Permalänk
Medlem

Alternativ Spotifyklient

Hej alla,

Den här tråden gäller Spotify desktop Win och inget iOS etc.

Jag antar att jag inte är den enda som stör mig på hur extremt rudimentär Spotifyklienten är. Saker som man tog för givet redan på 90talet saknas helt. Exempelvis, sortera playlists, markera flera filer / kataloger samtidigt, vettigt drag and drop etc. Exempelvis, jag har delat in min musik i kataloger. Om jag vill kan jag sortera hela library alfabetiskt, men att sortera en underkatalog går inte. Liksom hallå. Hur kan Spotify ha funnits i flera år och fortfarande sakna en sån basic sak?

Så, frågan: Finns det någon vettig alternativ klient? Ska finnas Despotify men har inte fått det att funka under Windows. Just nu verkar standardklienten vara ver 0.9, vilket är konstigt för eländet uppdaterar sig nästan dagligen. Jag har sökt runt en hel del och har väl egentligen bara hittat ett alt. program (kommer inte ihåg vad det hette) men det var om möjligt tom sämre än standardklienten.

Jag kan omöjligen vara den enda som stör mig på det här.

Mvh, P

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Instämmer på problemet! Spotify på Windows använder jag knappt längre pga att det är så dåligt mot vad det borde vara.

har dock ingen lösning på problemet då jag inte ens orkat leta

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Grooveshark + ad block = win!

Visst, det är ingen spotifyclient, men om du ändå ska lyssna i datorn kan du använda den (och säga upp din spotifyprenumeration?)!

Visa signatur

Detta inlägg gjordes i ett nyktert tillstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insufficient:

Grooveshark + ad block = win!

Visst, det är ingen spotifyclient, men om du ändå ska lyssna i datorn kan du använda den (och säga upp din spotifyprenumeration?)!

Och så får man ojämn ljudkvalitet så in i bordskanten.

Permalänk
Medlem

Jag önskar bara att spotify klienten någonsin börjar stödja .flac Hade blivit perfekt enligt mig då.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Insufficient:

Grooveshark + ad block = win!

Visst, det är ingen spotifyclient, men om du ändå ska lyssna i datorn kan du använda den (och säga upp din spotifyprenumeration?)!

så extremt många låtar på grooveshark som har 128kbps eller lägre, stannar hellre kvar på spoify och får iaf 192kbps eller mer på allt

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Medlem

Öh, du kan ju alltid sortera spellistor med hjälp av flikarna, sedan kan du ju alltid även markera samtliga låtar som du sorterat och dra in dom i en ny spellista.

Dålig lösning men en lösning om du skulle vilja ha dom i bokstavsordning

Permalänk
Medlem
Skrivet av AldrigJa:

Jag önskar bara att spotify klienten någonsin börjar stödja .flac Hade blivit perfekt enligt mig då.

Får du tag i Wimp beta för Android, Sonos eller Bluesound så kan du redan nu testa flac däremot kan det komma att kosta lite mer. Det är en av förklaringarna till varför Wimp stödjer numer AAC 96 och AAC 320

http://wimpmusic.com/wweb/specials/audio/

Permalänk
Medlem

Fast det jag helst vill göra är att sortera album, inte enstaka låtar. Som det är nu grupperar jag in i kataloger som deep, goth, folk & rock etc, som sedan i sin tur har album inlagda. Det är albumen jag vill sortera i namnordning. Som det ser ut nu saknar klienten denna funktion. Så här på rak arm har jag svårt att tänka mig en mer basal funktion i ett program. Extremt störigt.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Förstår jag dig rätt om du alltså vill i en spellista sortera alla låtar enligt albumstitel?

För det finns det ju stöd för i spotify genom att klicka på "Album" fliken?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Skrivet av olol:

Förstår jag dig rätt om du alltså vill i en spellista sortera alla låtar enligt albumstitel?

För det finns det ju stöd för i spotify genom att klicka på "Album" fliken?

Precis vad jag tänkte, så jag testade precis och det gick alldeles utmärkt. Väldigt simpelt.

Permalänk
Medlem

Jag menar alltså inte library nu. Där ligger ju allt i ett enda stort härke och sure, där kan jag sortera efter artist / album osv. Dock är det inte så jag navigerar min musik, jag använder ett folder system genom att create new folder, och sen lägga album / artister där i. Tänk lite som folders i ett filsystem. Jag har flera hundra sparade album och att få en överblick i vanliga library-layouten är ju bara att glömma, varav systemet jag använder. Om någon har ett bättre sätt, som är lika överskådligt, så är jag öppen för förslag.

Det jag vill är alltså att kunna sortera folders på ett vettigt sätt. Och dessutom folders i folders.

Ex: /folk. Sparar jag säg Johnny Cash och Nick Cave så är enda sättet att sortera dessa underkataloger i bokstavsordning att göra det via hand. Jag vill spara albums, inte separata låtar.

Som sagt, fattar inte varför Spotifyklienten är så genomusel när tjänsten i sig är grym.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Jag fattade inte heller vad du menade först, är ju bara att klicka på Album-kolumnen liksom. Men det är listan ute till vänster du menar. Och ja, det är dåligt att man inte kan sortera den alfabetiskt.

Väldigt märkligt också att man inte kan lägga till artister (dvs inte deras låtar) på ett bättre sätt, som favoriter osv, så att deras nya låtar dyker upp automatiskt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är om möjligt än sämre

Jag kan verkligen inte förstå varför de håller på att utveckla webtjänster etc när något så fundamentalt som desktopklienten är i kasst skick.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Jag fattade inte heller vad du menade först, är ju bara att klicka på Album-kolumnen liksom. Men det är listan ute till vänster du menar. Och ja, det är dåligt att man inte kan sortera den alfabetiskt.

Väldigt märkligt också att man inte kan lägga till artister (dvs inte deras låtar) på ett bättre sätt, som favoriter osv, så att deras nya låtar dyker upp automatiskt.

Jo, var kanske lite otydlig. Men jag håller som sagt med, de mest basala grejerna man förväntar sig saknas.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Har du testat Xbox music, har du tur kanske det funkar bättre. Det är i alla fall mycket snyggare än Spotify, sen om det kan lösa ditt dilemma låter jag vara osagt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Xbox music? Jag har ingen xbox.

Det är alltså mitt Spotifykonto - som jag betalar för - som jag vill använda. Jag vet att det finns en massa alternativ nu, men har varken lust eller ork att byta.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk

Mediaspelaren Clementine har en inbyggd Spotify klient, men jag vet inte om den löser ditt problem eftersom jag inte testat Spotify funktionaliteten ännu.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Xbox music? Jag har ingen xbox.

Det är alltså mitt Spotifykonto - som jag betalar för - som jag vill använda. Jag vet att det finns en massa alternativ nu, men har varken lust eller ork att byta.

Okej då förstår jag de är en alternativ Spotifyklient som du är ute efter. ^^ Du får ursäkta för att jag missförstod dig.

Flrresten har du varit i kontakt med Spotify angående dina önskemål?

p.s. Du måste inte ha Xbox för att använda Xbox music det funkar på alla enheter med det senaste Microsoft os:et.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Grilljohan; Har testat Clementine. Är tom sämre än Spotify original.

Ture: Np. Det är hur många som helst som klagar på Spotify. De verkar dock mer intresserade av att göra kassa appar än att fixa en vettig desktopklient. Är helt oförstående till deras inställning.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Desktop klienten suger hårt ja men Android appen är värre. Jag vred till och med sönder min telefon i ren ilska för att den inte fungerade som den skulle. Jävla invalida apor som kodat den. En treåring kunde gjort det bättre.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Xbox music? Jag har ingen xbox.

Det är alltså mitt Spotifykonto - som jag betalar för - som jag vill använda. Jag vet att det finns en massa alternativ nu, men har varken lust eller ork att byta.

Med Wimp kan du synca in alla dina spotify listor med hjälp av några få musklick. Wimp:s app för Android är simpel och det fungerar även till Ios och Windows phone och gratis versionen är reklamfri. Spotify har blivit sämre med tiden, det enda som var intressant i början var att spotify bröt barriären mellan legal och illegal muiskdelning medan idag är det helt annat som gäller.

Permalänk
Medlem

Alltså, jag har Spotify. Jag betalar för det och är överlag nöjd med tjänsten i sig. Är bara helt ställd över att ingen styrt upp en vettig klient. Det är ju miljontals som använder eländet och någon borde väl ha motivation och kodkunskaper nog att fixa till något.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Och nu såg jag precis att man behöver Adobe Air för Wimp. Tack men nej tack.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawrgasm:

Och så får man ojämn ljudkvalitet så in i bordskanten.

FYI: Det är ojämnt i Spotify också.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Och nu såg jag precis att man behöver Adobe Air för Wimp. Tack men nej tack.

Wimp använder sig av Air för att kunna använda Windows, WP, OSX, Ios och Android eftersom Wimp använder helt annan teknik än Spotify även fast dem båda har nästan samma musik bolag rättigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Alltså, jag har Spotify. Jag betalar för det och är överlag nöjd med tjänsten i sig. Är bara helt ställd över att ingen styrt upp en vettig klient. Det är ju miljontals som använder eländet och någon borde väl ha motivation och kodkunskaper nog att fixa till något.

Jag ser _inget_ fel med klienten, den är snygg och gör vad den ska.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk

Då verkar det inte finnas nån på spotify som kan koda. För WP8 varianten suger hårt.
Listan tar 20 sec att ladda när man går in på sin playlist.
Den hänger sig.
Funkar klumpig när du "tabbat" ur.
tar skitlång tid ibland att byta låt.

Så i det stora verkar tjänsten funka bra, applikationerna sämre.

End of rant

Visa signatur

Stationär Corsair 750D | HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB | Seasonic Platinum 660 XP2 | AMD Ryzen 7 3800X | Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | ASUS RX 6800 Ref | ASUS ROG Strix LC 240 |
Skärmar Gigabyte 27" M27Q QHD IPS 170 Hz, Samsung S27D930, Samsung S24F350

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Jag ser _inget_ fel med klienten, den är snygg och gör vad den ska.

Har du ens läst tråden?

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.