Ny server, ESXI eller inte

Permalänk
Medlem

Ny server, ESXI eller inte

Går i funderingar på ny server då den gamla börjar få lite ont om ram och kraft i sig för mina behov.

Har funderat på något åt detta hållet:
http://www.dustinhome.se/product/5010619770/intel-core-i7-382...
http://www.dustinhome.se/product/5010622835/intel-desktop-boa...
http://www.dustinhome.se/product/5010621881/corsair-16gb-ddr3...

Detta ska då ersätta min nuvarande server som köra windows server 2008 R2 Som angerar mesta dels web och filserver + några virtuella maskiner i Hyper-V
Där jag kör en mjukraid 5 i Windows över 5 diskar och sedan 4 diskar i hårdvaru raid.

Nu är frågan är det värt att köra ESXI i botten eller ska man dra in Windows 2012 och sedan köra Hyper-V på det som jag gör i dagsläget?
För som jag har fattat det så är ESXI lite kräsen på hårdvara och jag vill ju köra passthru på båda kontrollerkorten för diskarna till windows servern.
Gissar att jag även måste sätta i ett extra kontroller kort i datorn för att lagra de virtuella maskinerna på.

Kommer detta skapa några onödiga flaskhalsar?
Några andra tips och råd någon har?

Permalänk
Medlem

Dubbel virtualisering är inget jag rekomenderar, vill minnas att hyper-V t.o.m säger ifrån och inte kan startas

finns det någon anledning till varför du vill fortsätta köra hyper-v?

jag hade kört esxi, och konverterat rubbet till enskillda maskiner och kört på baremetal istället för att försöka köra det under en virtuell windows server

enda flaskhalsen man normalt stöter på när man virtualiserar är disk IOPS, kombinera esxi med att köra pagefiles på en SSD och en 32gb SSD som cache (finns inbyggt stöd) då smider allt på som tusan

man kan räkna med att en "vanlig" server tuffar på med kanske 20-40iops, en vanlig mekanisk disk har 80-120iops kanske, raidar du så är det bara att plussa ihop diskarnas iops mer eller mindre för en hyffsad överblick

så 4st diskar i en raid 5a bör ju iaf supporta 10maskiner utan problem

för framtida labbande så rekomenderar jag även att grovt överdimensionera inköpet av RAM, det är alltid gött att ha något att växa i. vad gällande cpu så vet du nog bäst själv vad för applikationer du skall köra

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Denna CPUn rekommenderar jag: http://www.dustinhome.se/product/5010639409/intel-xeon-e3-123...
Med valfritt supermicro moderkort.
+ 16 alt 32gb ram, då får du fin prestanda och bra support för ESXI, som du skall köra i botten av systemet.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

Dubbel virtualisering är inget jag rekomenderar, vill minnas att hyper-V t.o.m säger ifrån och inte kan startas

finns det någon anledning till varför du vill fortsätta köra hyper-v?

jag hade kört esxi, och konverterat rubbet till enskillda maskiner och kört på baremetal istället för att försöka köra det under en virtuell windows server

enda flaskhalsen man normalt stöter på när man virtualiserar är disk IOPS, kombinera esxi med att köra pagefiles på en SSD och en 32gb SSD som cache (finns inbyggt stöd) då smider allt på som tusan

man kan räkna med att en "vanlig" server tuffar på med kanske 20-40iops, en vanlig mekanisk disk har 80-120iops kanske, raidar du så är det bara att plussa ihop diskarnas iops mer eller mindre för en hyffsad överblick

så 4st diskar i en raid 5a bör ju iaf supporta 10maskiner utan problem

för framtida labbande så rekomenderar jag även att grovt överdimensionera inköpet av RAM, det är alltid gött att ha något att växa i. vad gällande cpu så vet du nog bäst själv vad för applikationer du skall köra

Nej nej jag vill inte köra dubbel virtualisering. Utan frågan var mer om man skulle köra windows i botten eller ESXI.
Mm valde lite 2011 socketen för att kunna fylla på med ram efter hand med sina 8 ram platser då det är problemet jag haft med mina tidigare serverar att ramet tar slut så tänkte undvika det.

