Tappar anslutning och klockan ställer om sig?

Permalänk
Medlem

Tappar anslutning och klockan ställer om sig?

Uppdaterad post

Köpte nytt Mobo+CPU+Ram för en liten tid sedan.

Körde en OC på 4.5GHz på 1.2V stabilt och utan värmeproblem i cirka en 1 månad.

Bestämde sen att det var dags att pilla lite mer på frekvenserna, lekte runt med klockfrekvensen och volten, hittade dock inga bra inställningar då antingen bra temp men ostabil klock, stabil klock men höga temperaturer (runt 90 grader) då jag bara har en CM412S nu, bestämde att gå tillbaka till 4.5GHz @ 1.2V tills jag har skaffat bättre CPU kylning, vid 1,2V blir den bara strax över 70 vid load.

MAX inställningarna jag hade under klockadet var 4,8GHz vid 1.3V

Jag stresstestade med Prime 95 när jag testade dom olika inställningarna och fick då ett par crasher, kanske 4st innan jag gick tillbaka till dom gamla inställningarna.

Efter detta har jag fått ett underligt fel, klockan/datum ställer om sig (dock stämmer alltid år/månad) och jag tappar nätverksanslutningen,
"Anslutning till lokalt nätverk saknar giltig IP-konfiguration"
Det verkar vara just nätverkskortet i datorn som strular.
En felsökning med Windows löser problemet till vidare, dock tappar den anslutning igen efter ett tag.
Detta händer vad jag kan se helt random och aldrig vid specifika tillfällen.

Jag har gått tillbaka till default inställningar i bios och nu rullar processorn på stock.

Har kört memtest86+ först 3 passes 0 errors, sen med 17 passes 0 errors.
Prime95 i ~10h utan krascher eller temp problem.
Flashat om bios till senaste, 0771.
Formaterat.

Specs:
Windows 7 Home Premium
Intel i5 4670K
Asus ROG Maximus IV Hero
Corsair Vengence LP 4GB x2
Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2GB
Corsair TX650W
Samsung 830 128GB
4x 1TB diskar, 2 Samsung Spinpoint 2 WD Green
Cooler Master 412S CPU Kylare PnP

Kanske att nätverksanslutningen krashar lite mer sällan efter bios uppdateringen dock inte säker, låter väl inte troligt dock.

Hörde av mig till Inet och frågade angående garanti och felsökning osv. och garantin gäller ej om om man har överklockat.

Det jag inte har gjort än att att plocka isär datorn och fysiskt kolla CPUn/sockeln för och se om något har hänt där.

Har någon en aning om vad det kan bero på? Kan jag verkligen "bränna" någonting på så låga volt som 1,3??

Fler tips på felsökning?

Första inlägget

Hej, sen igår har jag haft något konstigt strul med datorn.

Den tappar anslutningen, "Anslutning till lokalt nätverk saknar giltig IP-konfiguration" den hjälper med att felsöka sen rullar det som det ska igen.

Och klockan har ställer om sig, dock stämmer datumet.

Detta sker helt random verkar det som.

Asus Maximus Hero IV
Intel 4670K (4,5GHz, 1,2V)
Gigabyte Windforce 670 OC
Corsair TX650W
Samsung 830 128GB
Corsair Vengence LP 8 gig (4x2)

Har inte hänt innan, datorn är cirka en månad, eller dom senaste delarna iaf mobo+cpu+ram.

Datorn blåskärmade igår under stresstest annars har det inte hänt något utöver det vanliga.

Några ideér?

Edit: Hitills testar memtest86+ 17 passes inga errors, prime95 i ~10h ingen crash.

Dold text
Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

Blåskärmar datorn är ju något riktigt fel så börja med att felsöka det, dvs ingen överklock och kör memtest ett antal timmar till att börja med.

Vengeance LP har (eller hade iaf) hög felprocent.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Blåskärmar datorn är ju något riktigt fel så börja med att felsöka det, dvs ingen överklock och kör memtest ett antal timmar till att börja med.

