Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisler:

Datorn är beställd!

Om jag skulle behöva formatera om min Sony vaio pro 13, i framtiden hur går jag tillväga; eftersom man inte får med en dvd-skiva för Windows med datorn, samt att datorn saknar dvd-läsare; hur löser man detta? Kan jag via Windows hemsida visa att jag har en laptop som är giltig Windows 8 och kan således göra en ominstallation? Förklara gärna, försökt googla runt men blir inte klokare.

Har aldrig tidigare formaterat en laptop. Med vanliga stationära har jag alltid fått med en dvd-skiva av Windows från butiken.

Kommer du då vilja börja om från fabriksinstallationen(1) eller helt och hållet(2)?

1. Köp ett usb-minne på 32 GB och skapa en recovery mha vaio care.

2. Göra en ominstallation av windows 8: Charms -> inställningar -> Ändra datorinställningar -> Allmänt -> Scrolla ner och finn: "Ta bort allt och installera om Windows

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk

Skickar tillbaka min vaio.
Som nämndes tidigare är trackpadens vänstra sida mycket okänsligare och är väldigt störande, upplösningen buggar men är troligen ett W8.1 problem
Men huvudorsaken är att den inte kan ersätta min ipad, hoppades på det men icke.
Gillade heller inte W8 men kan va en vanesak. Får vänta på en hybrid från apple istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sydberg:

Instämmer med Zibbi. Visst att mer krävande spel som t.ex. Diablo 3 fungerar på (väldigt?) låga grafikinställningar, men det är väl något poänglöst att ö.h.t. spela då? Tappar rätt mycket spelupplevelse/-känsla liksom...

Däremot fungerar "enklare" spel helt OK även på höga inställningar. Jag har t.ex. installerat VP4 som fungerar bara super. (Även om spelet, som ni kanske ser, inte är krävande alls...)

Sedan vill jag, återigen, bara kommentera det här med 1080p blu-ray. Min Vaio Pro har spelat och spelar allt högupplöst material (undantag 4K, då hackar det lite... krävs nog en stark i7:a...) som jag testat och testar. Perfekt uppspelning handlar helt enkelt om rätt mjukvaruinställningar:
1. Skippa VLC och codec packs samt dylikt.
2. Installera MPC-HC (senaste versionen här! 32-bit är att föredra även för 64-bits OS)
- Den som vill testa på en mer avancerad konfiguration av MPC-HC kan testa följa den här guiden!
- Den som bara vill "få det att funka" med 1080p etc uppmanas, efter installation av MPC-HC, att vara noggranna med att kontrollera att DXVA nyttjas vid uppspelning! Inställningen görs i LAV Filters, intern video codec i senaste MPC-HC. Välj antingen Intel Quicksync, DXVA (copyback) eller DXVA (native). Jag tror att Quicksync eller DXVA (copyback) är att föredra... Vid uppspelning ska det stå "Spelar (DXVA)".

Lycka till!

Vad är det jag läser? Det ska för bövelen gå att använda nästan vilket program som helst till att spela 1080p-material på en ultrabook anno 2013. "Enkla lösningar" som att se till att ha rätt program och knöka in sig i utforskaren och hitta en viss fil för att kunna spela Blu-Ray låter också illa.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem

Såg att någon annan fick problem med upplösningen efter update till windows 8.1. Fanns det någon lösning? har samma problem nu...
Den är inställd på 1920 x 1080 men ser snarare ut som 1366 x 700 =/
(Va skillnad innan uppdateringen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Vad är det jag läser? Det ska för bövelen gå att använda nästan vilket program som helst till att spela 1080p-material på en ultrabook anno 2013. "Enkla lösningar" som att se till att ha rätt program och knöka in sig i utforskaren och hitta en viss fil för att kunna spela Blu-Ray låter också illa.

