör med diskret ljudkort spelar det ju ingen roll.

Posta den nya kungvagnen när du ändrat om lite

Visa signatur

PC1: i5 3570k - GTX670 - Crucial m4 256GB - 16GB HyperX - Define R4 - MSI Z77A-G43 - XFX 550W - 2TB+1TB WD Kringsutrustning: 24" Asus 144hz VG248QE | Corsair Vengence K60 | Zowie EC1 | Razer Blackshark | Logitech G930 PC2: i7 2600k, 8GB HyperX, Crucial m4 128GB, Gigabyte H67A-UD3H-B3, 1TB HDD, DVD, Corsair 550W, NZXT **Säljes** GTX670 3v. | Benq 24" 120hz *NY* | Corsair K60 & Steelseries tangentbord | Audics 5.1 Högtalare