Sökes: NAS eller liknande att kunna arbeta emot från hela 'världen'.

Permalänk
Medlem

Sökes: NAS eller liknande att kunna arbeta emot från hela 'världen'.

Till hösten börjar jag på Civ. Datateknik och i och med detta är jag i behov av en del inköp. Bl.a. är jag på jakt efter någon form av NAS eller liknande som jag kan jobba emot när jag är ute och far.

Det jag vill göra är kort och gott: Komma åt mina lagrade filer oavsett var jag befinner mig. Det behöver inte gå superfort men jag vill kunna köra port-forwarding (eller vad som gäller nu för tiden) från skolan, vänner, tåget, etc. för att kunna jobba med mina filer. Jag ämnar även använda enheten för vanlig lagring och helt enkelt slippa externa hårddiskar.

Jag har hittat följande NAS hos Inet: Synology DS212J och jag hört väldigt mycket gott om just Synology här på forumet. Emellertid har jag även sprungit in i 'storebror?' till denna: Synology DS212 som jag antar är 'samma sak' fast med Wake On LAN?

Min första fråga är: Räcker någon av dessa till för mina behov?
Min andra fråga är: Är det värt med de extra hundralapparna för WoL?

Tack på förhand!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Till hösten börjar jag på Civ. Datateknik och i och med detta är jag i behov av en del inköp. Bl.a. är jag på jakt efter någon form av NAS eller liknande som jag kan jobba emot när jag är ute och far.
[SPOILER]
Det jag vill göra är kort och gott: Komma åt mina lagrade filer oavsett var jag befinner mig. Det behöver inte gå superfort men jag vill kunna köra port-forwarding (eller vad som gäller nu för tiden) från skolan, vänner, tåget, etc. för att kunna jobba med mina filer. Jag ämnar även använda enheten för vanlig lagring och helt enkelt slippa externa hårddiskar.

Jag har hittat följande NAS hos Inet: Synology DS212J och jag hört väldigt mycket gott om just Synology här på forumet. Emellertid har jag även sprungit in i 'storebror?' till denna: Synology DS212 som jag antar är 'samma sak' fast med Wake On LAN?

Min första fråga är: Räcker någon av dessa till för mina behov?
Min andra fråga är: Är det värt med de extra hundralapparna för WoL?

Tack på förhand!

[/SPOILER]

Varför inte bara en extern HDD i valfri storlek?

EDIT: såg nu att du skrev att du ville slippa externa hårddiskar.
Men Hur mycket utrymme behöver du?
Känns som det är mycket smidigare/billigare att köpa en liten 2,25" HDD i valfri storlek ist för en dyr nas som ska stå och tugga dygnet runt?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

[/SPOILER]

Varför inte bara en extern HDD i valfri storlek?

EDIT: såg nu att du skrev att du ville slippa externa hårddiskar.
Men Hur mycket utrymme behöver du?
Känns som det är mycket smidigare/billigare att köpa en liten 2,25" HDD i valfri storlek ist för en dyr nas som ska stå och tugga dygnet runt?

Om jag nu vill komma åt filerna 24/7, around the world, hur underlättar det då med att ha datorn ståendes igång jämfört med att ha en NAS igång?
Angående lagringsutrymme så snackar vi förmodligen 2x3 TB, men till att börja med 1x3 TB.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Kör på den med WOL, även om det inte alltid är nödvändigt så är det lite häftigare.
För att vara lite mer allvarlig så behöver du troligtvis ingen NAS,för skolan ger dig en mängd utrymme på en server som du kommer åt från överallt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att jag har haft halvnytta med min ds212j i utbildningen. Har mest använt den för större filer och webbserver för nåt projekt, i övrigt har den lilla burken vart guld att ha.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av YGLeXz:

Om jag nu vill komma åt filerna 24/7, around the world, hur underlättar det då med att ha datorn ståendes igång jämfört med att ha en NAS igång?
Angående lagringsutrymme så snackar vi förmodligen 2x3 TB, men till att börja med 1x3 TB.

