Permalänk
Avstängd

Vill börja göra egna spel

Hejsan är lite sugen på att börja göra egna spel. Hur fungerar det??? Har installerat 3 olika spelmotorer
1 Cryengine 3
2 Unity 3d
3 Game Studio

Är det någon som har erfarenhet av att göra spel och skulle vilja hjälpa??? Gärna via skype så skriv i PM. Som sagt jag vet att det tar lång tid att göra ett bra spel. Man får väl börja med enkla spel som typ flash spel och sedan gå och börja med FPS spel. Tack om någon vill vara med och hjälpa mig
Vill dock tillägga att jag har ingen erfarenhet av hur man programerar men får la kolla på youtube.

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimdex:

Hejsan är lite sugen på att börja göra egna spel. Hur fungerar det??? Har installerat 3 olika spelmotorer
1 Cryengine 3
2 Unity 3d
3 Game Studio

Är det någon som har erfarenhet av att göra spel och skulle vilja hjälpa??? Gärna via skype så skriv i PM. Som sagt jag vet att det tar lång tid att göra ett bra spel. Man får väl börja med enkla spel som typ flash spel och sedan gå och börja med FPS spel. Tack om någon vill vara med och hjälpa mig
Vill dock tillägga att jag har ingen erfarenhet av hur man programerar men får la kolla på youtube.

Har gjort flera "försök" i Unity, la av efter några dagar på varje. Ett tips om du vill lära dig att programmera, så borde du gå in på http://www.codecademy.com/ Börja där iaf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derphero:

Har gjort flera "försök" i Unity, la av efter några dagar på varje. Ett tips om du vill lära dig att programmera, så borde du gå in på http://www.codecademy.com/ Börja där iaf

Varför lade du av???

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Börja med att genomföra små exempel och tester så du lär dig hur verktygen fungerar. Därefter kan du hitta på något eget du vill göra och bygga åt det hållet.

Unity 3D är riktigt enkelt så börja med det. (Jag lyckades slänga ihop ett bilspel där man kunde hoppa och välta lådor på saker på 45 minuter utan att ha sett det förut )

Permalänk
Skrivet av Slimdex:

1 Cryengine 3
2 Unity 3d
3 Game Studio

Game Maker menar du va? Isåfall så är det bäst att köra på deras kodning istället för drag 'n drop enligt mina erfarenheter.

Visa signatur

<|FD Define Mini|> |CPU: Intel Core I5 4570 |GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 |RAM: 8GB DDR3 |HÅRDDISK: 1000GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ALBiiJONzz:

Game Maker menar du va? Isåfall så är det bäst att köra på deras kodning istället för drag 'n drop enligt mina erfarenheter.

Japp jag menade game maker studio

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon81912:

Börja med att genomföra små exempel och tester så du lär dig hur verktygen fungerar. Därefter kan du hitta på något eget du vill göra och bygga åt det hållet.

Unity 3D är riktigt enkelt så börja med det. (Jag lyckades slänga ihop ett bilspel där man kunde hoppa och välta lådor på saker på 45 minuter utan att ha sett det förut )

Hade du någon erfarenhet innan du gjorde spelet? Man har ju en dröm om att göra ett känt spel men de lär nog inte bli av...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

off-topic- Ett tips för att inte verka störig är att inte sätta fem-sex frågetecken..

On-topic- Testa unity 3D till att börja med

Permalänk
Avstängd

Hur lång tid tar det att göra ett cod zombies liknade spel???

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimdex:

Hur lång tid tar det att göra ett cod zombies liknade spel???

3-5 år kanske.
Eller 10+

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KRQKAN:

3-5 år kanske.
Eller 10+

WTF hehe funderar på att göra ett spel med story på 2 timmar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimdex:

Gör ett brädspel IRL isf.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KRQKAN:

Gör ett brädspel IRL isf.

Nja kanske gör något monopol liknade spel till att börja med... då är det bara att klicka

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimdex:

Nja kanske gör något monopol liknade spel till att börja med... då är det bara att klicka

Där finns en tävling som går ut på att proffs gör spel på 24h. Kan de göra ett spel på 24h, så tror jag inte du, tyvärr, kommer klara göra ett på 2 timmar.

Men börja med något lätt som tex monopol

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Där finns en tävling som går ut på att proffs gör spel på 24h. Kan de göra ett spel på 24h, så tror jag inte du, tyvärr, kommer klara göra ett på 2 timmar.
Men börja med något lätt som tex monopol

Man kan ju också läsa det som att storyn skulle vara på två timmar, inte skapandet av spelet.

Och om man aldrig programmerat eller gjort ett spel innan är nog Monopol oöverstigligt. Normalt brukar man ju göra pong typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Man kan ju också läsa det som att storyn skulle vara på två timmar, inte skapandet av spelet.

Och om man aldrig programmerat eller gjort ett spel innan är nog Monopol oöverstigligt. Normalt brukar man ju göra pong typ.

Sant.

Men att göra en story innom en viss tidsram brukar aldrig sluta bra.

Men Monopol är nog ganska nyttigt och lära sig.

Lära koda slumpen, AI som vet vad den sysslar med och går och få mycket 3D lära i det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimdex:

Hade du någon erfarenhet innan du gjorde spelet? Man har ju en dröm om att göra ett känt spel men de lär nog inte bli av...

Tänker du så, kan du lika gärna kasta in handduken redan nu.

Tror du inte ens på din ide eller dig själv varför ens börja lägga ner energi på att försöka?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimdex:

Varför lade du av???

