Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Nya Vänner Som Vuxen

Hej
Jag vet att detta är ett ganska vanligt samtalsämne fast eftersom det är ett så stort problem för många så tycker jag att det kan va värt att ta upp igen.
Någon som vet hur man ska bete sig för att som vuxen få nya vänner att umgås med, dra på bio med, dra ut och festa och allt sånt?
Jag känner mig ganska "fast" i vardagen. Jag arbetar på en industri och har fått uppfattningen av att det generellt sett är mycket mer oroligt mellan arbetare på industrier än andra jobb. Så det blir mest att man bara jobbar på jobbet utan att snacka så mycket med andra. Det är en väldig orolig arbetsplats som jag är på också. De äldre männen håller på och fjantar med tjejerna hela dagarna sen är det ganska mycket skitsnack mellan alla arbetare där. Så via jobbet känns inte rätt ände att börja leta vänner på. Det är nog många som får nog av arbetskamrater på jobbet också...
Så någon som vet hur man som vuxen skaffar nya vänner?
Nu när man börjar komma upp i åren känns detta mycket tuffare.
Är 26 år för övrigt.
Kommer ihåg när man gick i skolan på gymnasiet så träffade man så mycket kompisar och vänner om dagarna att man blev trött på dom. Men nu är situationen den motsatta.
Jag har provat att gå på grupp pass på gymmet och byta gym och sånt. Fast det är inte så lätt att bara börja snacka med folk och bli vänner.

Är det fler som känner som jag?
hur gör ni för att få nya vänner?
Eller vad gör ni om dagarna/helgerna när ni inte tränar eller jobbar/pluggar?

HJÄLP!!!

med vänlig hälsning

Kim

Permalänk
Medlem

Vet hur de känns. De enda vänner jag har kvar är de som jag lärde känna under barndomen och vi syns mindre och mindre då alla har mindre och mindre tid. De jobb, universitet och annat runt vardagarna som tar all tid. De på jobbet kan jag vara med under raster och så men inga jag känner att jag är så pass nära att man skulle dra och göra något utanför jobbet. Jag har faktiskt pratat med folk om detta och många känner igen sig. Skulle nog sig att det är ett I-lands problem. Vi prioriterar på så sätt att vi hamnar i denna situation.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

Det stora problemet när man blir äldre är brist på fritid, där varje ledig minut räknas. När man får någon tid över, så ska denna tid passa med någon annans fritid och det är liksom kört såvida man inte har väldigt gott om vänner.

Gym är annars det mest asociala stället som jag har varit på.

Det finns en massa knepig heter man kan göra för att umgås med folk, men jag tror snarare man bör leta efter roliga saker att göra där det är positivt att sakerna är sociala. Om man t.ex. gillar att fotografera så kan man gå med i en fotoklubb och då även umgås privat, men att gå med i en fotoklubb för att skaffa vänner, ja då lär man ej bli långvarig.

Så mitt råd är fundera på någon hobby som du tycker är rolig och satsa på den, om du är ute efter vänner så ge dessa hobbys företräde vid valet.

Annars bara skaffa vänner utan någon gemensam anknytning, det är mer eller mindre kört när man blir lite äldre.

Skrivet av TheRedSantaClaus:

Är det fler som känner som jag?

Oja, inga vänner utanför skola, arbete och hobby sedan 15år. Då kan man undra vad vet jag om att skaffa vänner, jo jag ve hur svårt det är och att lösningen hobby fungerar bra, bara det att man först ska ha någon ledig tid till hobby vilket du verkar ha.

Jag gör absolut inte ett skit för att få nya vänner idag, visst jag skulle behöva en vän som är en förtidspensionerad (p.g.a. arbetsnarkomi) c++ guru, gärna kvinnlig sådan som inte har något att göra på dagarna och vill avlasta mig. Det är bara det att min optimism att finna en sådan helt har försvunnit.

