Varför inte 2560x1440 för dual screen?

Permalänk
Medlem

Varför inte 2560x1440 för dual screen?

Jag funderar på att köpa två stycken koreanska PLS-skärmar för att köra i dual screen, alltså inte Eyefinity eller något utan bara vanligt. Däremot verkar det inte vara någon här inne som kör så hög upplösning på sina multiskärmsriggar så jag börjar undra om det är något jag missat som gör det olämpligt.

Är jag ute på hal is eller är det bara att köra?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av krox:

Jag funderar på att köpa två stycken koreanska PLS-skärmar för att köra i dual screen, alltså inte Eyefinity eller något utan bara vanligt. Däremot verkar det inte vara någon här inne som kör så hög upplösning på sina multiskärmsriggar så jag börjar undra om det är något jag missat som gör det olämpligt.

Kraften som det krävs att driva allt....

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av krox:

http://www.sweclockers.com/galleri/11195-misterx-classic-v11

Tre stycken 2560x1600 kör han.

Det handlar inte om att det är olämpligt egentligen, snarare att det krävs grymt mycket prestanda för att dra runt det hela. Om man dock ej ska spela på flera skärmar funkar det finfint att köra t.ex. 2 stycken 2560x1440. Tänk dock på att se efter så att du har rätt antal portar då det krävs DVI-D (Dual Link) har jag för mig. Finns även viss aktiva DP->DVI-adaptrar som ska fungera.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Man brukar inte vilja ha en fet skärmkant i mitten av synfältet. Därför folk brukar köra 3 skärmar.

Dock om du ska köra sådan upplösning som det blir med två 2560x1440p skärmar så krävs det riktigt fet hårdvara för att driva det. Skulle tippa på att du kommer behöva minst 4 GB vram. Minst.

Men jag kanske tolkar dig fel? Du vill bara spela på den ena av dom och bara ha den andra till typ 2D grejer? I sånna fall är det cool lungt.

Permalänk
99:e percentilen

Edmuff kör tre Koreaskärmar i 120 Hz. (Hur han lyckas med det vet jag inte.) Så det går absolut att köra två. Go ahead!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Utgångar på ditt grafikkort är det ända du behöver tänka på om du bara ska spela på ena skärmen. Ska du spela på båda så behöver du, som nämnt ovan, även tänka på beräkningskraft för att dra runt det hela.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av krox:

Bara o köra, har själv 3x27+27 o funkar bra, dock ej om man inte vill ha Surround med skärmarna på olika grafikkort(Bara 690 som har 3xDual link DVI vad jag vet) då får man köra utan SLI/ha ett slavkort endast en skärm.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trisse23:

Vad menar du? Man spelar inte på båda skärmarna om man kör dubbla. Ingen modern dator har några som helst problem med att "driva" högupplösta skärmar i 2D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Tar ingen kraft att visa windows.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Det tar inte speciellt mycket kraft att köra många skärmar. Det som tar kraft är att köra 3D-applikationer över samtliga skärmar i en Eyefinity/Surround setup.

Du kan med rätt mediokra kort köra 6 skärmar utan att det märks.

Permalänk

Jag kör med en 1440p för singleplayerspel, och en 1080p 144hz lightboost för multiplayer. Tycker detta funkar utmärkt, med bra flexibilitet

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Doz3r:

Bara o köra, har själv 3x27+27 o funkar bra, dock ej om man inte vill ha Surround med skärmarna på olika grafikkort(Bara 690 som har 3xDual link DVI vad jag vet) då får man köra utan SLI/ha ett slavkort endast en skärm.

Enligt nVidia går det bra att koppla skärmarna till olika kort vid SLI, men du har kanske bättre information. Finns en surround confogurator på nvidias sida som visar hur du ska koppla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av krox:

Nej, se till så att du har utgångar på grafikkortet bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

http://www.sweclockers.com/galleri/11195-misterx-classic-v11

Tre stycken 2560x1600 kör han.

Det handlar inte om att det är olämpligt egentligen, snarare att det krävs grymt mycket prestanda för att dra runt det hela. Om man dock ej ska spela på flera skärmar funkar det finfint att köra t.ex. 2 stycken 2560x1440. Tänk dock på att se efter så att du har rätt antal portar då det krävs DVI-D (Dual Link) har jag för mig. Finns även viss aktiva DP->DVI-adaptrar som ska fungera.

Jag kör själv samma, inget problem i skrivbordsmiljö.
Däremot i spel så är det i mitt tycke för stort på den upplösningen, man ska sitta hyfsat nära för att nyttja fulla pixeltätheten.
Har prövet skärmarna "ståendes dom på bilden men det blir för mycket skärmkant för mig i spel.

Sen är det som alla säger ganska tungdrivet i spel, men jag spelar "bara" på mitten skärmen med 3x7970 för stunden, och det fungerar utmärkt.

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Enligt nVidia går det bra att koppla skärmarna till olika kort vid SLI, men du har kanske bättre information. Finns en surround confogurator på nvidias sida som visar hur du ska koppla.

Skickades från m.sweclockers.com

Går att koppla skärmarna till olika kort när man använder surround men det går inte om man vill ha alla skärmar utan surround(med SLI).