Ang. HDD så kommer jag ju dock köra passthru på raid diskarna direkt till filservern hade jag tänkt. Så jag kommer köra enkel disk som storage i ESXI om man inte göra något hack som vissa gör med att köra ISCSI till en virtuellmaskin. Men känn skum att ESXI ska behöva starta en maskin för att kunna komma åt övriga maskiner.

Så jag är rädd att den kanske blir seg där eller måste jag köpa in en SSD som cache mot en vanlig HDD? För lagra alla virtuella på SSD hade vart nice men det räcker inte budgeten till att köpa in så mycket SSD disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davrex:

Nej nej jag vill inte köra dubbel virtualisering. Utan frågan var mer om man skulle köra windows i botten eller ESXI.
Mm valde lite 2011 socketen för att kunna fylla på med ram efter hand med sina 8 ram platser då det är problemet jag haft med mina tidigare serverar att ramet tar slut så tänkte undvika det.

Ang. HDD så kommer jag ju dock köra passthru på raid diskarna direkt till filservern hade jag tänkt. Så jag kommer köra enkel disk som storage i ESXI om man inte göra något hack som vissa gör med att köra ISCSI till en virtuellmaskin. Men känn skum att ESXI ska behöva starta en maskin för att kunna komma åt övriga maskiner.

Så jag är rädd att den kanske blir seg där eller måste jag köpa in en SSD som cache mot en vanlig HDD? För lagra alla virtuella på SSD hade vart nice men det räcker inte budgeten till att köpa in så mycket SSD disk.

Om du inte har budgeten är 1155, 1230v2 perfekt. mosa in 32GB ram så kommer det inte ta slut.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

Men vinner jag något på att köra Xeon och ECC jag vet vad det är men är det värt den extra 1-2k som jag då istället skulle kunna lägga på mer ram/SSD? för det är ju ändå för hemmabruk. Minne tar alltid slut för eller senare.

Permalänk
Medlem

Ang att köra Hyper-v 3.0 (win 2012) eller Esxi 5.1 i botten beror juh helt på vilka licenser man har sedan tidigare. och då brukar hyper-v bli billigare. men om man bortser från ekonomin så spelar det ingen större roll om man pratar om att kunna hantera 5 maskiner o få dem o funka.

Jag hade valt hyper-v personligen men det är för att jag har mer kunskap i hyper-v än i vmware (även om jag driftar båda).

Permalänk
Medlem

win2012 får jag via MSDNAA från skolan så den licensen är lugn och köra Esxi blir ju deras gratis variant.

Permalänk
Medlem

Hyper-v 2012 server finns också gratis, om du skulle vilja ha det efter eventuellt plugg är avklarat men kör det du har mest koll på. tycker båda 2 funkar och har sina styrkor o egenheter.

Permalänk
Medlem

Skillnad på att köra en bara hyper-v i botten eller köra fullinstallation som sedan kör hyper-v, något man bör tänka på eller göra?

Permalänk
Medlem

En sak att tänka på är ju att gratisvarianten av ESXi inte går att köra om host:en har mer än 32GB RAM - om du nu har planer på att expandera bortom detta alltså.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davrex:

Skillnad på att köra en bara hyper-v i botten eller köra fullinstallation som sedan kör hyper-v, något man bör tänka på eller göra?

Mest det grafiska gränssnittet och att du kan slå på andra tjänster i fullversionen. Det grafiska kan du om du kör utan på hyper-v endast köra i en annan 2012-server eller Windows 8 maskin. Så var det i 2008, fast med förra generationens os då.

Jag kör hyper-v då jag även kör min filserver bredvid och vill ha den lite som en fjärrskrivbordsserver också. Men annars hade jag kört esxi, då kompatibiliteten med operativsystem är bättre där. Jag hade även kunnat köra hårdvarupassthrough med esxi om jag valt rätt moderkort och processor.