ATI's TV-ut är ju värdelös.

Permalänk
Medlem

ATI's TV-ut är ju värdelös.

Fattar inte alla som säger att ATI's TV-ut är mycket bättre än Nvidias. Har ett 9700 nu och hade ett Geforce 3 innan och ser ingen större skillnad på bildkvalitén.

Sen så gick det använda TV-tool till Geforce kortet och då kunde man ju få full screen på bilden utan att speciellt mycket av bilden saknades om man körde 1024x768.

Nu med ATI kortet så är det stora problem att få overscan att fungera och det finns ingen TV-tool till den hellre. För mig är bildstorleken väldigt mycket viktigare än om kvalitén på bilden är lite bättre. Man ser ändå ingen större skillnad om man ser film.

Ångrar att jag köpte ATI.

Ville bara skriva av mig lite.

Permalänk
Medlem

Använder du s-videosladd eller kompositsladd?

Visa signatur

Soltek 75drv5, Athlon xp 1700+, Sapphire Radeon 9700@350/640, 256 mb Samsung pc2700, IBM 80 gig 120 gxp, ViewSonic P95f+, ~13000 3D marks 2001, ~5000 3dmarks 2003.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Du har antagligen inte ett kort med ATI Rage Theater chip? Har du ett Sapphire, dom har inte det tror jag...

Visa signatur

Powered by Debian GNU/Linux

Permalänk
Inaktiv

du kan inte löda ut 9700s Ati Rage Theater chip, för det sitter DIREKT på R300 coren. Gräv lite i drivisarna..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
du kan inte löda ut 9700s Ati Rage Theater chip, för det sitter DIREKT på R300 coren. Gräv lite i drivisarna..

Jepp så är det! Alla 9xxx oavsett märke använder Rage Theater chipsetet -eftersom detta är inbyggt i GPU:n.

Visa signatur

Gammal PC räv, numera Applenörd
---------------------------------------------------------------

Permalänk

Mitt inlägg kommer att vara mega offtopic men jag har alltid tyckt att Nvidias kort haft trevlig bild på tv-out:en

Visa signatur

S:|AMD XP 3200 m. Zalman CNPS-7000+AS5|ABit AN7|1GB TwinMOS PC3200 Dualchannel|ATi Radeon 9800SE AIW|2x80GB S-ata Hitachi 7k250|1x120GB Seagate|1x200GB Seagate||B:|Apple iBook Blueberry Rev.1 G3/300MHz|40GB Seagate Momentus|320MB RAM|ATi Rage Mobility VRAM 4MB|Mac OSX 10.3.5||iPod:|15GB G3|Koss bågar

Permalänk
Medlem

Hmm, har ett Sapphire själv, och tycker att bilden är superb jämfört med NVidia. Jämför med ett 4600 som jag hade förut. Bilden passar perfekt till min tv... kanske jag som har haft tur?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

???

Vad är det för fel på bild kvaliteten? dålig skärpa? konstiga färger? har du kryssat i overscan i bildskärms inställninarna?

Min 8500 är ju guld på det området trots att jag använder komposit.

Permalänk

mh..har ett 9500 och håller med att tv-outen inte är bra =/ får ingen bra "skärpa" liksom..är som att titta på en diabild som inte alls ät rätt inställd..var finns "overscan" förresten? under vikken flik?

Visa signatur

ljud är bäst med hemma bio..och två feta basar *boooooom*

Permalänk
Medlem

Uhm jag köpte ett Sapphire 9500 Pro idag, och har iofs inte testat så mycket.. men.. OK jag kan köra i upplösningen 1024x768 på TV:n men det blir då fanken i mig inte fullskärm, det är svarta kanter upptill och nedtill.

Det är ju apdåligt!!

Visa signatur

"Det känns bättre å va nörd än å va en sån här.. kille som går omkring med nitar å grejer å försöker va häftig"

Permalänk

hur är windows för dig davidian? ser du allt lika "skarpt" som med en skärm eller är det suddigt för dig med?

Visa signatur

ljud är bäst med hemma bio..och två feta basar *boooooom*

Permalänk
Medlem

Jag har bara testat med kompositkabel än, men med den är det inte lika skarpt som på skärmen.. men det ska det väl verkligen inte vara heller å andra sidan..?

Om man jämför en TV och en monitor menar jag.

Visa signatur

"Det känns bättre å va nörd än å va en sån här.. kille som går omkring med nitar å grejer å försöker va häftig"

Permalänk

WhyWasteEmAll: roligare än så blir det antagligen inte med svhs, har också kass skärpa på text å så... dock tycker jag bilden är helt ok när man spanar dvd å så... förutom att den inte fyller hela skärmen då.

konstigt att ingen gör ett bra tv-ut kort som man kan få lite skön skärpa med.