Eller vad gör ni om dagarna/helgerna när ni inte tränar eller jobbar/pluggar?

Sådan tid har jag inte och jag är knappast inte ensam, det är därför det är så svårt att skaffa vänner på äldre dagar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag känner också att det är ett I-landsproblem, som väldigt många upplever. Ångesten över detta kommer alltid mest på helger också.
Även när jag hade vänner och vi drog ut på puben t ex så känns det som att det var "de som man drog ut med" avgörde om kvällen skulle bli lyckad eller inte, man hängde med dom hela kvällen. Folk är nog ganska passiva. Men jag skulle gärna vilja ha vänner nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Det stora problemet när man blir äldre är brist på fritid, där varje ledig minut räknas. När man får någon tid över, så ska denna tid passa med någon annans fritid och det är liksom kört såvida man inte har väldigt gott om vänner.

Gym är annars det mest asociala stället som jag har varit på.

Det finns en massa knepig heter man kan göra för att umgås med folk, men jag tror snarare man bör leta efter roliga saker att göra där det är positivt att sakerna är sociala. Om man t.ex. gillar att fotografera så kan man gå med i en fotoklubb och då även umgås privat, men att gå med i en fotoklubb för att skaffa vänner, ja då lär man ej bli långvarig.

Så mitt råd är fundera på någon hobby som du tycker är rolig och satsa på den, om du är ute efter vänner så ge dessa hobbys företräde vid valet.

Annars bara skaffa vänner utan någon gemensam anknytning, det är mer eller mindre kört när man blir lite äldre.

Oja, inga vänner utanför skola, arbete och hobby sedan 15år. Då kan man undra vad vet jag om att skaffa vänner, jo jag ve hur svårt det är och att lösningen hobby fungerar bra, bara det att man först ska ha någon ledig tid till hobby vilket du verkar ha.

Jag gör absolut inte ett skit för att få nya vänner idag, visst jag skulle behöva en vän som är en förtidspensionerad (p.g.a. arbetsnarkomi) c++ guru, gärna kvinnlig sådan som inte har något att göra på dagarna och vill avlasta mig. Det är bara det att min optimism att finna en sådan helt har försvunnit.

Sådan tid har jag inte och jag är knappast inte ensam, det är därför det är så svårt att skaffa vänner på äldre dagar.

hur är man social på gym egentligen? Jag har nog aldrig lyckats med det iaf. Om det inte är så att man träffar på någon gammal känning från förr.

hur hittar man sånna hobbys egentligen?

Permalänk

hur är man social på gym egentligen? Jag har nog aldrig lyckats med det iaf. Om det inte är så att man träffar på någon gammal känning från förr.

hur hittar man sånna hobbys egentligen?

Problemet med gym är tid, många som går dit har egentligen inte tid att vara där. Jag själv har träffat bekanta på gym och vi har tid enbart haft tid att hälsa. Om man däremot kommer upp i en liten högre nivå och kör med egna vikter etc så kan det bli lite mer socialt.

Angående hur man skaffar hobbys, så får man som jag nämnde först fundera på vad man tycker är roligt. Att gå med i en hobby för att skaffa vänner är döfött såvida inte hobbyn i sig själv just går ut på detta.

Angående fotoklubb så är det bara att googla på detta: http://www.rsf-fotoklubbar.org/

Förutom foto så finns det andra klubbar, t.ex. kampsport, där jag själv tycker judo verkar skoj. (brottas och ha sig) Går man med i en judoklubb, ja då har man fått socialt gemenskap 2,3 dagar i veckan och man kan med dessa vänner kanske gå på en bio eller något.
Btw: När jag själv får fritid så är det just fotoklubb och sedan judo som ligger på min lista.