Heh. Vet inte om du missade det men:
"Vanlig" 1080p funkar perfa, dvs mkv och liknande.
4K laggar.
Blu-ray(1080p) genom en extern blu-ray-spelare orsakar lagg, även om man har Cyberlink eller motsvarande(Öppnas inte ens med MPC-HC eller vlc). Är inte blu-ray-spelaren det är fel på då jag regelbundet kollar på blu-ray-filmer genom min andra VAIO(se signatur).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tsprit:

Såg att någon annan fick problem med upplösningen efter update till windows 8.1. Fanns det någon lösning? har samma problem nu...
Den är inställd på 1920 x 1080 men ser snarare ut som 1366 x 700 =/
(Va skillnad innan uppdateringen)

Har du det överallt? 8.1 har automatisk skalning, dvs saker i operativsystemet blir större. Android har också det, men jag vill påstå att de är mycket värre på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony_victor:

Skickar tillbaka min vaio.
Som nämndes tidigare är trackpadens vänstra sida mycket okänsligare och är väldigt störande, upplösningen buggar men är troligen ett W8.1 problem
Men huvudorsaken är att den inte kan ersätta min ipad, hoppades på det men icke.
Gillade heller inte W8 men kan va en vanesak. Får vänta på en hybrid från apple istället

Förmodar att du inte kör "tap"-klickningar?(menar "knacka" eller vad du vill kalla det). Skulle gissa att det är automatisk skalning du syftar på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Heh. Vet inte om du missade det men:
"Vanlig" 1080p funkar perfa, dvs mkv och liknande.
4K laggar.
Blu-ray(1080p) genom en extern blu-ray-spelare orsakar lagg, även om man har Cyberlink eller motsvarande(Öppnas inte ens med MPC-HC eller vlc). Är inte blu-ray-spelaren det är fel på då jag regelbundet kollar på blu-ray-filmer genom min andra VAIO(se signatur).

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kanske missade lite. Tur att åtminstone 1080p funkar men det är ändå trist att Blu-Ray ska krångla. Nu är jag ingen stjärna på datorer men varför ska det behöva bli skillnad mellan att köra från en skiva på extern spelare jämfört med att köra en Blu-Ray-fil från hårddisken?

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Jag kanske missade lite. Tur att åtminstone 1080p funkar men det är ändå trist att Blu-Ray ska krångla. Nu är jag ingen stjärna på datorer men varför ska det behöva bli skillnad mellan att köra från en skiva på extern spelare jämfört med att köra en Blu-Ray-fil från hårddisken?

Hej!

Skillnaden kan bli ganska markant. Särskilt om en okodad (untouched!) blu-ray, d.v.s. på skiva, har väldigt hög bit-rate. Det är faktiskt ganska vanligt med bit-rates på över 35 000 kbps, särskilt i actionfilmer. Jämför då med kodade blu-rays (antingen i 720p eller 1080p), d.v.s. på fil - vanligtvis i containern .mkv - som kan ha bit-rates på 5 000 - 20 000 kbps. I ljuset av denna jämförelse är det kanske inte helt oväntat att okodade blu-rays kräver mer...?

För övrigt håller jag med dig att mjukvaran inte borde spela någon roll, men faktum är att MPC-HC är bättre än t.ex. VLC om man kan med att ställa in MPC-HC korrekt efter sin datorkonfiguration (hårdvarumässigt då, t.ex. om man har AMD eller NVIDIA osv) och sina behov... (Vill man t.ex. använda ReClock och Madvr för bättre kvalitet? Osv...) Åtminstone borde det vara allmänt erkänt att MPC-HC är, om inte det bästa, ett av de bättre alternativen...

Sen bör man ha i åtanke att datorer inte är dedikerade blu-ray spelare som de s.k. standalone blu-ray spelare man kan köpa är, och som många äger. Vilka alltså år dedikerade enbart (ok, numera har de även andra funktioner) att spela upp blu-ray skivor...

Gott nytt hörni!

Permalänk
Medlem

Här är en som inte har touch. Läst så mycket skit om touchen och skärmen som inte sitter fast - är denna då att föredra?
Hyffsat pris!

Endast Word, surf, mailande osv. som datorn ska användas till.
Verkar som att man bör blåsa den till en ren W8-installation istället.

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/SONY-Vaio-Pro-13-SVP1321...

Permalänk
Skrivet av Zibbi02:

Förmodar att du inte kör "tap"-klickningar?(menar "knacka" eller vad du vill kalla det). Skulle gissa att det är automatisk skalning du syftar på.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är när man "tappar" som den inte tar, tar ibland men väldigt sporadiskt på den vänstra sidan.
Problemet är ju att skalningen ändrar sig hela tiden, ställer jag in den som fast skalning hjälper det inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sydberg:

Hej!

