Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Vissa program och spel är direkt beroende av virtuellt minne (swap), varav de och/eller Windows gnäller på minneasbrist oavsett hur mycket ledigt fysiskt minne man än har. Orsaken kan vara för att diskutrymmet är slut, Max-värdet är för lågt satt eller att man stängt av swappen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, men det förklarar ju inte att windows börjar klaga om minnesbrist bara för att jag bytte grafikkort...innan bytet var det aldrig detta problem,
Har hela tiden kört med 2GB swap.

Permalänk

Min burk kör 6 gb standard. Photoshop, Eve online, cs igång känns bra att ha 16gb är inte speciellt dyrt och det är ett säkert kort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det sägs att BF4 ska sluka 8GB RAM om man kör allt på Ultra, jag tror nog att de nya generationens spel kanske kommer göra det med.

Om du editar och grejar är det väldigt användbart att köra med 16gb ram. Och om du hittar ett bra pris på ram-minnen skulle jag slagit till så slipper man oroa sig om ram-minnet i kommande spel.

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Sant! Bra tillägg. Men de MMOs som finns ute idag och skulle kunna dra nytta av mer RAM... drar de faktiskt nytta av mer RAM om det finns tillgängligt? Alltså, är de skrivna som så att de faktiskt kan dra nytta av större mängd minne om det finns tillgängligt eller menar du utifrån ett teoretiskt perspektiv?

Som WOW exempelvis... drar det 12 gig ram om man har 16 gig installerat eller håller det sig inom 6 gig användning ändå?

För om spelen ändå inte nyttjar den större mängden minne så spelar det mindre roll för TS uppgraderingsfråga.

Just WoW drar nog inte så mycket, men dom fick en liten prestandaboost vad jag hört av att köras i 64-bit.
Nya spelen som har större texturer, röster på varenda karaktär, bättre modeller, animationer osv kan mycket väl dra mycket mer minne om det finns tillgängligt. Hur många gånger har man inte spelat MMO-spel på högsta inställningarna bara för att sedan krasha snabbare när minnet spelet kan allokera slår i taket.

Sen får man även fler instruktions set som tex, SSEn, AES, AVX, TSX osv, och dessa kan utföras i färre klockcykler.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skuggan74:

Just WoW drar nog inte så mycket, men dom fick en liten prestandaboost vad jag hört av att köras i 64-bit.
Nya spelen som har större texturer, röster på varenda karaktär, bättre modeller, animationer osv kan mycket väl dra mycket mer minne om det finns tillgängligt. Hur många gånger har man inte spelat MMO-spel på högsta inställningarna bara för att sedan krasha snabbare när minnet spelet kan allokera slår i taket.

Sen får man även fler instruktions set som tex, SSEn, AES, AVX, TSX osv, och dessa kan utföras i färre klockcykler.

Så då är svaret att det i stort sett inte finns några spel som fungerar bättre med 16gig än med 8gig. Inte lönt med 8gig till för TS i dagsläget om spel är i fokus ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Nja, eftersom priserna på ramminnen är så pass höga idag så är det inte värt att köpa 8GB mer minne idag om man redan har 8GB och om man inte photoshopar stora bilder eller redigerar stora videos så ser jag inget skäl till att köpa sig upp till 16GB just nu, vet att jag själv har 16GB men det var så att jag skaffade 8GB extra för ca 1,5år sedan (sommaren 2012 ) då priserna fortfarande var låga, fick 8GB för runt 350 spänn då och det är mycket mer värt än vad 7-800 spänn är idag

Men om du känner att du behöver 16GB minne så är det helt upp till dig om du vill köpa 8GB mer men om du mest bara ska spela så räcker 8GB ett tag till innan man behöver 16GB.

// KillerX

Visa signatur

Gaming: Sabertooth P67 B3 & i7 2600k @4,2Ghz 1,28v kylda av EK H30 HFX + EK Mosfet loop | MSI GTX 770 Lightning 1320/ 7400 | Patriot Viper 3 IEM LE 16GB CL9 1600mhz | OCZ V4 128GB System/Spel + A-Data S510 120GB Spel + 3,5TB lagring | Corsair TX V2 850w | SoundBlaster ZxR + Qpad QH-90 | 298X4QJAB + Dell 19" | Aquarius X90 | Win 7 x64
Tablet: Nexus 7 LTE PA 4.4, Samsung Galaxy Player 5 CM 11 Mobil: Xperia Z2 RomAur v4.0

Permalänk
Medlem

liten lista över spel som behöver 64-bit eller har det som rekomenderat.