Vengeance LP har (eller hade iaf) hög felprocent.

Kanske skulle skriva att jag hade/har en stabil klock på 4.5/1.2V men laborerade runt lite igår med andra värden fick blåskärm vid stresstest och är nu tillbaka på 4.5/1.2V

Ska prova memtest iaf.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Kört memtest86+ och den har "passed" 3 ggr utan några fel, läste någonstans att man bör låta den gå 10-20 ggr för att vara helt säker?

Ett annat fel som dykt upp va att när jag skulle installera memtest på en USB sticka så "kraschade" installationen och ett meddelande kom upp om att USB minnet inte kommer kunna boota.

Installerade memtest via en annan dator istället där det gick felfritt.

Låter igen som ett fel på ram minnen när installationer börjar strula.

Ska låta memtest köra över natten för att vara helt säker på att det inte är fel på minnena, några fler tips på vad jag borde testa?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Om klockan ställer om sig kan det vara batteriet. Har du senaste bios?

Permalänk
Hedersmedlem

Vem byggde? Användes ESD-skydd (zappade kretsar brukar fela efter någon månad/månader)? Är alla sockelpinnar till CPU felfria (också något som kan komma efter ett tag när skadade pinnar till slut tappar kontakten eller brinner av helt)? Sitter moderkortsdistanserna på rätt ställe, ingen som råkat hamna fel? TX650 har funnits i mer än 5 år, hur gammalt är ditt? Har du senaste BIOS (0711)? Dock dålig idé att nu flasha en instabil dator.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vem byggde? Användes ESD-skydd (zappade kretsar brukar fela efter någon månad/månader)? Är alla sockelpinnar till CPU felfria (också något som kan komma efter ett tag när skadade pinnar till slut tappar kontakten eller brinner av helt)? Sitter moderkortsdistanserna på rätt ställe, ingen som råkat hamna fel? TX650 har funnits i mer än 5 år, hur gammalt är ditt? Har du senaste BIOS (0711)? Dock dålig idé att nu flasha en instabil dator.

Jag byggde, som så många gånger innan, och jag använda ESD skydd. (armband)

Har ej börjar skruva isär datorn än så vet ej hur CPU'n ser ut, svårt och tro att det skulle vara någon fysisk skada på det viset då jag var mycket försiktig och har byggt datorer förr, men visst kan det vara en möjlighet.

Distanserna är rätt.

Hittar inte inköps datum på nätagget nu men kan säkert vara ~4år (gissar jag ska försöka hitta datumet)

Har inte uppdaterat bioset, ver 0771 släpptes i torsdags, känns dock osäkert att flasha om bios när datorn är ostabil, får blir en "sista utväg" om allt annat verkar kört.

Tack för hjälpen dock!

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Om klockan ställer om sig kan det vara batteriet. Har du senaste bios?

Det gäller väl bara när man stänger av datorn? Sålänge datorn är igång ska väl inte ett dåligt batteri påverka?
Datorn ändrar alltså tid helt random, medans den är igång. Inte sett det hända men när jag lämnat datorn och kommit tillbaka har tiden ändrats, både bakåt och framåt.

Nej har inte senaste bios.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Nu har det memtestas, 17 passes 0 errors, då bör det ej vara något fel på minnena.

Vet inte riktigt vart jag tar vägen nu? Får väl skruva isär och kolla CPU'n, dock ingen kylpasta hemma så det får vänta lite.

Fler tips på annat jag kan testa?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Uppdaterad första post.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sweede:

Uppdaterad post

Köpte nytt Mobo+CPU+Ram för en liten tid sedan.

Körde en OC på 4.5GHz på 1.2V stabilt och utan värmeproblem i cirka en 1 månad.