Skillnaden kan bli ganska markant. Särskilt om en okodad (untouched!) blu-ray, d.v.s. på skiva, har väldigt hög bit-rate. Det är faktiskt ganska vanligt med bit-rates på över 35 000 kbps, särskilt i actionfilmer. Jämför då med kodade blu-rays (antingen i 720p eller 1080p), d.v.s. på fil - vanligtvis i containern .mkv - som kan ha bit-rates på 5 000 - 20 000 kbps. I ljuset av denna jämförelse är det kanske inte helt oväntat att okodade blu-rays kräver mer...?

För övrigt håller jag med dig att mjukvaran inte borde spela någon roll, men faktum är att MPC-HC är bättre än t.ex. VLC om man kan med att ställa in MPC-HC korrekt efter sin datorkonfiguration (hårdvarumässigt då, t.ex. om man har AMD eller NVIDIA osv) och sina behov... (Vill man t.ex. använda ReClock och Madvr för bättre kvalitet? Osv...) Åtminstone borde det vara allmänt erkänt att MPC-HC är, om inte det bästa, ett av de bättre alternativen...

Gott nytt hörni!

Njae, det är kanske inte så konstigt då. Nu går vi lite OT kanske men jag blev lite nyfiken: Kan man jämföra "kodad" med en slags komprimering som gör kvaliteten något sämre?

Sen vad det gäller mjukvara är det ju klart att det är skillnad i och med hur väl den är programmerad men just film tänker jag mig inte borde göra stor skillnad. Som jag skrev, jag är knappast någon stjärna på datorer.

Ja, gott nytt år!

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Njae, det är kanske inte så konstigt då. Nu går vi lite OT kanske men jag blev lite nyfiken: Kan man jämföra "kodad" med en slags komprimering som gör kvaliteten något sämre?

Sen vad det gäller mjukvara är det ju klart att det är skillnad i och med hur väl den är programmerad men just film tänker jag mig inte borde göra stor skillnad. Som jag skrev, jag är knappast någon stjärna på datorer.

Ja, gott nytt år!

Lite OT, men jag svarar kort. Det är en riktig jämförelse du gör, men framhållas bör att det idag finns goda möjligheter att minimera kvalitetsförlusten till det minimala; nu skjuter jag lite från höften men tippar att de som är bäst på det här med omkodning kan ligga inom 99,0-99,9 nånting % av det okodade källmaterialet i bildkvalitet. Främst tack vare x264 (jfr XviD som var väldigt populärt förut, och kanske i viss mån idag, för att omkoda bl.a. DVD-filmer).

Sedan håller jag med dig, det borde inte göra så stor skillnad, men det kan göra det om mjukvaran som används är mindre bra. Jag är t.ex. inget fan av VLC, som man kanske kan förstå. Å andra sidan finns det egentligen kanske inte något alternativ som är helt "rätt" eftersom datorer återigen inte är dedikerade mediaspelare... Det finns nog bara bra och mindre bra alternativ. Inte minst med hänsyn till den mängd variabler som måste beaktas, såsom hårdvara, vilken typ av media som spelas upp etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Kommer du då vilja börja om från fabriksinstallationen(1) eller helt och hållet(2)?

1. Köp ett usb-minne på 32 GB och skapa en recovery mha vaio care.

2. Göra en ominstallation av windows 8: Charms -> inställningar -> Ändra datorinställningar -> Allmänt -> Scrolla ner och finn: "Ta bort allt och installera om Windows

Skickades från m.sweclockers.com

Då låter alternativ 1 mer intressant, så man behålle drivrutiner till touchpaden, grafikkortet etc. Vad menas med mha? När jag gör en recovery, då sparas alltså en del av operativsystemet, som om datorn skulle kracha kan jag alltid återställa den till ursprungsinställning? Då ska jag i sådant fall köpa mig ett usb 32gb.

Permalänk
Avstängd

Bästa programmet jag sett to date för videouppspelning -> Splash Player Pro EX (finns att hitta på *vissa ställen*).
Suverän!

Visa signatur

faplol.com <- ta en titt på mitt projekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisler:

Då låter alternativ 1 mer intressant, så man behålle drivrutiner till touchpaden, grafikkortet etc. Vad menas med mha? När jag gör en recovery, då sparas alltså en del av operativsystemet, som om datorn skulle kracha kan jag alltid återställa den till ursprungsinställning? Då ska jag i sådant fall köpa mig ett usb 32gb.

Okey. mha=m.h.a.=med hjälp av. Yes, det stämmer bra det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Någon som kanske har svar på vad som är fel på min skärm?

