Permalänk
Medlem

Hjälp med att installera windows 11

Hej, mitt problem är detta:

Jag ska installera win 11 ny start, inte som uppgradering. Jag har windows 7. (näms att win 10 behövs, stämmer detta med omstart?)
Har win 11 home på usb sticka.

Jag har Intel Core i7 980x, 3.33GHz. Så enligt denna informationen ska det räcka:

Vad betyder support TPM 2.0 och vad betyder support Secure Boot (av bilden högst upp.) Hur får jag dessa att fungera?

Min dator:

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen gillar inte Windows 11 din processor. Gissningsvis är den för gammal och förmodat saknar instruktioner som är relaterat till säkerhet. Det har inte att göra med att din processor är för långsam. Den är bara utdaterad då den är 14 år gammal!

TPM är också kopplat till säkerhet (Trusted Platform Module). Detta kan du lösa genom att köpa en fysisk modul och stoppa in i datorn OM det finns någonstans att stoppa in den på ditt moderkort - vilket det förmodat inte finns.
Och till sist Secure Boot handlar om att säkra upp boot-förfarandet genom att inte tillåta icke godkänd mjukvara från att hoppa in och göra saker under boot. Detta verkar ditt moderkort sakna, även i senare BIOS-versioner.

Att rekommendationen säger att du behöver Windows 10 är för att om du ska göra en In-Place uppgradering till Windows 11 så krävs det att du redan har Windows 10 installerat. Men eftersom du har Windows 7 och inte ska göra en uppgradering utan skriver att du ska göra en (ny)installation så är det inte relevant.

Så, kort och gott tror jag inte det kommer att gå att installera Windows 11 på denna. Windows 10 bör/kan fungera.

Finns kanske möjlighet att kringgå kraven på något sätt (utanför officiella vägar) men det har jag inte koll på.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Tack för informationen. Detta leder till ett par val: det bästa är att få windows 10 installerat.

För att börja: Laddar ner verktyget för win 10 på microsofts sida.

Så här blir det när jag försöker installera. Vad är fel, eller hur bör jag göra för att få windows 10 att funka?

Permalänk
Medlem

Ladda ned Rufus och använd det för att skapa en modifierad installations-USB för Win11. Bocka för alternativet "Remove requirement for 4GB+ RAM, Secure Boot and TPM 2.0". Boota sedan från denna och försök göra en nyinstallation av Win11.

Din dator är rätt så gammal, så fungerar inte detta, så får du nog tyvärr nöja dig med att köra Windows 10 eller tidigare.

Mer info finns på https://www.tomshardware.com/how-to/bypass-windows-11-tpm-req...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmmoGT:

Tack för informationen. Detta leder till ett par val: det bästa är att få windows 10 installerat.

För att börja: Laddar ner verktyget för win 10 på microsofts sida.

Så här blir det när jag försöker installera. Vad är fel, eller hur bör jag göra för att få windows 10 att funka?

<Uppladdad bildlänk>

Uppenbarligen så är det för att man inte tillåter en så osäker sak som TLS 1.0 som Windows 7 har aktivt. Windows 7 har också TLS 1.1 och 1.2 inaktiverat som standard men dessa måste aktiveras.
Här finns en fix enligt Microsoft:
https://support.microsoft.com/en-us/topic/update-to-enable-tl...

Värt att nämna är att detta var första träffen när jag sökte på "Windows 10 upgrade from Windows 7 0x80072F8F - 0x20000".

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Ladda ned Rufus och använd det för att skapa en modifierad installations-USB för Win11. Bocka för alternativet "Remove requirement for 4GB+ RAM, Secure Boot and TPM 2.0". Boota sedan från denna och försök göra en nyinstallation av Win11.

Din dator är rätt så gammal, så fungerar inte detta, så får du nog tyvärr nöja dig med att köra Windows 10 eller tidigare.

Mer info finns på https://www.tomshardware.com/how-to/bypass-windows-11-tpm-req...

På den retro-burken är det bättre att han kör win 10 och sen byter till Linux efter 2025, eller köper ny dator.

Permalänk
Rekordmedlem

Win 10 är trevligare än 11 så det finns ingen vettig anledning att välja 11, det är en version man bör hoppa över om man inte får den påtvingad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

1. Ladda ner Rufus. https://rufus.ie/en/
2. Ladda ner Windows 10 senaste versionen ifrån Microsoft.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
3. Skapa en BOOTbar usb med Rufus.
4. Starta om datorn och boota ifrån USB minnet.
5.Installera Window.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

5.Installera Window.

