Hjälp att välja ny dator (black friday)

Permalänk
Medlem

Hjälp att välja ny dator (black friday)

Hej alla, tänkte köpa mig ett tyst (hoppas jag) prestandamonster (2x780 är monster i min värld)

Tänkte mig att slå till på:
http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10791
då jag helst undviker att bygga själv (är krångelallergisk)
Prisvärt? Vettiga delar?
Några tankar om konfigurering? (ex. att kunna bygga vidare på iframtiden) själv funderar jag på:

Corsair Obsidian 650D Midi Tower --> Corsair Obsidian 750D Big Tower (eller Fraktal R4?)
Vettigt att köpa och byta till bättre fläktar?

Är det värt att byta PSU till något Corsair modulärt ?

Cooler Master Seidon 120V CPU Kylare --> Cooler Master Seidon 240M CPU Kylare (2 fläktar)

Nån skillnad på DDR3 minnen nuförtiden?

Moderkort ok?

Hur är ZOTAC ljudmässigt gentemot ex. MSI??

Jättetacksam för snabba svar då fredagen bara är svart idag...

// Daniel

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det är nog ingen direkt prestandaskillnad mellan de olika chassina du väljer mellan, ta det som är snyggast

PSU: De som du kan välja mellan är ju hugget som stucket. Jag är semi-modulärt vilket innebär att de kablar man ändå måste ansluta (24pin, 8pin cpu, pci-E osv) redan är istoppade, resten kan man dra ur för att få till snyggare kabelhantering.

CPU-kylare: Jag kyler min 3570k med en antec kühler 620 som är en 120mm-rad, funkar kalasbra @4.4GHz.

DDR3-minne spelar ingen roll förutom i syntetiska benchmarks. Sweclockers gjorde ett test nyligen: http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-batt...

Moderkort: Ptja, se till att det har stöd för crossfire, typ

Ljudskillnaden mellan olika grafikkort är försumbar och knappast mätbar, kör på det grafikkortet som har sjysst kylare och om det spelar roll: ser bäst ut.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Ok tack ..lite klokare

Skilljer sig PSU märkerna i ljudnivå?

// Daniel