Han menade nog en sån liten extern hårddisk som får ström från USB och knappt tar någon plats alls.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Att dessa räcker för dina behov är svårt att säga på dessa premisser, dels på grund av du vill komma åt dina filer globalt dygnet, runt alla dagar om året och naturligtvis räkna in att det kan ske strömavbrott, strul med internetleverantören etc. Kan du acceptera att eventuellt sådana incidenter kan ske, absolut kör på en NAS.

Kräver du högre säkerhet kör med en Co-location med egen server som kör en molntjänst och kan synka och arbeta offline på din dator, naturligtvis pratar vi en annan prisklass då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Kör på den med WOL, även om det inte alltid är nödvändigt så är det lite häftigare.
För att vara lite mer allvarlig så behöver du troligtvis ingen NAS,för skolan ger dig en mängd utrymme på en server som du kommer åt från överallt.

Skolan förser oss med en 1 GB lagring. Blir inte mycket som får plats där då jag, som jag skrev, ämnar nyttja NASen för lagring av media i stort.

Skrivet av vajjan:

Jag skulle säga att jag har haft halvnytta med min ds212j i utbildningen. Har mest använt den för större filer och webbserver för nåt projekt, i övrigt har den lilla burken vart guld att ha.

Tack.

Skrivet av Dunder:

Han menade nog en sån liten extern hårddisk som får ström från USB och knappt tar någon plats alls.

Dessa har dock sällan mer än 1 TB lagring, vilket är alldeles för lite, och det jag är ute efter är ju att inte behöva släpa med någon hårddisk utan ha ett "moln" ståendes hela tiden.

Skrivet av Mindhunter:

Att dessa räcker för dina behov är svårt att säga på dessa premisser, dels på grund av du vill komma åt dina filer globalt dygnet, runt alla dagar om året och naturligtvis räkna in att det kan ske strömavbrott, strul med internetleverantören etc. Kan du acceptera att eventuellt sådana incidenter kan ske, absolut kör på en NAS.

Kräver du högre säkerhet kör med en Co-location med egen server som kör en molntjänst och kan synka och arbeta offline på din dator, naturligtvis pratar vi en annan prisklass då.

Varför dra allting till asburdum? Jag vill ha en nätvärkslagring som möjliggör för att nå mina filer, var jag än befinner mig med en internetuppkoppling, svårare än så är det inte. Strömavbrott, kärnvapenkrig och domedagen ser jag som klart goda ursäkter för att jag för tillfället inte ska komma åt mina filer.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Varför inte bara använda en molntjänst som typ dropbox?
Inte säker på hur mycket man kan ha och hur mycket det skulle kosta dock!

Edit: Tittade nu och det var 750 kronor för 100 gb, så det dyrt som fan.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R3 CPU i7 3770k @4,1ghz Moderkort Asus P8Z77-V
Ram Corsair Vengeance 1600MHz LP 16GB Grafikkort Asus Gtx 670 DCUII (Top)
Hårddisk Samsung 830 128gb PSU

Permalänk
Medlem

Plocka en nas som inte ligger bland de allra billigaste då de brukar vara ganska mossiga att använda och prestandan är inte den bästa. 212J som du nämner fungerar utmärkt för det du är ute efter. Stoppa in 2x3TB och kör med spegling mellan diskarna så har du en inbyggd backup också, ifall nått skulle rasa.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Har du inte en router med usb funktion?
Köp en extern 3 TB, öppna upp extern åtkomst till usb share så spar du in massa pengar. Eller använd redan befintligt om det finns.
Om du sedan märker att detta var ju precis det du var i behov av köp då till NAS och installera disken i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avatarbabe:

Varför inte bara använda en molntjänst som typ dropbox?
Inte säker på hur mycket man kan ha och hur mycket det skulle kosta dock!

Edit: Tittade nu och det var 750 kronor för 100 gb, så det dyrt som fan.

För att det är svindyrt och inte går särskilt fort

Skrivet av Juggernawt:

Plocka en nas som inte ligger bland de allra billigaste då de brukar vara ganska mossiga att använda och prestandan är inte den bästa. 212J som du nämner fungerar utmärkt för det du är ute efter. Stoppa in 2x3TB och kör med spegling mellan diskarna så har du en inbyggd backup också, ifall nått skulle rasa.

Tackar!