Bestämde sen att det var dags att pilla lite mer på frekvenserna, lekte runt med klockfrekvensen och volten, hittade dock inga bra inställningar då antingen bra temp men ostabil klock, stabil klock men höga temperaturer (runt 90 grader) då jag bara har en CM412S nu, bestämde att gå tillbaka till 4.5GHz @ 1.2V tills jag har skaffat bättre CPU kylning, vid 1,2V blir den bara strax över 70 vid load.

MAX inställningarna jag hade under klockadet var 4,8GHz vid 1.3V

Jag stresstestade med Prime 95 när jag testade dom olika inställningarna och fick då ett par crasher, kanske 4st innan jag gick tillbaka till dom gamla inställningarna.

Efter detta har jag fått ett underligt fel, klockan/datum ställer om sig (dock stämmer alltid år/månad) och jag tappar nätverksanslutningen,
"Anslutning till lokalt nätverk saknar giltig IP-konfiguration"
Det verkar vara just nätverkskortet i datorn som strular.
En felsökning med Windows löser problemet till vidare, dock tappar den anslutning igen efter ett tag.
Detta händer vad jag kan se helt random och aldrig vid specifika tillfällen.

Jag har gått tillbaka till default inställningar i bios och nu rullar processorn på stock.

Har kört memtest86+ först 3 passes 0 errors, sen med 17 passes 0 errors.
Prime95 i ~10h utan krascher eller temp problem.
Flashat om bios till senaste, 0771.
Formaterat.

Specs:
Windows 7 Home Premium
Intel i5 4670K
Asus ROG Maximus IV Hero
Corsair Vengence LP 4GB x2
Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2GB
Corsair TX650W
Samsung 830 128GB
4x 1TB diskar, 2 Samsung Spinpoint 2 WD Green
Cooler Master 412S CPU Kylare PnP

Kanske att nätverksanslutningen krashar lite mer sällan efter bios uppdateringen dock inte säker, låter väl inte troligt dock.

Hörde av mig till Inet och frågade angående garanti och felsökning osv. och garantin gäller ej om om man har överklockat.

Det jag inte har gjort än att att plocka isär datorn och fysiskt kolla CPUn/sockeln för och se om något har hänt där.

Har någon en aning om vad det kan bero på? Kan jag verkligen "bränna" någonting på så låga volt som 1,3??

Fler tips på felsökning?

Hej,

Händer det att klockan i bios visar fel tid? Står klockan/datum fel direkt när du kommer in i Windows, eller ändras den efter datorn har varit igång ett tag?

Angående nätverksproblemet, ladda ner drivrutiner för nätverkskortet från Asus hemsida och gör en clean install.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Händer det att klockan i bios visar fel tid? Står klockan/datum fel direkt när du kommer in i Windows, eller ändras den efter datorn har varit igång ett tag?

Angående nätverksproblemet, ladda ner drivrutiner för nätverkskortet från Asus hemsida och gör en clean install.

Yes bios klockan visar fel och tiden ställer om sig även när datorn är igång, jag kan alltså ställa in rätt tid och sen går det en stund och då är tiden fel.

Har gjort en "InstAll" med alla drivrutiner men ska prova att bara köra nätverksdrivrutinerna en gång då.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sweede:

Yes bios klockan visar fel och tiden ställer om sig även när datorn är igång, jag kan alltså ställa in rätt tid och sen går det en stund och då är tiden fel.

Har gjort en "InstAll" med alla drivrutiner men ska prova att bara köra nätverksdrivrutinerna en gång då.

Har du märkt om bios-klockan stannar när du stänger av datorn, och sedan fortsätter när du startar datorn igen? Alltså att bios-klockan inte går när datorn är avstängd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Har du märkt om bios-klockan stannar när du stänger av datorn, och sedan fortsätter när du startar datorn igen? Alltså att bios-klockan inte går när datorn är avstängd.

Bios klockan startar alltid på 17:45:30, alltså är klockan alltid 17:45:30 när jag kommer in i windows, märkligt att jag inte sett detta tidigare, dock ändrat tiden några gånger i bios men ändå.