Någon som kanske har svar på vad som är fel på min skärm?

  1. När jag besöker där det är massor med prylar man kollar på och när jag scrollar ner på sidan så kommer det upp millimeter smala horisontella vita linjer - de kommer upp, och försvinner rätt snabbt.

  2. När jag öppnar en ny flik, eller "väljer"/trycker tillbaka så blir hela webbadressfältet vit - inte bara adressfältet, utan det blir som en flash, en vit droppe droppar på skärmen, och sen försvinner det direkt

Vad kan vara/är fel?

Sorry om jag förklara dåligt, så fråga på om någon är tacksam och kanske vill veta mer och hjälpa.

*Jag har försökt att göra Print Screen, men jag hinner aldrig - FÖRUTOM jag lyckades hinna med få lite (lite lite, kanske 1/7-del) av webbadressfältet - men det är bara lite när färgen förvinner och det blir lite vitt. Annars så "försvinner" hela vänstra hörnet.
(Försökte göra Print Screen från Blocket.se när jag scrolla, för där får jag många vita linjer, mycket scroll - men hinner aldrig få med dem...)
http://img542.imageshack.us/img542/8615/7lax.jpg

Har en Sony Vaio Pro, SVP1321C5E, har en touch skärm.

Tacksam för svar!

Jag har ringt Sonys tekniska support, MEN aldrig fått något svar - varje gång jag har ring så har jag fått vänta i ca. 40-50 minuter och lyssnat på deras "musik" som och ”Vänligen vänta, en av våra agenter kommer att ta ditt samtal inom kort.” - Sen har jag mailat (har skickat flera mail nu), men Support har inte svarat än, och "SALES.SE@SHOP.SONY-EUROPE.COM" svarade bara att jag skulle "fortsätta" att ringa till Tekniska support (08 58 769 220) (men de verkar inte bry sig att jag aldrig får svar.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Okey. mha=m.h.a.=med hjälp av. Yes, det stämmer bra det!

Skickades från m.sweclockers.com

En sista fråga innan jag beställer ett usb-minne. På Windows hemsida står det att det rekommenderas med 200gb utrymme när man gör en säkerhetskopiering.

Det beror på storleken på de filer du säkerhetskopierar. Vi rekommenderar att du sparar säkerhetskopian på en extern hårddisk som har plats för minst 200 GB.

De nämner det beror på filer du säkerhetskopierar. Jag är egentligen endast intresserad av att "behålla" operativsystemet samt drivrutinerna för alla funktioner som behövs för att datorn ska fungera. Räcker 32gb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adotb:

Någon som kanske har svar på vad som är fel på min skärm?

  1. När jag besöker där det är massor med prylar man kollar på och när jag scrollar ner på sidan så kommer det upp millimeter smala horisontella vita linjer - de kommer upp, och försvinner rätt snabbt.

  2. [/*][/*]

  3. När jag öppnar en ny flik, eller "väljer"/trycker tillbaka så blir hela webbadressfältet vit - inte bara adressfältet, utan det blir som en flash, en vit droppe droppar på skärmen, och sen försvinner det direkt

  4. [/*][/*]

Vad kan vara/är fel?

Sorry om jag förklara dåligt, så fråga på om någon är tacksam och kanske vill veta mer och hjälpa.

*Jag har försökt att göra Print Screen, men jag hinner aldrig - FÖRUTOM jag lyckades hinna med få lite (lite lite, kanske 1/7-del) av webbadressfältet - men det är bara lite när färgen förvinner och det blir lite vitt. Annars så "försvinner" hela vänstra hörnet.
(Försökte göra Print Screen från Blocket.se när jag scrolla, för där får jag många vita linjer, mycket scroll - men hinner aldrig få med dem...)
http://img542.imageshack.us/img542/8615/7lax.jpg

Har en Sony Vaio Pro, SVP1321C5E, har en touch skärm.

Tacksam för svar!

http://img542.imageshack.us/img542/8615/7lax.jpg

Jag har ringt Sonys tekniska support, MEN aldrig fått något svar - varje gång jag har ring så har jag fått vänta i ca. 40-50 minuter och lyssnat på deras "musik" som och ”Vänligen vänta, en av våra agenter kommer att ta ditt samtal inom kort.” - Sen har jag mailat (har skickat flera mail nu), men Support har inte svarat än, och "SALES.SE@SHOP.SONY-EUROPE.COM" svarade bara att jag skulle "fortsätta" att ringa till Tekniska support (08 58 769 220) (men de verkar inte bry sig att jag aldrig får svar.