Skrivet av SkalmanBC:

Har du inte en router med usb funktion?
Köp en extern 3 TB, öppna upp extern åtkomst till usb share så spar du in massa pengar. Eller använd redan befintligt om det finns.
Om du sedan märker att detta var ju precis det du var i behov av köp då till NAS och installera disken i den.

Det kanske vore något, dock tror jag att USB 2.0+3 TB lagring inte skulle ge jättetillfredsställande överföringstider. Visst skrev jag att det inte behöver gå jättefort, men frågan är om inte detta blir lite väl långsamt. (Dock värt att prova, ska stoppa i en disk direkt!)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Bump. Är ute efter EXAKT samma saker. Fann du nån bra lösning? Har funderat på att köra Amazon S3 då dom har servrar runt om i hela landet och jag gissar att jag då får ansluta till den närmsta i det landet jag befinner mig i?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eduin:

Bump. Är ute efter EXAKT samma saker. Fann du nån bra lösning? Har funderat på att köra Amazon S3 då dom har servrar runt om i hela landet och jag gissar att jag då får ansluta till den närmsta i det landet jag befinner mig i?!

Jag står fortfarande utan lösning, så hittar du något är du hjärtligt välkommen att höra av dig!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Hedersmedlem

Har en Synology DS412+ som jag använder precis som du beskriver. Funkar skitbra. Jag har fiber hemma, och det är nog en förutsättning om man ska få bra fart mot den. Min går ner i viloläge när jag inte använder den, så den inte står och brummar på 24/7. Är den i viloläge kan man behöva connecta till den några gånger innan den har vaknat, men sedan funkar det bra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kör på en DS213j (DS212 har utgått hos Synology) eller en DS413j om ni känner att ni vill ha mer än 2st diskar. Dom har lite mera funktioner än gamla DSx12j serien (WOL bland annat) till ungefär samma pris.

Visa signatur

Machina improba!

Permalänk
Medlem

Hej, sitter själv och bygger en linux server just nu, och har titta på hela NAS konceptet en hel del, att bygga en egen NAS kommer inte på fråga. Bästa NAS os du kan få tag på är FreeNas även om de är jätte bra på att spara dina filer och göra backup etc, så är den helt värdelös på allt vad WAN innebär. Men man kan ju köra Plex på den, men visst krångel, då kan man i alla fall komma åt sina media filer.

Grejen med en nas man köper är att dem har sånt jäkla bra webgui alltså de är fantastiskt, streama video i webbläsaren, appar till telefonen, torrent program.
jag är ganska säker på att nån av nasarna som länkats här i tråden har alla dessa funktioner och kommer göra dig väldigt nöjd.

p.s även om ftp inte är jätte säkert, så går det att mounta ftp'servrar i windows som t.ex en extern hårddisk, vilket är otroligt smidigt. Går även med SFTP men då måste man ha extra mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ledtcc:

Hej, sitter själv och bygger en linux server just nu, och har titta på hela NAS konceptet en hel del, att bygga en egen NAS kommer inte på fråga. Bästa NAS os du kan få tag på är FreeNas även om de är jätte bra på att spara dina filer och göra backup etc, så är den helt värdelös på allt vad WAN innebär. Men man kan ju köra Plex på den, men visst krångel, då kan man i alla fall komma åt sina media filer.

Grejen med en nas man köper är att dem har sånt jäkla bra webgui alltså de är fantastiskt, streama video i webbläsaren, appar till telefonen, torrent program.
jag är ganska säker på att nån av nasarna som länkats här i tråden har alla dessa funktioner och kommer göra dig väldigt nöjd.

p.s även om ftp inte är jätte säkert, så går det att mounta ftp'servrar i windows som t.ex en extern hårddisk, vilket är otroligt smidigt. Går även med SFTP men då måste man ha extra mjukvara.

Vad skall du ha linuxservern till?

Hur definierar du NAS?
Hur definierar du WAN?

På vilket sätt har dessa köp NAS bättre webgui?
Vad gör Freenas till bästa NAS-os om den nu är så dålig på WAN?
Förstår iofs att du tycker Freenas mfl är dåliga då du inte är ute efter en NAS utan en kombomaskin av NAS/HTPC/Streamingserver även om jag tippar på att freenaas mfl säkert kan dom sakerna.
FTP är osäkert och inget att rekommendera på WAN utan extra skydd bättre isåfall att köra webdav över ssl som stöds hyfsat direkt i wndows (ev behöver du optional update).

