Följ Black Week på SweClockers

www.D3rawr.com - Barb TrueDPS Calculator - Är denna pålitlig?

Permalänk
Medlem

www.D3rawr.com - Barb TrueDPS Calculator - Är denna pålitlig?

Tjena,

har börjat använda www.D3rawr.com för att räkna ut min verkliga DPS som DT Barb.
Fick tipset på denna här http://us.battle.net/d3/en/forum/topic/8505050420, och det verkar vara en skapligt seriös guide...

Är det någon annan som använt denna?
Är den pålitlig?
Finns det några fallgropar?
Fungerar den bara för DT Barbs eller kan alla klasser/Builds använda den?

Visa signatur

Asus P8Z77-V | i5 3570K@3,4Ghz | Corsair 16GB (2x8) CL10 1600Mhz VENGEANCE LP | ASUS GTX 660 2048MB DirectCUII | be quiet! Pure Power L8 630W |Samsung Basic 840 250GB | Define R4 | Dell 23'' U2312HM IPS LED

Permalänk
Medlem

Hmm, ingen som svarar... då gör jag väl det själv...
Har kollat hur denna räknar ut True DPS.
Den räknar vettigt men det finns vissa förutsättningar...
1. Den räknar tornado + ww damage
2. Den räknar med att du att du har igång 3,5 tornados i genomsnitt
3. Den räknar med att 1 mob står i varje tornado + 1 mob i WW (dvs DPSen är betydligt högre om du köttar en grupp mobs.
4. Den använder sig av korrekta Breakpoints för tornados (iofs bara kollat 2.5 BP)
Samanfattningsvis så verkar denna stämma bra och jag kan rekommendera den. Min DPS på pappret är ca 110k men min tDPS är över 600k ofuffat... ganska stor skillnad.

Lägger man på IAS på gear utan att nå en ny BP kommer din pappers DPS att öka men din faktiska DPS kommer inte ändra sig ett skit...

Visa signatur

Asus P8Z77-V | i5 3570K@3,4Ghz | Corsair 16GB (2x8) CL10 1600Mhz VENGEANCE LP | ASUS GTX 660 2048MB DirectCUII | be quiet! Pure Power L8 630W |Samsung Basic 840 250GB | Define R4 | Dell 23'' U2312HM IPS LED

Permalänk
Medlem

Jag kör med denna hela tiden också eftersom pappersdpsen för Barbar är helt missvisande. Jag har bara 171K pappers-dps , mycket pga min OH vars dps är totalt oviktig utan det är bara statsen som är viktiga, och folk verkar generellt tro att jag inte kan göra så mycket dps pga det. Men mina tornados tickar för över 3 miljoner/tick (ej inklusive Scoundrels 10% dmg-buff)

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Jag kör med denna hela tiden också eftersom pappersdpsen för Barbar är helt missvisande. Jag har bara 171K pappers-dps , mycket pga min OH vars dps är totalt oviktig utan det är bara statsen som är viktiga, och folk verkar generellt tro att jag inte kan göra så mycket dps pga det. Men mina tornados tickar för över 3 miljoner/tick (ej inklusive Scoundrels 10% dmg-buff)

Nice

Länka din char??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Nice

Länka din char??

Skickades från m.sweclockers.com

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Gunslinger-1831/hero/22541...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Tjena,

du har riktigt fin gear och antagligen sjuk tDPS. Men du har räknat fel när det gäller att dina tornados tickar för över 3 milijoner.
Det skulle betyda att enbart EN tornado gör 15 milijoner DPS. (Om du har 5 ticks/s vilket är ganska lågt räknat)

Räknat på medel av 3,5 tornados så skulle du ha 52,5 miljoner tDPS, och då är inte äns WW inräknat...

Som referens, har man riktigt riktigt sjuk tDPS så kan man komma upp i ~2 milijoner tDPS...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neomius:

Tjena,

du har riktigt fin gear och antagligen sjuk tDPS. Men du har räknat fel när det gäller att dina tornados tickar för över 3 milijoner.
Det skulle betyda att enbart EN tornado gör 15 milijoner DPS. (Om du har 5 ticks/s vilket är ganska lågt räknat)

Räknat på medel av 3,5 tornados så skulle du ha 52,5 miljoner tDPS, och då är inte äns WW inräknat...