Alltså bios startar alltid på den senaste inställda tiden, inne i windows tickar klockan på, verkar dock som att tiden kan ändra sig även när datorn är igång.

Startar jag om datorn början den på 17:45:30 igen, stänger jag av och på datorn startar den på 17:45:30, klockan går heller inte när man är inne i bios utan står still på 17:45:30.

Kan det ha med batteriet att göra iaf då?

Helt fantastiskt att få support en lördag kväll, du är guld värd Caroline! Hoppas Asus vet detta!

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sweede:

Bios klockan startar alltid på 17:45:30, alltså är klockan alltid 17:45:30 när jag kommer in i windows, märkligt att jag inte sett detta tidigare, dock ändrat tiden några gånger i bios men ändå.

Alltså bios startar alltid på den senaste inställda tiden, inne i windows tickar klockan på, verkar dock som att tiden kan ändra sig även när datorn är igång.

Startar jag om datorn början den på 17:45:30 igen, stänger jag av och på datorn startar den på 17:45:30, klockan går heller inte när man är inne i bios utan står still på 17:45:30.

Kan det ha med batteriet att göra iaf då?

Helt fantastiskt att få support en lördag kväll, du är guld värd Caroline! Hoppas Asus vet detta!

Japp, det låter väldigt mycket som batteriets fel. Byt det så hoppas vi att det löser problemet Bara roligt att jag kunde hjälpa till. Ha en fortsatt trevlig helg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Efter semestern har jag nu använt datorn i lite mer i 2 dagar, och än så länge funkar allt som det ska, fortfarande stock klock.

Det hjälpte alltså att byta batteri.

Frågan är då, kan man "bränna" sitt moderkorts batteri med OC? Har aldrig hört talas om det innan.

Eller hade jag bara otur och fick ett måndags ex på mitt batteri?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Efter semestern har jag nu använt datorn i lite mer i 2 dagar, och än så länge funkar allt som det ska, fortfarande stock klock.

Det hjälpte alltså att byta batteri.

Frågan är då, kan man "bränna" sitt moderkorts batteri med OC? Har aldrig hört talas om det innan.

Eller hade jag bara otur och fick ett måndags ex på mitt batteri?

Moderkort ligger på båt oftast jäkligt länge när de fraktas världen runt till oss, sen lager hos importor, distrubitör och sen kanske även i butiken, inte nåt ovanligt att de lägger av efter ett tag på en del om batteriet inte varit helt 100 från början, har hänt mig många gånger under årens lopp

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Jag har exakt samma problem som du hade. Dock helt utan OC. Även jag har ett ASUS-MB. Kan dom ha skickat lite Z87-brädor med taskiga batterier? Jag ska testa att byta. Tack för hjälpen!

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO | i7 12700K |Noctua NH-D15S | G.Skill 32GB DDR5 5600MHz CL36 Trident Z5 | ASUS GeForce RTX3080 ROG Strix OC V2 | Corsair RM1000X 1000W | WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 - 1TB (systemdisk) | Windows 11 64-bit | ASUS PB279Q | Phanteks Enthoo Evolv X |Sennheiser GSP 500 | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Apex Pro TKL

Permalänk

Har precis samma problem, Asus Maximus Hero. Ska köpa ett nytt batteri imorgon. Tack Caroline.

Permalänk
Medlem

Kan väl bara köra en liten uppdatering här eftersom det verkar som fler kan få samma problem.

Efter batteribytet, lite mer än 3 månader sen, har systemet rullat på utan problem, kanske var en dålig batch med batterier eller liknande.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag verkar också ha detta problem, dels med anslutning och dels med klockan.

Min klocka ställer dock om sig inne i Windows! Har ni andra varit med om det?

Hoppas på att det är en så billig fix som att byta batteri :/

Edit Tillägg:
- klockan ändrar sig/rör sig i bios tvärt emot TS

- Klockan ställer om six hux flux i datorn
- Datorn har tappat internetanslutning(wifi).

tips?!

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |