Permalänk
Medlem

Låg fps i WoW, men hög fps i BF3

Tja boys/girls.

Detta felet är minst sagt intressant, jag har jobbat med datorer i flera år och gillar att felsöka men detta problemet får till och med mig att börja undra vad som är galet.

Till felet: Jag bytte moderkort/cpu och grafikkort i hopp om att få bättre performance i spel, problemet är dock att av någon skum anledning så har jag enbart ca 10 fps i 25 mana raids, men spelar jag BF3 så har jag ca 80-100 fps beroende på explosioner eller ej.

Inställningar i WoW
Allt ligger på medium i skalan, 1080p, skuggan är Off

Inställningar i BF3
Kör allt på high

Får även fps drop i Flash player när jag kollar på svtplay/youtube på HD.

Specc:
AsRock Fatal1ty 990FX
AMD FX-4350
Corsair Vangeance 8GB 1600Mhz
Corsair H50 Push-Pull
Gigabyte GTX 660Ti OC WF2
SSD: 80gb Intel (gammal men är inget fel på den, testat med annan OS disk med, är samma fel)
Game disk: 750GB WD Black
PSU: Corsair CX500 har även testat Fractal Design Tesla 650W

Har testat en massa olika saker för att lösa problemet, har testat annat moderkort, cpu, minne, SSD/HDD & psu. Även testat med ett annat grafikkort, men det grafikkortet är mer eller mindre dött, så får andra problem när jag testar med det, vilket inte underlättar.

Grejen är den att jag tror att det kan vara fel på minnet på grafikkortet, för jag har fått kod 500/501 fel i Windows. Det vill säga: Grafikminnesdegradering
Problemet är att det finns inga direkt bra test program för att testa minnet på grafikkortet, enda jag hittade va ett program från 2008 som endast testar 1Gb. Fick inga fel i det programmet dock.

Kan lägga till att gör jag olika benchmarks så går dom igenom utan problem, men testar jag att överklocka grafikkortet med minsta lilla så får jag blåskärm/drivrutinen slutar funka etc. Får även bara 6,0 i windows egna prestanda index med grafikkortet, vilket verkar minst sagt konstigt då ett 660Ti borde ge max poäng.

Så frågan är, finns det någon som har haft liknande problem? Eller möjligen vet vad detta kan vara? För min magkänsla säger att det är fel på minnet på grafikkortet som gör att jag får dessa fel, men kan inte säga att jag är hundra procent säker.

Permalänk
Medlem

Vad jag kunnat läsa mig till i tidigare trådar om låg FPS i WoW så är WoW ett spel som är rätt tungt på CPUn och inte grafikkortet. Dessutom är det inte så värst bra optimerat vilket gör att man får låg FPS när mycket händer även om man har en bra dator.

Permalänk
Medlem

Mjo det vet jag, men att skillnaden är så brutal kan ju inte stämma. 10 fps i wow och ca 100 i bf3. Wow på medium och BF3 på high ^^

Permalänk
Medlem

Måste säga att det är lite oväntat att ingen på Swec har en aning om vad felet kan bero på, kom igen nu Sweclockers!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av IDX:

Måste säga att det är lite oväntat att ingen på Swec har en aning om vad felet kan bero på, kom igen nu Sweclockers!

WoW ÄR otroligt sämst optimerat, och du har inte den bästa CPu för WoW.

Ja kör fullscreen ingen multisampling ingen AA inga shadows och Fair på viewdistance.
Och DX11 reduce inputlag och testa de.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av IDX:

Måste säga att det är lite oväntat att ingen på Swec har en aning om vad felet kan bero på, kom igen nu Sweclockers!

Du har redan fått ett svar, vilket jag tror är korrekt.

EDIT: Dock som Tvelander säger är (eller var för 4-5 år sedan när jag lirade det) WoW väldigt dåligt optimerat.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

WoW ÄR otroligt sämst optimerat, och du har inte den bästa CPu för WoW.

Ja kör fullscreen ingen multisampling ingen AA inga shadows och Fair på viewdistance.
Och DX11 reduce inputlag och testa de.

Ah va kanske fel att ta WoW som ett exempel då alla tjötar om dåligt optimerat det är osv osv, och det vet jag sen innan. Har spelat spelet sen 2005, men jag funderar mest på hur det kan vara att jag har bildspel i wow och höga fps i bf3, då bf3 är extremt cpu krävande det med. Får ju dock fps drops i vanliga flash med, då jag inte ens spelar. Så vi behöver inte haka upp oss förmycket på WoW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Du har redan fått ett svar, vilket jag tror är korrekt.

EDIT: Dock som Tvelander säger är (eller var för 4-5 år sedan när jag lirade det) WoW väldigt dåligt optimerat.

Svar nej, det enda två personer har skrivit är att wow är dåligt optimerat, vilket inte är ett svar. Men är självklart glad att några skriver något alls

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av IDX:

Ah va kanske fel att ta WoW som ett exempel då alla tjötar om dåligt optimerat det är osv osv, och det vet jag sen innan. Har spelat spelet sen 2005, men jag funderar mest på hur det kan vara att jag har bildspel i wow och höga fps i bf3, då bf3 är extremt cpu krävande det med. Får ju dock fps drops i vanliga flash med, då jag inte ens spelar. Så vi behöver inte haka upp oss förmycket på WoW.

Testa ominstallera drivrutiner och stänga av alla små program, ominsallera flash testa olika webbläsare etc.

Såna här saker är as svåra att ta på, med rak arm.

Jag hade personligen ominstallerat windows bara installera BF3 och WoW clean installation och bara Moderkort drivare och Grafik och sedan testa.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Låter lite mysko kanske, när jag kör Wow 25-man så får jag
"2013-06-10 23:46:01 - Wow
Frames: 1587 - Time: 60000ms - Avg: 26.450 - Min: 20 - Max: 34" med fraps. Samt jag har inte allt mycket bättre specs än dig!
Du sa att det var något fel med din GPU? Någon av delar vill väll inte funka med de andra! (Grafikkortet?)

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

Med tanke på att WoW går att spela på bra grafik med Intel Ivy Bridges integrerade HD4000 serie så är det nog något annat som skapar dessa låga fps:er.

Visa signatur

8700K 5GHz | RTX2060 Super | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Fedora

Permalänk
Medlem

Cpu som är problemet, inget snack då Wow kräver mer av den än grafikkortet. Har flera kompisar med samma problem, bra gpu men bara ok cpu för spel.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Entusiast

Jag sätter mina pengar på att CPU'n är för långsam. Varför snåla på CPU'n med några hundringar när man köper ett GTX 660 Ti undrar jag?
WoW kräver otroligt mycket CPU-kraft och speciellt i 25-man raids, det är ju så att WoW tar extra mycket prestanda när man har mycket folk omkring sig vare sig man tittar på dem eller ej. Testa att ställa dig utanför auktionshuset i Orgrimmar eller Stormwind så märker du det.

Jag kan spela WoW på Ultra med mitt GTX 560 Ti (Använder det i väntan på nytt kort) i cirka 60-90FPS i vanliga världen och med drops till 30FPS i raids, battlegrounds etc. Anledningen till det är förmodligen min överklockade 2700K.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

Du har en svag fyrakärnig CPU...sämre än min och den är 4år gammal...Byt upp dig till FX-8350 eller nåt så ska du se att det blir bättre

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Sorry om jag lät sur innan, men tagit reda på att det va grafikminnet som strulade. Så ofantligt märkligt problem att jag mer eller mindre blev förbannad för det va så oväntat. Men fick hjälp av en kompis som jobbade på MicroStore back in the days och han är lite av min mentor i pc-världen och han kom fram till att det måste vara grafikminnet. Men tack så mycket för era inputs!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wipen96:

Låter lite mysko kanske, när jag kör Wow 25-man så får jag
"2013-06-10 23:46:01 - Wow
Frames: 1587 - Time: 60000ms - Avg: 26.450 - Min: 20 - Max: 34" med fraps. Samt jag har inte allt mycket bättre specs än dig!
Du sa att det var något fel med din GPU? Någon av delar vill väll inte funka med de andra! (Grafikkortet?)

De flesta i tråden tror att det är cpun, men så va inte fallet. Va grafikkorts minnet som va defekt, men bara ena minnet som sitter på grafikkortets ovansida sett innefrån chassit (hmm ja du förstår säkert). Testade ett annat 660Ti och min fps går inte under 35fps i 25mana under boss fight. Vilket är en helt klar ökning från 10 fps / bildspel. Extremt oväntat problem som fick mig att skaka på huvudet och slita mig i håret både 1-2 gånger under felsökningen. Men nu är allt up-and-running och funkar toppen. Cpun va alltså inte problemet denna gången

Permalänk
Medlem

Full smetat wow med addons ??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Du har en svag fyrakärnig CPU...sämre än min och den är 4år gammal...Byt upp dig till FX-8350 eller nåt så ska du se att det blir bättre

Han får snarare byta upp sig till Intel om han vill ha flyt. WoW är tvåtrådat, men kan lägga load på alla kärnor. Problemet är att det inte ger någon märkbar vinst, direkt.
Högre klockhastigheter eller starkare frekvenser per kärna är det som gäller.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Testa ominstallera drivrutiner och stänga av alla små program, ominsallera flash testa olika webbläsare etc.

Såna här saker är as svåra att ta på, med rak arm.

Jag hade personligen ominstallerat windows bara installera BF3 och WoW clean installation och bara Moderkort drivare och Grafik och sedan testa.

Bra input, fast dessa hade jag redan gjort, va en av sakerna jag började med. Har dock fått det bekräftat att det är ena minnet på grafikkortet som va defekt, har nytt grafikkort i burken nu och fps:en går inte under 35 i boss fight, vilket är en solklar ökning från 10fps/bildspel som jag hade innan. Ett brutalt oväntat fel med andra ord. Men tack så mycket för dina synpunkter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Han får snarare byta upp sig till Intel om han vill ha flyt. WoW är tvåtrådat, men kan lägga load på alla kärnor. Problemet är att det inte ger någon märkbar vinst, direkt.
Högre klockhastigheter eller starkare frekvenser per kärna är det som gäller.

