Permalänk
Medlem

Naken dator blåser säkringar

Hej swecare!
Jag har precis flyttat in i ett studentrum i Belfast och tog med mig min stationära dator (se sign) utan chassi, kör den på en bit kartong vilket verkar funka helt ok.. förutom en sak.. säkringarna går vilket är till mycket besvär då en elektriker måste åka ut för att fixa det (elskåpet är låst *facepalm*).

Det sitter en 6A säkring i skåpet som då ska klara minst 1300W vilket borde vara ok med tanke på att min setup inte ska dra mer än 500W inkl skärm osv.

Vad kan orsaka kortslutningarna? Är det kartongbiten som spökar, kondens i nätagget eller vad kan det vara?

Kan tillägga att datorn fungerar finfint 99% av tiden, så verkar inte som att den påverkas nämnvärt av krascherna.

Ursäkta språket / stavning, skrivet från telefonen..
Tacksam för tips!

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

fråga om de kan byta 6A:n till en 10A?

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

fråga om de kan byta 6A:n till en 10A?

Blåser jag den igen så är det precis vad de kommer göra! Men jag fattar inte varför den går iaf.. 6A borde räcka??

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket är nätaggregatet? Märke/modell/ålder?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

fråga om de kan byta 6A:n till en 10A?

Skrivet av Kibbey:

Blåser jag den igen så är det precis vad de kommer göra! Men jag fattar inte varför den går iaf.. 6A borde räcka??

det ska du definitivt inte göra! att byta en säkring till en med annan Ampere kan orsaka livsfara!
nu tänker jag inte gå in på det komplicerade, men kort och gott så kommer inte säkringen att gå då den ska gå, vilket leder till att husbränder kan uppstå och i värsta fall mycket värre saker.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

är det verkligen bara datorn på den säkringen? Om så, så gissar jag på taskig jord. Köp en skarvdosa med inbyggd jordfelsbrytare, så bryter den innan proppen går. Så slipper du elektrikern.

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vilket är nätaggregatet? Märke/modell/ålder?

Corsair TX750 modell 2011ish

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

det ska du definitivt inte göra! att byta en säkring till en med annan Ampere kan orsaka livsfara!
nu tänker jag inte gå in på det komplicerade, men kort och gott så kommer inte säkringen att gå då den ska gå, vilket leder till att husbränder kan uppstå och i värsta fall mycket värre saker.

Men om elektrikern själv föreslår det och gör det kan det väll inte vara någon fara?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

är det verkligen bara datorn på den säkringen? Om så, så gissar jag på taskig jord. Köp en skarvdosa med inbyggd jordfelsbrytare, så bryter den innan proppen går. Så slipper du elektrikern.

// LZ

Får man besvära om länk på amazon.co.uk?

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: två rum delar säkring så kan inte svara på om det är endast datorn!

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

Tror inte det är datorn som drar så mycket, nätdelen skulle ju inte palla ge så mycket ström. Möjligtvis om det är nåt fel på nätdelen men tycker det skulle ha märkts, typ luktat bränt eller nåt.

Skrivet av Kibbey:

Hej swecare!
Jag har precis flyttat in i ett studentrum i Belfast och tog med mig min stationära dator (se sign) utan chassi, kör den på en bit kartong vilket verkar funka helt ok.. förutom en sak.. säkringarna går vilket är till mycket besvär då en elektriker måste åka ut för att fixa det (elskåpet är låst *facepalm*).

Det sitter en 6A säkring i skåpet som då ska klara minst 1300W vilket borde vara ok med tanke på att min setup inte ska dra mer än 500W inkl skärm osv.

Vad kan orsaka kortslutningarna? Är det kartongbiten som spökar, kondens i nätagget eller vad kan det vara?

Kan tillägga att datorn fungerar finfint 99% av tiden, så verkar inte som att den påverkas nämnvärt av krascherna.

Ursäkta språket / stavning, skrivet från telefonen..
Tacksam för tips!

Permalänk
Skrivet av morxy49:

det ska du definitivt inte göra! att byta en säkring till en med annan Ampere kan orsaka livsfara!
nu tänker jag inte gå in på det komplicerade, men kort och gott så kommer inte säkringen att gå då den ska gå, vilket leder till att husbränder kan uppstå och i värsta fall mycket värre saker.

beror på kabel arean.

Är det 1'5 mm så är det lungt med 10 A. och nästintill är alla installationer på 1,5mm..

Visa signatur

AsusZ170 - 6600K - 1TB Samsung 850 - Fury X - 2560x1440
Denon PMA-1560 - Cerwin Vega AT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjabo:

Tror inte det är datorn som drar så mycket, nätdelen skulle ju inte palla ge så mycket ström. Möjligtvis om det är nåt fel på nätdelen men tycker det skulle ha märkts, typ luktat bränt eller nåt.