Följer detta men inget händer när jag trycker på nedladdade rufus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmmoGT:

Följer detta men inget händer när jag trycker på nedladdade rufus.

Om du försöker köra Rufus på din win 7 maskin så funkar det inte. Rufus är för win 8 och uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

5.Installera Window.

Kan jag följa detta om jag vill ha windows eng?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmmoGT:

Om det är windows på engelska du menar så skapar du en iso fil med det spåket i punkt 2.

Permalänk
Medlem

Nu när jag fixar usb boot på en annan dator, fler saker funkar, ska jag strunta i rufus om det går eller ska jag använda den?

Fråga 2. Formaterar jag hårddisken innan eller medans jag installerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmmoGT:

Nu när jag fixar usb boot på en annan dator, fler saker funkar, ska jag strunta i rufus om det går eller ska jag använda den?

Du måste mer eller mindre använda Rufus om du vill kringå kraven för win11.

Om du vill installera windows från grunden och formatera så görs det under installationsprocessen där du väljer vilken disk och partition du vill installera operativsystemet på. Säkerställ att du enbart har den disken inkopplad (dvs koppla ut ström/datakabel till ev andra diskar i datorn) och radera alla partitioner inna du väljer disken du vill installera windows på.

Obs tänkt på att allt på disken raderas, så viktigt att du säkerhetskopierat det du vill spara och inte har någon annan disk inkopplad så att du inte råkar radera något du vill spara.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Du måste mer eller mindre använda Rufus om du vill kringå kraven för win11.

Om jag skulle hålla mig till windows 10 då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmmoGT:

Har du skapat en bootbar usb med MediaCreationTool för win 10 behöver du inte Rufus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmmoGT:

ja

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen fick ett fungerande win 10. Tills...

...internet slutade fungera efter att datorn varit i sleep mode. Har testat en massa olika saker. Det är bara på den datorn som internet inte fungerar.
Vid troubleshooting står det: "Ethernet" doesn`t have a valid IP configuration.

Jag har använt win 11 cd key, det har verkat funka. Kan microsoft sett ner på detta och stängt mitt internet? Eller kan datorn försökt att uppdatera sig till win 11 och på sätt kanske paja något? (ska man sätta updates på manual?)

Mitt sista tänk är att jag behöver ringa mitt bredand för att detta är deras område?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmmoGT:

...internet slutade fungera efter att datorn varit i sleep mode. Har testat en massa olika saker. Det är bara på den datorn som internet inte fungerar.

Jag har använt win 11 cd key, det har verkat funka. Kan microsoft sett ner på detta och stängt mitt internet? Eller kan datorn försökt att uppdatera sig till win 11 och på sätt kanske paja något? (ska man sätta updates på manual?)

Mitt sista tänk är att jag behöver ringa mitt bredand för att detta är deras område?

Kanske starta ny tråd om att ditt internet inte fungerar ..

De vanliga frågorna.
Har du router kopplad till ditt internet och att dina datorer är kopplade till routern?

IP inställningarna (ipconfig /all) på fungerande och icke fungerande dator

Vi kan väl börja där och se åt vilket håll det går... finns det annat tekniskt att sammaställa så kan du väl göra det så att alla inte behöver fråga om "självklarheter" (funkar det efter omstart, fundar det inte endast efter att den vaknat från sov-läget osv)

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmmoGT:

Använder du rätt drivrutiner till moderkortet från ASUS hemsida?

Edit: Jag ser att ASUS inte listar drivrutin för Win 10 för det moderkortet. Du får kolla upp Hardware-ID, googla det, och ladda ner drivrutin det hållet. Förmodligen från Intels hemsida.

Permalänk
Medlem

"De vanliga frågorna.
Har du router kopplad till ditt internet och att dina datorer är kopplade till routern?"

Ja

"IP inställningarna (ipconfig /all) på fungerande och icke fungerande dator"

Tror inte jag får fram något av detta. Är det IPv6? Fungerande datorn är wifi. Är det Windows IP Configuration och vad som står där?

"funkar det efter omstart, fundar det inte endast efter att den vaknat från sov-läget osv"

Funkar inte hur jag än gör.

Fråga 1: Med windows 10. Skulle det bli tydligt om den vill uppdatera till 11. Får man frågan?

Fråga 2: Ska jag starta ny tråd?

Permalänk
Medlem

"Du får kolla upp Hardware-ID..."

