Permalänk
Avstängd

Microsofts framtid.

Nu är det klart att Steve Ballmer avgår inom 12 månader. Mycket spekulationer som är i media nu:
http://www.bloomberg.com/video/what-forced-ballmer-out-at-mic...
http://winsupersite.com/podcasts/twit-live-specials-165-steve...

Jag tycker att efter antitrust åtalet mot Microsoft som var för ett antal år sedan så blev de inte riktigt som förut:
http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_v._Microsoft_Corpo...

Visserligen blev det en förlikning men de missade alla trender efter det. Det är väl först på senare år de har börjat komma igen.
Några tankar om Microsoft och vem som ska styra efter Ballmer?

Permalänk
Medlem

Jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tror helt klart att Microsoft kommer leva vidare, enbart på grund av hur mycket pengar de har. Visst, att huvudprodukten "floppar" är ett enormt bakslag för företaget, men med den kassan, den mängden arbetare samt de marknadsdelarna Microsoft faktiskt har så är det svårt att "döda" det företaget.

Frågan är hur Microsoft anpassar sig på den nya marknaden, vi har sett produkter så som Microsoft Surface/Pro, båda dessa har vart okej, men har inte sålt något vidare. Nu när Ballmer avgår så har det chans att få in lite nytt blod i företaget, någon som kan styra upp saker och ting. Räcker det? Kanske, men för att Microsoft ska dö så måste något mer än att Windows 8 floppar att hända, te.x att nästa också gör det + att operativsystem som Linux/Mac OSX/mindre uppstickare plockar stora marknadsdalar.

Men jag vet inte, det ska absolut bli intressant att se vad som händer med Microsoft, min slutsats blir att Microsoft måste anpassa sig till nya marknader, Telefoner/Surplattor, men att hela företaget ska dö så måste något gå extremt fel.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd

Jag tror de skulle ha lanserat Windows 8/Metro enbart för smartphones och plattor. Plattorna hade väl inte alls behövt ett skrivbordsläge alls egentligen.
På PC kunde de ha fortsatt med Windows 7, kanske med ett servicepack 3 ungefär.

Då tror jag inte det alls hade blivit samma kontrovers kring Windows 8. Microsoft lär väl trots det förbli stort ett antal år framöver.
Men ser de en trend kan de inte vänta flera år med att haka på den. Så en ny ledare utanför som ser saker med fräshare ögon tror jag kanske vore att föredra.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror dom skall byta affärsmodell. Gör som Apple och sälj integrerad hårdvara/mjukvara.

Köp AMD och kör fram en serie x86-chips för hela skalan från lur till desktop. Exakt samma OS överallt. Även på Xbox. Acceptera mindre problem med batteritid. Skippa ARM. Kör stenhårt på Ubuntu Edge-konceptet. Lägg ett bud på Nokia.

Frågan är om dom har "kulorna". Ser ut som dom sitter i en maktkamp mellan Bill och Steve på ena sidan och övriga aktieägare på den andra. Steve fick gå mot att Bill fick välja efterträdare. Dom kan ha svårt att på minsta sätt riskera Bills och Steves bebis - desktop-monopolet. Dom kan försvara det men tar då risker med framtiden. En klassisk rävsax.

Permalänk
Medlem

M$ Kommer klara sig, de har fortfarande absolut störst marknadsandel när det kommer till PC och har även andra områden där de är aktiva. M$ står och faller inte med Windows, Vista Bommade minst lika illa som Windows 8 och hur hantera de det? de gjorde Windows 7 så räkna snarare med att det kommer en ny version av Windows inom kort igen.

Anti-trust grejerna är ett bakslag men med pågående patent krig kring allt och inget lär de inte vara ensam om liknande saker.

