Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk
Medlem

Råd om den "Smartaste" Smart TV:n

Jag ska äntligen ta och köpa en ny TV. Sikta på en så kallad Smart TV med vilken man kan även surfa, mejla och kolla Youtube utan att behöva ha en dator påkopplade. Det finns ju några tillverkare ute som ha såna. Men det är svårt att ha en uppfattning om just "Internet-vänlighet" bara genom att läsa specifikationerna.

Därför undrar jag kan få lite hjälp from er ni som kan det här att välja rätt tillverkare och ev. modeler.

Jag är inte så petig när det gäller bild/ljud-kvalitet då jag tror de finns på marknaden är nog tillräckligt bra för mig. Men jag vill just ha möjlighet att göra en del grejor som man annars måste göra på en dator. Budget ligger på ca 8k - 12 k och skärmen ska vara 46" - 60". Fundera mest på ett val mellan Samsung, Sony, Panasonic, LG och Philips. Men ni får gärna komma med förslag på andra varianter.

Tack på förhand

Visa signatur

1. Jonsbo W1 M-Itx, I5 4670k, Asus z-87I PRO, Corsair Vengance PRO 2133mhz 16 Gb, EVGA GTx 750Ti, Be Quiet Straightpower 580w Gold, Corsair H80, Silverstone SOD02 slimslot DVD, Seagate Desktop SSHD ST4000DX001 64MB 4TB , Samsung 840 256GB, Benq 2410T

2. Sapphire Radeon R9 280X Vapor-X OC HDMI DP 2xDVI 3GB, AMD 8350, Asus Sabertooth 990FX, Fractal Design R5, Be-Quiet Pure Power L8 CM 630W, Noctua NH-U9B SE2, 2x8 GB Hyper X fury 1600 C10

Permalänk
Medlem

Det där med att surfa och mejla på en tv utan någon annan hårdvara låter lite väl. Finns det ens något bra?

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Medlem

Att det finns är jag rätt säker på, men frågan

är hur bra de är och vilken/vilka är bäst

Visa signatur

1. Jonsbo W1 M-Itx, I5 4670k, Asus z-87I PRO, Corsair Vengance PRO 2133mhz 16 Gb, EVGA GTx 750Ti, Be Quiet Straightpower 580w Gold, Corsair H80, Silverstone SOD02 slimslot DVD, Seagate Desktop SSHD ST4000DX001 64MB 4TB , Samsung 840 256GB, Benq 2410T

2. Sapphire Radeon R9 280X Vapor-X OC HDMI DP 2xDVI 3GB, AMD 8350, Asus Sabertooth 990FX, Fractal Design R5, Be-Quiet Pure Power L8 CM 630W, Noctua NH-U9B SE2, 2x8 GB Hyper X fury 1600 C10

Permalänk
Medlem

Samsung kan jag rekommendera, men om du tänkt surfa så bör du ha tangentbord som finns att köpa som till.. Köper du inte det så rekommenderar jag smartphone istället för det tar grymt lång tid utan tangentbord

Permalänk
Medlem

Till och börja med så är smarta tv apparater framtagna med underhållning i första rummet, och funktionaliteten skiljer sig rätt mycket mot en dator trots att liknande funktioner erbjuds. Med det menar jag att om du förväntar dig att enkelt kunna genomföra samtliga uppgifter på ett smidigt sätt på tvn istället för datorn så kommer du bli besviken.

Idag är samsung i min mening helt klart bäst på smart TV. Prisvärda modeller är exempelvis:
UE46ES6715 (bra), UE46ES7005 (bättre), och UE46ES8005 (bäst)

Bildmässigt är de mycket bra (om man gillar LCD-LED tekniken och inte är plasma fantast). Plasma ger självklart mer naturtrogna färger, men väger mer, drar mer ström, och erbjuder ofta en sämre funtionalitet då LED området tagit fokus inom R&D.