Är det detta jag ska följa?: https://www.wikihow.com/Find-Hardware-ID#Finding-Hardware-IDs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmmoGT:

[u]"De vanliga frågorna.
"IP inställningarna (ipconfig /all) på fungerande och icke fungerande dator"

Tror inte jag får fram något av detta. Är det IPv6? Fungerande datorn är wifi. Är det Windows IP Configuration och vad som står där?

Fråga 1: Med windows 10. Skulle det bli tydligt om den vill uppdatera till 11. Får man frågan?

Om du inte får fram något när du kör ipconfig /all så är det nog det första du ska göra att kolla att enheten fungerar som den ska.
Om du tittar i Enhetshanteraren (tror jag det heter på svenska) eller Device Manager på engelska - när du tittar på nätverkskort under de olika valen - är det utgråat eller har någon konstig varning på sig?

Du kan prova med att under fliken Driver (när du tagit properties på ditt nätverksort) - har du Roll Back Driver som valbart?
Eftersom det fungerade tidigare som du skriver, och om det inte funkar nu men ovan val finns, då skulle det vara möjligt att prova rulla tillbaka drivrutinen för nätverkskortet till den förra (som funkade ju).

Du får en fråga av Windows om du vill uppgradera till Win11, alternativt att du själv trycker på en ganska stor knapp att du vill uppgradera. Så om du inte klickat på saker utan att läsa vad som står så är det lagom svårt att uppgradera till Win11 utan att veta om det.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

"Om du inte får fram något när du kör ipconfig /all så är det nog det första du ska göra att kolla att enheten fungerar som den ska.
Om du tittar i Enhetshanteraren (tror jag det heter på svenska) eller Device Manager på engelska - när du tittar på nätverkskort under de olika valen - är det utgråat eller har någon konstig varning på sig?"

Nej. Finns något som heter other devices. Där finns unknown device med en varning på.
Kanske är min andra hårdisk med win 7.

"Du kan prova med att under fliken Driver (när du tagit properties på ditt nätverksort) - har du Roll Back Driver som valbart?
Eftersom det fungerade tidigare som du skriver, och om det inte funkar nu men ovan val finns, då skulle det vara möjligt att prova rulla tillbaka drivrutinen för nätverkskortet till den förra (som funkade ju)."

Kan inte trycka på Roll Back Driver.

Permalänk
Medlem

Jag kopplade ihop min dator med min iphone. Delad internet på iphonen och det funkade men väldigt söligt.

Jag hittade även detta på tal om varningar:

Permalänk
Medlem

Jag återgick till min windows 7 boot. Även där har internet slutat fungera och det ser ut såhär:

Några tips på hur jag ska göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmmoGT:

Jag återgick till min windows 7 boot. Även där har internet slutat fungera och det ser ut såhär:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Några tips på hur jag ska göra?

Ta ur nätverkssladden och sätt i den igen (i båda ändar) mellan datorn och switchen.

Eller koppla du datorn direkt mot routern?

Datorn borde reagera på nått sätt att kontakten är i. Om inget händer så kan det vara hårdvara. Ett externt nätverkskort kostar inte mycket.

Tetsta annars med Linux från ett USB minne.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk

Att köra Windows uppdate tills den säger att det inte finns något mer att uppdatera och se till att nyare BIOS är flashat hadde jag gjort först.
Kollade in moderkortets hemsida och det verkar vara utdaterat Stödjer bara Vista, W7, XP, W2000. Du behöver installera Chippsettdrivrutinen(tror det är det som är problemet), men den verkar saknas helt för Windows tio och framåt så det återstår egentligen bara att köra något av dom gamla operativsystemen. Eller vad är märket och vad heter det nätverkskortet ? i vissa fall så har jag letat på tillverkarens hemsida och vist hittat en lång lista med drivrutiner och där hittat en nyare drivrutin i detta fallet en nyare drivrutin till ljudkrettsen som sitter på moderkortet. Nyare än vad Windows fixar, nyare än vad moderkorttillverkaren har...

Du har nog enbart alternativen att helt enkelt köra med dom nämnda operativsystemen, eventuellt lusläsa på nätet om någon knåpat till egen drivrutin som då kan lösa problemet, eller laborera med LINUX. https://ubuntu.com/download/desktop#release-notes
Du skulle kanske kunna köpa ett separat nätverksskort och därmed kunna köra en drivrutin annars men om ingen kompis har ett så blir det ju kanske onödiga pengar att lägga ut på en så pass gammal maskin.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Installera W10 istället , hårdvaran har inte stöd för 11.

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För några dagar sen började internet att fungera utan att jag vet varför. Tack för alla svar.