Gigabyte Geforce GTX 670 OC Windforce 3X

Permalänk

Gigabyte Geforce GTX 670 OC Windforce 3X

Hej! Kan säga att jag antagligen kommer köpa detta grafikkort. Den har bra recensioner mm. Ni har makten! Är det något jag borde akta mig för som inte är bra med detta kort? Fungerar den bra med mitt moderkort Asus M5A97 och min processor AMD Athlon II.

Visa signatur

Varför använda en dålig attityd? Det är en så onödig sak!
Min hemsida hittar du på tommielag.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av tommielag:

Hej! Kan säga att jag antagligen kommer köpa detta grafikkort. Den har bra recensioner mm. Ni har makten! Är det något jag borde akta mig för som inte är bra med detta kort? Fungerar den bra med mitt moderkort Asus M5A97 och min processor AMD Athlon II.

Det är ett väldigt bra grafikkort, det tråkiga är att du inte kommer kunna utnyttja det till fulla med en Athlon prolle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av metaldb:

Det är ett väldigt bra grafikkort, det tråkiga är att du inte kommer kunna utnyttja det till fulla med en Athlon prolle.

Stämmer tyvärr.

Skulle möjligtvis vara bättre att uppgradera dina övriga komponenter först om du nu har möjligheten. Vad har du för chassi, RAM-minne och nätagg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tommielag:

Hej! Kan säga att jag antagligen kommer köpa detta grafikkort. Den har bra recensioner mm. Ni har makten! Är det något jag borde akta mig för som inte är bra med detta kort? Fungerar den bra med mitt moderkort Asus M5A97 och min processor AMD Athlon II.

Har ALDRIG vart så nöjd med detta kort, och då har ja testat ett par! Båda från röda och gröna laget!

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Skrivet av Thyrix:

Stämmer tyvärr.

Skulle möjligtvis vara bättre att uppgradera dina övriga komponenter först om du nu har möjligheten. Vad har du för chassi, RAM-minne och nätagg?

12 GB RAM, varav 8 är av sorten Corsair CMX8GX3M2B1600C9. De andra 4 GB kommer jag inte ihåg vilka minnen det var. Chassi kommer jag inte ihåg men det är STORT. Nätaggregat är ett kraftfullt men jag kommer inte ihåg namnet. Varför jag inte kan kolla upp är för att jag är på väg ut till min mormor.

Visa signatur

Varför använda en dålig attityd? Det är en så onödig sak!
Min hemsida hittar du på tommielag.se

Permalänk

PS: Jag ska uppgradera processor men nu undrar jag bara om grafikkortet fungerar bättre än mitt nuvarande AMD Radeon HD 3600

Visa signatur

Varför använda en dålig attityd? Det är en så onödig sak!
Min hemsida hittar du på tommielag.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av tommielag:

Hej! Kan säga att jag antagligen kommer köpa detta grafikkort. Den har bra recensioner mm. Ni har makten! Är det något jag borde akta mig för som inte är bra med detta kort? Fungerar den bra med mitt moderkort Asus M5A97 och min processor AMD Athlon II.

Jag tycker det är väldigt bra kort, så gott som ljudlöst och presterar avsevärt bättre än mitt gamla gtx570. Med överklockning så kan man få upp det till ett 680 i prestanda.Dock som de nämnts tidigare i tråden kommer dessvärre din processor att flaska systemet.

De säljs väldigt billigt just nu på CDON.com då de kör sin 15%rabatt på utvalda produkter.
http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_geforce_gtx_670_oc_2gb_...
och ange koden SWECMAR13. Så kostar kortet endast 2759 kr+frakt.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk

Som sagt ett grymt kort tycker jag med. Så köp det du ångrar dig inte.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av tommielag:

12 GB RAM, varav 8 är av sorten Corsair CMX8GX3M2B1600C9. De andra 4 GB kommer jag inte ihåg vilka minnen det var. Chassi kommer jag inte ihåg men det är STORT. Nätaggregat är ett kraftfullt men jag kommer inte ihåg namnet. Varför jag inte kan kolla upp är för att jag är på väg ut till min mormor.

Tänkte inte så mycket på utrymme, snarare mer på ventilation, ljudnivå samt dammfilter på chassit. Fractal Design gör bra chassin, ta en titt på Sweclockers recensioner (framför allt Fractal Design Define R4).

Annars ser det bra ut så länge som du har ett någorlunda högkvalitativt 500-550W nätagg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tommielag:

nu undrar jag bara om grafikkortet fungerar bättre än mitt nuvarande AMD Radeon HD 3600

Vill du höra den korta eller långa versionen av svaret ja?