Att köpa tangentbord till bör man vara försiktig med då den inte med säkerhet fungerar i andra applikationer än samsung egna. Alltså det fungerar utmärkt i webläsaren, men kanske inte inne i netflix eller spotify.

Kan tillägga att jag kör UE46ES7005 och är mycket nöjd. Använder en stor del av funktionaliteten (mestadels netflix och spotify) men strömmar också mycket från min NAS. Det inbyggda gränssnittet för att blädda nätverkskällor är inte särksilt bra, ett tips är att skapa en Plex media server på antingen NASen eller en annan dator, och ladda ned plex appen på smart TVn = GRYMT BRA

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Medlem

Har för mig att Samsungs TV-apparater skryter om att ha Dual-Core processorer som garanterar en smärtfri upplevelse när man surfar. Min LG 55LM640T däremot, har det inte (vad jag vet) och att surfa går rätt långsamt (lagg dels för att öppna sidor men även att få upp tangentbord o dyl). Dock är TVn sjukt bra på annat. Notera att jag inte testat med tangentbord/mus.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Kolla på en med bättre processor. Valde själv en med lite högre klock och det märks vid användning.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Köp en TV som har bra bild och köp en kabel till datorn istället.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ozo64:

Köp en TV som har bra bild och köp en kabel till datorn istället.

Eller bygg en HTPC helt efter dina önskemål, eller köp en sån där liten Intel. Finns många möjligheter som alla är mycket bättre och mer flexibla än inbyggda "smarta" funktioner.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

När föräldrarna köpta ny TV på mellandagsrean (krav 46"+ för ~10000kr) så testade vi en massa "smart TVs", ressultatet var dock att surfa mm var i princip långsamt, osmidigt och allmänt värdelöst på alla vi testade så det blev till att gå efter bildkvalitén istället och låta datorn stå för surfandet i fortsättningen också.

Permalänk
Medlem

Kommer alltid folk som säger saker som "Du behöver inte 3D funktion, skippa den TVn" eller "Du behöver inte smart funktioner, köp något externt istället". Det kan man absolut göra, till exempel är en Boxee box ett bra komplement, eller en intel Nuc. MEN TV apparater som har bra bildfunktioner ligger ofta i det övre produktsegmentet och har således många extrafunktioner också. Tillverkarna stoppar helt enkelt inte in de funktionerna i low-end produkterna.

Alltså, 3D funktioner och smart funktioner går ofta hand i hand med en bra TV tekniskt sett. Så välj inte bort en TV efter kriteriet att "Jag behöver inte X...".

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar. Det känns som det lutar mer mot en Samsung vilket var vad jag trodde också.

Att ha en extra PC/HTPC bredvid TV vill jag inte ha. Jag är ju bara lat och vill inte krångla så mycket mer än nödvändig. Sen har jag också en NAS och Router så jag kan strömma filmer till den kommande TV:n vilken minskar ju behovet av en PC till det. Att kunna surfa/mejla via TV:n när man redan har TV:n på känns det som mycket bekvämt. Trålös tangentbord har jag redan, vet dock inte om den passar en Samsung TV.

Överflödiga funktioner som 3D också är inget som jag måste ha, men det gör heller inget att det finns. Ungarna kan ju tycka att det är coolt med sånt. Precis som scorp10 sa, idag kan man nog inte slippa dem när man siktar på en något avancerat TV .

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av HasseY:

Jag ska äntligen ta och köpa en ny TV. Sikta på en så kallad Smart TV med vilken man kan även surfa, mejla och kolla Youtube utan att behöva ha en dator påkopplade. Det finns ju några tillverkare ute som ha såna. Men det är svårt att ha en uppfattning om just "Internet-vänlighet" bara genom att läsa specifikationerna.

Därför undrar jag kan få lite hjälp from er ni som kan det här att välja rätt tillverkare och ev. modeler.