Annars finns det ju golf, det är bara att fundera på vad man tycker är roligt. Men jag tror som sagt att detta är vägen för oss "äldre" att skaffa vänner, som man visserligen mest umgås med på hobbyn. Därav är det otroligt viktigt att man själv tycker hobbyn också är rolig.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt dålig på detdär med att skaffa vänner. Mitt problem grundar sig nog i viss mån på att jag är för dålig på att "bjuda in" mig själv, eller fråga om det är okej att jag hänger med osv, vilket i sin tur grundar sig i (dålig) självkänsla.
Hur som helst så har jag, sedan ett tag tillbaka, blivit med i en kör som är ganska social. Utöver våra övningar har vi, för de som vill, öl efter övningen, repdagar, läger, sittningar (med spex/gyckel). Den större delen av det sociala sker ju i körsammanhang, men det blir, ibland, även att en del gör saker tillsammans med andra körmedlemmar, utan att sjunga.

Nu är det inte alla som gillar att sjunga och även om just sång är ganska socialt i sig så är min poäng lite att om man hittar en hobby och en klubb/förening att gå med i så kan man få utlopp för mycket av sitt sociala behov där. Har man sedan tur kanske man hittar någon som man har lite annat än just hobbyn gemensamt med så att man kan umgås utöver hobbyn.
I en annan klubb jag är med i är det några som brukar åka iväg och åka skidor tillsammans.
Jag umgås inte så mycket med mina jobbarkompisar, men jag har en som jag brukar vara ute och fota med.

Sen tycker jag att folk är lite fast i att man MÅSTE ha sällskap om man ska på bio (exempelvis). Varför måste man det? Man sitter ju ändå tyst när man kollar på filmen? Får man utlopp för det sociala nånannanstans kanske det är okej att gå på bio på egen hand? JAG har iaf inga problem med det.

Permalänk
Medlem

Jag gymmar och simmar några dagar i veckan. Så jag känner att jag får den träningen som jag behöver för att må bra och se vettig ut. Så har du fler tips än just träning?
Jag är en singel och man kan jag också tillägga.

Permalänk
Medlem

Det är sant dumbo jag har faktigst varit på bio själv en gång och det var ungefär samma sak.
Jag har en gammal jobbakompis som skaffat sig ett nytt jobb som jag brukar träffa någon gång ibland, fast han har både tjej och barn så det är inte alltid han har tid.

Kollade på en fotoklubb hemsida. Vad gör man egentligen i såna klubbar fotar man och redigera bilder?

Permalänk

Känns som många ställen där man avsätter en viss tid till är en plats att få vänner på, är man där en fast tid så blir det mer avslappnat då folk inte känner att dom måste stressa iväg/skynda sig bli klara mm.

Så någon typ av hobby med träffar?
Sporter är ju annars en klassiker där man tränar tillsammans med många, hittar nog någon som man tycker verkar kul på sådana ställen.

Permalänk
Medlem

Kampsport! Grymt att träffa nya vänner, lärt känna folk från alla åldersgrupper under de åren jag höll på. Den klubben jag var med i brukade ha träningsläger, kolla film, gå ut å käka osv, alla känner alla liksom. Kamsportare brukar vara väldigt trevliga också! (Förutsatt att dom inte är skitnödiga macho-extremister som käkar spik och skiter kätting )

Justja, du får jävligt bra träning också och kommer må allmänt bättre!

Permalänk
Medlem

Vad ska man med vänner till när man har internet? Om man nu absolut måste så kan man ju alltid prata ihop sig med någon med gemensamt intresse på nätet och göra något kul AFK.

När man blir vuxen spelar vänner mindre roll, familjen spelar mera roll och arbetet är det viktigaste av allt.

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Medlem

Föreningar och annat djävulskap som stjäl mycket tid (oftast värt det dock), eller gym som David Faustino sa.
Sen kan det ju va värt att ta kontakt med folk från förr, kanske inte de man umgicks med men de man borde umgåtts med.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Kollade på en fotoklubb hemsida. Vad gör man egentligen i såna klubbar fotar man och redigera bilder?

Det varierar såklart från klubb till klubb. Den fotoklubben som jag var med i ett tag hade möte en gång i månaden, där man ofta hade någon föreläsare eller gästfotograf som visade bilder, eller så presenterade någon medlem i klubben något projekt och så hade vi en tävling, där vi drog både en vinnare för månaden och sedan hade vi även en närvarotävling där man fick poäng för hur många bidrag man haft med.
Utöver dessa möten brukade vi, då och då, anordna fotoutflykter där vi i samlad tropp åkte till något särskilt mål och fotade järnet. Sedan kunde vi på något möte senare titta på varandras bilder från trippen osv.
Men det varierar som sagt från klubb till klubb. Vissa klubbar har särskilda inriktningar och andra har lite mer bredd.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Börja på skytteklubb och träffa nya vänner.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag har knappt hållt i ett gevär i hela mitt liv.
Skjuter du Karaff?
Har det lett till fler kontakter för dig?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har knappt hållt i ett gevär i hela mitt liv.
Skjuter du Karaff?
Har det lett till fler kontakter för dig?

Det var nog menat som ett lite halvdrygt skämt från hans sida...

I övrigt är det bästa tipset att bara vara framåt och våga ta kontakt med folk. Jag skulle vilja gå mot strömmen och säga att det inte spelar någon roll vart det är. Där jag gymmar är folk väldigt sociala.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchago:

Kampsport! Grymt att träffa nya vänner, lärt känna folk från alla åldersgrupper under de åren jag höll på. Den klubben jag var med i brukade ha träningsläger, kolla film, gå ut å käka osv, alla känner alla liksom. Kamsportare brukar vara väldigt trevliga också! (Förutsatt att dom inte är skitnödiga macho-extremister som käkar spik och skiter kätting )

Justja, du får jävligt bra träning också och kommer må allmänt bättre!

Håller med om kampsport, tränade MMA i lite över ett år tidigare... det är helt omöjligt att inte lära känna varandra då man är så "nära" varandra, dvs kramkalas.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk

Tänkte också säga kampsport, har flera vänner därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Håller med om kampsport, tränade MMA i lite över ett år tidigare... det är helt omöjligt att inte lära känna varandra då man är så "nära" varandra, dvs kramkalas.

Skrivet av Freddemann:

Tänkte också säga kampsport, har flera vänner därifrån.

Jag har tränat taekwondo förut. Fast det var mer att man bara tränade och träffades på träningarna sen gjorde man inget utanför träningen, fast det beror säkert på vilken klubb man tränar i och hur stämningen är där.

Hur lyckades ni skaffa vänner att umgås med och bry sig om genom det?

ursäkta! men jag vet att jag är lite pessimistisk

Finns det mer förslag på aktiviteter eller beteende för att man ska få vänner och större umgängeskrets?

mvh

Permalänk
Medlem

Jag har tränat taekwondo förut. Fast det var mer att man bara tränade och träffades på träningarna sen gjorde man inget utanför träningen, fast det beror säkert på vilken klubb man tränar i och hur stämningen är där.

Hur lyckades ni skaffa vänner att umgås med och bry sig om genom det?

ursäkta! men jag vet att jag är lite pessimistisk

Finns det mer förslag på aktiviteter eller beteende för att man ska få vänner och större umgängeskrets?

mvh

Man får ligga i lite, efter jag tränat kanske 6 månader så började man veta vilka som var kvar där och vilka som hade samma intressen, jag frågade helt enkelt om några skulle med på en bärs efter träningen, gick ganska snabbt att man gjorde saker utanför träningen då!

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Man får ligga i lite, efter jag tränat kanske 6 månader så började man veta vilka som var kvar där och vilka som hade samma intressen, jag frågade helt enkelt om några skulle med på en bärs efter träningen, gick ganska snabbt att man gjorde saker utanför träningen då!

låter som en sagoberättelse att allt slutade så bra

men jag håller absolut med dig om att man ska bjuda på sig själv och sånt och det gör jag. Har dock svårt att se var situationerna finns där man kan göra det och vilka typer av aktiviteter som man ska satsa på för att få fler vänner/bekanta

edit: fixade en massa stavfel (skickade från mobil)

Permalänk
Medlem

Ha en fest, annonsera ut det överalt och låt alla komma som vill komma, sprid ordet till kompisar och be dem ta med sina. Skaffa jävla massa öl och sprit, passa även på att bjuda in alla granar så att de inte blir sura när de ska sova också! Om det finns mentala hinder löser gud gåva till mänskligheten (Sprit) det problemet!

Om det inte är möjligt så försök bara lära känna kompis kompisar, det brukar vara hyfsat smidigt

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Hedersmedlem

Gå med i någon typ av förening som sysslar med samma intressen som du har. Eller starta en. Rollspelsförening, scouter, skytte som någon skrev, fotbollsklubb.. det finns ju alla möjligheter.

Jag började plugga Datateknik för snart sex år sedan. Där fick jag vänner för livet och man lär känna nytt folk hela tiden. Otroligt lätt att ta kontakt, snacka skit och bli vänner med folk när man delar intresse på något sätt.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Ett udda förslag och kanske svårt att genomföra. Skaffa hund och gå med i brukshundsklubb, mest kvinnor där. Klart, man måste ju vara djurintresserad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av aliassund:

Ett udda förslag och kanske svårt att genomföra. Skaffa hund och gå med i brukshundsklubb, mest kvinnor där. Klart, man måste ju vara djurintresserad.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller mycket kvinnointresserad

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Gå med i någon typ av förening som sysslar med samma intressen som du har. Eller starta en. Rollspelsförening, scouter, skytte som någon skrev, fotbollsklubb.. det finns ju alla möjligheter.

Har tänkt på det som f*n men kommer inte direkt på någon förening som skulle passa mig, behöver därför fler tips

Jag började plugga Datateknik för snart sex år sedan. Där fick jag vänner för livet och man lär känna nytt folk hela tiden. Otroligt lätt att ta kontakt, snacka skit och bli vänner med folk när man delar intresse på något sätt.

Plugga är svårt för mig eftersom jag inte är den vassaste kniven i lådan. I så fall får det bli någon typ av kvällskurser eller nåt eftersom jag behöver jobba för att ha råd med bröd.

[QUOTE="aliassund;13375529"]Ett udda förslag och kanske svårt att genomföra. Skaffa hund och gå med i brukshundsklubb, mest kvinnor där. Klart, man måste ju vara djurintresserad.

Har varken tid eller erfarenhet till hund eftersom jag jobbar och sånt och dom får väl inte va emsamma.

Skrivet av sten1930:

Ha en fest, annonsera ut det överalt och låt alla komma som vill komma, sprid ordet till kompisar och be dem ta med sina. Skaffa jävla massa öl och sprit, passa även på att bjuda in alla granar så att de inte blir sura när de ska sova också! Om det finns mentala hinder löser gud gåva till mänskligheten (Sprit) det problemet!

Om det inte är möjligt så försök bara lära känna kompis kompisar, det brukar vara hyfsat smidigt

Har bara någon vän som jag träffar någon gång ibland. Hade jag redan haft vänner så hade det säkerligen varit lite lättare. Problemet är svårare när man börjar från noll.

Så finns det fler förslag? Eller hur gör ni?

med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem

Starta från noll....
Det jag spontatn täker på är ju jobbet isåfall, men om inte det går heller är det väl att börja träna något, gå med i någon förening eller så..

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen gillar du ju datorer/teknik så varför inte organisera en liten Swec-träff på din ort? Finns väl fler här som kanske (förmodligen) är i din situation och skulle uppskatta lite after work?