Permalänk
Medlem

0 Rpm i fläktkontroll

Hej! När jag öppnar speedfan eller controlcenter för mitt msi moderkort, så står det att systemfan 1 och 2 har 0 rpm, jag ser att en av fläktarna blåser och att känner att den andra suger in luft. Men sedan står det på speedfan att min cpu har ca 2900 rpm medan i controlcenter ca 1500. Jag har en corsair h70 som kylare och två fläktar kopplade till den. Jag kan varken justera hastigheten på cpu kylningen eller system fans, vad kan vara felet?

Moderkort: MSI Z77A-S03 INET EDITION ATX
Processor: i5 3570 k

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

Hej! När jag öppnar speedfan eller controlcenter för mitt msi moderkort, så står det att systemfan 1 och 2 har 0 rpm, jag ser att en av fläktarna blåser och att känner att den andra suger in luft. Men sedan står det på speedfan att min cpu har ca 2900 rpm medan i controlcenter ca 1500. Jag har en corsair h70 som kylare och två fläktar kopplade till den. Jag kan varken justera hastigheten på cpu kylningen eller system fans, vad kan vara felet?

Moderkort: MSI Z77A-S03 INET EDITION ATX
Processor: i5 3570 k

sist jag använde speedfan funkade det lika bra som ett Hantol agg skulle inte lita på det skönt all fläkt kontroll via bios så kommer det bli fint så länge du har pwm fläktar!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

wat dis guy sais^
speed fan är lite skumt ibland så sätt hastigheterna via bios om du har problem med temperaturer och skit.
varför vill du ens hålla på att byta skit? problem med temps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaaka:

wat dis guy sais^
speed fan är lite skumt ibland så sätt hastigheterna via bios om du har problem med temperaturer och skit.
varför vill du ens hålla på att byta skit? problem med temps?

Cpu fläktarna går på jävligt höga varv även vid lågbelastning, tycker det är lite onödigt att det ska låta som fan bara för at ligga runt 32 grader i idle men sen ligger den på 45 i full load med samma fläkttal så borde gå och dra ner lite..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Hur har du kopplat fläktarna, sitter dom direkt på moderkortets fläkt-pins eller kör du ström direkt från nätagget eller en annan fläktkontroller till fläktarna? Om inte fläktarna får sin ström från moderkortet så finns det inte en chans i världen att MSI bios ska kunna tala om för dig vilket varvtal dom kör i, och du kan inte styra dom med egen vald fläktprofil.. Såvida du inte har ett av dom nyare dyrare BQ aggen som kan tempstyra fläktarna direkt.. ?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Mina två fläktar för chassit är kopplat till moderkortet, men mina två cpu fläktar är kopplade till radiatorn som i sin tur är kopplad till moderkortet.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2