Jag är inte så petig när det gäller bild/ljud-kvalitet då jag tror de finns på marknaden är nog tillräckligt bra för mig. Men jag vill just ha möjlighet att göra en del grejor som man annars måste göra på en dator. Budget ligger på ca 8k - 12 k och skärmen ska vara 46" - 60". Fundera mest på ett val mellan Samsung, Sony, Panasonic, LG och Philips. Men ni får gärna komma med förslag på andra varianter.

Tack på förhand

Samsung utan tvekan ! med deras tangetbord eller liknande.

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

SmartTV är ganska korkat tycker jag. TV-tillverkaren har en del avtal som han stoppar in funktioner för men det kommer saknas en del. Tex kan det finnas TV4-play men inte SVT-play eller tvärtom. Surfningen är i de flesta fall väldigt begränsad till någon form av appar, tex Youtube, någon väderwidget etc, det är bara de dyraste som har webläsare värd namnet.

Permalänk
Medlem

Just det som jag vill veta

Skrivet av NoWin:

SmartTV är ganska korkat tycker jag. TV-tillverkaren har en del avtal som han stoppar in funktioner för men det kommer saknas en del. Tex kan det finnas TV4-play men inte SVT-play eller tvärtom. Surfningen är i de flesta fall väldigt begränsad till någon form av appar, tex Youtube, någon väderwidget etc, det är bara de dyraste som har webläsare värd namnet.

T.ex vilka har en bra webläsare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HasseY:

T.ex vilka har en bra webläsare?

Rekommenderar en inte alltför Smart-TV och köpa tillen Tizzbird F13 istället. Tizzbird är en mediabox som kör Android så alla appar som finns på Google Play är tillgängliga och du är inte beroende av TV-leverantörens avtal med TV-bolagen. Det är dessutom enkelt att ansluta (USB) tangentbord ocn mus till Tizzbird. http://www.tizzbird.se/TizzbirdF13.htm

Permalänk
Medlem

Gör som många sagt - skippa tankarna på en "smart" tv. Alla modeller ute är korkade!
Skaffa en liten extern mediacenter/HTPC eller liknande. Finns några som kan skruvas upp bakom TV:n i vesa-fästet om den inte är upphängd. Det kan vara en idé om du inte vill att den syns.

Har själv en Panasonic P65ST50 som har totalt värdelösa smartfunktioner (köpte den dock enbart för bildkvalitén).
Har knappat en del på Samsung E8005 som ska vara den kanske "smartaste" TV:n på marknaden, men funktionerna känns väldigt begränsande.

Permalänk
Medlem

Du köper en bra tv och lägger 3500kr på denna.

http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?cid=6&gid=1...

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jag kan bara hålla med i kören: Skippa drömmarna om "SmartTV", fokusera på bildkvalité, utseende och om du ska använda 3D.

Jag har en Samsung från 2011 med SmartTV och den slutade uppdateras efter drygt ett år och är nu helt obsolet vad gäller mediafunktioner och jag räknar inte med att den kommer underhållas över huvudtaget framöver. Bildkvalitén är underbar så jag är fortfarande nöjd i alla fall! Om du är intresserad av datorlika funktioner i TV:n utan att koppla datorn till TV:n så rekommenderar jag en fristående mediaspelare, Android eller HTPC.

Om du ska kolla 3D grejer så kan jag rekommendera att kolla in LG. De är prismässigt överlägsna eftersom de använder passiva glasögon som är i princip gratis. Samsungs 3D glasögon kostar ca. 1000kr per styck... Dock så är ju bildkvalitén det viktigaste och risken är att LG:s 3D är sämre än Samsungs, men det har jag ingen koll på.

I sammanhanget kan det vara bra att veta att SVTPlay inte finns på någon SmartTV, däremot finns det på Android och iOS!

Lycka till!

Permalänk
Inaktiv

Ja jag vill gå emot vinden och vill du lägga pengarna så titta på samsung 8000 serien
Jag använder samtliga funktioner på den och det är en dröm framför tvn (röstkommandon och handrörelser)
Sedan finns ju samtliga streamingtjänster och webbläsare, dock skaffa tangentbord annars blir det en jäklans massa tryckande på handkontrollen.

