Jag har inte stenkoll på just de spelen och grafikkortskrav, men tycker nvidia över lag är bättre, och du får ju ett så pass bra kort som 670ftw lätt under din budget så det är mitt bästa tips.
Montering och test kostar 800kr och då får du ju även 2 års garanti. Det är lite knepig sits att bygga själv om man inte har extra hårdvara att felsöka med i fall du råkar på ett mindre uppenbart hårdvarufel. Jag menar, du får in det i budgeten och enligt mig värt det när man handlar datakomponenter för 10000kr. Bara som jag tänker, om man inte vill bygga för skoj skull då.
HDD: Tror det kan skilja upp till 6dB mellan de tystaste och ljudligare. Vet inte hur det är med just Blue, men seagate barracuda 1TB 7200rpm ligger strax över 30dB, WD green ca 27dB. Barracuda har snabbare läs/skriv men Seagate diskarna får klagomål ibland på klickande oljud. WD är nog ett säkrare och tystare val med ev. lite sämre överföringshastigheter.
SSD: Om din datoranvänding kommer se ut ungefär som den gör nu kolla din systemmapp hur stor den är. OS, program, spel och annat som ska ligga på systemdisken, userfolders/libraries antar jag att du flyttar över på HDD. Du vill ha mycket luft kvar på SSDn när allt är installerat. 50-25% ledigt. Man får ju räkna med att det tillkommer saker med tiden.
RAM: Bara jag som tyckte det var en onödig 100kr över crucials 1600 sport. Ska man lägga mer pengar på minne vill man ju ha något mer också, och kingston har 2133mhz för samma pris isf. Inte för att det kommer ge dig någon märkbar skillnad. Kingston och crucial har lägst fel% men corsair är inte direkt långt efter. Dock är nog kingston Beast minnena kanske för stora för vissa CPU kylare, men det står kanske på kylarens info alt maila inet och fråga.
CPU kylare: Eftersom du ska bygga själv kan du ju testa boxkylaren och köpa den andra senare om ljudnivån inte är bra.
Deep Silence ska enligt tester vara snäppet svalare/tystare än alla konkurrerarnde modeller, men de är ytterst lika så du kan välja efter utseende om du tycker R4 är snyggare eller vill stödja svenskt
EVGA Gtx 670 FTW är en superversion som ger 680 prestanda, men 1000kr billigare. Jag föredrar denna typ av kylare framför öppna kylare som på gigabyte kortet. EVGA kylaren blåser ju ut varmluften ur chassit. En öppen fläkt bidrar ju till högre systemtemperatur så resten av systemet får jobba mer och låta mer. Denna fläkten är kanske ljudligare än multifläktarna under krävande spel men då bör spelljudet ändå överrösta datorn. Utanför spelandet lär den vara knäpptyst.
Jag borde nog inte nämnt H77 utan det är B75 som gäller om man ska spara några riktiga pengar. H77 kostar som ett billigt Z77.
Typ det billigaste moderkortet drygt 500kr.
http://www.inet.se/produkt/1902336/asus-p8b75-m-lx-plus
Bra billigt Z77
http://www.inet.se/produkt/1902197/msi-z77a-g43-atx
mATX modellen på den du hade valt från början, har typ alla funktioner, ett av de bättre ljudchippen, bara färre USB portar och PCIE platser än ATX modellen. Några hundra billigare om du inte behöver många usb portar.
http://www.inet.se/produkt/1902237/asrock-z77-extreme4-m-matx
Ju dyrare desto bättre ljudchip men om du kör med diskret ljudkort spelar det ju ingen roll.
Posta den nya kungvagnen när du ändrat om lite