Hur mycket tål ett par hörlurar? :O

Permalänk
Medlem

Hur mycket tål ett par hörlurar? :O

Har nyss införskaffat mig mina första "riktiga" hörlurar. (DT770 Pro 250Ohm.)

Driver dom via mitt Xonar Phoebus, i drivern när jag ska välja output Impedance så går det bara att välja mellan:
"Normal Gain: (0dB för <64 ohms)"
"High Gain: (6dB för 64~150 ohms)"
"Extra High Gain: (12dB för >150 ohms)"

Eftersom det är 250ohms hörlurar kör jag nu på Extra high, och volymen går EXTREMT högt. Jag lyssnar knappt på halva volymen och det är högre än alla andra headsets jag har haft förut. Jag har läst runt lite om Phoebus och vissa säger att kortet klarar att driva 600ohms hörlurar, och eftersom det inte finns inställningar för specifika över 150 ohms, så börjar jag fundera om jag pumpar ut för mycket kräm i mina 250ohm hörlurar.

Bör jag vara rädd för att spela sönder mina hörlurar? Det är ett jäkla tryck på bara 30-45% volym.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av larron:

Har nyss införskaffat mig mina första "riktiga" hörlurar. (DT770 Pro 250Ohm.)

Driver dom via mitt Xonar Phoebus, i drivern när jag ska välja output Impedance så går det bara att välja mellan:
"Normal Gain: (0dB för <64 ohms)"
"High Gain: (6dB för 64~150 ohms)"
"Extra High Gain: (12dB för >150 ohms)"

Eftersom det är 250ohms hörlurar kör jag nu på Extra high, och volymen går EXTREMT högt. Jag lyssnar knappt på halva volymen och det är högre än alla andra headsets jag har haft förut. Jag har läst runt lite om Phoebus och vissa säger att kortet klarar att driva 600ohms hörlurar, och eftersom det inte finns inställningar för specifika över 150 ohms, så börjar jag fundera om jag pumpar ut för mycket kräm i mina 250ohm hörlurar.

Bör jag vara rädd för att spela sönder mina hörlurar? Det är ett jäkla tryck på bara 30-45% volym.

Tror mer du ska oroa dig för dina öron med den krämen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Såklart är jag rädd om mina öron

Kan vara lite mer specifik, det jag är orolig för är att den trycker ut 600ohm, vilket (om jag nu inte är helt ute och cyklar) betyder att om jag her max volym så går jag högt över gränsen för vad lurarna är gjorda för? Tänkte om det finns nån limit för vad dem pumpar ut så man inte förstör dom

Permalänk
Skrivet av larron:

Såklart är jag rädd om mina öron

Kan vara lite mer specifik, det jag är orolig för är att den trycker ut 600ohm, vilket (om jag nu inte är helt ute och cyklar) betyder att om jag her max volym så går jag högt över gränsen för vad lurarna är gjorda för? Tänkte om det finns nån limit för vad dem pumpar ut så man inte förstör dom

Den kan inte "trycka ut" 600ohm, då ohm är motstånd, alltså hur "tungdrivna" lurarna är

passande bild:

Permalänk
Medlem

Förstärka för 600 ohm menar jag förstås.

Är medveten att impedance (Ohm) är motståndet, det jag menar med att trycka ut 600ohm var då att förstärka för 600ohm, men då eftersom jag har 250ohms motstånd är jag rädd att ljudet är för högt och kommer skada mina hörlurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

Den kan inte "trycka ut" 600ohm, då ohm är motstånd

enklast förklarat så bestäms volymen av det volt tal som skickas ut. volt(V) delat med motstånd(R) blir ström(I) och effekten(P) är I*U.

men det enklaste sättet att ta sönder högtalare och hörlurar är störningar på signalen inte styrkan på den. Så vad som spelar störst roll för om de ska överleva är att ljudkortet kan leverera en ren signal utan störningar så ska hörlurarna klara effekten medans dina öron troligtvis inte gör det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narfez:

enklast förklarat så bestäms volymen av det volt tal som skickas ut. volt(V) delat med motstånd(R) blir ström(I) och effekten(P) är I*U.

men det enklaste sättet att ta sönder högtalare och hörlurar är störningar på signalen inte styrkan på den. Så vad som spelar störst roll för om de ska överleva är att ljudkortet kan leverera en ren signal utan störningar så ska hörlurarna klara effekten medans dina öron troligtvis inte gör det...

Okej, tack för svaret

Permalänk
Rekordmedlem

Naturligtvis kan man spela sönder hörlurar, men de lär dista innan och troligen så lär du även blivit utsatt för ljudtryck som ger diig obehag/hörselskador långt innan, så om du har en lur på dig för att lyssna på musik och det inte låter illa så är det i praktiken ingen fara, låter det illa så hör du det.
"Volymskalan" är inte kalibrerad på nått sätt i normala fall så att max på den motsvarar maximal uteffekt utan man brukar göra så att förstärkaren drivs i klipp ungefär mitt på skalan vid normala insignalnivåer för att man ska kunna hantera insignaler med ovanligt låg nivå, men som sagt, du hör när det byter karaktär och förstärkaren börjar klippa.
Om du däremot lägger lurarna på bordet och drar på till "max på ratten" så kan du säkert spela sönder dem, men knappast vid normalt bruk om du inte redan har hörselskador, det låter skit innan de går sönder eller så är det uppnådda ljudtrycket obehagligt att lyssna med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.