Mm och slutat fungera efter första gången tycker man. Underligt är det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kibbey:

Corsair TX750 modell 2011ish

Skickades från m.sweclockers.com

Möjligen håller nätagget på att ge sig, med något i primärdelen som drar onormalt mycket ström.

Det troligaste är dock att ett kvalitetsagg som TX750, med stora primärkondensatorer, överbelastar fasen och löser säkringen. Ett sådant nätagg ligger i storleksordningen 50A eller mer vid kallstart (på primärsidan). Sitter det snabb 6A eller mycket annat på samma fas, så ryker den lätt vid en sådan strömrusning.

Händer det enbart vid kallstart, då agget måste laddas upp på nytt, låt helt enkelt bli det och gör som alla ATX-agg är kontruerade för, att alltid ha ström på primären och enbart mjukstarta via moderkortet. Upprepade, dagliga kallstarter förkortar livslängden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Kan vara mer belastning på den säkringen utöver din dator. 6A håller inte för mycket och vi säkrar i regel alltid upp till 10A när vi stöter på att säkringar flyger. På 1,5mm2 får du säkra 13A så ingen fara att byta upp mot 10A. Är det porslin- eller automater det sitter? Du måste byta passdel ifall det är äldre säkringar annars får du inte dit en 10A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

det ska du definitivt inte göra! att byta en säkring till en med annan Ampere kan orsaka livsfara!
nu tänker jag inte gå in på det komplicerade, men kort och gott så kommer inte säkringen att gå då den ska gå, vilket leder till att husbränder kan uppstå och i värsta fall mycket värre saker.

Que? I Sverige får du byta ut en keramiksäkring och tillhörande passdel ifrån (6A)10A till 13A om använt kablage är av tvärsnittsarea på 1,5mm².
Så du menar att Sverige ligger efter Irland i utvecklingen, jo visst ligger vi en 20 år efter Danmark, men någon måtta får det ändå vara.

Sedan, vad är "mycket värre" än "husbränder", restskatt och växthuseffekten?

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan^junior:

Sedan, vad är "mycket värre" än "husbränder", restskatt och växthuseffekten?

Att man avlider är möjligtvis värre än husbränder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan^junior:

Que? I Sverige får du byta ut en keramiksäkring och tillhörande passdel ifrån (6A)10A till 13A om använt kablage är av tvärsnittsarea på 1,5mm².
Så du menar att Sverige ligger efter Irland i utvecklingen, jo visst ligger vi en 20 år efter Danmark, men någon måtta får det ändå vara.

Sedan, vad är "mycket värre" än "husbränder", restskatt och växthuseffekten?

ja det kan hända att man kan byta ut säkringen om man är säker på att kablaget är 1,5mm² (eller större).

vad som är värre än husbrand? ptja, att någon dör tycker iaf jag är värre än en husbrand, eller?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Möjligen håller nätagget på att ge sig, med något i primärdelen som drar onormalt mycket ström.

Det troligaste är dock att ett kvalitetsagg som TX750, med stora primärkondensatorer, överbelastar fasen och löser säkringen. Ett sådant nätagg ligger i storleksordningen 50A eller mer vid kallstart (på primärsidan). Sitter det snabb 6A eller mycket annat på samma fas, så ryker den lätt vid en sådan strömrusning.

Händer det enbart vid kallstart, då agget måste laddas upp på nytt, låt helt enkelt bli det och gör som alla ATX-agg är kontruerade för, att alltid ha ström på primären och enbart mjukstarta via moderkortet. Upprepade, dagliga kallstarter förkortar livslängden.

Hmm, det är dock inte endast vid kallstart, senaste gången säkringen gick var det när jag kortslöt piggarna för att starta datorn efter att ha kallstartat nätagget vilket gick bra. Kan det fortfarande ha att göra med vad du beskrev?

Ska dock komma ihåg detta tips !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Kan vara mer belastning på den säkringen utöver din dator. 6A håller inte för mycket och vi säkrar i regel alltid upp till 10A när vi stöter på att säkringar flyger. På 1,5mm2 får du säkra 13A så ingen fara att byta upp mot 10A. Är det porslin- eller automater det sitter? Du måste byta passdel ifall det är äldre säkringar annars får du inte dit en 10A.

Jag har inte sett om det är automat eller keramik tyvärr.. kommer som sagt inte in i skåpet vilket är till stort förtret. Får nog bränna säkringen igen för att dem ska klämma in en 10A..
Men du tror att en dator på Max 500W som fungerar korrekt skulle kunna utlösa säkringen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

Om det är automatsäkring så kan det vara att säkringen är sliten. Auto säkringar är ju förbrukningsvara när dom väl har hoppat några gånger.

Kartongen borde btw inte ha något med saken att göra. Har kört min dator i olika banankartonger och ful-lågor i snart två år.
Fick mitt nyinköpta chassi i förgår, så nu är den tiden slut dock. Tur det när man har katter som tycker om att klättra ner i lådor...