Tacksam för svar!

Jag har ingen lösning, och har faktiskt aldrig sett något sådant förut. Väldigt skumt må jag säga. Testa att ringa direkt de öppnar(09:00 tror jag). Det brukar jag göra och så är köerna oftast minimala, dvs ett samtal före.

Hoppas det löser sig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisler:

En sista fråga innan jag beställer ett usb-minne. På Windows hemsida står det att det rekommenderas med 200gb utrymme när man gör en säkerhetskopiering.

Det beror på storleken på de filer du säkerhetskopierar. Vi rekommenderar att du sparar säkerhetskopian på en extern hårddisk som har plats för minst 200 GB.

De nämner det beror på filer du säkerhetskopierar. Jag är egentligen endast intresserad av att "behålla" operativsystemet samt drivrutinerna för alla funktioner som behövs för att datorn ska fungera. Räcker 32gb?

Det är inte Windows säkerhetskopiering du ska använda. Öppna Vaio Care, välj "System Settings", och ta "Create Recovery Media". När du klickar på det borde du få ytterligare information. Efterom jag redan gjort det står det bara "Recovery media has been created for your system".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Behöver nu en ultrabook för mina studier och en SVP 13 verkar passa bäst
*är det fortfarande problem med trådlösa nätverk?
*Går det att installera windows 8.1 vanilla så att man slipper Sonys bloatware?
*Hur upplever ni touchpaden, tänkte beställa UTAN touch screen.
*Ett bra köp eller? Ingen ny version runt hörnet eller så?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Skrivet av davyp3:

Behöver nu en ultrabook för mina studier och en SVP 13 verkar passa bäst
*är det fortfarande problem med trådlösa nätverk?
*Går det att installera windows 8.1 vanilla så att man slipper Sonys bloatware?
*Hur upplever ni touchpaden, tänkte beställa UTAN touch screen.
*Ett bra köp eller? Ingen ny version runt hörnet eller så?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade en SVP under 3 veckor.
Tappade aldrig wifi, så för mig funkade det bra.
Min touchpad kändes bra, MEN hela vänstra sidan var okänsligare än den högra och det gick inte att "tappa" för att trycka, utan man var tvungen att trycka ner touchpaden med ett klick. Det gick att tappa på den högra sidan.

Det är en bra dator, hade bara oturen med touchpaden. Jag skickade tillbaka min för att den inte fyllde mitt behov, jag vill ha en hybrid med dator/tablet

Permalänk

Hur är det med ljudnivån på datorn? Har själv en 3 år gammal Vaio och får ständigt kommentarer vid grupparbeten om hur den låter som ett jetplan vid modest belastning Den har dessutom låtit ungefär så här mycket sedan jag köpte den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Behöver nu en ultrabook för mina studier och en SVP 13 verkar passa bäst
*är det fortfarande problem med trådlösa nätverk?
*Går det att installera windows 8.1 vanilla så att man slipper Sonys bloatware?
*Hur upplever ni touchpaden, tänkte beställa UTAN touch screen.
*Ett bra köp eller? Ingen ny version runt hörnet eller så?

*Jag har aldrig upplevt några problem med wifi, men det har blivit snabbare med nya drivrutiner, vilket det har kommit ett flertal av.

*Det går, men jag rekommenderar snarare att avinstallera den bloatware du inte vill ha pga möjliga problem med drivrutinskompatibilitet.(Om du laddar ner dem från Sony)

*Jag tycker den är great, efter att man höjt sensitivity och lekt runt med lite andra parametrar. Då inte panik om du tycker den är "skräp" precis när du fått den.

*Jag har inte kollat erbjudanden på sistone, men jag tror de flesta är överens om att det är en prisvärd dator. För min var det ett väldigt bra köp, speciellt eftersom jag inte upplevt de problem andra rapporterat. Det kommer en refresh någorlunda snart. Sony brukar släppa "refreshes" två gånger per år ungefär. Det ena jag hört om den nya är att den ska ha ac-standard på wifi, vilket för många, speciellt de som haft problem, nog känns som ett rejält lyft

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autozione:

Hur är det med ljudnivån på datorn? Har själv en 3 år gammal Vaio och får ständigt kommentarer vid grupparbeten om hur den låter som ett jetplan vid modest belastning Den har dessutom låtit ungefär så här mycket sedan jag köpte den.

