Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Tips på grafikkort?

Jag känner att det är dags att köpa ett nytt grafikkort, inte minst pga att jag tycker att mitt nuvarande är lite väl högljutt så fort man börjar belasta det litegrann.
Prestandamässigt är jag nöjd med mitt Radeon 6950, det klarar av det mesta jag spelar med väldigt hög detaljrikedom, men det känns ändå som det är dags att uppgradera.
Det mest krävande jag spelar just nu får jag väl säga är Metro: LL. Sen finns det ett antal spel som ligger på hög och väntar på att få spelas(Hitman: Absolution, CS: Go, Day-Z m.m.). BF4 eller CoD kommer aldrig att vara aktuellt för min del

Jag är sugen på att köpa ett Sapphire R9 290X Tri-X, men är osäker på att slå till då det fortfarande är rätt så nytt(fast nu när Dustin sänkt priset lockar det nåt enormt).
Åt andra hållet så känner jag inget sug alls efter Titan, det kostar mer än det smakar känns det som.
SLI/CF har jag aldrig pysslat med, men är absolut inte rädd för att prova på.

Mina nuvarande specifikationer ser ni nedan, vad det gäller skärm så kör jag på 27" i 1440p upplösning.
Budget är irrelevant, desto viktigare är att det är prisvärt och att ljudnivån är tolerabel.

Så vad föreslår SweC åt mig?

Permalänk
Medlem

Ta hem ett 290X och testa det, är du inte nöjd kan du ju returnera. Annars presterar väl 280X bättre än ditt gamla kort och låter till skillnad från 290X inte som en dammsugare enligt recensionerna.

Permalänk
Medlem

ett 780 eller två beroende på hur hög fps du kräver. Ditt nätagg borde orka ett.

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk

jag väntar på mitt bokade Sapphire Radeon R9 290 Tri-x

skiljer sig inte så mycket mot Sapphire Radeon R9 290x Tri-x har jag hört.

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag på ett http://www.inet.se/produkt/5409867/gigabyte-geforce-gtx-770-2... och hör inte kortet men msi kort ska vara ännu tystare (twinfrozr kylaren).

Just 770 är jag jättenöjd med, kör battlefield 4 på nästan allt maxat i 1080p och ligger på ungefär 60 fps hela tiden så kortet är väldigt starkt också.

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Ta hem ett 290X och testa det, är du inte nöjd kan du ju returnera. Annars presterar väl 280X bättre än ditt gamla kort och låter till skillnad från 290X inte som en dammsugare enligt recensionerna.

280X har jag faktiskt inte ens reflekterat över. Ska läsa på lite, tack för tipset!

Skrivet av Robobin:

ett 780 eller två beroende på hur hög fps du kräver. Ditt nätagg borde orka ett.

Ptja, 60 FPS räcker säkerligen åt mig. Kör med en långsam IPS-skärm, så jag har inga krav på att komma upp i 100+ FPS. Plus att spelandet är ren å skär hobby.

Skrivet av cirderf:

Själv sitter jag på ett http://www.inet.se/produkt/5409867/gigabyte-geforce-gtx-770-2... och hör inte kortet men msi kort ska vara ännu tystare (twinfrozr kylaren).

Just 770 är jag jättenöjd med, kör battlefield 4 på nästan allt maxat i 1080p och ligger på ungefär 60 fps hela tiden så kortet är väldigt starkt också.

Tackar för tipset, ska läsa på lite om just det kortet.
Några erfarenheter av SLI med det?