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siggen:

Om det är automatsäkring så kan det vara att säkringen är sliten. Auto säkringar är ju förbrukningsvara när dom väl har hoppat några gånger.

Kartongen borde btw inte ha något med saken att göra. Har kört min dator i olika banankartonger och ful-lågor i snart två år.
Fick mitt nyinköpta chassi i förgår, så nu är den tiden slut dock. Tur det när man har katter som tycker om att klättra ner i lådor...

Haha ^^ skulle väll vara om kartongen är skitig antar jag
Fixade ett 200kr chassi så personalen inte ska behöva oroa sig, tror inte folk är vana vid datorer i lådor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Skrivet av Kibbey:

Jag har inte sett om det är automat eller keramik tyvärr.. kommer som sagt inte in i skåpet vilket är till stort förtret. Får nog bränna säkringen igen för att dem ska klämma in en 10A..
Men du tror att en dator på Max 500W som fungerar korrekt skulle kunna utlösa säkringen?

Skickades från m.sweclockers.com

Betydligt mindre kan lösa ut en säkring om det redan ligger last på den. Många studentboenden har delade säkringar, där exempelvis en 10A tar alla toaletter i en korridor, väldigt vanligt i sverige. Nu behöver det ju inte vara så i ditt fall. Men smäll säkringen och låt elaren komma ut och be han säkra upp helt enkelt. Är det automatsäkringar så är det som tidigare skrivet att dem blir slitna efter en tid. Kan även vara andra saker som glapp i uttag som får säkringen att skjuta, vanligt det också. Det kan du enkelt kolla själv om du har en mejsel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Betydligt mindre kan lösa ut en säkring om det redan ligger last på den. Många studentboenden har delade säkringar, där exempelvis en 10A tar alla toaletter i en korridor, väldigt vanligt i sverige. Nu behöver det ju inte vara så i ditt fall. Men smäll säkringen och låt elaren komma ut och be han säkra upp helt enkelt. Är det automatsäkringar så är det som tidigare skrivet att dem blir slitna efter en tid. Kan även vara andra saker som glapp i uttag som får säkringen att skjuta, vanligt det också. Det kan du enkelt kolla själv om du har en mejsel.

Ok låter ju misstänkt, vet som sagt att det är minst 2 rum med samma säkring.
Kan det möjligtvis ha att göra med strömomvandlaren? Jag använder en adapter för att kunna använda uk uttagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Medveten om att kontaktadaptern inte omvandlar något brainfart..

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

Är det 230 eller 115V i Belfast? Om det sistnämnda kan jag tänka mej att 6A säkringen går då den bara klarar 690 Watt (115x6).

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Är det 230 eller 115V i Belfast? Om det sistnämnda kan jag tänka mej att 6A säkringen går då den bara klarar 690 Watt (115x6).

//Lasse

230V så borde ju vara god marginal

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Skrivet av Kibbey:

Ok låter ju misstänkt, vet som sagt att det är minst 2 rum med samma säkring.
Kan det möjligtvis ha att göra med strömomvandlaren? Jag använder en adapter för att kunna använda uk uttagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är också möjligt. Varit med om det ena efter det andra. Hade en kund som sa att det är fel på elen i hans lägenhet då säkringen skjöt när han skulle ladda sin bärbara dator. Var fel på laddaren. Hade ändå bett elektrikern säkra upp, trist om datorn slocknar mitt i ett arbete. Prova med en annan adapter om du har möjlighet, är ju svårt att mäta om du inte har verktyg för det.

Permalänk
Skrivet av Kibbey:

230V så borde ju vara god marginal

Skickades från m.sweclockers.com

Förutsatt att du är den enda som lastar den säkringen ja

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Möjligen håller nätagget på att ge sig, med något i primärdelen som drar onormalt mycket ström.

Det troligaste är dock att ett kvalitetsagg som TX750, med stora primärkondensatorer, överbelastar fasen och löser säkringen. Ett sådant nätagg ligger i storleksordningen 50A eller mer vid kallstart (på primärsidan). Sitter det snabb 6A eller mycket annat på samma fas, så ryker den lätt vid en sådan strömrusning.

Händer det enbart vid kallstart, då agget måste laddas upp på nytt, låt helt enkelt bli det och gör som alla ATX-agg är kontruerade för, att alltid ha ström på primären och enbart mjukstarta via moderkortet. Upprepade, dagliga kallstarter förkortar livslängden.

skulle en UPS vara ett alternativ till en lösning?

Permalänk
Hedersmedlem

6A på två studentrum är inte mycket. Varje rum är ju ett helt litet "hushåll". Har ni dammsugare så drar den lätt över 6A. Vattenkokare lika så. Till och med en hårfön kan få bägaren att rinna över om det är lite annat inkopplat samtidigt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag hade ett nätagg som plötsligt en dag började lösa ut mina säkringar... Var tvungen att byta ut det...