Som referens, har man riktigt riktigt sjuk tDPS så kan man komma upp i ~2 milijoner tDPS...

Du har rätt, jag har tänkt lite fel. Jag har aldrig ställt in antal tornados för det har ingen betydelse när jag jämför om ett item ger mig mer dps eller ej. Vad jag har i total dps har aldrig varit intressant för mig, bara om jag får mer dps eller inte. När jag springer med Wrath så spawnar jag fem tornados. Och jag antar att "dmg with OH ticks" betyder dmg för alla fem tornados totalt och inte /tick (singular) som jag tidigare trodde. I så fall har jag 4.35 miljoner dmg/5 tornados jag spawnar.

Edit: Obersvera att jag skriver dmg och inte dps "DPS with OH ticks" är 1.45 miljoner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkar mera rimligt. Själv kollar jag bara om min tDPS ökar.
Och jag kollar alltid när jag är fullbuffad eftersom jag har som mål att ha igång WotB hela tiden.
Det är ganska viktigt för har man WOtB igång ökas både tick/s och critchance signifikant och då kommer str, cd och +dmg gå upp i värde medans IAS och cc går ner i värde...

Angående dmg with OH ticks så betyder det att dina tornados tickar med en speed som beror på ditt OH vapen (som ofta är snabbare än MH).
Slår du ett vanligt slag (typ bash) och sedan kör igång tornados så kommer de att baseras på ditt MH (som är långsammare) och därför kommer du göra mindre skada.

Har man stor skillnad i AS på sitt MH och OH gör man klokt i att hålla koll på vilket vapen man svingare sist innan man kör tornados för att maximera sin skada. Har glömt om man skall svinga MH eller OH sist men det är ju ganska lätt att se vilket som är bäst förutsatt att man har hyggligt stor skillnad i AS på sina vapen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Självklart kollar man bara vad som gäller när man är fullbuffad, det är bara med Wrath uppe som ens attack speed är intressant (samt med vilket vapen man snurrar), det är det man gearar efter. Men followers räknar jag inte med.

Jodå, jag vet vad dmg med OH ticks innebär när det gäller attack speed. Jag ser alltid till att snurra med min OH och inte med min MH då det ger mycket mindre skada (och healing) med min MH. Skadan baseras alltid på MH, det är attack speeden på tornados som avgörs av vilket vapen man sist slog med. Vilket vapen som är aktivt får jag helt enkelt avgöra på hur snabbt mina crititcal dmg-siffror tickar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Personligen kör jag med d3up istället. Tycker den är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biturbo:

Personligen kör jag med d3up istället. Tycker den är bättre.

Ok, najs. Ska kolla den.

Vad är det som är bättre med den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neomius:

Ok, najs. Ska kolla den.

Vad är det som är bättre med den?

Den ger en bättre översikt samtidigt som du kan skapa egna items och jämföra dem.

mm, mm. Testa den, den är riktigt bra tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biturbo:

Den ger en bättre översikt samtidigt som du kan skapa egna items och jämföra dem.

mm, mm. Testa den, den är riktigt bra tycker jag.

Skapa items kan man ju göra i d3rawr också, det är ju bara att välja de stats man vill ha på en specifik slot.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag använde den hela tiden när jag körde D#, funkade skitbra

den räknade i alla fall ut DPS som stog ingame rätt

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Skapa items kan man ju göra i d3rawr också, det är ju bara att välja de stats man vill ha på en specifik slot.

Ja funktionerna finns i båda. Dock tycker jag att d3up ger en bättre översikt.

Men det är naturligtvis en smaksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Betyder alltså DPS på OH-vapnet så lite?

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddtuss:

Betyder alltså DPS på OH-vapnet så lite?

Om du kör Sprint/WW-babbe så används din OH's dps enbart på vartannat slag på WW samt vartannat slag när du kör bash/frenzy. Allt annat baseras på din MH's dps.

Visa signatur