Kan inte boota från min SSD

Permalänk

Kan inte boota från min SSD

Hej!

Jag har precis fått igång min nybyggda dator och installerat Windows 7 på den. Allt har gått som smör, jag har installerat drivrutiner, program o.s.v. Helt plötsligt får jag en bluescreen och när jag startar om så kommer jag in på min sekundära bootenhet (DVD). När jag går in i BIOS setup>Boot så har min SSD försvunnit! Den finns fortfarande med i listan över SATA anslutningar och jag har fortfarande möjligheten att installera om Windows 7 på den, men kan ej välja den att boota från.

När jag fick bluescreenen höll jag på att formatera min lagringsdisk, surfa på internet och Defragmentera samt göra Disk Cleanup på min SSD. Kan detta ha orsakat något problem? Vad har hänt?

Tack på förhand!

- Samuel

Permalänk
Rekordmedlem

Har du nån annan dator du kan koppla ssdn i för att se om den är hel?
Du har antingen raderat nån fil som behövs i din städning/formateing eller så har ssdn gått sönder så att testa i en annan dator visar om den funkar eller inte, annars kan du köra en livelinux också för att se om ssdn funkar.
Hade du nått annat än ssdn ansluten vid installationen så kanske du fått bootloadern på den disken-

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Samt för framtiden tänk på att det är helt onödigt att defragmentera en SSD.

Permalänk

SSD'n funkar, jag har ominstallerat Windows 7 på den och installerade drivers igen. När jag startade om fridfullt och gick in i BIOS så hade den jäveln gömt sig igen dock. Det ser ut såhär:

http://img819.imageshack.us/img819/8803/bnx7.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Samt för framtiden tänk på att det är helt onödigt att defragmentera en SSD.

Det är inte bara onödigt... det är direkt skadligt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Samuel_Karlsson:

SSD'n funkar, jag har ominstallerat Windows 7 på den och installerade drivers igen. När jag startade om fridfullt och gick in i BIOS så hade den jäveln gömt sig igen dock. Det ser ut såhär:

http://img819.imageshack.us/img819/8803/bnx7.jpg

Har du anslutit den i en port som står i ahci läge eller har du den tex i en raidkonfad port ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel_Karlsson:

Hej!

Jag har precis fått igång min nybyggda dator och installerat Windows 7 på den. Allt har gått som smör, jag har installerat drivrutiner, program o.s.v. Helt plötsligt får jag en bluescreen och när jag startar om så kommer jag in på min sekundära bootenhet (DVD). När jag går in i BIOS setup>Boot så har min SSD försvunnit! Den finns fortfarande med i listan över SATA anslutningar och jag har fortfarande möjligheten att installera om Windows 7 på den, men kan ej välja den att boota från.

När jag fick bluescreenen höll jag på att formatera min lagringsdisk, surfa på internet och Defragmentera samt göra Disk Cleanup på min SSD. Kan detta ha orsakat något problem? Vad har hänt?

Tack på förhand!

- Samuel

Vilken SSD? Har du senaste fw?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du anslutit den i en port som står i ahci läge eller har du den tex i en raidkonfad port ?

Portarna på mitt moderkort är i AHCI och jag har inte gjort något raidgrej.

Skrivet av LemonIllusion:

Vilken SSD? Har du senaste fw?

Corsair Force 3 90 GB, hur tar jag reda på vilken firmware den har? Jag kan ju inte boota den. Om du tror att det hjälper så skulle jag kunna installera om Windows 7 på den igen och uppdatera firmware om detta går att göra utan att starta om datorn (då går allt åt helvete).

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ju en sandforcekontoller i den ssd, de hade mycket problem med firmware i början och nu har de problem med Haswell cpuer http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1224057-haswell-in... så det kanske är inkompatibilitet av nån sort?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju en sandforcekontoller i den ssd, de hade mycket problem med firmware i början och nu har de problem med Haswell cpuer http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1224057-haswell-in... så det kanske är inkompatibilitet av nån sort?

Det är ingen annan som postat ett liknande sätt, däremot har jag sett andra som har samma SSD och samma chipset som jag, som säger att det funkar perfekt.

Permalänk
Medlem

Blev lite överraskad när jag såg tråden.
Åkte in till Inet idag för att lillbrorsan ville ha en SSD. En ADATA SP900 256gb som de hade specialpris på.
Installerade Windows på den genom att ta bort den föra hårddisken och bara installerade Windows på SSDn med AHCI aktiverat. Funkade fint tills jag stoppade in hårdisken igen, i BIOS hade nämligen SSDn försvunnit som boot device och den gick inte att använda som boot device om jag hade HDDn inkopplad. Men både SSDn och HDDn fanns i Windows om jag bootade med HDDn.
Gick och åt och sedan prövade jag att dra ur HDDn och starta datorn och stänga av, sätta i HDDn och nu kan den hitta SSDn som boot device men inte HDDn, men HDDn finns i Windows. så princip så funkar allt som det ska nu men att HDDn inte finns som boot device längre.
Tyvärr så vet jag inte varför det är så eller hur/vad som fixade det. Funkade med några omstarter.
Min lillebror har ett ASRock P67 Pro3 moderkort.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk

Jag löste problemet! Jag var bara tvungen att ändra "Hard Disk Drive BBS Priorities" - HDD fanns i boot priorities listan, men den valde lagringsidisken som default. Tack för er tid, ha en trevlig kväll.