*Snip*
Det ska alltid finnas en

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Jag känner att det är dags att köpa ett nytt grafikkort, inte minst pga att jag tycker att mitt nuvarande är lite väl högljutt så fort man börjar belasta det litegrann.
Prestandamässigt är jag nöjd med mitt Radeon 6950, det klarar av det mesta jag spelar med väldigt hög detaljrikedom, men det känns ändå som det är dags att uppgradera.
Det mest krävande jag spelar just nu får jag väl säga är Metro: LL. Sen finns det ett antal spel som ligger på hög och väntar på att få spelas(Hitman: Absolution, CS: Go, Day-Z m.m.). BF4 eller CoD kommer aldrig att vara aktuellt för min del

Jag är sugen på att köpa ett Sapphire R9 290X Tri-X, men är osäker på att slå till då det fortfarande är rätt så nytt(fast nu när Dustin sänkt priset lockar det nåt enormt).
Åt andra hållet så känner jag inget sug alls efter Titan, det kostar mer än det smakar känns det som.

Mina nuvarande specifikationer ser ni nedan, vad det gäller skärm så kör jag på 27" i 1440p upplösning.
Budget är irrelevant, desto viktigare är att det är prisvärt och att ljudnivån är tolerabel.

Jag skulle rekommendera Asus GTX 780 DC2OC ,har ett själv tyst och svalt även vid spelade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Jag skulle rekommendera Asus GTX 780 DC2OC ,har ett själv tyst och svalt även vid spelade.

"Problemet" där är dock att ett Radeon 290X bara kostar nån hundralapp mer och är, generellt sett, bra mycket bättre. Det som möjligtvis är en fördel för 780 är ljudnivån, men är det tillräckligt stor skillnad för att frångå den extra prestandan?

Permalänk
Avstängd

Har ett 290 Tri-X, 10/10 finns inget att klaga på. Hade köpt direkt om jag var du, kolla bara så att du får plats med det. Kortet är 305mm långt.

Visa signatur

i5 - 3750k @ 4,4 Ghz | 290 Tri-X | be quiet! 630W | 16GB RAM | Define R4 | benq xl2411t | H60

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ohjay:

"Problemet" där är dock att ett Radeon 290X bara kostar nån hundralapp mer och är, generellt sett, bra mycket bättre. Det som möjligtvis är en fördel för 780 är ljudnivån, men är det tillräckligt stor skillnad för att frångå den extra prestandan?

Ett 290X Tri-X är garanterat lika tyst om inte tystare än ett 780.

Visa signatur

i5 - 3750k @ 4,4 Ghz | 290 Tri-X | be quiet! 630W | 16GB RAM | Define R4 | benq xl2411t | H60

Permalänk
Medlem

har ett 270x tri-x kylare på, vet inte om de är någon skillnad mellan fläktarna på 290x och 270x men 270x fläkten hör jag knappt under belastning, klockat upp till 1250/1600 med fläkten på 28% och kortet ligger på ca 40-50 grader i load

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 2060
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Sitter själv på två stycken Sapphire R9 290x Tri-X.

Tystaste kort jag någonsin haft. Vid spel är fläktarna omöjliga att höra. Då har jag dessutom två kort som värmer varandra.

De har en temp target på 78C, så först då ökar fläktar till en hörbar nivå, denna temp har jag aldrig fått vid spel dock.

Har lite trassel med CF, men ett kort kan jag varmt rekommendera. Det är nog mer prestanda/krona att köpa 290, men jag ville ha 290x för att slippa byta igen om något år. Dessutom är de kungligt bra att mine'a med, har haft mina igång i någon dryg vecka nu, toppar 78C, knappt hörbara, får ut typ 700WU/kort. Har de underklockade och undervoltade så de använder endast 580w för hela systemet då.

Tips: Ska du köpa de på rea från dustin måste du köpa omedelbums, dessa kort går åt som smör

Edit: Som kinny07 skrev, tänk på att kortet är 305mm långt, vilket är lite längre än andra kort. Jag fick ta fram plåtsaxen för att få in mina i lådan

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinny07:

Ett 290X Tri-X är garanterat lika tyst om inte tystare än ett 780.

Skrivet av WoG:

Sitter själv på två stycken Sapphire R9 290x Tri-X.