De kommer behöva en ny frontfigur ja men så länge de kan hålla PC spelmarknaden kommer de hålla PC marknaden, tappar de den är det värre med saker som Xbox One som troligen kommer "förlora" mot PS4, Windows 7 bommar, Windows Phones/Pads kommer inte in på marknaden snabbt nog osv. För om spelbasen börjar dra mot linux och nördarna kommer vara snabba att byta kommer sedan vanliga konsumenter att följa. Tappar de PC så kommer de i längden troligen tappa server-marknaden med pga att om alla kan linux och mer utveckling går in i det varför ska man då betala för M$ produkter om det inte är för något väldigt specifikt syfte.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik6504:

Jag tror de skulle ha lanserat Windows 8/Metro enbart för smartphones och plattor. Plattorna hade väl inte alls behövt ett skrivbordsläge alls egentligen.
På PC kunde de ha fortsatt med Windows 7, kanske med ett servicepack 3 ungefär.

Då tror jag inte det alls hade blivit samma kontrovers kring Windows 8. Microsoft lär väl trots det förbli stort ett antal år framöver.
Men ser de en trend kan de inte vänta flera år med att haka på den. Så en ny ledare utanför som ser saker med fräshare ögon tror jag kanske vore att föredra.

Lite svårt att släppa ett "Service Pack 3" när "Service Pack 2" inte släppts till windows 7 än

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Inaktiv

Någon som kan ge mig en 'heads up' på hur stor risken är att marknaden för PC-spel går över till Linux?

Ur spel-tillverkarnas synvinkel borde det vara väldigt bra att kunna styra vilka API:er man använder, att skriva spelen mot en virtuell PC där virtualiseringen portas till olika hårdvaror, inte spelet. En annan grej jag kan se är det naturliga i är att använda fria OS till burkar man plockar ihop själv.

Är hotet mot Microsoft allvarligt i den branschen? Om det är så, vad är det som driver den utvecklingen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

Lite svårt att släppa ett "Service Pack 3" när "Service Pack 2" inte släppts till windows 7 än

Jo du har rätt. Men angående Windows 8 sätter Lenovo in en start meny på sina datorer:
http://www.tomshardware.com/news/lenovo-pokki-sweetlabs-start...
https://www.pokki.com/windows-8-start-menu

I stort sett alla andra märken som säljes på BestBuy har något liknande också.
Det är väl en indikation på att Microsoft inte har lyssnat på sina OEM partners i det här fallet och gått för fort fram med Windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaospassageraren:

Du har åtminstone ett nick som passar. Så, du har min röst.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

alla vet ju att jag behöver jobbet, jag hatar allt om xbox men det är lungt, släpper några cod spel så är jag i top.

PS Halo, sen tex WOW xboxone eller något så är jag ju fan klar för min tid

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

Någon som kan ge mig en 'heads up' på hur stor risken är att marknaden för PC-spel går över till Linux?
...
Är hotet mot Microsoft allvarligt i den branschen? Om det är så, vad är det som driver den utvecklingen?

Risken existerar inte så länge Windows dominerar som OS.
Det är troligen större risk att det slutar släppas (multiplattforms-)spel till pc än att de släpps till Linux istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Jag tycker mig skönja en viss trend bort från Windows. Tre aspekter väger in:

1) Linux har blivit otroligt mer användarvänligt de senaste åren. Valves satsning på Linux är inte utan anledning. Mor- och farföräldrar får oftare en linux-burk av kostnads- och stbilitetsskäl, av sina "datanördiga" barnbarn t ex. Även företag börjar kika på billigare Linux-alternativ för arbetsstationerna då mer applikationer och databaser blir webbaserade.

2) Offentlig förvaltning, med en ständig knapp kassa, börjar annamma Linux i större utrullningar, t ex Gendbuntu, Limux mfl. Även regeringen börjar kika mer och mer på öppen källkod.

3) I NSA-skandalens kölvatten börjar företag och offentlig förvaltning se sig om efter status på olika alternativ. Tyskland verkar vara på väg bort från Windows-plattformen t ex.

Summa sumarum tror jag inte Microsoft går omkull, men de är absolut inte lika väl rustade inför framtiden som de var i slutet av 90-talet.

Permalänk
Medlem

Som Wonk skrev så satsar ju valve på linux, enl: http://www.techradar.com/news/gaming/valve-steam-box-release-... så har valve bekräftat att man kommer att köra linux på steambox och steam har ju rätt stor del av digitala nedladdningar spel/program merparten directx så blir intressant att se hur dom löser det.

Permalänk
Medlem

Microsofts operativ är världsstandard! Inger man bara ändrar på en kvart! Hade varit jobbigt att behöva byta operativ varje gång man kör ett annat program!
Linux kommer aldrig bli ett alternativ för massan tyvärr! Byggt av en terminalnerd för terminalnerdar.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wonk:

Jag tycker mig skönja en viss trend bort från Windows. Tre aspekter väger in:

1) Linux har blivit otroligt mer användarvänligt de senaste åren. Valves satsning på Linux är inte utan anledning. Mor- och farföräldrar får oftare en linux-burk av kostnads- och stbilitetsskäl, av sina "datanördiga" barnbarn t ex. Även företag börjar kika på billigare Linux-alternativ för arbetsstationerna då mer applikationer och databaser blir webbaserade.

2) Offentlig förvaltning, med en ständig knapp kassa, börjar annamma Linux i större utrullningar, t ex Gendbuntu, Limux mfl. Även regeringen börjar kika mer och mer på öppen källkod.

3) I NSA-skandalens kölvatten börjar företag och offentlig förvaltning se sig om efter status på olika alternativ. Tyskland verkar vara på väg bort från Windows-plattformen t ex.

Summa sumarum tror jag inte Microsoft går omkull, men de är absolut inte lika väl rustade inför framtiden som de var i slutet av 90-talet.

De där argumenten har Linux-världen alltid kört med... och visst det blir lite bättre hela tiden men det är för fragmenterat för att den stora massan ska börja ta till sig Linux

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wonk:

Även företag börjar kika på billigare Linux-alternativ för arbetsstationerna då mer applikationer och databaser blir webbaserade.

Har du någon som helst underlag som kan backa upp det du påstår? Dom flesta större företag i Sverige och utomlands som jag springer omkring på har 3 alternativ när man pratar OS. XP, Vista och Win7. Någon linux distro finns inte på kartan.

Permalänk
Medlem

Microsoft kommer på företags/molntjänstsidan fortsätta som de gör nu även med ny VD. Så till helhet fortsätter största delen av företaget som nu.

Vad gäller konsumentorienterade produkter (Winodws 8/RT, Surface, Windows Phone) så kommer dessa troligen göras om helt. De har en liten fanbase men på det stora hela har koncepten floppat. Så en ny VD kommer börja dra i trådarna på den här delen av företaget. Antingen hittar företaget på något vi inte förutser eller så kommer han troligen differentiera vad som är vad inom produkterna. För som det är nu är det ju bara en förvirrad röra pekskärmsanpassning vs mus/tangentbordsanpassning, surfplatta eller laptop eller dator. Att göra så många produktsegment till en enda enhetlighet har inte fungerat.

Tvärt om så har segmenten telefoni, surfplatta och fortfarande desktop/laptop alla en förmåga att stå på egna ben och bli riktigt bra. Besattheten av enhetlighet mellan dem har gått över deras styrkor faktiskt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Jag tror inte att Microsoft kommer bara dö ut. För det företaget är "ganska lätt" att driva för alla vet om företaget. Och tror de inte sätter någon idiot som ska styra det. Så jag tror vi inte kommer märka så mycket att de byter ägare.

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem

Microsoft kommer nog alltid att finnas kvar dock som andra säger kommer dom tappa andelar, samt inte vara det enda självklara valet. Apple tycks ta andelar samt andra operativ med . http://mobil.computersweden.idg.se/computersweden/2.2683/1.519281/ballmer-fick-sparken-pa-grund-av-surface-rt#;article:1.519281

Är ju en rätt trist smäll att ta även för er stort bolag som microsoft.

Problemet som jag ser det är att dom för sent försökte sig på för mycket och inget blev helt bra.
Det är tråkigt men samtidigt lite gott åt dom med tanke på hur dom uttalat sig och ändrat sig fram och tillbaka om mångt och mycket på senare tid. Jag har alltid kört windows men på senare tid börjat titta på andra alternativ OSX t ex anser jag vara ett mycket trevligare operativ och Ubuntu med för den delen har det hänt enormt mycket med. Så inom en 5-10 års period tror jag deras enorma överrepresentation är mindre.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 