Skrivet av Kadjoopplo:
Du menar vad jag har för indikatorer? Vad jag ser och hur jag agerar? Hela vägen från det att jag tittar på grafen tills det att jag satsar pengar?
Precis. Är nyfiken på resonemanget.
Skrivet av Kadjoopplo:
Nja det är inte så dumt faktiskt. Stödlinjer/motstånd golv/tak är något som är fundamentalt inom teknisk analys, det är bland det första man lär sig.
Det är just dessa spådomsmetoder som är det första man "lär sig" som jag menar är total pseudovetenskap.
Här har vi faktiskt något som är vetenskapligt falsifierbart och möjligt att testa och mäta om man nu verkligen tror att det finns några oföränderliga lagar enligt denna typ. Det är bara att göra en stor statistisk undersökning där man letar efter en viss form på grafen och testar en viss hypotes på den framtida kursutvecklingen.
Det krävs givetvis inte att grafen ska behöva gå upp(eller ner) varenda gång efter en viss "signal". Det kan ingen strategi i världen garantera.
Det som krävs är att man statistiskt signifikant kan visa att man slår ett gäng apor som kastar pil eller någon som kastar tärning och baserar sina val på det.
Klarar man inte det statistiska testet kan man förkasta metoden. Man har då noll hjälp av den.
Det krävs dock en väldigt stor mängd data och man måste bestämma sig väldigt noga för vad man mäter, på vilken skala i grafen, exakt vad man har för hypotes om att "signalen" ska resultera i för beteende.
Här är det oerhört lätt för någon som inte är mycket erfaren inom matematisk statistik att feltolka saker och ting på mängder med olika sätt.
Jag skulle bli ytterst förvånad om en vetenskaplig studie av detta visade att man slog slumpen genom någon sorts statisk metod i stil med att observera trendlinje, dödskors, dubbeltoppar och annat så som det presenteras i vissa tidningar. Anledningen att jag tror det är enkel : Det är inget statiskt system i stil med några naturlagar man observerar. Systemet är självåterkopplande, kaotiskt och i ständig förändring.
Fanns det enkla sätt att tjäna pengar så skulle systemet snabbt anpassa sig så att det blev omöjligt, precis som det sker om det uppstår en arbitragemöjlighet i marknaden. Då har vi tusentals high frequency traders som kastar sig över det och utrotar den möjligheten att tjäna pengar på en liten bråkdel av en sekund. Endast den/de som är allra snabbast kommer att hinna tjäna på det. På samma sätt torde det fungera om en massa traders sitter och tittar efter TA signaler. Om det nu fanns någon lag att följa så skulle folk kasta sig över kryphålet och täppa till möjligheten att tjäna pengar.
När väl tidningarna presenterar sina stödlinjer och annat är isåfall loppet kört sedan länge.
Det är som om de skulle annonsera att det låg gratis guld på Sergels torg i stan. Det guldet skulle knappast ligga kvar och vänta på den som läste tidningen och sedan gav sig iväg till stan i hopp om gratis guld.
Men skulle det dyka upp någon stor vetenskaplig seriös studie som visar att sådana typer av signaler har någon som helst signifikans så är jag beredd att ändra mig. Dock faller det, som jag ser det, på sin egen orimlighet.
Skrivet av Kadjoopplo:
Jag vet inte hur många gånger jag har sett aktier/råvaror etc vända just vid ett motstånd eller vänder upp vid en stödlinje. Sen finns det en strategi där du köper /säljer när ett stöd/motstånd bryts. Men detta är en strategi där träffsäkerheten är låg men när du får rätt så får du det rejält. Har hört en siffra på att 7 av 10 affärer är minus. Men man måste komma ihåg att det är inte enbart den tekniska analysen som avgör om du är en vinnare eller en förlorare. Det är faktiskt dig själv som är den stora bromsklossen.
Men har du räknat hur ofta spådomen inte slår in jämfört med hur ofta den gör det ?
Det är det som är hela invändningen här. Kan man på något sätt visa att man slår slumpen eller inte ?
Skrivet av Kadjoopplo:
Just det här med att den är "övervärderad och säljer". Jag ser många fundamentalister som faktiskt uttrycker sig så här och säljer. Till och med Warren Buffet. Har faktiskt aldrig hört en TA analytiker säga detta. Oftast är det fundamentalisterna som säger detta då dom kollar på företaget osv osv. "Aktiekursen kan inte försvaras av intjäningsförmågan företaget har" osv osv.
Ja, det låter väl ändå rätt självklart ? Om man nu kan filtrera bort yttre faktorer (vilket dock givetvis är extremt svårt (eller omöjligt om man ska filtrera bort "allt" yttre)) och finner att det inte finns någon substans bakom en akties kurshöjning så är den ju per definition övervärderad. Då har man ju närapå en arbitragemöjlighet.