Tystaste kort jag någonsin haft. Vid spel är fläktarna omöjliga att höra. Då har jag dessutom två kort som värmer varandra.

De har en temp target på 78C, så först då ökar fläktar till en hörbar nivå, denna temp har jag aldrig fått vid spel dock.

Har lite trassel med CF, men ett kort kan jag varmt rekommendera. Det är nog mer prestanda/krona att köpa 290, men jag ville ha 290x för att slippa byta igen om något år. Dessutom är de kungligt bra att mine'a med, har haft mina igång i någon dryg vecka nu, toppar 78C, knappt hörbara, får ut typ 700WU/kort. Har de underklockade och undervoltade så de använder endast 580w för hela systemet då.

Tips: Ska du köpa de på rea från dustin måste du köpa omedelbums, dessa kort går åt som smör

Edit: Som kinny07 skrev, tänk på att kortet är 305mm långt, vilket är lite längre än andra kort. Jag fick ta fram plåtsaxen för att få in mina i lådan

Längd på kortet är inget problem i min monsterburk. Får plats med 380mm grafikkort om jag vill!
Låter mycket lovande det ni säger om 290X Tri-X, får nog ta och slå till på en gång, innan de tar slut i lager(igen)

Permalänk
Inaktiv

780 är lugnt bäst för pengarna. Här har du en tre dar gammal benchmark i från sweclockers, som visar att nVidia fortfarande är bäst när det kommer till krigsspel.

Permalänk
Hedersmedlem

§1.6

Tråd rensad från ovidkommande kommentar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

780 är lugnt bäst för pengarna. Här har du en tre dar gammal benchmark i från sweclockers, som visar att nVidia fortfarande är bäst när det kommer till krigsspel.

Förvisso, men R9 290X är betydligt bättre än GTX 780 i flertal andra spel.
Battlefield rör jag inte, så att 780 är bättre just där är inte relevant för min del.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon185723:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/5795?k=ba1f20d4c8e06...

Jaha du väljer det spel som är nVidia bias:ed, det ser annorlunda ut i BF4:a kan jag tillägga.
Jag klagar inte för jag kör själv med nVidia:s kort, men så finns ju även Mantle för AMD:s graffen.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Jaha du väljer det spel som är nVidia bias:ed, det ser annorlunda ut i BF4:a kan jag tillägga.
Jag klagar inte för jag kör själv med nVidia:s kort, men så finns ju även Mantle för AMD:s graffen.

Senaste benchmarken i från sweclockers på BF4 är ju över två månader gammal. Det finns en bra anledning varför Sweclockers fortsätter benchmarka BF3 istället. Det är nog för att BF4 inte ger en rättvis bild för läsarna om hur korten presterar. Så var det för crysis 2 och 3. Dirt showdown. Hawx 2 osv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon185723:

Senaste benchmarken i från sweclockers på BF4 är ju över två månader gammal. Det finns en bra anledning varför Sweclockers fortsätter benchmarka BF3 istället. Det är nog för att BF4 inte ger en rättvis bild för läsarna om hur korten presterar. Så var det för crysis 2 och 3. Dirt showdown. Hawx 2 osv.

Jaha har du bevis för detta iom släppet av Mantel idag? För den säger ju annorlunda tycker iaf jag.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Jaha har du bevis för detta iom släppet av Mantel idag? För den säger ju annorlunda tycker iaf jag.

Det är med benchmarks som Dice själva har gjort. Sweclockers har inte gjort dem testerna.

Senaste benchmarken i från Sweclockers på BF4 är över 2 månader gammal. Sen dess har dem benchmarkat BF3 istället. När BF3 släpptes med alla buggar så bytte dem direkt i från BC2. Det var för att BF3 Gav en bättre bild på hur korten presterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Men skillnaden är ju den extra 1GB mellan dom två och att 290x har lite högre klockfrekvens än 780:n

Det beror på hur mkt mer man vill lägga ut på ett grafikkort,och vilka spel man ska spela.