Assassin's Creed 4 (64-bit only)
Battlefield 4 (RAM: At least 4 GB) (64-bit recomended)
BioShock Infinite (32-bit / 64-bit)
Call of Duty: Ghosts (64-bit only)
Dishonored (64-bit only) (2012)
EverQuest Next (Alpha will NOT run on 32-bit OS's)
F1 2013 (64-bit recomended)
Galactic Civilizations 3 - Release Date: 2014 (64-bit only)
Grand Theft Auto 5 (64-bit expected)
Need For Speed: Rivals (RAM: At least 4 GB) (64-bit recomended)
The Witcher 3 (64-bit only)
Watch Dogs (64-bit only)
Wildstar (32-bit systems are not supported during beta)
World of Warcraft (32-bit / 64-bit)

DICE's Frostbite engine goes 64-bit only
Johan Andersson, rendering architect at Battlefield developer DICE, has warned that users will need to ensure they are running a 64-bit operating system for future versions of the Frostbite engine.

Permalänk
Medlem

Tror jag aldrig har varit över 6GB användning, då med t.ex. AC4 och massa chrome-tabbar/bakgrundsprogram igång.

Sitter du redan på 8GB RAM? Vänta med att inhandla tills du faktiskt behöver mer.
Sitter du på mindre än 8 GB? Då kan du lika gärna köpa 16 GB med en gång.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon81912:

Jag har _aldrig_ använt mer än 6 GB av mina 16. Photoshop och illutrator med STORA dokument och Battlefield 4.

Jag ligger ganska stabilt på 10-12GB minnesanvändning när jag spelar Skyrim. Så det beror ju helt på vad man gör. Jag hade aldrig klarat mig med 8GB i dagsläget, så det var inte helt ovärt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk

Photoshop nästan kräver 16Gb eller mer... så fort du jobbar med några Gb stora filer så tar minnet slut på en gång när den ska hålla history i arbetsminnet.

För spel vet jag inte om det gör så stor skillnad idag... det kostar å ena sidan bara 6-700:- och har man bränt några tusenlappar på Photoshop så kan det vara en värd investering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Så då är svaret att det i stort sett inte finns några spel som fungerar bättre med 16gig än med 8gig. Inte lönt med 8gig till för TS i dagsläget om spel är i fokus ;).

Så länge han håller sig till äldre spel nej, eller låter bli att köra in massa mods i spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flamso:

Jag ligger ganska stabilt på 10-12GB minnesanvändning när jag spelar Skyrim. Så det beror ju helt på vad man gör. Jag hade aldrig klarat mig med 8GB i dagsläget, så det var inte helt ovärt.

damn. Vad kör du för mods då? Jag har ändå uppemot 50 stycken för extra texturer, mesh och dylikt men det är inga problem :/

Permalänk
Skrivet av anon81912:

damn. Vad kör du för mods då? Jag har ändå uppemot 50 stycken för extra texturer, mesh och dylikt men det är inga problem :/

troligen någon utdaterad mod för gammal patch som fått minnesläckage ihop med senaste patchen eller som t.om. hade det från början.

finns hur många som helst minnesläckande moddar till skyrim som kan få det att skena iväg till dem mängderna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skuggan74:

Så länge han håller sig till äldre spel nej, eller låter bli att köra in massa mods i spel.

Åkej. Äldre spel ska man hålla sig till om man bara har 8 gig ram. Vilka nyare spel behöver mer än 8 gig ram?

Då räknar jag givetvis inte med spelmods för där kan behövas orimliga mängder för att kompensera för taskig kod med minnesläckor.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Åkej. Äldre spel ska man hålla sig till om man bara har 8 gig ram. Vilka nyare spel behöver mer än 8 gig ram?

Då räknar jag givetvis inte med spelmods för där kan behövas orimliga mängder för att kompensera för taskig kod med minnesläckor.

Jag är rätt säker på att Elderscrolls Online kommer dra mycket minne efter många timmars spelande i end-game, exakt hur mycket återstår att se. Jag slog dock i taket under betan, vilket resulterade i en krash av klienten, end-game kommer garanterat vara mycket mer krävande än betan.