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Är det någon som vet när nästa generation grafikkort från amd och nvidia kommer?
Eller ska man slå till på ett 670 nu när det är rea?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Admo:

Lånar tråden lite. Är det någon som vet när nästa generation grafikkort från amd och nvidia kommer?
Eller ska man slå till på ett 670 nu när det är rea?

Skickades från m.sweclockers.com

AMD ska enligt uppgifter släppa ut 8000-serien sent 2013, Nvidia tidigt i första kvartalet på 2014.

Om det är värt att köpa nytt grafikkort nu är mest upp till dig, dock så kan man ju göra en uppskattning om hur bra 600 och 7000-serien kommer att prestera jämfört med 700 och 8000-serien genom observationer från 500 respektive 6000-serien till 600/7000-serien.

Ett GTX 580 presterar aning sämre än ett 660 ti, men bättre än 660.
6970 presterar sämre än 7950, nästan exakt som ett 7870 har jag för mig.

Har inte så bra koll på hur ett 570/6950 presterar jämfört med kort från de nuvarande serierna, dock så kan man väl anta att de presterar mellan 650ti-660 och 7850-7870. Ha också i åtanke att det används också referenskort på vissa recensioner, så föregångarna kan möjligtvis vara snäppet bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thyrix:

AMD ska enligt uppgifter släppa ut 8000-serien sent 2013, Nvidia tidigt i första kvartalet på 2014.

Om det är värt att köpa nytt grafikkort nu är mest upp till dig, dock så kan man ju göra en uppskattning om hur bra 600 och 7000-serien kommer att prestera jämfört med 700 och 8000-serien genom observationer från 500 respektive 6000-serien till 600/7000-serien.

Ett GTX 580 presterar aning sämre än ett 660 ti, men bättre än 660.
6970 presterar sämre än 7950, nästan exakt som ett 7870 har jag för mig.

Har inte så bra koll på hur ett 570/6950 presterar jämfört med kort från de nuvarande serierna, dock så kan man väl anta att de presterar mellan 650ti-660 och 7850-7870. Ha också i åtanke att det används också referenskort på vissa recensioner, så föregångarna kan möjligtvis vara snäppet bättre.

Jaså det är så långt kvar, det var ju tråkigt.
Så länge orkar jag inte vänta

Är det Maxwell som släpps 2014 eller är det en uppdatering på kepler?
Om det bara är en uppdatering på kepler borde inte prestandaskillnaden vara ungefär lika som mellan 480 och 580 då?

Permalänk

Har detta kort, mycket tyst och bra prestanda.

Permalänk
Medlem

Har två sådana här kort i SLI. Kunde inte vara mer nöjd. Väldigt tyst (även för mig med SLI) och förstås mycket bra prestanda.

Permalänk
Skrivet av Thyrix:

Tänkte inte så mycket på utrymme, snarare mer på ventilation, ljudnivå samt dammfilter på chassit. Fractal Design gör bra chassin, ta en titt på Sweclockers recensioner (framför allt Fractal Design Define R4).

Annars ser det bra ut så länge som du har ett någorlunda högkvalitativt 500-550W nätagg.

Ljudnivå = Medelhög, helt ok för mig.
Ventilation = 7 fläktar på utsidan
Dammfilter = Måste rengöras, tre stycken fläktar med dammfilter på framsidan

Nättagg = 600 till 650W

Visa signatur

Varför använda en dålig attityd? Det är en så onödig sak!
Min hemsida hittar du på tommielag.se

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite!

Tänkte även jag köra på det här kortet men har velat fram och tillbaka mellan detta och Gigabyte WF HD7950. Jag spelar inte alltför grafikkrävande spel men uppskattar så smooth gameplay som möjligt, gärna med klarare färger än "matta" (mycket hänger på skärmen och inställningar också, jag vet). Jag har inga planer på SLI/CF eller att överklocka inom den närmsta tiden.

Vill gärna ha ut mest prestanda för pengarna, är det mer prisvärt att satsa på 670 nu med CDON-rabatten eller bör jag köra på ett 7950? Prisskillnaden är väl dryga 400kr.

Tacksam för svar och glad påsk!

Visa signatur

[CENTER]ROGERCPU Intel Core i5 3570k | GPU Gigabyte Windforce GTX670 2GB OC | MOBO MSI Z77A-GD55 | PSU Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze | HDD Seagate Barracuda 1TB| SSD Samsung 840 Basic 120GB| RAM Corsair Vengeance 16GB CL9| CASE BitFenix Shinobi Window | OS Windows 8[/CENTER]