Vad har du för modell?(Just curious)

Fläkten brukar inte "gå igång" om man inte något som är mer krävande än att surfa* eller skriva i dokument(inställd på silence med senaste BIOS). Presumptive upplever jag att jag hör mer från mina kursares MBP:s och MBA:s än vad jag gör från min, och det tycker jag är ett gott tecken.

*Med surfa ingår inte youtube. Då brukar fläkten gå igång ganska snabbt, men överröstar på intet sätt en video, även om den spelas med låg volym.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autozione:

Hur är det med ljudnivån på datorn? Har själv en 3 år gammal Vaio och får ständigt kommentarer vid grupparbeten om hur den låter som ett jetplan vid modest belastning Den har dessutom låtit ungefär så här mycket sedan jag köpte den.

Min är extremt tyst och fin när den sätts i Silence-läget. Ett lätt luftvinande från fläkten är det enda. Men som någon annan skrev, kör du på youtube eller liknande går fläkten igång, dock inte farligt högt på något sätt.

Permalänk
Medlem

Jag kör, som de flesta andra, min VP13 i "silence".
Frågan är bara; vad tappar jag jämfört med om jag skulle köra "standard" eller "performance"?

Permalänk
Skrivet av Zibbi02:

Vad har du för modell?(Just curious)

Fläkten brukar inte "gå igång" om man inte något som är mer krävande än att surfa* eller skriva i dokument(inställd på silence med senaste BIOS). Presumptive upplever jag att jag hör mer från mina kursares MBP:s och MBA:s än vad jag gör från min, och det tycker jag är ett gott tecken.

*Med surfa ingår inte youtube. Då brukar fläkten gå igång ganska snabbt, men överröstar på intet sätt en video, även om den spelas med låg volym.

Skickades från m.sweclockers.com

Har en Vaio SA som är från 2011.

Skrivet av Sweagle:

Min är extremt tyst och fin när den sätts i Silence-läget. Ett lätt luftvinande från fläkten är det enda. Men som någon annan skrev, kör du på youtube eller liknande går fläkten igång, dock inte farligt högt på något sätt.

Men vad bra, då verkar i alla fall som att den är tystare än min. Mätte lite med min högst ovetenskapliga app på iPaden, Soundmeter+, och fick fram att vid enkel användning som Word, surf osv. ligger den på ungefär 34 dB och vid lite mer användning som Inventor går den ibland upp till runt 40 dB samt vid full load dvs. konvertering av stor HD-fil med Handbrake går den ändå upp till 55 dB. Detta är uppmätt i normal huvudhöjd från laptop:en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

*Jag har aldrig upplevt några problem med wifi, men det har blivit snabbare med nya drivrutiner, vilket det har kommit ett flertal av.

*Det går, men jag rekommenderar snarare att avinstallera den bloatware du inte vill ha pga möjliga problem med drivrutinskompatibilitet.(Om du laddar ner dem från Sony)

*Jag tycker den är great, efter att man höjt sensitivity och lekt runt med lite andra parametrar. Då inte panik om du tycker den är "skräp" precis när du fått den.

*Jag har inte kollat erbjudanden på sistone, men jag tror de flesta är överens om att det är en prisvärd dator. För min var det ett väldigt bra köp, speciellt eftersom jag inte upplevt de problem andra rapporterat. Det kommer en refresh någorlunda snart. Sony brukar släppa "refreshes" två gånger per år ungefär. Det ena jag hört om den nya är att den ska ha ac-standard på wifi, vilket för många, speciellt de som haft problem, nog känns som ett rejält lyft

Ok det enda med track padden tyckte jag var att den bara registrerade taps om man tryckte i mitten, men man kanske vänjer sig.

Var kan man läsa rykten om nya vaios? Det finns ju en utmärkt buyers guide till Apples alla prylar, något liknande vore Nice för Sonys också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Ok det enda med track padden tyckte jag var att den bara registrerade taps om man tryckte i mitten, men man kanske vänjer sig.

Var kan man läsa rykten om nya vaios? Det finns ju en utmärkt buyers guide till Apples alla prylar, något liknande vore Nice för Sonys också.

Skickades från m.sweclockers.com

Här brukar all info finnas

http://forum.notebookreview.com/sony/