Cpun hade inget med saken att göra, läs vad jag skrev i en post ovanför så får du svaret Ena minnet på grafikkortet va defekt, funkar klockrent med nytt kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IDX:

Cpun hade inget med saken att göra, läs vad jag skrev i en post ovanför så får du svaret Ena minnet på grafikkortet va defekt, funkar klockrent med nytt kort.

Jo, men 35FPS är inte flyt heller (:
Har haft minnesfel jag med på kort. Fungerat vid bakning eller höjd spänning (om du skulle få sådan problem igen efter att garantin är slut).

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Jo, men 35FPS är inte flyt heller (:
Har haft minnesfel jag med på kort. Fungerat vid bakning eller höjd spänning (om du skulle få sådan problem igen efter att garantin är slut).

35 fps i boss fight med allt på Ultra i 1080p och 25 pers tycker jag är helt okej. Och ja bakning kan (oftast) hjälpa, men det gör jag knappast på ett 1 månaders gammalt kort

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Demonoidz:

Han får snarare byta upp sig till Intel om han vill ha flyt. WoW är tvåtrådat, men kan lägga load på alla kärnor. Problemet är att det inte ger någon märkbar vinst, direkt.
Högre klockhastigheter eller starkare frekvenser per kärna är det som gäller.

Varför? kostar ju ännu mer...Intel är för rika snubbar som vill att marknaden ska dö

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

FX-4100 + 7850 o 8GB 1333MHZ ram sitter jag på, landar väl på en 35-200 FPS beroende på vart man befinner sig och vad man gör :). hamnar väl runt 40-100 när GPU Usage går i 100% typ i en 25 man raid, att det går upp är för att av någon anledning brukar mitt kort sväva i runt 60% usage tills det verkligen proppas med effekter och så, dessa är ultra siffror, handlar mer om tur / otur, en gång när jag körde arena droppade jag till runt 25-50, sänkte inställningarna till low, samma sak. Hemskt optimerat bara, inte så mycket fel på komponenterna, men för wow skulle jag klocka, har fortfarande bara klockat CPUN för att få ut mina 50-60 fps i BF3 och använder det inte i WoW ännu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Varför? kostar ju ännu mer...Intel är för rika snubbar som vill att marknaden ska dö

Intel är för de som behöver processorkraften och har kapitalet för det, rättare sagt. Har nog ingenting med att vilja utrota AMD, hah. Det skulle bli riktigt illa.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Intel är för de som behöver processorkraften och har kapitalet för det, rättare sagt. Har nog ingenting med att vilja utrota AMD, hah. Det skulle bli riktigt illa.

Processorkraften för rå styrka var ju densamma och högre i 8350? Isånnafall har man också kapitalet för en högre elräkning, man kan för fan spela på en I3 eller athlon vid high/ultra oftast. annars I5/8150

Och visst är Intel ''Bättre'' för flera kort, men jag lutar ändå åt andra hållet för CF/SLI då AMD korten har 1231273012312382129832839712 ggr bättre PCI banor, vet inte riktigt om det har någon praktiskt innebörd.

Permalänk
Medlem

¤ Vad har du för FPS om du står i Durotar, Silverpine Forest eller dyl?
¤ Kör du DX9 eller DX11 API?
¤ Kört Repair i WoW Launchern?
¤ Deletat Interface & WTF katalogen sen startat spelet?
¤ SSAO off?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

betyder det att jag kan köpa en 8350, Stänga av Två moduler och sänka förbrukningen med hälften, Och klocka dem två kvarvarande till 5.0/5.2 GHZ = bli en happy panda? vettefan om det skulle gå så bra egentligen :S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cjal:

Vad jag kunnat läsa mig till i tidigare trådar om låg FPS i WoW så är WoW ett spel som är rätt tungt på CPUn och inte grafikkortet. Dessutom är det inte så värst bra optimerat vilket gör att man får låg FPS när mycket händer även om man har en bra dator.

Fast det är fel nu för tiden. WoW kräver både biffig CPU och Grafikkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Varför? kostar ju ännu mer...Intel är för rika snubbar som vill att marknaden ska dö

Skrivet av Pippihunter:

Processorkraften för rå styrka var ju densamma och högre i 8350? Isånnafall har man också kapitalet för en högre elräkning, man kan för fan spela på en I3 eller athlon vid high/ultra oftast. annars I5/8150

Och visst är Intel ''Bättre'' för flera kort, men jag lutar ändå åt andra hållet för CF/SLI då AMD korten har 1231273012312382129832839712 ggr bättre PCI banor, vet inte riktigt om det har någon praktiskt innebörd.

Nu talades det dock om WoW, som är bundet nästan helt till två trådar. 8350 skiner med sina åtta kärnor på fyra moduler. Inte i singel och dubbeltrådade applikationer, tyvärr. Min 8350 i standardklock gick på knäna i stora händelser såsom 25man raiding.
Vad det gäller multikortskonfigurationer så tror jag inte att det var på talan om här. Betvivlar att det har något övertag gentemot intels socklar när det gäller multikortslösningar.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP