Min framtid - webbdesigner? webbutveckling,lön,frågor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rupertoo:

Så du menar att om jag kollar dom senaste 6 deklarationerna så kommer du ha 55k i lön? Du fattar väll att du ger orealistiska förväntningar till TS?

I snitt ja. På samma sätt ger du en orealistisk bild åt andra hållet. Att byta jobb vartannat år kan ge en bild att du är oseriös och olojal.

Men till TS kan jag säga att det är inte omöjligt att tjäna 50 plus men det räcker inte med en nine to five insats

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

I snitt ja. På samma sätt ger du en orealistisk bild åt andra hållet. Att byta jobb vartannat år kan ge en bild att du är oseriös och olojal.

Men till TS kan jag säga att det är inte omöjligt att tjäna 50 plus men det räcker inte med en nine to five insats

Jo fast år 2012 tjänade du 42000 per månad, om du då skall ha tjänat 55000 i snitt dom sista 6 åren så måste du ju ha tjänat bra mycket mer dom föregående åren. Men ok jag antar din utmaning och checkar ifall det stämmer som du säger.

Du fattar väll att jag inte säger att du är inkompetent bara för att jag inte tror på att du tjänar 55k i månaden, det är bara min erfarenhet av branschen att det är väldigt ovanligt med sånna löner. Jag har jobbat 4 år på samma ställe med ingångslön 27000 och har nu 31600 om jag bytt jobb några gånger så hade jag legat på ca 35k som inhouse och 39k som konsult.

Permalänk
Avstängd

Jag har aldrig sagt att jag haft 55 i snitt de senaste 6 åren? (Det jag sade var att det är snittet för 2013)

Du kunde ha tjänat samma summor även på samma bolag, det handlar om att lära sig förhandla. På mitt bolag är det jättestor variation på lönen, en del av det är såklart variation på kompetens, men ännu större anledning är stor variation på förhandlingskompetens.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Jag har aldrig sagt att jag haft 55 i snitt de senaste 6 åren? (Det jag sade var att det är snittet för 2013)

Du kunde ha tjänat samma summor även på samma bolag, det handlar om att lära sig förhandla. På mitt bolag är det jättestor variation på lönen, en del av det är såklart variation på kompetens, men ännu större anledning är stor variation på förhandlingskompetens.

Ok eftersom det inte går att kontrollera vad du tjänar under det här året förrän 2014 så kan jag inte säga emot dig angående i år.

Permalänk
Avstängd

Ska jag lägga upp mitt lönebeked? Tycker vi kan släppa detta? 2013 deklarationen kommer dessutom vara helt missvisande då jag tjänade ca 25-27k Jan / feb då det är taket för föräldrapenningen.

Hur som helst, min poäng är att du behöver verkligen inte byta jobb för att göra en stor löneökning. Däremot hjälper det ju att hinta sin närmaste chef om att andra bolag rycker i en

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupertoo:
Skrivet av CyberVillain:

Okej, kan ni lägga av nu? Förstör inte tråden med saker som kan tas via PM.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Okej, kan ni lägga av nu? Förstör inte tråden med saker som kan tas via PM.

Jadå jag tror vi har fått saken ur systemet.

Permalänk
Medlem

Det är ganska lätt att ta reda på var en "normal" lön är för utvecklare som har en civil/högskoleinjengörsutbildning. Facket (Sveriges Ingenjörer) tycker att man som nyexad bör kräva minst 30k respektive 28k i ingångslön. Alla kommer givetvis inte få den lönen, men iaf en två tusen under den siffran bör man absolut hamna om man har en sådan utbildning.

Dom har även statistik över vad deras medlemmar har beroende på hur länge dom jobbat, men den är inte helt lätt att få tag på eftersom den främst är till för deras medlemmar (kan finnas på typ flashback). Här kan du iaf se en ungefärlig graf från 2011: http://www.ingenjorskarriar.se/verktyg/statistik/article34510...
Som du ser så är median-lönen efter 5 år 35k och efter 10 år 41k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vb:

Det är ganska lätt att ta reda på var en "normal" lön är för utvecklare som har en civil/högskoleinjengörsutbildning. Facket (Sveriges Ingenjörer) tycker att man som nyexad bör kräva minst 30k respektive 28k i ingångslön. Alla kommer givetvis inte få den lönen, men iaf en två tusen under den siffran bör man absolut hamna om man har en sådan utbildning.

Dom har även statistik över vad deras medlemmar har beroende på hur länge dom jobbat, men den är inte helt lätt att få tag på eftersom den främst är till för deras medlemmar (kan finnas på typ flashback). Här kan du iaf se en ungefärlig graf från 2011: http://www.ingenjorskarriar.se/verktyg/statistik/article34510...
Som du ser så är median-lönen efter 5 år 35k och efter 10 år 41k.

Det är väldigt liten sample dock, så det är svårt att få ett bra grepp.

Edit: Jag använde SCB för att räkna ut vad dom olika percentilerna är för systemerare och programmerare år 2012

5 privatanställda tjänstemän 2131 systemerare och programmerare totalt Medianlön 39000
5 privatanställda tjänstemän 2131 systemerare och programmerare totalt 10:e percentilen 27400
5 privatanställda tjänstemän 2131 systemerare och programmerare totalt 25:e percentilen 33000
5 privatanställda tjänstemän 2131 systemerare och programmerare totalt 75:e percentilen 46100
5 privatanställda tjänstemän 2131 systemerare och programmerare totalt 90:e percentilen 53500
1 statlig sektor 2131 systemerare och programmerare totalt Medianlön 34600
1 statlig sektor 2131 systemerare och programmerare totalt 10:e percentilen 27900
1 statlig sektor 2131 systemerare och programmerare totalt 25:e percentilen 30700
1 statlig sektor 2131 systemerare och programmerare totalt 75:e percentilen 38900
1 statlig sektor 2131 systemerare och programmerare totalt 90:e percentilen 43000

Dock har ju inte SCB några uppgifter om hur länge man måste arbeta för att uppnå dom olika percentilerna, men jag räknar kallt med att dom som arbetat länge hamnar bland dom högre percentilerna

Permalänk
Medlem

satsa på att bli utvecklare

Som webbutvecklare har du betydligt större chans att få bättre lön än grafiker. Det finns väldigt många grafiker, samt många som kallar sig de Satsa istället på att plugga till webbutvecklare. Är du sedan en utvecklare som har känsla för att kunna skapa bra gränssnitt så är du väldigt attraktiv på arbetsmarknaden. I en mindre stad så bör du få en ingångslön på ca 26 000 - 27 000 (med en högskoleutbildning). Lägg på några tusen om vi snackar en storstad. Skillnaden med många andra yrken är löneutveckligen. Som webbutvecklare kan du mycket väl ha 40 000 - 50 000 efter 10 år, på ett bra företag som de går bra för. Börjar du plugga hyfsat tidigt kan du alltså ha den lönen när du är runt 30 år.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att webutveklare generellt tjänar sämre än tex backend utvecklare.

Ingångslön på 27 som webutveklare är säkert inte omöjligt men långt ifrån säkert.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

Min erfarenhet är att webutveklare generellt tjänar sämre än tex backend utvecklare.

Ingångslön på 27 som webutveklare är säkert inte omöjligt men långt ifrån säkert.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt korrekt. Ska vara en väldigt kompetent webutvecklare om de ska ligga på samma lön som en back-end utvecklare med samma ingångsläge (junior, nyexad). Med det sagt så kan det vara lättare att ta sig in som webutvecklare och sedan utöka kompetensen allt eftersom.

Ska du jobba inom IT så ska du vara jävligt hungrig - det uppskattas hos de flesta arbetsgivare. Lönetrappan reflekteras därefter

Permalänk
Avstängd

Därav ganska dumt att gå in så snävt, bättre utbilda sig / förkovra sig mer generellt så att man kan jobba över alla lager i ett system.
Själv jobbar jag med allt förutom integration och BI, mest för att det är mördande tråkigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Därav ganska dumt att gå in så snävt, bättre utbilda sig / förkovra sig mer generellt så att man kan jobba över alla lager i ett system.
Själv jobbar jag med allt förutom integration och BI, mest för att det är mördande tråkigt.

Yeps! Skaffar man sig sedan någon form av projektcertifiering, typ SCRUM, så har man helt plötsligt +20-50:-/h bara för att man snackar samma språk som projektledaren. I alla fall på papper

Permalänk
Avstängd

Räcker att man kan visa att man jobbat i större projekt med SCRUM eller Kanban
Personligen när jag ansvarar för rekrytering, vilket händer ibland då jag är arkitekt, så ser jag nästan negativt på en person som har massor med cert. Jag ser myclet hellre att personen har egna projekt på fritiden tex på Github

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sammanfattning

Skrivet av Xodev:

Som webbutvecklare har du betydligt större chans att få bättre lön än grafiker. Det finns väldigt många grafiker, samt många som kallar sig de Satsa istället på att plugga till webbutvecklare. Är du sedan en utvecklare som har känsla för att kunna skapa bra gränssnitt så är du väldigt attraktiv på arbetsmarknaden. I en mindre stad så bör du få en ingångslön på ca 26 000 - 27 000 (med en högskoleutbildning). Lägg på några tusen om vi snackar en storstad. Skillnaden med många andra yrken är löneutveckligen. Som webbutvecklare kan du mycket väl ha 40 000 - 50 000 efter 10 år, på ett bra företag som de går bra för. Börjar du plugga hyfsat tidigt kan du alltså ha den lönen när du är runt 30 år.

Amen to that brother. Kort sammanfattning efter 12 år i branschen och efter otaliga samtal med mina kollegor och vänner. Läs det med glimten i ögat.

Webbdesigner:
- Ditt jobb är mycket mer en designer/grafikers än det är en programmerares. Många webdesigners kan inte ens programmera. Du måste brinna för formgivning i första hand. Många kan knacka hemsidor, det finns program för det. Men det krävs en riktig designer för att få ett bra informationsflöde och en vacker estetik.

- Grundlön mellan 20K - 27K + övertidsersättning.
Jag ligger på 25K och under mina år har ingen av övriga jobb jag sökt kunnat matcha mina lönekrav. Alla villa ha nyutexaminerade whizkids som bara vill ha 18K i lön.

- Photoshop bör vara lika naturligt för dig som att andas. Du kanske inte måste vara expert, men du ska kunna använda det. Du kommer bli bättre med åren.
All design görs först i Photoshop, sedan kodar man den för att efterlikna ditt designförslag i PS. Du vill inte säga att du inte kan jobba med andra designers pga att du inte kan programmen.

- Få möjligheter att avancera. Du kan inte gå neråt.
Webdesigner är som golvarbetare. Du måste i stort sett vidareutbilda dig för att kunna avancera. Nästa steg är Art Director, eller Webbutvecklare beroende på om du vill formge eller programmera.

- Du får ett stimulerande och kreativt arbete med stort eget ansvar. Du allena ser till att dina kunskaper hålls fräscha. Du kan aldrig söka ett jobb på gamla meriter eller utbildning. Du är aldrig bättre än ditt senaste jobb.

Webbutvecklare:
- Du är i första hand programmerare. Men du måste även förstå och kunna tolka god design. Designsinne är inte fel, men ska inte vara ditt huvudsakliga intresse. Pixelperfektion uppskattas av webdesigners, annars blir du inte så omtyckt. Du ska även ha god förståelse för användbarhet och gränssnitt.

- Viktig för företagets utveckling. Ligger högre upp i kedjan än webdesigners och därmed får du bättre betalt, ca 25K - 35K.

- Vissa jobb kräver PHP, men grovt uppskattat sker 95% av alla webbutveckling i .NET. Lär du dig inte koda C# lär du inte bli het på marknaden.

- Goda möjligheter att vandra vidare i organisationen då det finns gott om folk både över och under dig. Programmerare är allmänt sett flockdjur. De behöver ledare.

- Du får ett utmanande men kanske lite mer enformigt jobb. Ansvaret ligger oftast inte hos dig utan hos någon annan. Du blir en arbetare, men med möjlighet att förändra din arbetssituation.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem

Fakta

Medellönen för en webbutvecklare är 25.893 kr.
Medellönen för en webbdesigner är 24.518 kr.
Medellönen för en systemutvecklare är 32.720 kr.

Där har du en korrekt bild och flera källor.

Vill du tjäna mer så får du starta eget och skapa en app / hemsida som säljer.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av luiga:

- Vissa jobb kräver PHP, men grovt uppskattat sker 95% av alla webbutveckling i .NET. Lär du dig inte koda C# lär du inte bli het på marknaden.

Tycker du? När jag sökte för 1.5 år sen var det lika mycket Java EE som .NET.

Det är ju skönt att ingen efterfrågar PHP längre. Det är allt jag kommer säga om det.

I övrigt var snälla och kalla er inte Webbutvecklare om ni är Webbdesigners egentligen. Webbutvecklare har både kunskaper om front- och back-end. Webbdesigners är front-end.

Jag sitter på 30k efter 1.5 år (in-house, avslappnat). Min polare sitter på 40k efter 3 år (konsult, jobbar ihjäl sig).

Permalänk
Medlem

Som sagt, det var med glimten i ögat och ingen faktakoll gjord. Men helt klart är i alla fall att med enbart PHP kommer man inte långt som webbutvecklare.

Jag har inget emot PHP, det är betydligt enklare och ett bra ingångsspråk och för mindre sajter. Men det lämpar sig inte så väl i större skala. För egen del när jag gick utbildning så hade vår programmeringslärare en förkärlek för PHP och tyckte att .NET var så nytt att man inte behövde bry sig om det. Det var ju Microsoft också vilket var skräp i hans ögon. Att en sån lärare ens får vara kvar är konstigt. När vi fick en ny lärare i slutet på sista året så strök han en annan kurs och gav oss tre veckors intensivträning i .NET i ren panik då han skämdes över att vi inte fått någon utbildning i det alls. Ha ha.

Jag skulle nog förresten inte ens vilja påstå att webdesigners sysslar med frontendutveckling. Att koda HTML och CSS är inte utveckling eller programmering. Snarare applicering.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rupertoo:

Briljant text

Var länge sedan jag skrattade så här åt en tråd. En lysande nedtagning!

Till TS. När du blir äldre kommer du märka att pengar är inte så viktigt. Jag vill också ha hög lön men endast för att jag ska kunna jobba så lite det bara går.
Det finns viktigare saker.

Permalänk

Inte för att jag jobbar med webbdesign men kan iaf råda om lönen, som det gamla ordspråket säger; "du får aldrig vad du förtjänar, bara vad du har förhandlat om!".

Permalänk
Skrivet av luiga:

Amen to that brother. Kort sammanfattning efter 12 år i branschen och efter otaliga samtal med mina kollegor och vänner. Läs det med glimten i ögat.

Webbdesigner:
- Ditt jobb är mycket mer en designer/grafikers än det är en programmerares. Många webdesigners kan inte ens programmera. Du måste brinna för formgivning i första hand. Många kan knacka hemsidor, det finns program för det. Men det krävs en riktig designer för att få ett bra informationsflöde och en vacker estetik.

- Grundlön mellan 20K - 27K + övertidsersättning.
Jag ligger på 25K och under mina år har ingen av övriga jobb jag sökt kunnat matcha mina lönekrav. Alla villa ha nyutexaminerade whizkids som bara vill ha 18K i lön.

- Photoshop bör vara lika naturligt för dig som att andas. Du kanske inte måste vara expert, men du ska kunna använda det. Du kommer bli bättre med åren.
All design görs först i Photoshop, sedan kodar man den för att efterlikna ditt designförslag i PS. Du vill inte säga att du inte kan jobba med andra designers pga att du inte kan programmen.

- Få möjligheter att avancera. Du kan inte gå neråt.
Webdesigner är som golvarbetare. Du måste i stort sett vidareutbilda dig för att kunna avancera. Nästa steg är Art Director, eller Webbutvecklare beroende på om du vill formge eller programmera.

- Du får ett stimulerande och kreativt arbete med stort eget ansvar. Du allena ser till att dina kunskaper hålls fräscha. Du kan aldrig söka ett jobb på gamla meriter eller utbildning. Du är aldrig bättre än ditt senaste jobb.

Webbutvecklare:
- Du är i första hand programmerare. Men du måste även förstå och kunna tolka god design. Designsinne är inte fel, men ska inte vara ditt huvudsakliga intresse. Pixelperfektion uppskattas av webdesigners, annars blir du inte så omtyckt. Du ska även ha god förståelse för användbarhet och gränssnitt.

- Viktig för företagets utveckling. Ligger högre upp i kedjan än webdesigners och därmed får du bättre betalt, ca 25K - 35K.

- Vissa jobb kräver PHP, men grovt uppskattat sker 95% av alla webbutveckling i .NET. Lär du dig inte koda C# lär du inte bli het på marknaden.

- Goda möjligheter att vandra vidare i organisationen då det finns gott om folk både över och under dig. Programmerare är allmänt sett flockdjur. De behöver ledare.

- Du får ett utmanande men kanske lite mer enformigt jobb. Ansvaret ligger oftast inte hos dig utan hos någon annan. Du blir en arbetare, men med möjlighet att förändra din arbetssituation.

Bra post!

Men jag måste komma med en invänding. Att 95% av all webbutveckling sker i .net är bara helt fel, jag skulle säga att PHP ger dig bättre möjligheter till jobb i dagsläget. De byråer jag har jobbat på har uteslutande arbetat med PHP och Ruby, det gäller också för vänner i branschen, den ända .net-utvecklaren jag överhuvudtaget känner till skriver kod till en stor svensk bank, det är nog främst i de miljöerna man hittar .net, i riktiga storföretag.

Är du intresserad av att arbeta med (enligt mig) roligare, interaktiva projekt inom t.ex. reklam (exempel på http://www.thefwa.com/) så är det få som puttrar med .net i bakgrunden.

En intressant utveckling är att väldigt många sidor med tung användarinteraktion numera skrivs till majoriteten på klientsidan, datahanteringen och mer av logiken flyttar från backend till frontend, vilket ställer betydligt större krav på dagens frontend-utvecklare. Applikationens arkitektur och mönster börjar bli relevanta i takt med att komplexiteten ökar.

Permalänk

Tillägger bara några småkommentarer som redan varit med bitvis.
1. Generellt, ska du tjäna pengar i IT-branschen så får du räkna med att offra annat, branschen är ändrar sig hela tiden och för de flesta har man inte tid att hålla sig uppdaterad på arbetstid, men förväntas ändå kunna det. I alla fall de som vill framåt. Arbetsgivare börjar förstå, men det finns en anledning till att it var i topp tillsammans med några andra i utbrändhets-toppen.
2. Flytta till någon av de större konsult-städerna. Svårt att driva upp lönen om arbetsgivaren inser att det inte finns en chans i världen att du flyttar på dig. (Självklart gäller det inte alla över en kant)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här