Färdigpaketerat är fint om man bara vill ha funktionen. Egenkonfigurerat ger kunskap men kostar tid förutom pengar.

Permalänk
Medlem

Som det har skrivits lite diffust ovan.
Väljer du QNap eller Synology så har båda dessa stöd för VPN eller på annat sätt ansluta din NAS till din dator/telefon/platta mha egna appar. Du kan självklart aktivera funktioner FTP/WebDav/SSH mm och använda andra program och appar i dina datorer/telefoner/plattor (som inte är skapade av just QNap och Synology).

Du har inte sagt vad du har för enheter eller OS du vill accessa filerna ifrån.

Det är väldigt inne just nu att alla ska ha en NAS (precis som att alla skulle ha 3D-TV för ett tag sedan) men folk verkar inte riktigt kunna skriva vad de egentligen vill uppnå.

Köper du en färdig konsument-NAS så får man lagring + en väääääldig massa andra funktioner som kanske eller kanske inte behöver.
Drar man inte FreeNAS eller liknande så får man en mer ren lagringsyta och allt annat lull lull får man mecka in själv, på gott och ont.

Vill man bara köpa en produkt, ansluta sina enheter och köra, köp en NAS från Synology eller QNap

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Det är väldigt inne just nu att alla ska ha en NAS (precis som att alla skulle ha 3D-TV för ett tag sedan) men folk verkar inte riktigt kunna skriva vad de egentligen vill uppnå.

Jag tror jag har preciserat mig tämligen väl, men jag kan göra ett nytt försök. Jag vill:

Lagra mina filer så att jag kan komma åt dem var jag än befinner mig. Om jag åker till en polare och vi vill se på en film jag klippt ihop så vill jag kunna koppla upp mot NASen från hans hem och kunna visa filmen. Om jag sitter i skolan och programmerar vill jag kunna hämta mina filer från NASen istället för att behöva släpa omkring på externa minnen. Om brorsan vill lagra sina semesterbilder på en enhet som inte brinner upp om hans lägenhet brinner ner så vill jag att han ska kunna skicka dem till mig.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Jag tror jag har preciserat mig tämligen väl, men jag kan göra ett nytt försök. Jag vill:

Lagra mina filer så att jag kan komma åt dem var jag än befinner mig. Om jag åker till en polare och vi vill se på en film jag klippt ihop så vill jag kunna koppla upp mot NASen från hans hem och kunna visa filmen. Om jag sitter i skolan och programmerar vill jag kunna hämta mina filer från NASen istället för att behöva släpa omkring på externa minnen. Om brorsan vill lagra sina semesterbilder på en enhet som inte brinner upp om hans lägenhet brinner ner så vill jag att han ska kunna skicka dem till mig.

Du specar inte från vilken typ av enhet du vill komma åt filerna ifrån
I skolan ska du använda skolans datorer (finns det sånt nuförtiden) eller är det från din platta eller telefon som du alltid bär med dig osv

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Du specar inte från vilken typ av enhet du vill komma åt filerna ifrån
I skolan ska du använda skolans datorer (finns det sånt nuförtiden) eller är det från din platta eller telefon som du alltid bär med dig osv

Jag kommer använda iOS, Android, Os X, Windows samt Linux från flertalet enheter. Om det är till någon nytta så är det följande:

iOS - iPhone
Android - HTC Desire S
Windows 7/8 - PC i sign
Os X - MacBook/MacBook Pro
Linux (flera distar, bla Fedora, Red Hat och Ubuntu) - Olika datorer

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Så en NAS som har ett webinterface där du kommer åt dina filer låter som om det skulle passa dig bäst. Du ska inte behöva installera ett program eller konfigurera enheten varje gång du kommer till en ny.
Bara surfa in till en websida dit du kan ladda upp och ner filer.

Vill du bygga något eget så skulle jag råda dig att titta på Owncloud.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Så en NAS som har ett webinterface där du kommer åt dina filer låter som om det skulle passa dig bäst. Du ska inte behöva installera ett program eller konfigurera enheten varje gång du kommer till en ny.
Bara surfa in till en websida dit du kan ladda upp och ner filer.