Sitter och har bara IE öppet med ett par fönster och datorn använder 3.5GB, så det är inte direkt jättelångt kvar till 8GB.

Men som jag skrev i post #29, det är upp till var och en hur mycket man vill ha, jag säger inte att man måste ha mer än 8GB.

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Jag är rätt säker på att Elderscrolls Online kommer dra mycket minne efter många timmars spelande i end-game, exakt hur mycket återstår att se. Jag slog dock i taket under betan, vilket resulterade i en krash av klienten, end-game kommer garanterat vara mycket mer krävande än betan.

Sitter och har bara IE öppet med ett par fönster och datorn använder 3.5GB, så det är inte direkt jättelångt kvar till 8GB.

Men som jag skrev i post #29, det är upp till var och en hur mycket man vill ha, jag säger inte att man måste ha mer än 8GB.

Varför IE? Jag sitter med Chrome (Ca 15 tabbar), Spotify, Kikar på film i VLC, Utorrent, Avast antivirus och ligger mellan 1.9-2.2GB minnesanvändning (Windows 8.1)

IE verkar verkligen inte hantera ram minne speciellt effektivt

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Avstängd
Skrivet av H4nsson:

Varför IE? Jag sitter med Chrome (Ca 15 tabbar), Spotify, Kikar på film i VLC, Utorrent, Avast antivirus och ligger mellan 1.9-2.2GB minnesanvändning (Windows 8.1)

IE verkar verkligen inte hantera ram minne speciellt effektivt

Jag gillar IE helt enkelt, avänt det sedan Netscape tappade fotfästet sen har jag bara inte bytt, jag kan förstå om man vill byta läsare på en laptop men på en stationär gör det ingen skillnad i hastighet på läsaren. Jag kör oxå Windows 8.1, men jag har väl lite annat som ligger i bakgrunden och drar lite minne.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Rouge of Darkness:

troligen någon utdaterad mod för gammal patch som fått minnesläckage ihop med senaste patchen eller som t.om. hade det från början.

finns hur många som helst minnesläckande moddar till skyrim som kan få det att skena iväg till dem mängderna.

Nja. Det är inte bara Skyrim som drar det. Men visst, ENB med vettiga inställningar så man inte känner sig synskadad drar en del också. Plus typ 130 andra moddar. Säkert någon som läcker.

Allt installerades visserligen i augusti, så det borde vara uppdaterat.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av WhiteOnyx:

Jo, men det förklarar ju inte att windows börjar klaga om minnesbrist bara för att jag bytte grafikkort...innan bytet var det aldrig detta problem,
Har hela tiden kört med 2GB swap.

2 gigabyte är på tok för lite. Windows är ett swap-hungrigt OS.
En tumregel är lika mycket swap som ram.
Bäst är att låta windows sköta storleken själv.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon175067:

Tja , har funderat på att uppgradera dumburken till 16 GB ram, kör 8 nu för tillfället. Är det värt? Spelar mest på datorn men kör även ibland photoshop o sånt.

Nope, inte värt det till en speldator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Som WOW exempelvis... drar det 12 gig ram om man har 16 gig installerat eller håller det sig inom 6 gig användning ändå?

För om spelen ändå inte nyttjar den större mängden minne så spelar det mindre roll för TS uppgraderingsfråga.

3-4GB brukar mina klienter använda, så kör man två st (inte direkt ovanligt) blir det knapert på 8GB.

Under "free" i aktivitetshanteraren står det oftast 100MB~, spelen kanske tar mer än vad det står?

Den här rutan fick jag då varje dag tills jag uppgraderade till 16GB. Nu kommer den inte lika ofta

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BergEr:

3-4GB brukar mina klienter använda, så kör man två st (inte direkt ovanligt) blir det knapert på 8GB.

Under "free" i aktivitetshanteraren står det oftast 100MB~, spelen kanske tar mer än vad det står?

Den här rutan fick jag då varje dag tills jag uppgraderade till 16GB. Nu kommer den inte lika ofta
http://i.imgur.com/2lLHG7u.jpg

Aja. Kör man flera instanser av minnestunga applikationer samtidigt så behövs såklart mer minne. Inge konstigt med det. Men jag kan väl tycka att det får gå under specialfall ändå (även om det inte är direkt ovanligt). Samma sak som för tung moddning av skyrim eller om man vill ha igång flera olika spel samtidigt för att man inte vill hålla på och logga in och ut.

Har jobbat en del med folk som sitter med rätt tunga exceltillämpningar som kräver 8 till 12 gig ram. Excel räknas ju som kontorsapplikation. Skulle däremot inte ge det generella rådet för en kontorsdator att den behöver minst 16gig ram bara för att jag känner till ett tillämpingsområde där det kan inträffa.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

2 gigabyte är på tok för lite. Windows är ett swap-hungrigt OS.
En tumregel är lika mycket swap som ram.
Bäst är att låta windows sköta storleken själv.

kan så vara men 2GB swap har fungerat för mig sedan win7 64bit kom ut men nu när jag bytte grafikkort från HD6970 2GB till ett gtx 780 3GB så har windows gnällt om taskigt med minne när jag spelar Ghosts som jag även gjorde med mitt 6970 utan att windows gnällde en enda gång....och ingen här på SC har kunnat förklara varför...och hela tiden har jag haft 8GB ram.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WhiteOnyx:

kan så vara men 2GB swap har fungerat för mig sedan win7 64bit kom ut men nu när jag bytte grafikkort från HD6970 2GB till ett gtx 780 3GB så har windows gnällt om taskigt med minne när jag spelar Ghosts som jag även gjorde med mitt 6970 utan att windows gnällde en enda gång....och ingen här på SC har kunnat förklara varför...och hela tiden har jag haft 8GB ram.

Jag har också ändrat swapfil under åren beroende på hur mycket minne man har,men 2gb swap till 8gb ram låter onekligen lite snålt tycker jag.Det är inte så att ditt windows gnäller för att swapfilen blir full på disken oavsett om du har ram ledigt för övrigt då?Det är ju en enkel grej att ändra om inte annat och testa om det hjälper:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonas1972:

Jag har också ändrat swapfil under åren beroende på hur mycket minne man har,men 2gb swap till 8gb ram låter onekligen lite snålt tycker jag.Det är inte så att ditt windows gnäller för att swapfilen blir full på disken oavsett om du har ram ledigt för övrigt då?Det är ju en enkel grej att ändra om inte annat och testa om det hjälper:)

Jo visst ska jag testa att ställa in högre svap..men det förklarar fortfarande inte hur det har kunnat fungera felfritt ända tills nu...och enda jag gjort är att byta till gtx 780 och då startade problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

Jo visst ska jag testa att ställa in högre svap..men det förklarar fortfarande inte hur det har kunnat fungera felfritt ända tills nu...och enda jag gjort är att byta till gtx 780 och då startade problemet.

Ok då tar vi det da. Det är för att din dator vill ha mängden av dit grafikkorts minne allokerat i ram så att den snabbt ska kunna byta ut det som står i ditt grafikkorts minne med det i ram. Så om du har ett grafikkort med som 780, 7970 mm. då har de 3GB minne.

Så då behöver du upp till 3GB RAM till grafikkortet i sig, beroende på hur mycket som förinladdas i ram innan det skickas till grafikkortet. Sen kan en Vanlig 32bit's program allokera 2GB där är vi uppe i 5gb. Sen har du windows, andra program på det.

dvs 6-8

om nu då kör ett program som är "upplåst" 32-bit eller 64bit som använder så mycket som 4GB skälv. Sen behöver du 3GB för att vara säker på att ditt grafikkort inte har problem med att den behöver läsa från disk till kortet. så är vi uppe i 7, Sen tillkommer os, webläsare och program. Då är det inte svårt att gå över 8GB

Nu klarar man sig bra på 8GB i de flästa fall då man spelar men 16 eller 32 är att föredra för framtiden.

Jag brukar alltid tänka lite mer än rekomenderat. Och då det rekomenderas 8. så vill jag ha mer. Satte faktiskt in minna gamla minnen i denna burk så jag fick 12 istället för 8 pga den anledningen.

Edit:
Det var en nisse hör som gav en mer beskrivlig genomgång om förhållandet ram, vram i någon tråd i samanhanget battlefiled 3 open beta/final. Kommer tyvär inte ihåg vad han kallade sig så hittar inte tråden. =(

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hACmAn:

Ok då tar vi det da. Det är för att din dator vill ha mängden av dit grafikkorts minne allokerat i ram så att den snabbt ska kunna byta ut det som står i ditt grafikkorts minne med det i ram. Så om du har ett grafikkort med som 780, 7970 mm. då har de 3GB minne.

Så då behöver du upp till 3GB RAM till grafikkortet i sig, beroende på hur mycket som förinladdas i ram innan det skickas till grafikkortet. Sen kan en Vanlig 32bit's program allokera 2GB där är vi uppe i 5gb. Sen har du windows, andra program på det.

dvs 6-8

om nu då kör ett program som är "upplåst" 32-bit eller 64bit som använder så mycket som 4GB skälv. Sen behöver du 3GB för att vara säker på att ditt grafikkort inte har problem med att den behöver läsa från disk till kortet. så är vi uppe i 7, Sen tillkommer os, webläsare och program. Då är det inte svårt att gå över 8GB

Nu klarar man sig bra på 8GB i de flästa fall då man spelar men 16 eller 32 är att föredra för framtiden.

Jag brukar alltid tänka lite mer än rekomenderat. Och då det rekomenderas 8. så vill jag ha mer. Satte faktiskt in minna gamla minnen i denna burk så jag fick 12 istället för 8 pga den anledningen.

Så med andra ord blev det problem bara för att mitt 780 har 1 GB mer vram än mitt gamla 6970 och jag fortsatte att bara ha 2GB svap, så då borde det räcka med 3GB svap så blir förutsättningarna exakt lika som när jag körde 6970 med och 2GB svap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

Så med andra ord blev det problem bara för att mitt 780 har 1 GB mer vram än mitt gamla 6970 och jag fortsatte att bara ha 2GB svap, så då borde det räcka med 3GB svap så blir förutsättningarna exakt lika som när jag körde 6970 med och 2GB svap.

Det vet jag inte, har inte fattat vad du menar med swap då pagefilen inte är en swapfil i den bemärkelse som 95/98/ME hade.
Pagefile'en ska/gjorde i alla fall en kopia av det minne som inte används på ett tag till disk. Sen om det minnet behövdes i RAM så kunde det bara "glömmas" raderas och senare läsas tillbaks till RAM. En swap sparar datat på disk och sedan måste det gå den vägen för att bli nåbart igen. Om du stänger av pagefilen i windows kommer den autoskapas om ramet börjar ta slut. Men många program som är beroende av att se att den finns kommer inte att fungera.
Antingen pratar vi om olika saker eller så har du läst någon gammal guide från windows 98 som inte ens stämde i XP och försökt stra en swapfil på din disk. som så är fallet så är det dags att börja om från början. Desvärre.

Ditt allokerade ram kar inte en kopia på disken. Som standard.

Visa signatur

GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

ok vi tar det hela från början för det blir enklast:: Jag har win7 64bit/8GB ram, hade virtuellt minne/växlingsfil inställt på 2GB och körde med ett HD 6970 [2GB vram] och allt har alltid fungerat perfekt.

Sedan uppgraderade jag till ett GTX 780 [3GB vram] inget annat ändrat... nu när jag spelar samma spel [COD Ghosts] så stängs det ner när jag har spelat några banor och Windows säger att det finns för lite minne [precis som bilden i post#51 i tråden.

och detta hände aldrig när jag körde mitt gamla 6970, så beror mitt problem på att mitt nya kort har 1GB mer vram och att jag fortfarande kör med 2GB virtuellt minne/växlingsfil? eftersom skillanden på korten är +1GB vram så borde det ju räcka med att öka virtuellt minne/växlingsfil med +1GB eftersom det då blir exakt samma förutsättningar som innan......kan nu inte förklara det hela på något annat sätt så hoppas du fattar vad jag menar.

Permalänk
Medlem

WhiteOnyx

Tyvär så känns det som att jag inte kan tillräcklig mycket här.
Så vitt jag förstått så ska din växlingsfil inte ha med saken att göra. Om du ställer in den på att hantera sig själv dår du samma problem?
Då du byte grafikkort ändrade du då även grafik inställningarna i spelat eller lät du dem stå kvar på samma som mded 6970 kortet?

I enhetshanteraren kan du se lite information om vad som drar men vill du vekligen veta så är det perfmon som häller av windows inbygda. Jag är däremot inte bra på perfmon.

Visa signatur