Tar man inte alls hänsyn till yttre faktorer och enbart kör med "ren" TA så sitter man ju och inbillar sig att kursrörelser som direkt solklart beror på yttre faktorer är en följd av hur grafen för aktien sett ut bakåt i tiden. Då gör man per definition felaktiga slutsatser.
Skrivet av Kadjoopplo:
Det är svårt, oftast vid stora nyheter så sitter man på händerna och väntar i 15min eller 20 minuter, ibland 1 timme för att se var det bär, upp eller ner ( nu pratar jag om daytrading vilket ditt exempel är). Sen tar man en chansning på att det fortsätter. Man ska aldrig gå emot massan.
Jo, det låter vettigt. Då tar du ju ändå hänsyn till yttre faktorer och kombinerar det lite med din känsla för psykologin hos de övriga handlarna. Gäller det stora nyheter så kan ju kursrörelserna bli gigantiska (typ vid en årsrapport).
Men det kommer ständigt mindre nyheter som också påverkar kursen i olika stor utsträckning. Tar du inte hänsyn till dessa kommer du återigen göra misstolkningar och tro att rörelser som är direkt knutna till dessa istället beror på olika "signaler" på grafen.
Det är därför jag menar att man måste filtrera bort påverkan från yttre faktorer innan man ens har några förutsättningar att göra någon teknisk analys som kan fungera bra.
Skrivet av Kadjoopplo:
Detta är mer fundamental analys och inte TA.
Just detta med fundamental analys, dom så kallade anlytikerna man läser om i diverse tidningar,tv, internet som säger köp det och det, vi ser en ljus framtid bla bla bla. Kina kommer växa med så och så mycket köp det och det. Hela ekonomin kommer kollapsa köp guld nu osv osv osv. Detta är analytiker som verkligen gissar hej vilt. Jag tror att många vet om att väderprognoser är osäkra, men när det kommer till vad analytiker säger så är det någon form av sanning. Vilket är helt uppåt väggarna. Allt det som skrivs i tidningar på webben osv ska man ta med en stor nypa salt. Varför skulle dom ge tips helt öppet bara sådär? Man brukar säga om dom fundamentala analytikerna på Wall Streets kyrkogård att dom hade rätt. Men jag är inte spekulant för att ha rätt eller fel, jag är där för att tjäna pengar.
Det finns många sk analytiker av olika slag som svamlar en massa, både de som håller på med TA och de som håller på med fundamental analys.
Generellt kan man iallafall säga att de "proffstips" man ser i tidningarna inte är vatten värda, oavsett om det är TA eller någon annan metod de kör med.
Jag tror inte på "gratis guld åt alla", vilket i princip är vad de förmedlar finns med sina råd.
Skrivet av Kadjoopplo:
Kan det vara detta som retar så många människor? Att TA ska visa vägen? Att det ska till 100% ge avkastning? Att just för att det är matematiska tal så ska det fungera till 100%? Det känns som att folk tror att så fort man använder TA så ska det garantera avkastning i varje affär. Vilket är väldigt fel. Det handlar inte om att spå i framtiden även om det finns dom som säger det, det handlar om att man tar en chans att det kommer upprepas.
Detta är väl det närmaste man kan komma till forskning om TA. http://www.borstjanaren.se/images/article_images/_mix/Systema...
Nej, självklart väntar sig inte någon(åtminstone inte någon med fler än ett par hjärnceller) att en viss signal 100% av gångerna ska leda till ett visst resultat. Det man väntar sig är däremot belägg för deras påståenden. Slår man inte slumpen så är det man gör inte mer värt än ett gäng apor som kastar pil. Samtidigt presenteras TA analyser i tidningar på ett sådant sätt som om det vore någon sorts etablerad vetenskap.
Att, som du tar upp, det har med siffror och grafer att göra påverkar här. Man använder en miljö med grafer och siffror och diverse uträkningar, vilket ger intrycket av att man håller på med ungefär samma sak som i matematik, fysik eller någon annan naturvetenskap.
Det är det som irriterar folk skulle jag tro. Det är det som irriterar mig iallafall.
Det är lite som om någon förespråkare för homeopati skulle klä sig i vit rock och se ut som en så seriös forskare som möjligt, sätta sig i en laboratoriemiljö på något sjukhus och sedan allvarligt börja beskriva hur fantastiskt homeopati är och blanda in en massa vetenskapliga termer helt "out of place" för att få det att låta trovärdigt.
Nu är homeopati en pseudovetenskap med alla tänkbara mått mätt, medan jag fortfarande är öppen för att TA kan tänkas ha vissa delar av vett i sig, så jag använder exemplet bara för att illustrera principen för vad som kan reta folk i sammanhanget.
Angående kandidatuppsatsen så är det trevligt att någon försöker ta upp ämnet. Dock är det på en alldeles för låg nivå med alltför mycket aspekter som inte tas hänsyn till för att kunna säga så mycket överhuvudtaget. Skulle gärna se en större utredning med mer kvalificerat och erfarna forskare på området.