Permalänk
Medlem

problem med windows usb installation

Jag har byggt en dator och försöker installera windows via usb då jag ej har någon skivläsare och har fått windows via dreamspark. Jag har följt guiden här på sweclockers nästan men har använt bootcamp istället för windows tool. Men istället för att installationen börjar så kommer en sånär svart skärm förutom ett blinkande streck upp i vänstra hörnet. jag har försökt med olika usb men ändå händer samma sak. Finnst det någon uppenbar lösning på problemet eller behövs mer info

Permalänk
Medlem

Oki, så du har skapat en bootbar usb sticka med windows installation och den funkar inte. Har ställt in på den nya datorn att den skall boota från usb?

På macen kan du installera virtualbox, installera windows på den med den iso fil du har. Då vet du om den funkar eller inte. Sen i windows kan du använda dvd/usb tool för att skapa en fungerande usb sticka...

Permalänk

När du startar datorn så måste du trycka på F2 (om jag minns rätt, kan vara F12 också beroende på vad du har för moderkort) och sedan välja Boot from USB någonstans i inställningarna, sedan startar du om datorn. Om jag inte minns helt fel så bootar datorn automatiskt från den HDD/SDD du har kopplat in först, därför måste du ändra till USB

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: i7-4770K @ 3.5GHz GPU: GTX 780 OC 3GB RAM: 8GB (2 x 4GB) @ 1,333MHz MB: G1.Sniper Z87
SSD: 250GB Samsung 840 Basic HDD: WD Desktop Green 3TB PSU: CoolerMaster G750M @ 750W.

Permalänk
Medlem

Om du ska installera Windows på din Mac, så kräver den numera att installationen skes från skiva. Hade själv problem med detta. Efter jag hade bränt ut vår dist på DVD så startade installationen så snällt och alla drivare kom in smärtfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albatraoz:

När du startar datorn så måste du trycka på F2 (om jag minns rätt, kan vara F12 också beroende på vad du har för moderkort) och sedan välja Boot from USB någonstans i inställningarna, sedan startar du om datorn. Om jag inte minns helt fel så bootar datorn automatiskt från den HDD/SDD du har kopplat in först, därför måste du ändra till USB

Skrivet av ehskha:

Oki, så du har skapat en bootbar usb sticka med windows installation och den funkar inte. Har ställt in på den nya datorn att den skall boota från usb?

På macen kan du installera virtualbox, installera windows på den med den iso fil du har. Då vet du om den funkar eller inte. Sen i windows kan du använda dvd/usb tool för att skapa en fungerande usb sticka...

Jag har skapat en bootbar usb sticka och sedan gått in i bios och valt boot från usb i inställningarna ändå funkar det ej.