Vill du bygga något eget så skulle jag råda dig att titta på Owncloud.

Det tycker jag låter alldeles ypperligt. Vad tror du om en DS213J med två stycken 3 eller 4TB-diskar? För tillfället behöver jag inte mer än lagring än så och det känns som ett prisvärt alternativ.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Angående prestanda så är ju internet den stora flaskhalsen om man ska nå filerna från hela världen. Då blir kanske inte en hemma-NAS snabbare än exempelvis dropbox. Men du kanske har snabb upload på ditt bredband hemma och lika snabb download på ditt mobila internet?

Jag kör en del backuper över internet till/från en vän. Då jag bara har 10 Mbit/s upload och han endast 8 Mbit/s download så blir maxfarten 8 Mbit/s, vilket ger 1 MiB/s. I teorin kan detta räcka för att streama DVD-filmer men i praktiken är det inte alltid full fart hela vägen. Nu kör vi som sagt endast backuper men i vårt fall funkade det bra med den billigaste NAS vi kunde hitta. Nu börjar vi växa ur den (RAM-minnet på Linksys NSLU2 räcker inte till för att köra fsck på 2TB-disken med debian Linux) och kommer att byta till raspberry pi istället. Den har ju USB-anslutningar, nätverksanslutning och man kan fritt installera vad man vill på Linux. Prestandan räcker mer än väl till för våra sega internetförbindelser. Den kan nog funka hyfsat även för de som har 100 Mbit/s på internet (troligtvis blir de största flaskhalsarna ändå ute på internet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Angående prestanda så är ju internet den stora flaskhalsen om man ska nå filerna från hela världen. Då blir kanske inte en hemma-NAS snabbare än exempelvis dropbox. Men du kanske har snabb upload på ditt bredband hemma och lika snabb download på ditt mobila internet?

Tack för input! Jag har 1000/1000-lina hemma och i skolan är det nog ännu mer (CTH), brorsan kör 100/100 så det borde nog inte vara något problem det heller. Har du något bra förslag på NAS?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid ta en titt på LaCie 5big NAS Pro. Finns att köpa utan disk, med 5x2TB eller 5x4TB. Jag har själv varianten med 5x2TB och tycker den funkar alldeles utmärkt. Du kan alltid kika på mitt galleri: http://www.sweclockers.com/galleri/11579-uppdatering-serverna...

Det går att ansluta remote på tre olika sätt, antingen med Wuala, LaCie MyNAS eller ftp. Kolla in länken för beskrivning: http://manuals.lacie.com/en/manuals/2big-5big-nas/access/myna...

Själv kör jag med Wualaappar för Android och iOS och via Wualas webb från extern dator (kräver Java). Funkar bra och man får även 5GB i molnet gratis som man kan använda till ex. synkning av mappar, backup eller synkning av bilder från mobilen.

stavfel
Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Tack för input! Jag har 1000/1000-lina hemma och i skolan är det nog ännu mer (CTH), brorsan kör 100/100 så det borde nog inte vara något problem det heller. Har du något bra förslag på NAS?

Då vill man nog ha gigabitport på sin NAS. Mitt förslag är att ta en gammal dator och köra FreeNAS eller något liknande.

Permalänk
Medlem

Sätt upp gammdatorn som server, tryck inte ett par HDDs. Installera någon Linuxdistro och sätt upp en VPN? WOL om du inte vill ha den igång dygnet runt. Kan tänka mig att du kan ha nytta av en egen server i din utbildning. Min egen server kom till av samma anledning som du nämner. Jag insåg att jag hade mer och mer nytta av den under min utbildning (systemvetenskap).

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Det tycker jag låter alldeles ypperligt. Vad tror du om en DS213J med två stycken 3 eller 4TB-diskar? För tillfället behöver jag inte mer än lagring än så och det känns som ett prisvärt alternativ.

Kollade lite snabbt i Sonolgys Demo för 4.3 DSM (http://www.synology.com/products/dsm_livedemo.php?lang=enu) där har du en filebrowser direkt i konfig miljön som integrera med din dator (via Java). Anslutningarna kan göras över HTTPS. Finns säkert plugins som gör att du kan ladda upp och ner filer via en separat sida.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.