Permalänk
Medlem

Tror ni att ni ska få samma skärpa med tv-outen som på en monitor eller? Isåfall är ni ju helt fel ute. Jag provade mitt nya Sapphire Radeon 9700 idag och det är ju bra mkt bättre än mitt gamla Creative GF3 Ti200. Nu får man ju iaf fullskärm utan att använda TV-Tool eller dyl. dessutom så kan man flytta, förstora ,förminska bilden och även in skärpan på tv-outen. Att man dessutom kan köra twinview igen, som på GF2, gör ju inte saken sämre.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

"Wisard"

Skulle du kunna kontakta mig, har lite frågor om ditt 9700.
Kolla min profil.

Visa signatur

XP 1700 JIUHB 0302, Ibm 3*80gb , Abit KD7, Xtreme 400 ,Radeon 9700

Permalänk
Medlem

Funkar perfa med sapphire 9700pro, kör med s-video.

Visa signatur

This Thug Life stuff, it was just ignorance. My intentions was always in the right place. I never killed anybody, I never raped anybody, I never committed no crimes that weren't honorable-that weren't to defend myself.

Permalänk
Medlem

Bara för att komma med ett ilägg kan jag säga att bilden på mitt 8500 är guld jämfört med mitt GF3

Permalänk
Medlem

Man gör rätt så det funkar. Om man inte gör rätt e det dags att studera hur man gör. Helt enkelt!

Visa signatur

| ASUS A7V333 | 1900+ | 512MB DDR PC2700 TwinMos | Maxtor DiamondMax Plus9 160GB 8Mb Cache - IBM Deskstar 60GB 60GXP 2Mb Cache | HIS Excalibur Radeon 9700 | Samsung 959NF 19"

Permalänk
Medlem

tycker det är äckligt bra bild på 9700 jag.. har inget att klaga på alls

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Bilden är som sagt inget fel på utseendemässigt.

Men man vill ju ha fullscreen och det är väldans mycket lättare att fixa med ett geforce kort.

Permalänk
Medlem

tv-out:en på 9700 knäcker juh.. theater mode äger det mesta.. så smidigit.. förstår inte vad man ska med tv-tool då man har något mycket bättre

Visa signatur

XP 2400+ - 512mb ram - 180GB
P4 2.4GHz M - 512 mb ram - 60Gb

Permalänk
Medlem

får förhoppningsvis mitt Radeon 9700 pro idag.. men det Geforce 2 GTS kortet jag kör me nu har en RIKTIGT schysst tv-ut kvalitet.. kommer ihåg för läänge sen då jga testade ett budget TNT2 M64 som hade.. ja.. tv-ut vill jag inte kalla det för iaf..

men förhoppningsvis kommer 9700pro kortet bli helt schysst.. får se idag

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem

Uhm får folk fullskärm med sina ATI-kort eller? Jag får då inte det :/

Visa signatur

"Det känns bättre å va nörd än å va en sån här.. kille som går omkring med nitar å grejer å försöker va häftig"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidian
Uhm får folk fullskärm med sina ATI-kort eller? Jag får då inte det :/

Jag får det.

Permalänk
Medlem

So do I Har du aktiverat theater mode? allt är perfekt för mig fyller ut tv till 100% och ni vet väl att man skall köra TV´N i 800*600?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidian
Uhm får folk fullskärm med sina ATI-kort eller? Jag får då inte det :/

Ladda hem den senaste rage3d tweak versionen på http://www.rage3d.com

Installera! Under tweaksektionen på inställningar i kontrollpanelen ser du ett alternativ för overscan kryssa i den, starta om!

Du har nu ett nytt alternativ i bildskärms inställningarna för TV!

Jag kör med overscan nu på upplösningen 800x600 på TV,n!
(Förstår inte folk som använder 1024x768 vid film när de flesta har en upplösning på max 720x576!)

Jag kör också utan theater mode eftersom upplösningen ställs ner till 640x480 automatiskt vid filmvisning!
Kör istället med både monitorn och tv som primary i 800x600!

Permalänk
Medlem

Har försökt köra med overscan, men det fungerade inte för mig, har iof bara provat i 1024 och den kanske bara fungerar i 800x600.

Men finns det något sätt att ha en upplösning till TVn och en till monitorn. Jag kör 1280x1024 till monitorn och att man ska sitta och byta ned den till 800x600 varenda gång man ska använda tv-out blir man ju galen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Har försökt köra med overscan, men det fungerade inte för mig, har iof bara provat i 1024 och den kanske bara fungerar i 800x600.

Men finns det något sätt att ha en upplösning till TVn och en till monitorn. Jag kör 1280x1024 till monitorn och att man ska sitta och byta ned den till 800x600 varenda gång man ska använda tv-out blir man ju galen.

Japp! funkar bara i 800x600!

Tänk på att en vanlig PAL TV har en max upplösning på 720x576!
Väljer du 1024x768 så visas ändå bara 720x576 på tv,n!
Därför är 800x600 optimalt!

Och så jobbigt är det väll inte att ändra upplösning???

Permalänk

overscannen funkar inte för mig heller... kör med tv:n som enda bildskärm... kanske har nåt med det att göra