I början var det jätte roligt, men visste inte riktigt vad jag skulle göra(min fantasi är inte to good ). Är helt OK på att använda Unity, men som sagt fantasin satte stop. Men väldigt ofta (t.ex nu) känner jag för att "göra" ett spel, men jag vet ju hur det skulle sluta ändå En kompis till mig håller på att göra ett spel, med mycket inspiration av Slender. Finns inget objective än, men det finns att spela på internet om man vill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derphero:

I början var det jätte roligt, men visste inte riktigt vad jag skulle göra(min fantasi är inte to good ). Är helt OK på att använda Unity, men som sagt fantasin satte stop. Men väldigt ofta (t.ex nu) känner jag för att "göra" ett spel, men jag vet ju hur det skulle sluta ändå En kompis till mig håller på att göra ett spel, med mycket inspiration av Slender. Finns inget objective än, men det finns att spela på internet om man vill.

Jag vill också göra ett enkelt skräckspel... och sedan fixar man en beta där får folk får testa och säljer sedan för 30 kr YOLO

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Minecraft tex var det ett fritids projekt???

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimdex:

Kan du programmera? Varför tror alla att programmering(speciellt spel) är världens enklaste sak som man kan slänga ihop på en kväll?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Slimdex:

Som jag förstått det så var det ett fritidsprojekt, men det tog ändå runt 1.5 från första publika "alpha:n" till första releasen och det av någon vars "day-jobb" var just spelprogrammerare.

Visst finns det svårare saker än spel att ge sig på, men spel är trots allt en väldigt komplicerad uppgift så fort man lämnar de simplaste spelen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimdex:

Om du lyckas med ett 'Hello World' på två timmar så blir jag imponerad iaf-.-

Skrivet av Slimdex:

För dig att göra ett 2D Monopol spel med väldigt begränsad grafik och simpelt logik skulle väl ta minst 2 månader med tanke på din erfarenhet.

Visa signatur

Spelrigg: 800D| i7 3930K@4,7 GHz - Custom WC | 32 GB Kingston HyperX Beast | 7970 GHz X-Edition |1x30 Dell U3011, 2x27" | Sennheiser HD650 | Xonar Essence STX |
Laptop: G74SX 17,3" 120 Hz 3D |
Server: Phenom II X4 955BE | Corsair XMS3 8 GB | 16 HDDs, 27 TB |
HTPCs: ASUS EEE Box 1.8 Ghz | Blu-Ray | OCZ Vertex 2 60 GB | 4 GB RAM |

Permalänk
Medlem

Jag började testa Game maker studio efter att jag fick reda på att Hotline Miami är gjort i det och då gav jag det ett seriöst försök. Det är faktiskt ett väldigt trevligt scriptspråk, tar inte alls lång tid att lära sig. Det blev en Asteroids/space invaders/tetris blandning i härligt fluorescerande 90-talsfärger

Annars så finns ju PyGame, jag har inte provat det men nu när jag satt mig in i python så ska jag nog ge det ett försök.

Men börja i rätt ände, om du inte förstår hur kod fungerar, alltså grundläggande kod, så får du jätteproblem om du ska göra spel. Börja med ett enkelt språk och gå långsamt mot 2d-spel. Hoppet i svårighetsgrad från enkla tutorials till att få ett fungerande 2d-spel är rätt stort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Itchago:

Jag började testa Game maker studio efter att jag fick reda på att Hotline Miami är gjort i det och då gav jag det ett seriöst försök. Det är faktiskt ett väldigt trevligt scriptspråk, tar inte alls lång tid att lära sig. Det blev en Asteroids/space invaders/tetris blandning i härligt fluorescerande 90-talsfärger (Lira gratis! http://tinyurl.com/p5hhcnh)

Annars så finns ju PyGame, jag har inte provat det men nu när jag satt mig in i python så ska jag nog ge det ett försök.

Men börja i rätt ände, om du inte förstår hur kod fungerar, alltså grundläggande kod, så får du jätteproblem om du ska göra spel. Börja med ett enkelt språk och gå långsamt mot 2d-spel. Hoppet i svårighetsgrad från enkla tutorials till att få ett fungerande 2d-spel är rätt stort.

Tack ska nog börja med enkla flash spel som sagt

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Itchago:

Jag började testa Game maker studio efter att jag fick reda på att Hotline Miami är gjort i det och då gav jag det ett seriöst försök. Det är faktiskt ett väldigt trevligt scriptspråk, tar inte alls lång tid att lära sig. Det blev en Asteroids/space invaders/tetris blandning i härligt fluorescerande 90-talsfärger (Lira gratis! http://tinyurl.com/p5hhcnh)

Kan man göra Android /Ios spel i game maker studio

Permalänk
Hedersmedlem

Tog bort ett inlägg som uppmanade till piratkopiering. Tyvärr är vi moderatorer så smarta att vi kan upptäcka det även om man försöker vara diskret

Citat:

§ 8
Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

MVH
Moderator Shimonu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Tog bort ett inlägg som uppmanade till piratkopiering. Tyvärr är vi moderatorer så smarta att vi kan upptäcka det även om man försöker vara diskret
MVH
Moderator Shimonu

Då gör jag ett nytt försök då Tänkte mig väl inte riktigt för innan jag skrev.

Skrivet av GamerGottaGame:

Kan man göra Android /Ios spel i game maker studio?

Ja, det kan du göra, du kan porta till en massa olika platformer, dock så kostar licensen olika mycket beroende på vad du vill porta till. Gratisverisionen ger endast windows samt Mac applikationer.