Plus att till serien så får man med en extra handkontroll som är ren touch och mycket mysig att använda

Men allt detta bestämms ju rent av vad du själv tycker om? Alla tycker vi olika så testa funktionerna och sedan efter detta får du ju bestämma dej

Annars så KÖP 55 tums versionen och njut som jag

//skane

Permalänk
Medlem

Haha, äntligen en som står på min sidan

Ärligt talat är jag mycket tacksam för alla svar. Jag är dock fortfarande inte övertygad om fördelen med en extra Box/PC/Android-USB-datorn/Eller-vad-det-nu-som-kopplas-till-TV mot enkelhet att man bara har en TV med hyfsat bra "Smart" funktioner.
Jag inser givetvis att man kan göra så mycket mer med en dator påkopplad till TV:n, men det är ju inte bara jag är TV-användare hemma. Det kanske glömde jag att berätta från början. Det är dem andra hemma som är stor TV-fanatiker. Detta gör att jag kommer att agera system admin och problemlösare hela tiden för ytterligare en grej utöver TV:n och övriga apparater hemma.
Jag kommer inte använda TV:n som förstahandsval för internet relaterad funktioner, typ surfa/mejla/nät-spel/nedladdning od, utan jag kommer köra på datererna som tidigare. Men dessa funktioner är mycket trevligt att ha i en TV när man ska ha för sig att kolla lite på nätet, typ under reklam od. Givetvis att kunna kolla filmer/live-TV via nätet direkt på TV är ett måste.
Jag är också medveten om många tillverkare inte har någonlunda bra "Smart" funktion på sina produkter, det enda sättet är att känna på produkten själv. Vilket jag kommer att göra också. Men jag blir alltid stressad när jag står i affären med en tjatande försäljare brevid, många gången gör man en felaktig bedömning i sån situation. Därför vill jag höra med er som vet bättre innan.
Tack.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon121881:

Ja jag vill gå emot vinden och vill du lägga pengarna så titta på samsung 8000 serien
Jag använder samtliga funktioner på den och det är en dröm framför tvn (röstkommandon och handrörelser)
Sedan finns ju samtliga streamingtjänster och webbläsare, dock skaffa tangentbord annars blir det en jäklans massa tryckande på handkontrollen.

Plus att till serien så får man med en extra handkontroll som är ren touch och mycket mysig att använda

Men allt detta bestämms ju rent av vad du själv tycker om? Alla tycker vi olika så testa funktionerna och sedan efter detta får du ju bestämma dej

Annars så KÖP 55 tums versionen och njut som jag

//skane

Jag har alltid undrat hur stor skillnad det är mellan Samsung 8000 och deras övriga Smart TV. Röst- och rörelsekommandor låter häftigt men jag vet inte om de är så praktiska att använda. Men det är roligt att höra från någon som har testat.

Kan du ge några exempel på vad du använder röst/rörelsekommandor till? Inte så att du testat att det funkar, utan du verkligen använder den. Vilken/vilka funktioner av 8000 utmärker sig mest tycker du och kan jag kolla dem i affären?

Vad jag förstår från vad du skrev är att du tycker är värt pengarna med 8000 jämfört med övriga Samsung TV, eller hur?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Johan[A:

;13281062']
Om du ska kolla 3D grejer så kan jag rekommendera att kolla in LG. De är prismässigt överlägsna eftersom de använder passiva glasögon som är i princip gratis. Samsungs 3D glasögon kostar ca. 1000kr per styck... Dock så är ju bildkvalitén det viktigaste och risken är att LG:s 3D är sämre än Samsungs, men det har jag ingen koll på.

Samsungs aktiva 3D-glasögon som passar alla deras 2011 och 2012 års modeller kostar 200:-/styck http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1216230. Köpte själv mina från en korea-försäljare från ebay (orginalglasögon, ingen kopia) för ca 130:- st.
Glasögonen fungerar även med vissa TV:n av 2012 års modell från andra tillverkare (t.ex. min Panasonic-plasma) som stödjer "Full HD 3D RF"-standarden.

Visst är passiva billigare, men 800:- (eller 550:- från ebay) för 4 par är inte så farligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HasseY:

Jag har alltid undrat hur stor skillnad det är mellan Samsung 8000 och deras övriga Smart TV. Röst- och rörelsekommandor låter häftigt men jag vet inte om de är så praktiska att använda. Men det är roligt att höra från någon som har testat.

Kan du ge några exempel på vad du använder röst/rörelsekommandor till? Inte så att du testat att det funkar, utan du verkligen använder den. Vilken/vilka funktioner av 8000 utmärker sig mest tycker du och kan jag kolla dem i affären?

Vad jag förstår från vad du skrev är att du tycker är värt pengarna med 8000 jämfört med övriga Samsung TV, eller hur?

Ja detta är min personliga åsikt så folk kommer ihåg bara ^^
Av och på funktion är skönt. Används varje dag.
Att kunna sänka/höja ljud/bytta kanaler är riktig skön funktion.
http://www.samsung.com/us/video/tvs/UN55ES8000FXZA <--- kolla info film om tvn (obs jäkligt amerikansk ostig reklam)

http://www.youtube.com/watch?v=LQmyULEycMk Kolla in denna film från 2:40 där säger dom det mesta som gäller om dom smarta funktionerna.
Det tar en tid innan man lärt sig om alla funktioner och att lära sig rätt rörelser och PRATA tydligt (fylla plus smart tv inte bra.......)

Alla som varit hemma hos mig har själva velat köpa en men ja den kostar en hel del men funktionerna är mycket sköna och prestandan i den räcker och blir över

Sedan när du vill testa den i affären så kanske vissa funktioner inte riktigt kommer funka fullt ut för att det är/brukar vara en hel del oljud som kan störa funktioner och lika så att när man fått hem den så ställer man in den så att den "känner" igen dig och då direkt får man en större funktions trivsel och mer smidighet i funktionerna.

//skane

Permalänk
Avstängd

bra 32" alternativ?

Har en rätt liten lägenhet och det funkar inte med en 42"... eller det kanske funkar men blir till att möblera om hela lägenheten i så fall. -:(

Tips på någon bra smart tv (eller annan bra) i ett litet mindre format? Finns ju varianter upp till 37".

Guiderna nedan, något att bry sig i? Mycket som inte finns i Sverige än verkar det dock som...

http://internet-tvs-review.toptenreviews.com/
http://best10trends.com/best-internet-tvs/

Länk till en svensk site/tidning som testat smart tv hade varit trevligt...?

Eller så kanske det är lika bra att skippa smart tv och satsa på en dum tv och köpa till en smart tillsats istället?

Tacksam för råd/hjälp.
Lätt att hitta 52", 42" men 32" verkar ju inte vara lika poppis....

/smyr

Visa signatur

/smyr

Permalänk
Medlem

Håller med de andra. Smart-tv är snarare Dum-tv. Jag varvar med min dator och AppleTvgen3 som båda är kopplade till min TV. Fortfarande om jag vill surfa utmed Tv:n så väljer jag hellre min iPad istället för datorn, då man brukar slösurfa samtidigt som man slötittar på TV Dvs: surfa, maila, Facebook, Twitter, kolla på SweC-forum etc etc

Permalänk

hade samma plan med min tv en sam 8 serie men det är seriöst så osmidigt och frustrerande att bruka en smart tv att det är bättre med vilken annan lösning som helst.. kan jämföras med ps3 nett vänlighet..
Uppgraderade den gamla media maskinen till en quad core och en ssd disk och är så mycket skönare att bruka att det inte ens går att jämföra.

Permalänk
Inaktiv

Även den bästa smart TVn är värdelös på att vara smart.

En billig dator för runt ~2000 är oändligt mycket mer användbar. In med Windows 8 och ett trådlöst tangentbord så skall du se!